Kolomboormachine

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Ik heb afgelopen week een kolomboormachine overgenomen. De machine ziet er goed uit. Helaas zit er wat speling op de machine en maakt hij behoorlijk wat lawaai als je hem laat draaien. Ik zal een paar foto's toevoegen en evt een geluid opname.
Mijn vraag is aan jullie of dit te verhelpen is en wat dat te doen. Is dit zelf te herstellen of moet je ervaring daarmee hebben. Misschien zijn er mensen rondom Eindhoven die ervaring hebben?
Wim
 

Bijlagen

  • kb2.jpg
    kb2.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 148
  • kb1.jpg
    kb1.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 147
Laatst bewerkt:

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
en de geluidsopname. Zijn als txt toegevoegd. Even veranderen voor afspelen in mp3.
 

Bijlagen

  • kb_zonder belasting.txt
    69,8 KB · Weergaven: 27
  • kb4_met belasting.txt
    99,2 KB · Weergaven: 22

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ik woon in Eindhoven en heb praktisch dezelfde machine. Ik ervaar hem niet als lawaaiig.

De ratel herken ik wel een beetje maar komt volgens mij voornamelijk van de riem.

Je bent welkom om te komen luisteren slanke wil hoor :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH en MartijnEHV

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik wil best een keer vanuit Veldhoven komen luisteren kijken meten voelen.
Misschien is het speling ergens die opgelost kan worden?
Ik heb een metaaldraaibank en freesbank voor het geval er iets gemaakt moet worden.
Ben alleen morgen niet thuis.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Mijn ferm kolomboor had hier ook last van, na het vervangen van de lagers was het probleem verholpen. Misschien is dat hier ook het probleem?
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Hallo Sander,

Afgelopen disndag is Jan langs geweest en daar heeft hij aangegeven dat de machine uit elkaar zou moeten om te kijken waar het probleem door komt.
Ik heb van de week het geheel eruit gehaald, maar de lagers die om de as en in de bus zitt, zijn ok.
Ik heb de speling gemeten en kom ongeveer op 0,01 tot 0,02mm. Vind ik geen probleem. Ook heb ik de alles opnieuw schoongemaakt.
Waar ik wel tegen aan liep, was de schroef die aan de linkerkant zit en de kolom geleid van boven naar beneden, als je die strakker zet, de speling grotendeel weg is.
Je merkt dan wel dat het naar boven of beneden bewegen van de kolom met as, gaat dan wel erg stroef gaat.
Als ik deze schroef er weer een halve slag uitdraai, dan laat de kolom met as, weer beter op en neer. Wat dan wel weer meer speling geeft op de boorkop of boor die erin zit.
Het lijkt alsof de bus waar de kolom met as in op en neer gaat, te groot is.
foto 1 is kolom met as.
foto2 is kolom met as + lager
foto 3 is boormachine op zijn kop zodat je in de bus ziet.

Ik weet nog niet wat ik hiermee moet doen. Want als deze bus te groot is, dan kan ik dan niet fixen, denk ik.

Wim
 

Bijlagen

  • kolom met as1.jpg
    kolom met as1.jpg
    124,7 KB · Weergaven: 85
  • kolom met as+lagers1.jpg
    kolom met as+lagers1.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 71
  • bus1.jpg
    bus1.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 80

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Bij oude boormachines kun je de speling stellen. Bij moderne goedkope machines met ruime toleranties is het gewoon jammer maar helaas. Zo te zien heeft er ook iemand een schroevendraaier in de stofafdichting van je lager gestoken. De enige makkelijke manier is om je pinole naar de juiste maat te laten hardchromen.
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Bedankt voor je info, chevy66.
Kun je iets meer vertellen hoe de speling gesteld wordt bij een boormachine?
De lagers heb ik reeds besteld omdat ik dit gezien had. Bij het lagerboertje.
Maar hoe moet je de pinole verchromen? Zijn daar mogelijkheden voor om bij een bedrijf dit te laten doen? Of hoe werkt dat?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je levert het ijzer in met de maat die het moet worden. Dan wordt je ijzer rondgeslepen . Daarna wordt er een hard chroom laag aangebracht en die wordt rondgeslepen tot hij de maat heeft die je hebt opgegeven. Bij mijn beide oude boormachines is de passingnauwkeurigheid af fabriek al veel beter. Maar bij gebruik in een fabriek zal er toch op den duur slijtage optreden. Deze kun je dan wegstellen , door dat er een zaagsnede in het gietstuk zit, die je kan verkleinen door een paar bouten aan te draaien. De kosten van het laten hardverchromen zijn te hoog voor een budget boormachine. Kost al snel een paar honderd ex.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb ook een Contimac gehad en die maakte ook behoorlijk lawaai. De bron van het lawaai is volgens mij speling tussen de as en de beweegbare bus. Als je aan de boorkop draait zal je merken dat je deze een beetje beweegt zonder dat de poelie beweegt. Tijdens het boren gaat de machine hierdoor klapperen. Dit heeft geen invloed op de nauwkeurigheid, maar is niet aangenaam. Ik heb nu een heel oude omgebouwde productiemachine (vermoedelijk een halfautomatische machine) en die loopt veel rustiger.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou eens kijken om de v-snaar iets losser te leggen.
Ik heb een huvema, en bij deze maakt dat een enorm verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Ik heb van de week de bus en de lager gecheckt. Hier zal geen speling op.
Als ik de schroef die de bus geleid, naar de bus draai, wordt de speling minder. Maar het naar boven en naar beneden draaien gaat dan wel steeds moeilijk. Wel wordt het lawaai dan minder.
De v-riem losser zetten, had ik nog niet gedaan. Ga ik dus nog even doen.
Het lawaai dan de machine maakt, komt denk ik nu van de te ruime pinole. Ik denk dan de bus met as een beetje klappert tegen de pinole. De kast om de v-riem werkt een beetje als klankkast, waardoor het lawaai erger lijkt dan mischien is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
De losse as (dus het gedeelte dat je op en neer beweegt en waar de boorkop op zit) wordt meegenomen door een spie die in een spiebaan glijdt (zoiets ongeveer). Bij mijn machine zat er speling tussen de spie en de spiebaan. Dat voelde ik als ik aan de boorkop draaide.
Is het dat wat je bedoeld met een te ruime pinole?
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
De losse as (dus het gedeelte dat je op en neer beweegt en waar de boorkop op zit) wordt meegenomen door een spie die in een spiebaan glijdt (zoiets ongeveer). Bij mijn machine zat er speling tussen de spie en de spiebaan. Dat voelde ik als ik aan de boorkop draaide.
Is het dat wat je bedoeld met een te ruime pinole?
De pinole is het gat waar de bus met dd as in gaat. Als die te groot is, kun je de gehele boorkop op en neer bewegen.
De spie geeft wel speling, maar alleen als je de boorkop ronddraait. Niet in de richting van x of y- as.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.