Kledingkasten mbv IKEA Metod

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Bij corian gewoon underlayement onder de gehele plaat aanbrengen, het kruipt en blijft anders niet vlak. Dan is 6mm ook prima, alleen is daarmee je randafwerking zwakker bij opdikken.
Wat bedoel je met: het kruipt?
Ik heb advies gevraagd aan de leverancier over wat de maximale overspanning is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ok. Dan vind ik het vreemd dat ons keukenblad gewoon op de kastelementen is geplaatst. Ook is er nog een bar van Corian die gedeeltelijk vrij hangt. En het was een zeer gerenomeerd keukenbouwer die hem heeft geplaatst....

1F4DA133-2814-4ECD-ADFD-F7933A30C4B7.jpeg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ok. Dan vind ik het vreemd dat ons keukenblad gewoon op de kastelementen is geplaatst. Ook is er nog een bar van Corian die gedeeltelijk vrij hangt. En het was een zeer gerenomeerd keukenbouwer die hem heeft geplaatst....

Bekijk bijlage 110875
Is vaker gebeurd, is daarbij ook fout gegaan blijkbaar. Leverancier gaf dit te kennen, dus ik ervan uit dat dat niet voor niets is.
Ben wel benieuwd of jouw blad nog geheel vlak is als je er een rij oplegt?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb geen lange rij, slechts een waterpas waarvan ik eigenlijk niet weet hoe recht deze is...

Ondertussen heb ik telkens 3 stroken van 100mm gemonteerd als ondersteuning. Het lijkt mij dat dit genoeg ondersteuning biedt voor deze ladekast. Het wordt natuurlijk niet gebruikt als keukenblad, er komen hoogstens wat kleren ed. op te liggen.

20211201_113756.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Inmiddels hangen de 6 deuren van de hoge kast. Nog best een bewerkelijk proces met het afkanten van alle panelen en daarna alle overschot weghalen en mooi schuren. Alles staat in 2 lagen Osmo zijdemat.
Hoewel Wengé een mooie houtsoort is had ik gehoopt iets meer tekening te zien. Dosse heeft toch mijn voorkeur, dit is kwartiers... Maar zoals gezegd was dit een restpartij en voor nog geen €17 per m2 mag je niet teveel klagen.

20211204_120728.jpg20211204_120808.jpg20211204_120826.jpg

Het uitmeten van de scharnieren was uiteindelijk niet zo'n probleem, wel goed dat ik eerst een test heb gedaan want er zat een kleine rekenfout in.

20211204_120916.jpg

Nu verder met het uitrekenen van de zijpanelen. Omdat de vloer niet waterpas is is ook de hoek van de vloer met de kast geen 90 graden. En de muur zal ook wel niet exact recht lopen. Dus eens kijken hoe ik dit het beste kan meten.

20211204_121125.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
En het project is afgerond:

De greepjes zijn ingefreesd zodat ze mooi vlak liggen met de frontjes. Ook aan de binnenzijde is het greepje ingefreesd zodat je net iets meer ruimte hebt om je vingers te plaatsen. De kleur kwam helaas niet helemaal overeen, maar dat is het risico als je besteld via internet.

Zijpanelen zijn gezaagd, afgekant, 2 keer in de Osmo gezet en geplaatst. Bij de houthandel nog een extra plaat gehaald en toch ook maar het bovenblad van wengé gemaakt.

Al met al een leuk project. Ik ben vooral blij met de lades en ladegeleiders van de Ikea. Ze lopen erg mooi en het zit degelijk in elkaar.

Mochten jullie nog specifieke vragen hebben over de corpus of afwerking dan hoor ik dat graag.

20211223_135410.jpg20211223_135041.jpg20211223_135237.jpg20211223_135141.jpg20211223_135126.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Aliexpress.....
Het scheelde echt heel veel met de webshops in Nederland en de kans bestaat dat je uiteindelijk dezelfde greepjes krijgt opgestuurd maar de prijs wel 5 keer over de kop is gegaan.
Alleen bleek de kleur meer goud te zijn ipv brons waar we op hoopten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Heb je nog iets meer details over hoe je van 1 plaat tot een passende deur komt? bijvoorbeeld hoe je de scharnieren op de juiste plek krijgt, randen afwerkt e.d.?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb het goedkoopste Metod deurtje van de IKEA gehaald en heb deze gebruikt om de maten over te nemen. Het gatenpatroon op de corpussen is 50mm, dus wanneer je eerste scharnier goed zit, kan je de andere makkelijk berekenen.
Ik heb een mal gemaakt om de plaats te bepalen van de 2 8mm gaten ten opzichte van het 35mm potgat. Deurtjes afhangen met IKEA Utrusta scharnieren

De randen werk ik af met kantenband of met fineer welke ik insmeer met houtlijm, laat drogen en er daarna opstrijk met de strijkbout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@henkverhaar
wat is er gebeurd ?
ik krijg onderstaand bericht in mijn e-bus, maar bij doorklikken vind ik het hier niet terug


Bekijk bijlage 118172
Geen flauw idee; volgens mij had ik dit bericht als algemeen reply opgesteld, en vervolgens gedelete omdat het een respons was op een 'heel' oud bericht - soms vergeet ik om naar de oorspronkelijke datum te kijken als er nieuwe posts zijn, en als ik een thread not niet gelezen heb begin je bij het begin - en soms kan dat wel van 10 jaar geleden zijn... In dit geval was mijn antwoord dus niet heel relevant meer. Waarom jij dit bericht dan in je prive-box (?) krijgt weet ik ook niet...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.