Leaf, blad/ bladeren

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Ik ben geen houtsnijder, maar ik zou verwachten dat je voor dat 'kops hout tegen de nerf in' een beitel gebruikt met een schuine punt, die je dan naar links/rechts beweegt, in plaats van te duwen, zeg maar, net als een houtsnijmesje, maar dan wat steviger en langer. Of heb je daar een betere manier voor?
Verder veel bewondering voor je werk!
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ik ben geen houtsnijder, maar ik zou verwachten dat je voor dat 'kops hout tegen de nerf in' een beitel gebruikt met een schuine punt, die je dan naar links/rechts beweegt, in plaats van te duwen, zeg maar, net als een houtsnijmesje, maar dan wat steviger en langer. Of heb je daar een betere manier voor?
Verder veel bewondering voor je werk!
Ik beitel het stuk nu tussen de bladeren door naar boven toe. Een lange smalle beitel komt dan van pas.
Het snijden van boven af zoals jij bedoeld zal de laatste bewerking worden om het mooi glad te krijgen . Ik heb ook nog smalle schraap stalen maar deze nog niet op dit hout gebruikt.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wordt echt heel erg mooi! Ik had wat berichten gemist, maar die nerven zijn echt heel mooi geworden. Hoe maak je het tussenin zo mooi glad?
 
Wordt echt heel erg mooi! Ik had wat berichten gemist, maar die nerven zijn echt heel mooi geworden. Hoe maak je het tussenin zo mooi glad?
Dank je,

Tussen de nerven snij ik eerst vlak met een beitel daarna schuren. Van korrel 89 naar 120, 320, 400 en 600. Dan met polijst schijfje polijsten tot de glans / gladheid die jij bedoeld. Het is een simpel polijst schijfje uit een setje van de Lidl. Ik gebruik eerst de bruine pasta daarna gebruikt ik op een zachtere schijf de blauwe pasta maar heel weinig pasta !. De polijst schijven zet ik gewoon in de boormachine daarna de boormachine in de bankschroef zodat ik de handen vrij heb.

Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf
En weer een uurtje verder,
IMG_20220405_110857_HDR.jpg
Het snijden tussen de bladeren............Ik moet van boven naar beneden en van beneden naar boven snijden :ROFLMAO:

Hiervoor gebruik ik ons oude caravan opstapje, zo kan ik ook van boven af kijken en snijden zonder iedere keer het werkstuk los te moeten maken.

IMG_20220405_101909_HDR.jpg

IMG_20220405_112039_HDR.jpg

IMG_20220405_112047_HDR.jpg

Het blijft nu vooral oppassen niets af te breken. door het snijden van de diep gelegen bladpunten steun ik op de buitenste bladeren vandaar dat ik die als allerlaatste pas ga snijden en afwerken.
Ik moet alleen kijken wanneer ik aan de onderzijde begin, die is nu nog vierkant dus kan ik het werkstuk makkelijk klemmen. Zodra ik dat wijzig kan ik het werkstuk niet meer vast zetten.
Het hout is prachtig maar zorgt ook wel weer voor wat lastige snijvlakken. Soms is het zo broos dat snijden gelijk uit/af breken betekent.

Ik hoop dat ik het voor koningsdag ga redden om helemaal af te hebben.

Wat mij opvalt is dat er deze challange maar weinig houtsnij werkstukken worden gemaakt of is iedereen druk en krijgen we richting einddatum schitterende werkstukken met prachtige verslagen ?.
Ik mis dit jaar echt een aantal houtsnijders die prachtige werkstukken maken.

Groet Edwin
 
Ondanks dat de bovenzijde nog niet af is vanavond begonnen met het vormgeven aan de onderzijde.
Lastig om naar binnen toe diepte te krijgen.
Nu is goed te zien wat ik bedoelde dat de stelen van de bladeren in elkaar overlopen. De buitenste bladstelen over de binnenste heen .IMG_20220414_225638_HDR.jpg
IMG_20220414_225552_HDR.jpg
IMG_20220414_225612_HDR.jpg
IMG_20220414_225705_HDR.jpg
Nog ffff........:LOL::cool:

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.