Kozijnen, deuren en scharnieren: help?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
De laatste grote klus, die ik eigenlijk een beetje uitgesteld heb: deuren en kozijnen plaatsen. In ons enthousiasme hebben we in de sloop fase alle stalen kozijnen met bovenlicht eruit gesloopt om te vervangen door houten kozijnen met stompe deuren zonder daar al te veel over na te denken. Zullen wel standaard afmetingen zijn toch?!...
IMG20220418091454.jpgIMG20220418103149.jpg
Hierboven een paar van de deuropeningen. Het stalen kozijn viel er meer omheen. Lelijk randje en... IMG20220418123717.jpg
Een smallere deuropening. Wat zouden jullie doen? De deuropening 2cm breder maken (gasbeton is prima te zagen) of de deur 2.5cm smaller zagen? Of kozijn dieper maken? IMG20220418130826.jpg
Ik zou dan wel aan beide kanten van de deur wat af moeten halen, onhandig weer met het slotgat?
IMG20220418103131.jpg
De hoogte komt aardig mooi uit, ik heb 4cm ruimte over die ik met een balkje wil opvullen. Komt ook goed uit, wat de vloer ligt al en als de bovenste balk vast zou zitten dan passen de staanders er niet meer tussen. Goed idee of toch niet?

Nog een plaatje van het kozijn
IMG20220418102908.jpg
Met uitsparingen voor de standaard maten.

Daarnaast zat ik al wat te puzzelen over een freesmal voor de scharnieren
IMG20220418121747.jpg
76x76mm, er komen 4 stuks aan.

Inzichten en adviezen zijn welkom! :)
 

Bijlagen

  • IMG20220418103121.jpg
    IMG20220418103121.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 13

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Gasbeton wegzagen. De bestaande metalen kozijnen waren met bovenlicht? Voor een deur van 2015? De nieuwe deuren zijn 2315 hoog?
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Het zijn boarddeuren inderdaad. Wel volspaan dus schroeven zouden wel houvast hebben denk ik, maar mooier wordt het er niet van.

Hopelijk gaat het gasbeton zagen netjes lukken, ik had gehoopt klaar te zijn met de stuiverij in huis. Jammer dat het net niet past.

Hoe zo'n grote kier onder de deur zouden jullie doen? Persoonlijk denk ik zou klein mogelijk zonder dat ie ergens de vloer raakt: 3-5mm? Alleen in de badkamer zit een afzuiging, het raampje daar staat altijd op een kier (in de slaapkamer ook overigens).
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Gasbeton inderdaad afzagen. Die volspaan alleen houden geen schroeven voor je scharnieren in, is een spaanplaat die niet heel vast geperst is. Kieren onder de deur mm of 5, bij de badkamer iets meer ivm de afzuiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Die kozijnen zijn altijd 20 mm te lang, zodat je een dorpel kwijt kan. Bij je bovendorpel is het handig als je aan een kant de rand er af zaagt. Als je kozijn dan staat, kan je er een pas lat met twee stroken glasband er boven op, inschuiven. Dan kan je de pas lat met een schroevendraaier of beitel tegen het plafond duwen en dan tussen de lat en het kozijn vulplaatjes steken. Dan paar schroeven omhoog om het spul aan elkaar te zetten. In het hoge deel schroeven, dat is makkelijker met afwerken. Kan eventueel ook met kit, maar meer kans op geknoei en spac is niet fijn schoonmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Langzaam een paar vorderingen gemaakt, drie deuropeningen verbreed:IMG20220426155617.jpg
Wat een stof.. Plaat tegen de muur op het spackwerk te beschermen. Door de dikte van het spackwerk valt het kozijn net niet mooi om de muur en moet er nog een randje weggekrabt worden.

Ondertussen ook een beetje gespeeld met de nieuwe zaagtafel, een hulpstuk gemaakt om de gaten in de bovenkant van het kozijn netjes op de goede plek te krijgen.
IMG20220425210937.jpg
Hopelijk binnenkort meer nieuws.
 

Bijlagen

  • IMG20220425210944.jpg
    IMG20220425210944.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 15

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Je kunt met je nieuwe zaagtafel ook de kalksponning in het kozijn wat breder zagen ipv de spack weg te steken.
Hehe goed punt, dank :)

Bij een aantal deur openingen is een lelijke kant ontstaan, denk dat ik daar de kalksponning volledig weg da zagen zodat er een sierlijst op kan
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Even wat frustratie spuien, wat een k#&@zooi.. Afgezien van het stof valt het vastzetten van kozijnen in gasbeton niet mee, de ene plug draait dol, de andere vormt een prop en draait dan dol en de enorm dure driehoek pluggen (tox, 10mm voorgeboord dan 6mm justeerschroef) breken de muur af. Zo zijn we één kozijn, veel gescheld en een aantal tripjes naar de bouwmarkt verder..
IMG20220429164017.jpgIMG20220429201020.jpgIMG20220429201630.jpgIMG20220429195037.jpg
1/5 gedaan.. Jippie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Chemisch verankeren. Dat gaat nagenoeg spanningsloos. fisher fis of een alternatief. Wel even navragen of je bij deze toepassing ook zeefhulsen moet gebruiken. Deze zou ook moeten kunnen Fischer FPX-I M8 K Gasbetonanker maar ik zou voor chemisch gaan. Gebruik niet van die reageerbuisjes. Die zijn alleen voor beton
en dichte stenen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Kan je gewoon met 8mm slagpluggen vastzetten. Gaten in het hout 0,5 mm groter boren en kop verzinken. De plug in het gat steken met de sleuven horizontaal. dan spreid de plug in de hoogte, zodat er geen stukken muur uit gedrukt worden. En de schroef er in draaien, niet slaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
173
Groene Hart
Die gasbetonpluggen heb ik wel eens gebruikt (voor lichte dingetjes aan een wandje).
Maar zo dicht bij de zijkant van de muur zou ik die dikke gasbetonpluggen niet gebruiken. Ik voel meer voor de oplossing van @chevy66.

Als ik de schade zie aan de muren van de uitgezette pluggen maak ik me zorgen over de robuustheid van een kozijn zo dicht bij de rand van de muur. Vooral wanneer je om welke reden dan ook tegen de deur aan zou vallen. Val je dan niet met deur en kozijn in de belendende ruimte?
Maar misschien ben ik hier iets te voorzichtig (ik bouw meestal drie keer zo sterk als eigenlijk nodig is....)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hmm, ik doe vast iets verkeerd, omdat de muur een beetje bobbelt moet ik sommige schroeven wat harder aantrekken, en anderen juist wat terugdraaien (kan mooi met die stelschroeven). Met die kleinere pluggen lukte dat niet. Kozijn is niet bepaald spanningsvrij (wel recht)..

De vorige metalen kozijnen zaten met 3 simpele plugjes vast, irritant genoeg :p

Slagpluggen en stelplaatjes er achter? Ik heb bij het ene kozijn ook een dikke ril high tack kit er achter gedaan. Alleen kwam ik er achter dat de opening ongeveer een halve cm te breed is :( Nog suggesties? Veel dank voor het meedenken zover!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Als de kozijnen niet strak passen, zaag je van een kant de rand er af. Dan kan je vulplaatjes om de slagplug zetten en daarna draai je ze aan. Dan de naad vullen met pur. Uit een pistool, niet uit een bus, want dat kan je niet fatsoenlijk doseren en dan heb je kans dat je deur niet meer past.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.