Liniaal

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik weet niet of deze vraag onder handgereedschap hoort, maar mijn liniaal heeft geen stekker.

Ik heb 2 mentale linialen, 1 van 30 cm en 1 van 90 cm. Gisteren was ik al geïrriteerd om dat ik er achter kam dat mijn winkelhaak uit de haak was.
Vandaag mijn andere winkelhaken en linialen gecontroleerd, 2 winkelhaken liggen al in de container. Een winkelhaak kan ik uitzoeken met klassen 0 of 1 had ik begrepen.
De 2 linialen zijn korter dan ze moeten zijn, de 30 cm is 29,5 cm, gewoon niet goed en gaat ook weg, de 90 cm is 2 mm korter, ook rijp voor oud ijzer dus.
Nou kan ik ongetwijfeld genoeg linialen vinden via Google, alleen kan ik er dan niet uit opmaken of de liniaal ook dan echt een juiste schaal verdeling heeft.

1.jpg

2.jpg
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik denk het wel, ik heb deze controleert met een andere rolmaat (ander merk), ook met een ander 50cm liniaal.
In Illustrator heb ik even snel een liniaal getekend met 1mm schaal en geprint en die was ook kloppen met de meetband.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb dit ook gehad. Nieuwe duimstok week af van oude en meetband. De ene gebruikt om alles op te meten, een andere om maat te zagen :mad::mad::mad:.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb dit ook gehad. Nieuwe duimstok week af van oude en meetband. De ene gebruikt om alles op te meten, een andere om maat te zagen :mad::mad::mad:.
Altijd (waar mogelijk) hetzelfde meetinstrument gebruiken om te meten en af te tekenen!


Je zou, om je liniaal te controleren, een 3,4,5 driehoek kunnen tekenen (lijntje van 3cm, een van 4cm haaks er op, de uiteindes moeten nu precies 5cm uit elkaar liggen.) Als je liniaal afwijkt merk je dat sneller doordat de fout zich opstapelt. Gaat nog beter als je het met veelvouden van 3,4 en 5 doet. Of heb ik het mis?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Dank voor het aanzwengelen van dit probleem. Ik ga ook meteen eens nameten. Ik schrok ervan toen ik jouw foto's zag. Nooit geweten dat er zoveel verschil in zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mijn ervaring is dat de meeste rolmaten wel iets afwijken.
Zoals eerder gezegd, meet steeds met hetzelfde meetgereedschap!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Altijd (waar mogelijk) hetzelfde meetinstrument gebruiken om te meten en af te tekenen!


Je zou, om je liniaal te controleren, een 3,4,5 driehoek kunnen tekenen (lijntje van 3cm, een van 4cm haaks er op, de uiteindes moeten nu precies 5cm uit elkaar liggen.) Als je liniaal afwijkt merk je dat sneller doordat de fout zich opstapelt. Gaat nog beter als je het met veelvouden van 3,4 en 5 doet. Of heb ik het mis?
Ja, je hebt het mis.
De 3-4-5 geeft je een perfecte 90 graden hoek. Meer niet.
Dat zegt nx over de zuiverheid van je meeteenheid.
Je kunt ook sigarettenpakjes (ipv een fout meetlint) gebruiken om die truc te gebruiken om 90 graden te bepalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Hoe heb je het lipje van de rolmaat?
Daar kan dus ook de 2 mm in ziten ,
Bij een goed meetlint zit er speling op ter dikte van het lipje, zodat wanneer je hetaxhter iets haakt, nog steeds de juiste lengte meet. 2 mm dik lijkt me wel veel voor een lipje.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ja, je hebt het mis.
De 3-4-5 geeft je een perfecte 90 graden hoek. Meer niet.
Dat zegt nx over de zuiverheid van je meeteenheid.
Je kunt ook sigarettenpakjes (ipv een fout meetlint) gebruiken om die truc te gebruiken om 90 graden te bepalen.
Ohja, mits de afwijking lineair is natuurlijk.

Vergeef me deze brainfart, is het al weekend?
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Het vervelende aan goedkope meetlinten, duimstokken etc. Is niet eens dat ze afwijken, maar dat ze inconsistent afwijken. Ze zijn vaak dus niet gekrompen of uitgerekt, maar verspringen veel. Zo kan 30cm te kort zijn, 40cm te lang en 60cm weer te kort.
Dat kun je vrij simpel checken door een onbekend meetlint te verschuiven lngs een andere en dan steeds tussen 2 standen op het vaste meetlint te vergelijken.
Mede om deze reden heb ook een aantal goedkope duimstokken weggegooid en een wat duurdere hultafors gekocht die wel (overal) klopt.
Winkelhaken check je makkelijk met de spiegelmethode.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is een bruikbaar & nuttig antwoord
@knotwilg, dank voor de tip
ken jij de precisie die die din's voorschrijven ?
de linialen zijn redelijk dik, wat bij afschrijven wanneer ze op het werkstuk liggen, tot fouten kan leiden
heb je weet van dunnere linialen met dezelfde precisie

in dezelfde adem . . . blijkbaar zijn er rolmeters die een kwaliteitsklasse dragen
minstens in nl, in vl moet ik daar eens op letten
heeft iemand goeie verwijzingen ?
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
De winkelhaken heb ik gecontroleerd inderdaad door te spiegelen.
Begrijp ik het goed dat DIN-866 de garantie is voor de juiste millimeters?

DIN-866 is een duitse norm die vastlegd wat de maximale afwijking van een meetgereedschap t.o.v. de 'echte' maat mag zijn. Staat zowel een stuk in voor lengtes, als voor (rechte) hoeken.

Daarin kan elk gereedschap dat volgens die norm gemaakt is nog verschillende klasses hebben. Zoals vele hier al gewend zijn van hun winkelhaak/blokhaak. Klasse II is daarbij de minst nauwkeurige, en klasse 00 het meest nauwkeurig (maar alleen interessant als je in de micrometers werkt).

Link naar: DIN-866
Voor degene die interesse hebben, de inhoudsopgave is vrij inzichtelijk.
Bij een volgens 'de norm' geproduceerd meetgereedschap staat meestal ook de maximale afwijking genoemd.

De daadwerkelijke norm zal ook vast wel ergens rondslingeren op internet, maar daar ga ik ivm. Wetgeving rond rechten e.d. hier niks van plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.