Is dit Sibersich Lariks? (werkbank bouwen)

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Atmoz,
ik zou je werkbank toch niet onbehandeld laten. Om je een idee te geven van kleur van beuk behandeld met Tungolie, hier een fotootje van een handvat dat ik gemaakt heb voor een oude handzaag (niet het losse handvat op de foto):
IMG_20160823_124837.jpg

Zoals je kan zien valt het kleurverschil in vergelijking met onbehandeld beuk goed mee. De tekening in het hout kwam pas te voorschijn na het oliën (ik dacht dat er weinig tekening inzat), dus dat is ook mooi meegenomen.

@Nick18: informatief filmpje. Mijn houthandel laat ook toe om planken te selecteren (je mag zoveel tijd nemen hiervoor als je zelf wil) dus de tips komen zeker goed van pas.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Dat gaat een hele mooie bank worden! Ook heb je goed gereedschap gekocht (Veritas) ik gebruik het erg veel naar tevredenheid. Behalve dan de dure shooting board plane (futselplank schaaf http://www.fine-tools.com/shooting-plane.html) van Veritas die niet haaks is, daarover ben ik nog in contact :(

Thanks!

Hmzzz, dat klinkt niet helemaal goed. Maar waarschijnlijk komt het wel weer in orde, toch?
Ik heb nog geen gebruik hoeven te maken van de Veritas klantenservice en/of garantie, maar deze zal toch wel goed zijn denk/hoop ik.


Ik wil hier toch even een lans breken voor het zogenaamde waaibomenhout. Ik heb meer dan 2 jaar terug een mooie werkbank gebouwd uit constructievuren en kleine delen hardhout die vrijwel iedere dag wordt gebruikt en nog perfect functioneert en er ook nog steeds goed uitziet.
Het vurenhout kwam niet uit de bouwmarkt maar van een goede houthandel, ook heb ik het meer dan een maand laten acclimatiseren voor gebruik. Nadelen zijn dat je het hout wat meer moet vlak/haaks schaven voor gebruik maar stiekem vind ik redelijke kwaliteit vuren/grenen best lekker werken met handgereedschap (lees: er komen mooie krullen van af :D). Kortom past beuken in het budget en vind je het nodig voor een werkbank dan doen, maar weet dat vuren prima voldoet en dan bewaar je het hardhout voor een echt project i.p.v. een werkbank! Ook is het geen fabeltje dat een zachtere werkbank beter is voor je werkstukken, ze raken minder snel beschadigd. Mocht ik de werkbank over 20 jaar minder mooi vinden dan schaaf ik er 5/10mm af :)
Misschien komt het door de bouwmarkten dat vuren en grenen zo'n slechte naam hebben, maar als je bijvoorbeeld de juiste delen uit een vuren plank gebruikt en eventueel verlijmd trekt het helemaal niet krom en is het heel stabiel... Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=SNUpM_vgg_s (vanaf 1:30 ongeveer)

Zie mijn werkbank-topic:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?10741-Werkbank-voor-ambachtelijk-houtbewerken

Hele gave werkbank zeg! Echt cool gemaakt. Heb 't topic even snel doorgelezen, echt super!! :cool:


Dag Atmoz,
ik zou je werkbank toch niet onbehandeld laten. Om je een idee te geven van kleur van beuk behandeld met Tungolie, hier een fotootje van een handvat dat ik gemaakt heb voor een oude handzaag (niet het losse handvat op de foto):
Bekijk bijlage 51768

Zoals je kan zien valt het kleurverschil in vergelijking met onbehandeld beuk goed mee. De tekening in het hout kwam pas te voorschijn na het oliën (ik dacht dat er weinig tekening inzat), dus dat is ook mooi meegenomen.

@Nick18: informatief filmpje. Mijn houthandel laat ook toe om planken te selecteren (je mag zoveel tijd nemen hiervoor als je zelf wil) dus de tips komen zeker goed van pas.

Dat valt nog wel mee qua kleurverschil inderdaad. Eens voorzichtig door kijken dan.
Eerst maar eens wat proefstukjes maken :D


Ik ben inmiddels weer een stuk verder met de werkbank, en al zeg ik het zelf, het ziet er al goed uit :eek:
Goed genoeg om te zien dat het straks helemaal goed komt haha.

Hierbij enkele foto's van de vorderingen:

Poten laten afkorten bij een houtzagerij hier in 't dorp:
Roubo_workbench_hout29.jpg

Mooi kops hout. Het lijkt wel een stuk van een snijplank he?! (ook mooi recht/glad)


Verticale liggers onderaan helemaal haaks:
Roubo_workbench_hout30.jpg



Het frame in elkaar gezet:
Roubo_workbench_hout31.jpg

(fijn die Bessey KRV 1500 :))


Voorste gedeelte van werkblad er los op gelegd:
Roubo_workbench_hout32.jpg



En hier ook het achterste gedeelte van de split-top er (los) op gelegd:
Roubo_workbench_hout33.jpg



Hopelijk is'ie over 1 of 2 weken helemaal klaar.

Met vr gr,

Atmoz
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Tsjonge wat mooi zeg! Die uitstekende stukken van de poot door het blad, hoe ga je dat afwerken?
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Hmzzz, dat klinkt niet helemaal goed. Maar waarschijnlijk komt het wel weer in orde, toch?
Ik heb nog geen gebruik hoeven te maken van de Veritas klantenservice en/of garantie, maar deze zal toch wel goed zijn denk/hoop ik.
Dat wordt zo te zien een prachtige werkbank!

De Veritas klantenservice is soms minder behulpzaam dan je denkt. Althans ze antwoorden heel vriendelijk maar hielpen in eerste instantie niet en bleven volhouden dat het binnen tolerantie viel en dat ik anders moest meten etc. :rolleyes: Gelukkig is Veritas/Lee Valley nog een beetje een familiebedrijf dus heb ik de baas ook gemaild en toen ging het snel ;) Deze week een nieuwe schaaf ontvangen uit Canada die veel beter is!
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Dat begint er heel netjes uit te zien.

Dankjewel Willem!


Tsjonge wat mooi zeg! Die uitstekende stukken van de poot door het blad, hoe ga je dat afwerken?

Thanks. Die uitstekende stukken worden straks netjes gelijk met het blad afgezaagd. Maar eerst komen er (van contrasterend hout/kleur) wiggen in. Op die manier zit alles ze nog vaster.
Eigenlijk helemaal niet nodig, want de werkbank staat al als een huis. Maargoed, die taps toelopende "gaten" moeten toch dicht he :rolleyes:


Atmoz, we hebben nog een overeenkomst: Belgisch bier :)

Dat kon ook niet anders he, met al dat bourgondisch gedoe hier in 't zuiden :cool:


Dat wordt zo te zien een prachtige werkbank!

De Veritas klantenservice is soms minder behulpzaam dan je denkt. Althans ze antwoorden heel vriendelijk maar hielpen in eerste instantie niet en bleven volhouden dat het binnen tolerantie viel en dat ik anders moest meten etc. :rolleyes: Gelukkig is Veritas/Lee Valley nog een beetje een familiebedrijf dus heb ik de baas ook gemaild en toen ging het snel ;) Deze week een nieuwe schaaf ontvangen uit Canada die veel beter is!

Haha, kijk aan. Als 't maar opgelost is he!
Ik hoop ze in ieder geval niet nodig te hebben.

Gisteravond nog flink vooruit gekomen met de werkbank:

Roubo_workbench_hout36.jpg



Roubo_workbench_hout37.jpg



Roubo_workbench_hout38.jpg



Roubo_workbench_hout39.jpg


Gaat echt nog eens wat worden hier :p

Met vr gr,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gaat echt nog eens wat worden hier


Ja, het gaat wel wat worden hoor......man, dit wordt een pracht van een werkbank, m'n complimenten.
Mooie werkbankklem zeg....
En de opmerking over contrasterende wiggen is helemaal top.
Iets van wenge, coromandel of ebben bijv zou prachtig staan.

Om nog even op de afwerking terug te komen; hier een foto van mijn werkbank, eiken blad en essen onderstel, nog nooit in de olie geweest.
Je kan natuurlijk ook op een reststukje eerst wat olie doen en dan vergelijken met je werkblad.

P1000741 [800x600].jpg
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer


Ja, het gaat wel wat worden hoor......man, dit wordt een pracht van een werkbank, m'n complimenten.
Mooie werkbankklem zeg....
En de opmerking over contrasterende wiggen is helemaal top.
Iets van wenge, coromandel of ebben bijv zou prachtig staan.

Om nog even op de afwerking terug te komen; hier een foto van mijn werkbank, eiken blad en essen onderstel, nog nooit in de olie geweest.
Je kan natuurlijk ook op een reststukje eerst wat olie doen en dan vergelijken met je werkblad.

Bekijk bijlage 52316

Ha Willem,

Mooie en stevige werkbank heb je daar!
De afwerking moet ik inderdaad nog eens goed over nadenken inderdaad.
Verschillende soorten op proefstukjes is een goed idee, thanks!

Wat betreft die wigjes: ik heb inderdaad al een mooi stuk wenge geregeld daarvoor :cool:


Prachtige werkbank tot nu toe! Ik ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk gaat uitzien met afwerkingslaag.

Thanks :eek:
We gaan het zien haha. Ben zelf ook zeer benieuwd.

Groet,

Atmoz
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Wat prachtig zeg. Krijg zin om er zelf ook één te maken ;). Helaas heb ik er geen plek voor.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Mooi hoor! En ook de mooiste bankschroef er in (naar mijn bescheiden mening dan).
Top, benieuwd naar het eindresultaat.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Sorry voor de late reacties :rolleyes:

Wat prachtig zeg. Krijg zin om er zelf ook één te maken ;). Helaas heb ik er geen plek voor.

Thanks :cool:
Jammer dat je zelf geen plek hebt...een mini versie maken misschien? :p


Mooi werk man! Ik zit momenteel ook de boeken te bestuderen voor zo'n project. Blijf dit dus ook volgen!!

Fons

Thanks Fons.
Ik moet hem nog verder afmaken, dus dit topic krijgt nog een vervolg.


Hoi Atmoz,

ben ik ook aan het volgen

waar is de rest....of in ieder geval foto van het eindproduct ?
prachtig werk !!

Thanks Erik.
Hij is nog steeds in dezelfde staat als enkele maanden geleden.
Dat wil zeggen: vrij goed bruikbaar, maar nog zéker niet af:

-tailvise moet er nog in (ik heb zo'n kleine Veritas gekocht)
-plank/drager onderin moet ik nog maken (om spullen op te zetten dus)
-wigjes (waar poten door het blad komen) moet ik nog maken en plaatsen (erna alles flush afzagen + schaven)
-gaten moeten er nog in (de Veritas bench dogs etc... liggen al klaar ;))
-eventueel nog een sliding dead-man (maar dan moet ik echt zin + tijd over hebben!)
-vast nog wat kleine dingen die ik vergeet

Een foto van enkele maanden geleden die volgens mij nog niet in dit topic is langsgekomen:

Garage_luxaflex.jpg


Mooi hoor! En ook de mooiste bankschroef er in (naar mijn bescheiden mening dan).
Top, benieuwd naar het eindresultaat.

Thanks Guido!

Ik ga er zeker nog mee verder, maar het is wat tijd betreft wat krapjes :eek:

Met vr gr,

Atmoz
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Man dat is wel echt een mooie werkbank. Ben ik de enige die het opvalt hoe verschikkelijk veel gereedschap jij hebt.
En de brutale vraag hoeveel heeft het je ongeveer gekost?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Man dat is wel echt een mooie werkbank. Ben ik de enige die het opvalt hoe verschikkelijk veel gereedschap jij hebt.
En de brutale vraag hoeveel heeft het je ongeveer gekost?

Nee, het is mij ook al opgevallen. Ik ben al een paar keer bij Atmoz geweest en het is echt een fijne werkplek aan het worden. En er komt nog meer gereedschap, want hij heeft een CNC-machine besteld.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Man dat is wel echt een mooie werkbank.

Dankjewel, ik ben er ook best trots op (had voorheen nog nooit met dit hout of dit soort verbindingen gewerkt), en natuurlijk heel blij omdat het (nu al) een fantastisch fijne werkbank is :)

Ben ik de enige die het opvalt hoe verschrikkelijk veel gereedschap jij hebt.

Geen idee :p Maar ik kan me inderdaad goed "behelpen" ja ;)


En de brutale vraag hoeveel heeft het je ongeveer gekost?

Je bedoeld de hele werkbank neem ik aan?
Tja, hij is nog niet klaar, maar het gaat richting de € 2000,- (op dit moment > 1.5K)
Niet goedkoop, maar wel gaaf/fijn om te hebben, en for life :D


Nee, het is mij ook al opgevallen.

Hehehe :eek:

Ik ben al een paar keer bij Atmoz geweest en het is echt een fijne werkplek aan het worden.

Ik voel me er ook absoluut goed thuis!


En er komt nog meer gereedschap, want hij heeft een CNC-machine besteld.

True true, maar het is uiteindelijk toch een andere geworden :rolleyes:

Kom dus weer snel maar eens kijken L.N.

Greetz,

Atmoz
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Huh, heb je een andere CNC-machine gekocht? Welke heb je nu gekocht?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Huh, heb je een andere CNC-machine gekocht? Welke heb je nu gekocht?

Ja, ik was aan het twijfelen of ik niet toch meteen een grotere moest kopen, en ineens bedacht ik me ook allemaal nieuwe projecten/ideeën etc waarvoor ik die grotere "nodig" had.
Dus toen heb ik de "Haase AL1065 Profi" gekocht. Verder met nog wat kleine extraatjes, en ook met diezelfde ELTE HF spindel upgrade en software.

Levertijd is hopelijk niet veel langer :rolleyes: (niets over gehoord, dus zal wel goed komen).

Nu dus nog steeds aan het wachten... (is ook pas 3 dagen geleden, dus gaat nog paar weekjes duren!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.