Deurtjes afhangen met IKEA Utrusta scharnieren

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Zoals beschreven in een ander topic ben ik bezig met het maken van een kastenwand met Metod elementen. Ik maak de deurtjes echter zelf uit MDF en deze krijgen een andere maat dan de standaard deurtjes van IKEA. Omdat IKEA niet met 32mm systeemboringen werkt maar met hun eigen gaatjes patroon zit ik een beetje te denken hoe ik straks de deuren kan plaatsen.

Aan de ene kant is het makkelijk om de Utrusta scharnieren van IKEA te kopen. Deze passen immers op de gatenrij zoals nu al in de corpus zit. Maar hoe bepaal ik dan de juiste positie van de potscharnier in de deur? Omdat ik een hoge kast van 2 meter opdeel in 2 ongelijke delen werkt het niet om een deur van IKEA als mal te gebruiken. Ergens halverwege zal namelijk een extra scharnier moeten komen. Ik heb wel een aftekenmal van Hettich, maar die is bedoeld voor de normale montageplaten en niet het systeem van IKEA.
Ik kan ook normale scharnieren en montageplaten kopen, dan maak je natuurlijk geen gebruik van de gatenrij zoals die nu in de corpus zit.

Dit is het systeem van IKEA:

20211119_095505.jpg

Edit:
Bedacht me net, als ik nou een lijn trek door het hart van de 2 gaten in de kast dan zou dat het middelpunt moeten zijn waar ik de mal van Hettich op kan leggen. Dan moet ik alleen dat streepje overnemen terwijl iemand de deur op de juiste positie tegen de kast aanhoudt.
Laat ik dat eens uitproberen om te kijken of de potafstand overeenkomt.
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Je kunt toch prima een deur van IKEA als mal gebruiken, daarmee weet je hoe ver de pot van de rand van de deur af komt, hoogte lijkt me daarna niet al te lastig bepalen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Je kan de gaten toch uitmeten? Je hebt toch een voorbeeld? Stukje glad schilderstape en een scherp potlood..
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Gewoon goed meten en aftekenen. Je hoeft de deur nog niet eens voor de corpus te houden. Ik heb hetzelfde gedaan, en heb een mal van Kreg gebruikt om de potscharnieren in te boren.

Deze dus.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Aan de ene kant is het makkelijk om de Utrusta scharnieren van IKEA te kopen.
bij mijn recent weten zijn die utrusta's een andere naam die ikea aan de blums geeft, die ze inkopen
ik vermoed dat er zelfs 'blum' op staat
twijfel je aan de juiste afmetingen, zaag dan een strook van 100 mm op de lengte van de deuren die je wenst te plaatsen + controleer of die goed staat
zo doe ik het altijd
een nieuwe strook van 100 mm zagen is zo gepiept
een nieuwe deur maken = jezelf vervloeken
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Inmiddels een proef stuk gezaagd en na wat meetwerk de scharnieren geplaatst. Blijkt prima te passen, dus meteen een malletje gemaakt voor de positie van de 35 mm boor en de 2 8mm gaten.

20211122_111819.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Ach dat is echt heel erg simpel. Een stuk multiplex met een aanslag ertegenaan en dit onder de originele IKEA deur gelegd en de bestaande gaten doorgeboord tot in de mal. Nu gebruik ik die om een centreer gaatje te maken in de nieuw te maken deuren.
Het echte boren doe ik niet met die mal maar waarschijnlijk met de kolomboormachine.

20211126_141800.jpg20211126_141753.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.