Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ja, de as is recht.
De huidige boorkop laat zich ook gemakkelijk op de as schroeven. Daar zit het probleem niet. Zoals aangegeven heb ik de boorkop uit elkaar gehaald. Die bestaat uit drie 'dingen' die je met het indraaien van de kop naar buiten draait zodat het boortje wordt vastgeklemd. Onder die drie dingen (eigenlijk boven, want die kolomboor zit ondersteboven) zit in de kop een rond metalen schijfje met een korte pen. Die pen rust tegen het uiteinde van de as. Die pen drukt de drie dingen naar elkaar toe of (d.m.v. de drie tussenliggende veertjes) van elkaar af bij inspannen van een boor met een grotere diameter.
Maar de boortjes slingeren dus. Er is geen enkele afwijking te zien. Alles is geolied en draait en loopt probleemloos, dat maakt het juist zo raadselachtig.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Een van de drie bekken (dingen) zou een geringe afwijking kunnen vertonen.
Probeer ze eens in een andere volgorde te plaatsen, vaak helpt dit.
 

WR1944

Oud hout
Je kan ook de drie bekken los, dus zonder veertjes, in de kop laten vallen. Als het uitstekende deel van de bekken samenkomt en evenveel uit de kop steekt moet je in de kop kijken of daar de bekken met de onderkanten in één vlak liggen. Is dat het geval dan lijkt het of de aandrukring z'n werk niet goed doet. Die ring moet haaks op de aandrijfas zitten.
Een ander punt kan een ongerechtigheid tussen de bekken zijn. Als een veertje niet mooi in z'n holletje gedrukt wordt maar iets over de rand hangt kan er wat ruimte tussen de bekken ontstaan.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
469
7
Zojuist een hele mooie slag geslagen op marktplaats link:
$_85 (7).JPG

Deze omslagboor welke nieuw bij de locale pro gereedschapshandel een kleine €100 kost nu voor €12.50 kunnen kopen!
de boren die er bij zitten zitten bij die prijs in maar moest nog 6.95 verzendkosten betalen die reken ik daar voor. dus een totaalprijsje van afgerond 20 euro voor een hele mooie set!

daarnaast heb ik deze boomzaag kunnen kopen:
$_85 (5).JPG
deze koste wel iets meer maar dat mag de pret niet derven!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat is nog eens een goede deal!!!
Ik heb een paar jaar geleden voor zo'n vergelijkbare set het dubbele betaald en dat vond ik al een mooie prijs.
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Record meubelmakerbankschroef

Voor mijn nog te bouwen werkbank heb ik een oude meubelmakerbankschroef Record 52 met quick release kunnen vinden. Er kan niet veel aan kapot gaan maar ik ben heel blij met de staat waar deze in is. Niet veel op te knappen dus.

Ik ben nog steeds op zoek naar nog een of twee in de maat 53 of 52 1/2 met quick release van Record of een vergelijkbaar merk en die komen ook nog wel:)
 

Bijlagen

  • DSCN3692.jpg
    DSCN3692.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 223

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.758
414
Afgelopen week is er hier een pakketje met een familielid gearriveerd.. Nummertje 071 :)



Handvatten worden nog opgeknapt en ik ga vermoedelijk ook het gietijzer parelstralen en lakken, samen met de neus- en blokschaaf:

 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Die 071 schaven zijn mooi. Heb van de week een dergelijke schaaf van Veritas in mijn handen gehad en die diepteinstelling werkt toch wel heeeel fijn.
Mijn aanwinsten deze week:
- Paramo 51 meubelmakersbankschroef met snel(ont)spanner
- Turnus zaagvijlklem
- Disston D8 met duimgat
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
5
Zelf zou ik ze niet overspuiten. Ik hou juist wel van die oude uitstraling. Mooie spul allemaal, ook die bankschroef van de vorige pagina. Ik heb dezelfde en ben er heel blij mee.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ petrolhead, ik ben het helemaal met Seek eens! Niets aan doen, de schaven zien er meer dan prima uit!!!
De handvatten hebben een prachtig patina en het blauw zit er nog goed op. Je maakt ze er imnsho niet mooier op :cool:
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.758
414
De foto's verbloemen het geheel wel moet ik zeggen, de blok- en neusschaaf zijn op vele plaatsen afgeblot en oppervlakkig verroest. De grondschaaf ziet er inderdaad nog gewoon goed uit. De handvatjes worden sowieso gedaan, het herlakken zien we nog wel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb zelf een 7 1/2 en die is helemaal vlak bij de 071 zie je vaak een boog in het vlak wat volgens mij voor het zicht op het werk is bij deze versie zie ik een steun of geleider
Weet iemand hiervan de functie
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
821
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Grappig, samen met mijn vader heb ik bij Teygeler mijn eerste steekbeitels toentertijd gekocht en Muller werd mij geadviseerd om te kopen, nooit geen spijt van gehad.
Was mijn eerste aanschaf op houtbewerkings gebied. Fijne beitels met mooie hechten (steenbeuken in mijn geval).


groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.