Is dit Sibersich Lariks? (werkbank bouwen)

Atmoz

Actieve deelnemer
Het eerste gedeelte wat ik gisteravond heb verlijmd ging in ieder geval zeer goed:

Roubo_workbench_hout11.jpg


Roubo_workbench_hout12.jpg


Roubo_workbench_hout13.jpg


Roubo_workbench_hout14.jpg


Roubo_workbench_hout15.jpg


Roubo_workbench_hout16.jpg


Ziet er nog allemaal érg recht uit :cool:

Groet,

Atmoz
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Mooi atmoz! Altijd een mooi moment om eraan te beginnen nadat je er lang over hebt nagedacht. Heel veel plezier en lol. Vwb de klemmen, is het niet slimmer om ook onder wat klemmen te zetten ivm hol/bol trekken?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ziet er goed uit! Ga hem volgen...

Thanks!
En leuk, hoe meer volgers, hoe meer vreugd :p


Mooi atmoz! Altijd een mooi moment om eraan te beginnen nadat je er lang over hebt nagedacht. Heel veel plezier en lol. Vwb de klemmen, is het niet slimmer om ook onder wat klemmen te zetten ivm hol/bol trekken?

Dankje. Je klopt, en dat moment was dit keer extra cool, want ik heb dus echt nog nooit zo'n mooi hout vastgehad, laat staan er mee gewerkt. De eerste zaagsnede, het verlijmen (je kunt niet meer terug) en dat soort dingen waren toch best wel spannend. De eerste snijwond door de zijkant van een beitel (ook nog zelf schuld, hij kwam van rechts :rolleyes:) is inmiddels ook al een feit... Maargoed, ondanks dat toch goed opgeschoten vandaag!

Bedoel je de klemmen meer naar het midden of zelfs onderin in de hoogte-richting? Dat heb ik op sommige plekken ook. Maar misschien wel een goed idee om het iets meer te doen. Anderzijds wilde ik natuurlijk vooral de bovenkant "strak" dicht hebben.

Uiteindelijk is het zowel boven als onder mega strak geworden. Het zijn al flinke kolossen geworden met 5 balken per gedeelte.

Gr,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk dat je zo enthousiast bent over je hout en dus een hele goede aankoop is geweest ipv het steigerhout waar je in het begin over nadacht.
Het begin ziet er goed uit, ben benieuwd als je hele blad klaar is.
Succes.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Leuk dat je zo enthousiast bent over je hout en dus een hele goede aankoop is geweest ipv het steigerhout waar je in het begin over nadacht.
Het begin ziet er goed uit, ben benieuwd als je hele blad klaar is.
Succes.

Thanks!

Hehe, ik ben inderdaad redelijk enthousiast c.q. super blij met het hout. En dan is dit nog maar "gewoon beuken", laat staan dat ik eens ga "proeven" van al die mooie houtsoorten die hier op WW voorbij komen :p

Anyway:

De eerste en laatste 3 "lagen" balken van het werkblad moeten exact even dik zijn als de lagen van de poten.
Thuis kan ik dat niet dus vandaag weer met een groot gedeelte van m'n hout retour naar de zagerij.


Alles 3x door de vandiktebank:
Roubo_workbench_hout17.jpg



Met wat truien ter bescherming van het interieur weer alles de auto in:
Roubo_workbench_hout18.jpg





En thuis aan de slag ermee:
Roubo_workbench_hout19.jpg



Roubo_workbench_hout20.jpg



Roubo_workbench_hout21.jpg



Detail van de verbinding voor poten aan blad:
Roubo_workbench_hout22.jpg



Roubo_workbench_hout23.jpg



Weer een laag (balk) ertegenaan gelijmd:
Roubo_workbench_hout24.jpg



Moet goed komen, heb er in ieder geval zin in!

Grtz & fijn weekend!

Atmoz
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Past nog verrassend veel hout in die auto :)
hoe bevalt de centipede? En de snelspanners van bessey? Hebben die / ervaar je voldoende kracht voor het verlijmen? ( gereedschappro?)

gr.

knutsel
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Goed te zien dat al dat mooie gereedschap van jou ook gebruikt wordt :) Ik ben benieuwd hoe het resultaat wordt.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zo ouwe Tweakert......hoe krijg je het voor elkaar om 8 fora de boel bij te houden hahahahaha

leuk topic, ik ga je hier ff volgen

groet Maarten (a.k.a. "Fraggert")
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Thanks!
Bedoel je de klemmen meer naar het midden of zelfs onderin in de hoogte-richting? Dat heb ik op sommige plekken ook. Maar misschien wel een goed idee om het iets meer te doen. Anderzijds wilde ik natuurlijk vooral de bovenkant "strak" dicht hebben.

Atmoz

ik bedoel dit, in de breedte, maar dan zowel vanaf boven en beneden. Was heel makkelijk gegaan met een paar KV's ;)

https://goo.gl/images/HqpbCp
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Past nog verrassend veel hout in die auto :)

Alles paste in één keer ;)
(en als ik dus wat voorzichtiger was geweest ook nog zonder beschadiging van m'n auto)

hoe bevalt de centipede? En de snelspanners van bessey? Hebben die / ervaar je voldoende kracht voor het verlijmen? ( gereedschappro?)

gr.

knutsel

De Centipede wordt eigenlijk sinds een paar weken met zeer veel plezier gebruikt. Echt een super handig ding!!
Welke snelspanners bedoel je precies? Ik heb de EZS "one hand clamp" en de Kliklamps, beide zijn het (mijns inziens) snelspanners :)
Ik gebruik ze bij dit project allemaal door elkaar. Perfect voor het verlijmen.


Goed te zien dat al dat mooie gereedschap van jou ook gebruikt wordt :) Ik ben benieuwd hoe het resultaat wordt.

Inderdaad, ik gebruik het allemaal, én met veel plezier :cool:


Hij heeft echt veel leuk gereedschap... Sander zal blij met m zijn ��:)

Hehe :eek:
Maar ik denk dat Sander me ondertussen wel (her)kent ja...


Ja, ik durf hem niet "mijn" Domino te laten zien, want dan gaat hij weer geld uitgeven ;)

*eigenlijk is de Domino van mijn werk, sssst! :rolleyes:

Haha, maak je geen zorgen. Zoals je weet ben ik blij met m'n Bosch Blauw :p


zo ouwe Tweakert......hoe krijg je het voor elkaar om 8 fora de boel bij te houden hahahahaha

leuk topic, ik ga je hier ff volgen

groet Maarten (a.k.a. "Fraggert")

Heey! Weer een bekende. Wat leuk al die mensen van de andere forums!
Enne, tja het blijft inderdaad niet bij één forum, maar ik ben dan ook soms wat minder actief op de andere forums.
Zo ben ik op HT-forum bijvoorbeeld al een paar maanden niet actief geweest...


ik bedoel dit, in de breedte, maar dan zowel vanaf boven en beneden. Was heel makkelijk gegaan met een paar KV's ;)

https://goo.gl/images/HqpbCp

Ahzo, ja ok, maargoed nu ging het ook (super) goed.

Het begint al wat te worden. Gisteren weer lekker bezit geweest:

Sleuven gefreesd voor de horizontale liggers boven:
Roubo_workbench_hout25.jpg




Even controleren... Check! 100% haaks:
Roubo_workbench_hout26.jpg




Ook het werkblad even controleren:
Roubo_workbench_hout27.jpg



Vlak genoeg....





......voor de onderkant :cool:


Alvast begonnen aan de poten:
Roubo_workbench_hout28.jpg


Er gaat een hoop tijd in zitten, dus het gaat helaas niet zo snel als ik had gedacht/gehoopt :rolleyes:


Greetz,

Atmoz
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik vrees dat hout altijd donkerder wordt door olie. Het uiteindelijke kleur is gelijkaardig aan nat maken van het hout. Door te oliën komt dan wel de tekening van het hout goed naar voren. Wil je absoluut geen kleurverschil met onbehandeld hout, dan kies je best voor Skylt 2-componenten matte lak. Maar voor een werkbank zou ik dit niet aanraden. Met lak is het niet zo eenvoudig om krassen weg te werken. Een geoliede werkbank daarentegen fris je zo terug op met een extra laagje. Dus kies gewoon een kleurloze olie (lijnzaadolie, tungolie of een commercieel product) en dan zal het kleurverschil goed meevallen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik raad lak voor een werkbank absoluut af.
Dan krijg je allerlei krassen omdat je gereedschap er op laat liggen.
Een werkbank is om op te werken en geen siermeubel al zien sommige werkbanken er wel prachtig uit natuurlijk.
Olie is de beste oplossing lijkt me en kijk dan voor de meest blanke olie of bijv dubbel gekookte lijnolie.
Of je kiest voor een was, dat geeft ook weinig verkleuring en beschermt wel, hier staat er wel wat over; http://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/d1_meubelwas_boenwas.html
Bel anders even met een restauratieshop of zo.
Olie vergeelt onder invloed van uv straling altijd wat op den duur dus wil je het zo licht mogelijk houden dan kan je of om de zoveel tijd licht opschuren en weer met olie behandelen of je laat de bank voor wat het is en kijkt hoe de bank zich houdt.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties mensen!
Ik ga hem even zo laten denk ik.

Kan altijd nog achteraf eens kijken of ik er nog wat op smeer :p

L.N. Thanks voor je aanbod. We moeten sowieso eens afspreken, vind je niet? Onze interesses liggen erg dicht bij elkaar (net zoals onze huizen :)) dus dat zou toch moeten lukken denk ik... Kom je binnenkort eens mijn nieuwe werkbank beoordelen? :cool:

Groet,

Atmoz
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Dat gaat een hele mooie bank worden! Ook heb je goed gereedschap gekocht (Veritas) ik gebruik het erg veel naar tevredenheid. Behalve dan de dure shooting board plane (futselplank schaaf http://www.fine-tools.com/shooting-plane.html) van Veritas die niet haaks is, daarover ben ik nog in contact :(

Ik wil hier toch even een lans breken voor het zogenaamde waaibomenhout. Ik heb meer dan 2 jaar terug een mooie werkbank gebouwd uit constructievuren en kleine delen hardhout die vrijwel iedere dag wordt gebruikt en nog perfect functioneert en er ook nog steeds goed uitziet.
Het vurenhout kwam niet uit de bouwmarkt maar van een goede houthandel, ook heb ik het meer dan een maand laten acclimatiseren voor gebruik. Nadelen zijn dat je het hout wat meer moet vlak/haaks schaven voor gebruik maar stiekem vind ik redelijke kwaliteit vuren/grenen best lekker werken met handgereedschap (lees: er komen mooie krullen van af :D). Kortom past beuken in het budget en vind je het nodig voor een werkbank dan doen, maar weet dat vuren prima voldoet en dan bewaar je het hardhout voor een echt project i.p.v. een werkbank! Ook is het geen fabeltje dat een zachtere werkbank beter is voor je werkstukken, ze raken minder snel beschadigd. Mocht ik de werkbank over 20 jaar minder mooi vinden dan schaaf ik er 5/10mm af :)
Misschien komt het door de bouwmarkten dat vuren en grenen zo'n slechte naam hebben, maar als je bijvoorbeeld de juiste delen uit een vuren plank gebruikt en eventueel verlijmd trekt het helemaal niet krom en is het heel stabiel... Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=SNUpM_vgg_s (vanaf 1:30 ongeveer)

Zie mijn werkbank-topic:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?10741-Werkbank-voor-ambachtelijk-houtbewerken
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.