Keuze (nieuwe) machines voor maken tafel

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Voorboren is altijd sterker dan zo in het hout draaien.
Dit omdat de kern van de bout de houtvezels wegdrukt en de vezels open scheuren.
Bij voorboren met kerndiameter bout pakt alleen het draad in de omliggende vezels

Waarom kon je die 40x40 balk niet even een kwartslag draaien en met bout en moer aan die stalen ligger vast bouten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voorboren is altijd sterker dan zo in het hout draaien.
Dit omdat de kern van de bout de houtvezels wegdrukt en de vezels open scheuren.
Bij voorboren met kerndiameter bout pakt alleen het draad in de omliggende vezels

Waarom kon je die 40x40 balk niet even een kwartslag draaien en met bout en moer aan die stalen ligger vast bouten.

Omdat ik twijfelde of ik met mijn knakenboortjes wel door die ligger heen kon komen.
Alhoewel het met de 40x40 balk vrij vlot/makkelijk ging. Speelt ook mee dat ik de machine zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke standplaats wil lossen met inbegrip van waar ik wel en niet kan komen met de aanhanger.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
d481dd67-c11c-4e3a-9c8c-9889f9146de8.jpg

fd687951-163f-4292-b58b-dbef5778c10e.jpg

32116b62-a574-46c3-b5bc-31504d6a174c.jpg

c2b1a1b9-9635-4df0-9aaa-80926f530e30.jpg

e0174a9a-460c-4d3e-825f-178c86a00247.jpg

Nog even de draaistroomrichting aanpassen en de afzuiging passend maken (het plastic mondstuk aan de slang is te klein qua diamater, even kijken of ik die uitvijl of dat ik gewoon de slang direct op de afzuiging maak).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en MaartenS

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200819_161601 (1).jpg

de stekker miste een draadje (nee letterlijk, de blauwe fase zat los!!) en ik moest de bedrading even aanpassen op 'mijn' volgorde voor de machine de juiste kant op draaide (getest met de rollen uitgeschakeld). Stofafzuiging paste niet maar na verwijdering van het plastic eindstuk kon ik de slang rechtstreeks op de afzuigmond van de machine bevestigen --> problem solved.

De enige 'maar' is dat ook deze geleider niet geheel vlak (meer) is. Klein puntje, schijnbaar is het produceren van een vlak alu extrusieprofiel een kunst die weinig mensen beheersen. Ik ga me nog even beraden hoe ik dat ga perfectioneren, maar het resultaat is gelukkig vrij vlak.

20200819_160313.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zojuist bericht gehad dat de machine in goede orde is aangekomen in Oostenrijk en er een opdracht naar administratie is gegaan om mij het volledige bedrag terug te betalen. Dat brengt dan een definitief einde aan de kwestie. De machine mocht dan slecht zijn, de organisatie "Haus und Gartenwelt" in Oostenrijk heeft dit netjes afgehandeld, zeker een voorbeeld voor andere bedrijven.

- edit -

terugbetaling reeds ontvangen :). Kijk, zo kan het ook :).
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, bij MIBO Machines. Opererend vanuit een metalen pakhuisje aan de Slachthuiskade 8 in Almelo.
Typische verkoper. Rijd een glimmende X5, bediende de heftruck op zijn slippertjes. Gladde praatjes en heel veel ervan ;). Hij was vriendelijk maar naar mijn beleving vooral omdat ik 1600 euro op zak had. Ik heb niet geturfd hoe vaak hij 'ja, gewoon een mooi machientje' heeft gezegd in 15 minuten tijd. Geen verstand van zaken (vertelde dat hij thuis alles láát doen ipv zelf aan de klus te gaan, wat hij ironisch vond omdat hij zelf zware machines verhandelt) en als hij al garantie geeft is het op de motor die hij dan voor je laat reviseren indien hij 'binnen afzienbare tijd kapot loopt'. Nou ben ik een moeilijke want ik heb mijn vragen klaar en bij vaagheid stel ik er méér. Dat bleek dan 'enkele weken na aanschaf' te zijn. Goed, geen garantie dus :). Hij voegde daar aan toe "ja ik kan ook een half jaar garantie geven en het dan niet nakomen". Dus...

Met andere woorden, als de prijs ernaar is en je hebt er zelf verstand van kun je er zaken doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik verstand van zaken heb, ik ben vooral afgegaan op recent opgedane kennis en ervaringen van anderen - ook wat betreft wat een 'goede prijs' zou zijn voor de machine. 1600 is een enorm bedrag maar redelijk voor de machine in deze (zeer goede) staat, en aangezien de machine netjes loopt zonder bijgeluiden, geen roest, geen schades en alle hendeltjes en knoppen naar behoren (en soepel) opereren denk ik - prima. Niet te lang blijven hangen, aftikken en wegwezen. Hij heeft geduldig geholpen met opladen en vastsnoeren.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Begin dit jaar een jet 310 met spiraalas met Afzuiging voor 1400 was 3 jaar oud maar zag eruit als nieuw. Dus even geduld hebben denk ik. Komt vast wat voorbij.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
de laatst vermelde scm en jet lijken geen fijninstelling te hebben
daarmee doel ik bv op een wieltje waarmee je tot 1/10de mm kan gaan
is erg handig als je hout op een bepaalde dikte hebt, en nadien diezelfde dikte wil aanmaken
Die kan je bij de jet er ook gewoon opzetten. Ik denk wel dat het een mooi streven is om op 1/19 te werken maar het blijft hout. Ikzelf heb bij mijn vorige werkgever ook balkjes exact op 1/19 geschaafd. Werden een tijdje niet gebruikt omdat de rest vd machine nog niet klaar was en toen werden het wokkels.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die kan je bij de jet er ook gewoon opzetten. Ik denk wel dat het een mooi streven is om op 1/19 te werken maar het blijft hout. Ikzelf heb bij mijn vorige werkgever ook balkjes exact op 1/19 geschaafd. Werden een tijdje niet gebruikt omdat de rest vd machine nog niet klaar was en toen werden het wokkels.

zolang ik alle benodigde materialen voor een bepaald (deel van een) project op dezelfde instelling door de machine haal is er niks aan de hand. En er word hier wel eens vaker geroepen om 'naar je gereedschap te werken'. Nou, met de dikteverstelling van mijn Jet is niks aan de hand hoor :).
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
Voor het verlijmen van die planken kun je best die handschaafmachine gebruiken, alstie genoeg breedte heeft om twee zijden tegelijk af te nemen: je legt de twee planken die tegen elkaar gelijmd moeten worden op hun plek, nadat je ze zo recht mogelijk gemaakt hebt. Dan 'vouw' je die twee open en klemt ze tegen elkaar, met de naadzijden op gelijke hoogte. Nu schaven — wat je bij de ene plank 'teveel' weghaalt, hou je bij de andere over. Af en toe checken of je de boel al strak hebt & dit herhalen met alle naden.
Dat is idd een techniek om planken te verlijmen op een eenvoudige manier, maar nog nooit gehoord dat iemand dit doet met een machinale schaaf. Zo’n ding is vrij waardeloos eigenlijk behalve bv om even snel veel materiaal af te nemen voor je overgaat op voorloper en rijschaaf (machinale versie van een roffelschaaf dus). De basis van een machinale schaaf is veel te kort om iets recht te krijgen. Deze techniek helpt om verschillen in de haaksheid op te heffen, maar helpt niet als de twee planken niet perfect recht zijn na het schaven, dan wordt elke afwijking dus verdubbeld. Werkt alleen met een lange rijschaaf (nr 7 of 8) en veel oefening (of een deftige vlakbank natuurlijk)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.