Liniaal

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
dit is een bruikbaar & nuttig antwoord
@knotwilg, dank voor de tip
ken jij de precisie die die din's voorschrijven ?
de linialen zijn redelijk dik, wat bij afschrijven wanneer ze op het werkstuk liggen, tot fouten kan leiden
heb je weet van dunnere linialen met dezelfde precisie

in dezelfde adem . . . blijkbaar zijn er rolmeters die een kwaliteitsklasse dragen
minstens in nl, in vl moet ik daar eens op letten
heeft iemand goeie verwijzingen ?
Ik weet dat de lokale DHZ bij mij in het dorp rolmaten klasse II verkoopt. Als je nauwkeuriger wilt zal je bij een zaak voor de prof moeten wezen denk ik.
Daarbij zou ik bij gebruik van meerdere rolmaten altijd 5 mm speling houden.

Volgens klasse II mag dacht ik een 8 m rolmaat 2 mm afwijken op zijn totale lengte, dat is potentieel 4 mm tussen 2 rolmaten (1 2 mm langer, de ander korter)

In de praktijk zal dat zelden tot nooit voorkomen, maar t laat wel zien dat rolmaten voor 'grove' metingen zijn en niet voor het mm werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.198
1.975
Klein-Brabant, Vlaanderen
In de tweede link van @knotwilg staan de toleranties Werkmeetlat vorm A 500x30x6mm FORMAT - Supermeetgereedschap.nl

DIN 866/A
Beschermrand links 5 mm, rechts 5 mm
Nauwkeurigheid per meter ± 0,04 mm
Lijndikte 70 tot 100 µm

DIN 866/B
Beschermrand links 0 mm, rechts 10 mm
Nauwkeurigheid per meter ± 0,10 mm
Lijndikte 100 tot 150 µm
prima !
ik gebruik stiftjespotloden
de fijnste is 0.5 mm
dus nog altijd 5 x de nauwkeurigheid van de B-klasse
strikt genomen zou ik met een (breek)mes af moeten tekenen om meer precisie te krijgen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.198
1.975
Klein-Brabant, Vlaanderen
t laat wel zien dat rolmaten voor 'grove' metingen zijn en niet voor het mm werk.
is er een beter alternatief ?
velen gebruiken een plooimeter, maar voor mij is dat een erg onhandig ding
zeker wanneer je tussen 2 zijden moet meten
kan je hem vrijelijk op het werkstuk leggen, en is dat werkstuk 2.000 mm lang, dan moet je om precies te meten
het 0-punt op je werkstuk klemmen
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik ga als eerste stap de mooie zwarte linialen uit de link van Knotwilg bestellen, 30, 50 en 100cm lang a 5mm dik. Even verder kijken of er ook nette geprijsde 1mm dikke varianten zijn om die erbij te bestellen.
De rolmaat die ik nu hebt ook goed van maat, 5m Stanley. Ik weet niet of daar een DIN-866 norm aan zit.

Ik ben bezig met mijn nieuwe werkbank voor mijn afkortzaag en daar komt ook een profiel op met maat verdeling, zo'n rolletje die je er op kan plakken. Je ziet dat veel met Youtube. Is dat verkrijgbaar met zo'n DIN norm? Hoe heet zoiets eigenlijk?
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Op 900 mm heb je 2 mm afwijking. Dat is ongeveer 0.2% afwijking. Is dat niet gewoon nauwkeurig genoeg? Bij wisselende luchtvochtigheid is hout ook niet zo maatvast.

(Het kan natuurlijk dat je die nauwkeurigheid wel nodig hebt, dit is een oprechte vraag)
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
@ZotVanHout
Zolang alles gemeten wordt met dezelfde rolmaat maakt de afwijking van het gebruikte gereedschap niet veel uit, dan kun je er best mee 'op de mm' meten.

De nauwkeurigheid gaat pas echt een rol spelen als er meerdere meetinstrumenten gebruikt worden, of als de streepjes op je meetlint gaan wandelen.

Je kunt zoeken naar een rolmaat EG-nauwkeurigheidsklasse I. Dat is het beste wat ik zo snel kan vinden. Een alternatief draagbaar meetgereedschap voor meer dan 300 mm heb ik niet.
Als draagbaarheid geen vereiste is... Er zijn ook schuifmaten te koop van meet dan 1 meter, maar weet niet of je daar nu zo vrolijk van wordt...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.198
1.975
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zolang alles gemeten wordt met dezelfde rolmaat maakt de afwijking van het gebruikte gereedschap niet veel uit, dan kun je er best mee 'op de mm' meten.
@Risikoos
daarin heb je volledig gelijk
ik probeer altijd alles met een klein rolmetertje van stanley te meten dat steeds in mijn rechterbroekzak steekt
helaas doet dat slechts 2 meter
het is ook enkel echt bruikbaar wanneer ik het op het hout kan leggen
tussenafstanden meten is moeilijk
dan maar de lasermeter of de plooimeter
de problemen beginnen pas wanneer je benaderende metingen & zaagsnedes op begint te stapelen
dan krijg je een gecumuleerde afwijking
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik ga als eerste stap de mooie zwarte linialen uit de link van Knotwilg bestellen, 30, 50 en 100cm lang a 5mm dik. Even verder kijken of er ook nette geprijsde 1mm dikke varianten zijn om die erbij te bestellen.
De rolmaat die ik nu hebt ook goed van maat, 5m Stanley. Ik weet niet of daar een DIN-866 norm aan zit.

Ik ben bezig met mijn nieuwe werkbank voor mijn afkortzaag en daar komt ook een profiel op met maat verdeling, zo'n rolletje die je er op kan plakken. Je ziet dat veel met Youtube. Is dat verkrijgbaar met zo'n DIN norm? Hoe heet zoiets eigenlijk?
Die stanley voldoet waarschijnlijk aan EG-klasse II (geen DIN-866, maar zouden best overeen kunnen komen in de eisen, of dat ook zo is weet ik niet)

Post #25 van vandikte geeft een mooi overzicht van de maximale afwijkingen van rolmaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Op 900 mm heb je 2 mm afwijking. Dat is ongeveer 0.2% afwijking. Is dat niet gewoon nauwkeurig genoeg? Bij wisselende luchtvochtigheid is hout ook niet zo maatvast.

(Het kan natuurlijk dat je die nauwkeurigheid wel nodig hebt, dit is een oprechte vraag)
2mm op 900mm, dat is in mijn optiek een bizar grote afwijking, deze linialen zijn de oud ijzer bak nog niet waard. 900mm moet 900mm zijn.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik ben bezig met mijn nieuwe werkbank voor mijn afkortzaag en daar komt ook een profiel op met maat verdeling, zo'n rolletje die je er op kan plakken. Je ziet dat veel met Youtube. Is dat verkrijgbaar met zo'n DIN norm? Hoe heet zoiets eigenlijk?
Zelfklevend meetband, in verschillende lengtes. Opletten of je van links naar rechts of andersom nodig hebt. 247Wood heeft er ook diverse. Klasse en calibratie staat er bij, al zegt mij dat niks.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
@ZotVanHout
Ik weet niet wat voor handlaser jij gebruikt, maar die kunnen soms nog best grote afwijkingen hebben, vaak iets als ± 2 mm ongeacht de te meten afstand. Iets om je van bewust te zijn.

Zekerweten doe ik het niet, maar dacht dat een langere rolmaat ook moet voldoen op de kortere afstanden aan de daarvoor geldende maximale afwijking. Als die 2 m te kort is zou een grotere rolmaat best wat kunnen zijn.

Wat binnenmaten meten betreft heb ik vrees ik geen oplossing. Het meeste meten wat ik doe is met een schuifmaat aan een bureau.
De enkele keer dat ik groter ga komt t eigenlijk ook niet zo nauw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.