Die speling tussen as en pinole heeft mijn grote Jet ook. Geeft een rammelend geluid toch?Bekijk bijlage 114695
Dat geluid is volgens mij afkomstig van speling tussen de stervormige as en de bus in de poelie. Maar die speling kan je niet nastellen en is technisch ook niet mogelijk. De pinole zelf kan ook niet nagesteld worden bij mijn machine
Hallo, deze post is al wat ouder, maar ik probeer toch maar.Je levert het ijzer in met de maat die het moet worden. Dan wordt je ijzer rondgeslepen . Daarna wordt er een hard chroom laag aangebracht en die wordt rondgeslepen tot hij de maat heeft die je hebt opgegeven. Bij mijn beide oude boormachines is de passingnauwkeurigheid af fabriek al veel beter. Maar bij gebruik in een fabriek zal er toch op den duur slijtage optreden. Deze kun je dan wegstellen , door dat er een zaagsnede in het gietstuk zit, die je kan verkleinen door een paar bouten aan te draaien. De kosten van het laten hardverchromen zijn te hoog voor een budget boormachine. Kost al snel een paar honderd ex.
Het is een hele oude machine. Het merk is me even ontschoten.Wat is het voor boormachine? Weet je zeker dat het niet in de boorkop zit? Waar is bij jouw in de buurt?
De as kan uit de machine. Dat heb ik al een keer gedaan om de lagers te vervangen. Om daarna te merken dat de lagers niet het enige probleem waren.Die conus is een vast onderdeel van je boorkolom? Of kan hij er uit? Foto? Het merk is niet zo belangrijk, het gaat meer om de maat en de uitvoering.
Een Albrecht B16 koplijkt een erg lange conus. wat zit daar voor boorkop op?
lijkt een erg lange conus. wat zit daar voor boorkop op?
Conus lijkt ook niet zo netjes meer. Er lijkt wel wat vlees te zitten om hem een stukje terug te slijpen, zou misschien kunnen afhankelijk van hoeveel de as/conus verbogen is. Maar dat is wel een tijdrovende operatie. Zou bijvoorbeeld kunnen in een draaibank met een slijpmachine in support.
Als de conus nog wel goed aangrijpt, zou je kunnen proberen de as / conus weer recht te buigen. Eerst op 2 v-blokken ondersteunen op de 2 lager punten op een vlaktafel, dan meten waar en hoeveel de as verbogen is, dan proberen net zo lang voorzichtig terug te buigen totdat de conus weer netjes loopt. Kans op succes niet gegarandeerd.
De as is er weer uit en gaat naar een lokaal bedrijf om te kijken of richten of slijpen een optie is.Je hebt dus nu een boorkop die goed is en past, maar er zat geen boorkop bij je machine toen je hem kocht? Als de as slingert, dan is dat niet zo simpel op te lossen. Dan moet hij uit je machine om te kunnen meten waar de as krom is. Als je dat weet, kan je pas nadenken over een reparatie. Het uitstekende deel is het dikste deel van de as, dus dat lijkt me niet de plek waar de as krom is, maar je weet het pas als je het hebt kunnen meten.