Kolomboormachine

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb enige tijd geleden op youtube een filmpje gezien waarin een extra gat geboord word en je een groot deel van de speling eruit kon stellen. Zal een kijken of ik dit nog kan vinden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Wim Kluck, Dat filmpje kan interessante informatie opleveren Wim. Veel van de boormachines uit het oudere (goedkopere maar best goede) segment zoals de oudere Ferm, Huvema etc. aan dit reutel- en spelings-euvel lijden. Ik hoop dat je het terug vindt

Klaas
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
is dit wat je bedoelde? Halverwege het filmpje blijkt er een stelschroef achter de schakelaar te zitten.
als je zoekt op “drill press runout fix” krijg je een heleboel mogelijkheden, maar ik heb ze niet allemaal bekeken….
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mijn huvema heeft zo‘n schroefje aan de zijkant zitten, is dus iets makkelijker bereikbaar.:cool:
In de kolom zit een groef waar deze stelschroef in valt.
Bij jou zit deze zo te zien aan de voorkant.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Naar aanleiding van het topic heb ik een foto gemaakt van mijn haast antieke boormachine Waarbij de speling wel kan worden gesteld. Ziet er zo uit:
17ACC422-C8A1-425A-82A1-45CCB48F47D3.jpeg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ah ja Bernard43. En zoals chevy al opmerkte is het boutje bedoeld om te voorkomen dat de pinole in het huis draait. Het is niet bedoeld om speling weg te nemen. Zoiets moois als Bernard's Flott hebben de Fermpjes en Huvemaatjes niet (althans niet die van mij).

Zou je zoiets er zelf in kunnen maken? (Alles kan natuurlijk , maar is het praktisch goed uitvoerbaar)

Klaas
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ben bang dat je zo een gleuf maakt in een goed koope boormachiene dat er de kans bestaat dat
De boel knapt als er spanning op gezet wordt,
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Zou je zoiets er zelf in kunnen maken? (Alles kan natuurlijk , maar is het praktisch goed uitvoerbaar)

Klaas
Denk het niet. Dit huis is er specifiek op gemaakt en er zit behoorlijk wat “vlees” waar de bouten in zitten. De moderne machines zijn een stuk lichter met dunnere gietstukken. Ik denk dat het zal scheuren.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Denk het niet. Dit huis is er specifiek op gemaakt en er zit behoorlijk wat “vlees” waar de bouten in zitten. De moderne machines zijn een stuk lichter met dunnere gietstukken. Ik denk dat het zal scheuren.
Inderdaad. Ik ben vanmorgen nog even bij Wim wezen kijken en het huis is maar heel dun en er zijn maar drie cylindrische loopvlakken voor de pinole van ongeveer een 8 a 10 mm hoog. Je hebt geen "vlees" om een zaagsnede te maken en stelschroeven te maken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Denk het niet. Dit huis is er specifiek op gemaakt en er zit behoorlijk wat “vlees” waar de bouten in zitten. De moderne machines zijn een stuk lichter met dunnere gietstukken. Ik denk dat het zal scheuren.
Zou kunnen Jan, maar ik heb het over heel oude Fermpjes en Huvemaatjes, naar huidige maatstaven zware machines. Maar neemt niet weg dat je wel een reëel risico noemt. Hoewel..., stelschroeven hoeven niet in het bestaand vlees he; die kunnen in een te maken klemring (een soort van edele slangenklem om het oneerbiedig te zeggen).

Klaas

PS, verdorie, ik heb nog een oud Fermhuis liggen bedenk ik nu , die er makkelijk aan opgeofferd kan worden :)
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als die nog goed is waarom kapot maken , beter dan iemand blij mee maken ?
Men kan er ook een verdikking op lassen met gietijzer elektroden een gat maken en draad in tappen.
Een ronde lagerkogeltje er in als harde punt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
92BBCBEC-BDE2-415F-9DCB-2FF61CC426CE.jpeg
Dat geluid is volgens mij afkomstig van speling tussen de stervormige as en de bus in de poelie. Maar die speling kan je niet nastellen en is technisch ook niet mogelijk. De pinole zelf kan ook niet nagesteld worden bij mijn machine
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Mathieu, tussen poelie en as hoort hoe dan ook geen speling te zitten.

Klaas
Bij deze en andere goede machines is deze overbrenging inderdaad spelingvrij. Maar bij de Contimac die ik had zat daar wel speling. Gevolg is klapperen van de as. En dat is behoorlijk lawaaierig. Heeft niet onmiddellijk invloed op de goede werking maar is irritant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.