Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Prachtig stukje gereedschap Pel, Gereedschap hoeft niet te glimmen als het maar gebruikt word!
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ik heb een Beitel en gutsen set cadeau gekregen van een paar familieleden, lagen toch maar op de zolder te verstoffen.
20160308_144516.jpg

Wat ik zelf trouwens erg leuk vind is is dat de Beitelset uit mijn geboortejaar komt ;)

20160308_144522.jpg

Groetjes,
woody
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Zozo netjes hoor
En pel wel blijven poetsen hè doe Stanley nr 8 ik moet het helaas met de 80 doen ☺️
 
P

Pel

Guest
Mooi setje Woody, Nooitgedagt is in Nederland toch een gerenommeerd merk, dit zijn zonder meer goede gutsen en beitels.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Woody; leuk te zien dat ook de jongere generatie oude merken op prijs stelt.
Wordt in ieder geval doorgegeven aan een familielid die er weer mooie dingen mee gaat doen.
Wie had trouwens verwacht dat bij het 125 jarig jubileum het een decennium later afgelopen zou zijn.
Zouden nieuwe merken die de laatste jaren opgericht zijn nog wel de 100 of 125 jaar halen?
Ik verwacht in deze snelle veranderende tijden dat niet veel merken dat nog gaan halen.
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
@pel het zijn zeker mooie gutsen en beitels, ze hebben wel wat tlc nodig maar dat gaat helemaal goed komen.

@ willem1958, Ach als het gereedschap goed is maakt de leeftijd niet uit toch? en ik denk dat deze beitels met een beetje zorg de volgende generatie makkelijk halen.
Het is jammer als goede merken en daarmee kwaliteit en kennis verloren gaan, maar misschien is het zo af en toe wel goed. Het schept ruimte voor verandering, en het houd ons eerbiedig.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Zozo netjes hoor
En pel wel blijven poetsen hè doe Stanley nr 8 ik moet het helaas met de 80 doen ☺️
Is het verschil tussen een 80 en een 8 alleen de materiaalkeuze ?
En is brons door zijn eigen gewicht beter ?
Overigens ziet de 8 er erg goed uit met dat brons !!
En leroy troost je ook ik heb slechts een 80 :)
 
P

Pel

Guest
@pine, ik weet niet wat een stalen schraper weegt, maar ik denk dat de bronzen zwaarder zal zijn, of het veel verschil zal zijn als je er mee werkt. Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven, ik kan helaas niet vergelijken? Trouwens Stanley heeft ze in 1984 voor het laatst gemaakt, dus alleen tweedehands verkrijgbaar op Engelse en Amerikaanse verkoop sites, DucoTools heeft ze soms ook.

Groet Pel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo deze kreeg ik vandaag binnen van het weekend maar eens kijken hoe die het doed image.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Woody,

Ik heb aardig wat schaven opgeknapt en dit soort schaven laat ik vaak links liggen. Je hebt namelijk kans dat door de roest de schroefdraad waarmee de houten delen aan de stalen body vastzitten, vastgeroest zitten. Als die afbreken kost het vrij veel werk om het weer op te knappen. Maar het kan wel een mooie schaaf worden als je van een uitdaging houdt.
Mocht je de schaaf toch kopen, ben ik wel benieuwd hoe het opknappen gaat.

René
 
P

Pel

Guest
@Leroy Dat is m.i. een Lie Nielsen schraapschaaf, zit er maar een beitel bij, meestal hoort er een dunner schraapstaal ook nog bij, maar misschien dat je dat kunt bij bestellen?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@Woody, dat is pas een opknapper, zoals René al zegt je kan er geluk mee hebben , maar ook pech dat het allemaal is vast geroest, dan heb je er heel veel werk aan?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
@Woody, dat is pas een opknapper, zoals René al zegt je kan er geluk mee hebben , maar ook pech dat het allemaal is vast geroest, dan heb je er heel veel werk aan?

stop hem in een badje citroenzuur; 1/19 water/citrol (voedingscitroenzuur)
24u later is ie mooi ontroest...
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo het is een lie nielsen nr 85 een schraapschaaf
Deze heeft een dikke beitel en is onder 45 graden geslepen
Ook is de beitel ne zo breed als de zool zodat je ook in de hoekjes kan schaven
Tja waar gebruik je hem voor warrig hout je weet wel zo rond een kwast
En je kunt er een tand beitel voor kopen zodat je de ondergrond kunt opruwen voor het fineren
Best wel wat mogelijkheden dus
Ook zijn zowel het handvat als de knop zijwaarts te verstellen zodat je sponningen kunt schaven opschonen
De meningen zullen verdeelt zijn of deze schaaf echt wel een aanvulling zal zijn
Deze was tweede hands voor een leuke prijs
Want ik ga hier echt geen 250€ voor betalen hoe degelijk ook is
Mvg Leroy
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
@Woody, ik zou die Record ook links laten liggen. Zeker voor die prijs kun je wel beter vinden. Voorbij de schaafmond lijkt de zijkant redelijk doorgeroest te zijn op de foto. De schaafbeitel zal wellicht ook putjes vertonen na ontroesten, dus dan moet je er al 12,5 bijtellen voor een nieuwe beitel. En de boutjes kunnen inderdaad ook te aangetast zijn. Maar als je toch beslist om hem te kopen en op te knappen, willen we zeker het resultaat zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.