Kledingkasten mbv IKEA Metod

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Ik maak voor op onze slaapkamer 2 nieuwe kledingkasten zodat we eindelijk genoeg plek hebben om de verhuisdozen uit te pakken.
Als basis gebruik ik de corpus van de IKEA Metod keukenkasten want deze zijn steviger dan de PAX. Er komt een deel van 3 lage kasten en een deel met 3 hoge kasten. De zijpanelen, deuren en ladefronten zal ik zelf maken, waarschijnlijk van gefineerd MDF. Hierdoor kan ik ook de hoogte van de lades aanpassen zodat de ruimte wat beter wordt benut.
Hieronder een schetsje van het geheel, er komen uiteraard nog deuren voor de hoge kasten.

Schermafbeelding 2021-11-13 om 20.55.01.png

Mochten jullie nog adviezen hebben dan hoor ik dat graag. Ik zit bijvoorbeeld te twijfelen of ik gebruik zal maken van de stelpoten van de IKEA of dat ik zelf een sokkel zal maken van MDF waartegen ik dan een plint kan lijmen. De IKEA poten schijnen niet zo best te zijn...
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
977
399
hilversum
Gemiddeld 1x per maand bouw ik een ikea keuken.
En als er ergens iets te verbeteren is zijn het de pootjes wel.
Vrijstaand is een nachtmerrie.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Die Method kasten zijn inderdaad goed en steviger dan de PAX kasten.
Ik heb 3 van die PAX kasten staan en aan de zijkanten heb ik zo'n keuken afwerkpaneel gelijmd+geschroefd.
Dan is het wel redelijk stevig.
In de garage, (nou ja, is geheel geïsoleerd, dus garage is niet het juiste woord) heb ik 6 van die Method kasten 220 hoog geplaatst.

Ik heb de rail van Ikea gebruikt en de kasten daar aan opgehangen, onder de kast zitten de stelpoten en zo heb ik alles waterpas en strak in lijn gekregen.
Aan de achterzijde heb ik rest stukken hout geplaatst en met een paar dotjes hightec lijm vast gelijmd.
Tussen de poten heb ik een aantal strookjes gezaagd underlayment gelijmd en vervolgens stroken multiplex daartegen gelijmd en geschroefd. Gaatjes dicht gesmeerd, en geschilderd.
Ziet er strak en netjes uit, beter dan die plastice Ikea plint.
Tussen het plafond en de kast heb ik het ook dicht gemaakt, is alleen maar goed voor stof opslag.plint.jpgkast.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zit bijvoorbeeld te twijfelen of ik gebruik zal maken van de stelpoten van de IKEA of dat ik zelf een sokkel zal maken van MDF waartegen ik dan een plint kan lijmen. De IKEA poten schijnen niet zo best te zijn...
een zelf gemaakte sokkel is het goedkoopste
mdf zou het laatste materiaal zijn dat ik daarvoor gebruik

met ikea-poten heb ik geen ervaring

ik heb reeds met verschillende types gewerkt, en ben op ercolino gestrand
daar kan je de achterste poten met een lange priem stellen zonder er met de armen onder te moeten gaan
heb je een btw-nr, dan kosten ze slechts iets meer dan ikea
dat bedrijf heeft in nl een poot

1636839840867.png
 

jorisvh

Post veel
Voor kasten die tegen een wand staan is mijn ervaring met de plastic verstelbare poten niet zo slecht, maar:
In een keuken zijn de plinten een 10-tal cm hoog en staan ze een 10-tal cm achteruit, kwestie van je tenen kwijt te kunnen als je aan het aanrechtblad werkt.
Voor een dressing is een 5-tal cm hoog en 2-tal cm diep eerder standaard en dat is te laag voor een verstelbare poot. Ik zou sokkels maken in goedkoopste underlayment.

De korpussen zijn zeer degelijk maar als je er toch zelfgemaakte zichtzijdes naast zet zou ik, bovenop de minifixen en deuvels die voorzien zijn, verlijmen en schroeven.

Je weet dat de onderkasten geen bovenkant hebben? Bij de factum reeks was er nog een spaanplaat regel van een kleine 10cm voor en achter. Bij method zijn die vervangen door een dun metalen profieltje.
je zal dus ook een werkblad moeten toevoegen.

tip voor de zelfgemaakte ladefronten: koop een setje van de goedkoopste als mal. Op je eigen fronten klemmen en gewoon door boren om het goede patroon te hebben.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
977
399
hilversum
Voor het stellen doen ze goed hun werk, althans dat vind ik dan.
Afwerking, die plastic plint met die rare clips is niks.
Stellen aanzich geen probleem.
Maar tenzij je de kasten aan de muur vast zet blijft er veel beweging in de kasten.
En voor de plint pak ik vrij snel de montage kit erbij.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ook ik ben geen grote fan van de plastic stelpoten... maar echt slecht zijn ze ook weer niet.

In de praktijk vindt ik een sokkel van wat vuren balkjes toch het prettigste werken. Je bent flexibel met de maatvoering (je hoogte) en als je een grotere lengte hebt dan is het waterpas stellen van je kasten ook zoveel makkelijker. Als je sokkel waterpas ligt dan staan alle kasten met heel weinig moeite strak. En je kan zelfs je corpus eenvoudig aan je sokkel bevestigen zodat het echt staat als een huis....
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Stellen aanzicht geen probleem.
Maar tenzij je de kasten aan de muur vast zet blijft er veel beweging in de kasten.
En voor de plint pak ik vrij snel de montage kit erbij.
Aha, zo, voor vrij of los staan is het zeker niks, de kast moet wel vast tegen de muur anders gaat de boel een keer om.
Maar Ikea heeft dit zo ook niet ontworpen om los en of niet vast te staan.
De combinatie met die rail en pootjes is gewoon goed.

Alleen die plinten ben ik niet kapot van.
In mijn keuken heb ik dat wel, maar we hebben problemen met onze anderhalf jaar oude vloer, die moet er volgende jaar uit en dan ga die plint ook weg, dan ga ik dat hetzelfde doen als in de garage.
De keuken in onze serre heeft nog geen plint, ik heb bij de Ikea zo'n zwarte afwerk paneel in de koopjes hoek gekocht en die gaat er tegen aan.

Oja, misschien ter overvloede, maar ik meld het toch; in de koopjes hoek hebben ze vaak goed afgeprijsde keuken afwerk panelen staan die aan 1 kant zijn beschadigt, je hebt maar 1 kant nodig.
Aangezien die panelen best prijzig zijn is dat een leuke optie.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Het is me bekend dat er geen bovenkant op de kastjes zit. Ik wil net als bij de kast in de bijkeuken een blad van Corian bovenop leggen.
Ik zal de kastjes vastzetten aan de muur, maar wellicht niet met de rails van IKEA. Ik denk gewoon met een plug + schroef. Ook zullen de kastjes aan elkaar worden verbonden. Ik lees het een en ander over 'tellerkopschroeven' maar ik zie nog niet echt de meerwaarde ten opzichte van gewone deeldraad schroeven van 30mm.
Ik zal zelf een sokkel maken van vuren balkjes of van underlayment. Ik heb hier nog lange stroken V313 MDF staan, maar wellicht is dat niet sterk genoeg. Voordeel is dat ik daarop meteen een plint kan monteren zonder clips oid.
Aangezien de opstelling definitief wordt, raden jullie aan om de corpussen ook te lijmen/schroeven? Of is de originele montage manier stevig genoeg?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik lees het een en ander over 'tellerkopschroeven' maar ik zie nog niet echt de meerwaarde ten opzichte van gewone deeldraad schroeven van 30mm.
in het begin heb ik tellerkopschroeven gebruikt om corpussen tegen mekaar te trekken
technische redenen: deeldraad + een kop die 'zo groot als een bord' is => ze trekken goed aan
nadeel: de kop blijft er uit steken, waardoor die aan de binnenzijde van een corpus soms in de weg steekt van kruismontageplaatjes en legplanken
nu heb ik torx-schroeven gevonden die de corpussen voldoende tegen mekaar trekken + in de plaat trekken zonder een uitgewaaierd gat te maken
 

jorisvh

Post veel
Ook zullen de kastjes aan elkaar worden verbonden. Ik lees het een en ander over 'tellerkopschroeven' maar ik zie nog niet echt de meerwaarde ten opzichte van gewone deeldraad schroeven van 30mm.
Ik zou ook gewone deelraad schroeven nemen, kan je zelfs netjes verbergen achter de ladegeleiders.
Aangezien de opstelling definitief wordt, raden jullie aan om de corpussen ook te lijmen/schroeven? Of is de originele montage manier stevig genoeg?
Voor een keuken doe ik dat, voor de stevigheid maar ook voor vochtbestendigheid. Een lekkende afvoer, water dat in een kleine kier tussen zijde en bodem sijpelt en 2 dagen later heb je een bodem van 5cm dik 😢. Met een laagje d3 lijm ertussen is het risico een stuk kleiner.
Voor een dressing zou het enkel voor de stevigheid zijn maar ik zou het wel doen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gemiddeld 1x per maand bouw ik een ikea keuken.
En als er ergens iets te verbeteren is zijn het de pootjes wel.
Vrijstaand is een nachtmerrie.
Ik heb toen onze vloer geschuurd werd, de plint moeten weghalen en bleken bijna alle pootjes waar ik aan de voorzijde bij kon beschadigd waren. Ik heb die met wat gepriegel allemaal vervangen. Veel kon je echter niet meer doen omdat de kasten gevuld waren en deels verbonden middels schroeven.
Ik zou kiezen voor een sterkte sokkel / ringbalk en dan uit wiggen of een sokkel die je op echte sterke meubel pootjes zet. Kost wel iets meer, maar op het totaal maakt het niet uit.
Maar je kunt ook zeggen, als de kast eenmaal staat gebeurt er niets meer totdat je hem sloopt:) en gebruik je de IKEA stelpoten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Na alle berichten over de poten had ik al besloten om zelf een sokkel te gaan maken. Dat is ook de moeite niet. Ik zal eens kijken of ik in de schuur nog hout heb liggen dat ik daarvoor kan gebruiken.
In post #4 werd geschreven dat MDF wel het laatste zou zijn om te gebruiken als sokkel. Maar al mijn kasten gemaakt van MDF hebben ook een plint/sokkel van MDF en dat werkt prima. Kan iemand me uitleggen waarom dit niet kan bij een Metod kast? Als ik een geraamte maak van stroken van 100x18mm en ik zet er voldoende regels tussen lijkt me dit toch beenprobleem? Het gaat om V313 watervaste MDF
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Alles kan... maar MDF is gewoon niet gemaakt om grote belastingen via de randen op te vangen. En de constructie is ook al suboptimaal omdat je bijvoorbeeld niet zo lekker schroeft op de kopse kant.

Het is dus gewoon niet het meest voor de hand liggende materiaal voor een sokkel, multiplex is als plaatmateriaal al een stuk logischer. Maar een massief balkje eigenlijk nog meer.

Maar het zal natuurlijk ook zo wel werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
In post #4 werd geschreven dat MDF wel het laatste zou zijn om te gebruiken als sokkel. Maar al mijn kasten gemaakt van MDF hebben ook een plint/sokkel van MDF en dat werkt prima. Kan iemand me uitleggen waarom dit niet kan bij een Metod kast? Als ik een geraamte maak van stroken van 100x18mm en ik zet er voldoende regels tussen lijkt me dit toch beenprobleem? Het gaat om V313 watervaste MDF
in #4 schreef ik 'het laatste'
niet 'niet'
heb je alternatieven, overweeg die dan
GH1 heeft hierboven reeds de minder sterke kanten van mdf opgesomd
als je reeds positieve ervaringen met sokkels uit mdf hebt, dan hoef je niet te twijfelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.