Is dit Sibersich Lariks? (werkbank bouwen)

Atmoz

Actieve deelnemer
U roept, wij vinden. Het hout is "hard maple”. Volgens google is dat Suikeresdoorn in het Nederlands. Klik hier voor een PDF met uitleg en plannen en hier voor de link naar de pagina van Fine-Tools.

Thanks :cool:
Hoe vaker ik naar die werkbank kijk, hoe minder ik zin heb om te wachten totdat ik eraan kan beginnen, haha :D

Ben aan het twijfelen tussen beukenhout en hard maple.
Beide prachtig. Die lichtere kleur spreekt me enorm aan.

Welke van de 2 zou jullie keuze zijn?

Thanks again / fijne zondag!!

Atmoz
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De beuken versie van de bank die Guido gemaakt heeft staat bij mij in de werkplaats. Mocht je eens in de buurt zijn...
Overigens zou ik voor een werkbank beuken kiezen, al was het alleen al omdat al die timmermannen dat de afgelopen 400 jaar ook deden....
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hier, haha :p

Op Fok is er niet zoveel animo voor echte houtbewerking heb ik het idee.

Oh, zat zou zomaar kunnen.
Niet voor niets dat ik me hier heb aangemeld natuurlijk :cool:


De beuken versie van de bank die Guido gemaakt heeft staat bij mij in de werkplaats. Mocht je eens in de buurt zijn...

Cool! Lijkt me erg gaaf om zo'n Roubo-werkbank eens in het "eggie" te zien. Thanks voor de uitnodiging in ieder geval.

Overigens zou ik voor een werkbank beuken kiezen, al was het alleen al omdat al die timmermannen dat de afgelopen 400 jaar ook deden....

Goede reden inderdaad, die tip kan ik moeilijk links laten liggen :D
Heb je toevallig een foto van jou eigen werkbank? Zelf gemaakt neem ik aan?

Bedankt weer voor de tips etc!!

Atmoz
 

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Dit draadje ga ik ook even volgen.
Ben zelf ook bezig met het uitdenken van een werkbank ed.
De post bevat al een heel deel linken naar info waar ik weeral een paar uurtjes zoet mee zal zijn ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah, ik zie het inderdaad, de reactie is er niet meer :p
Maargoed, ze hebben het dus wel... (Had zelf al niet meer verder gekeken daar).

Die beuken planken klinkt goed, alleen hoe bedoel je dat met die 4 planken? 2 op elkaar, en 2 naast elkaar? Is dat niet wat dik dan, 10cm? En is dat stevig, gewoon "recht" op elkaar gelijmd? Dan ziet er in het midden toch een breuklijn die makkelijk kan scheuren/uit elkaar gaan, of valt dat mee? (Er zit natuurlijk lijm tussen alle delen, maar toch).

Of begrijp ik je niet helemaal goed?

Thanks voor het meedenken (allemaal) trouwens!! :D


Atmoz; de planken zijn 35 cm breed dus 4 stuks maakt 140 cm.
Je hebt bij ruwe planken altijd dat je ze eerst recht en vlak moet maken dus ik zou dan eerst één kant wat recht zagen, dan doormidden want planken van 35 cm zijn heel breed en voor de werking lijkt het me dat je ze beter kan doorzagen.
Ook voor het verwerken want een plank van 35 vlakken dan heb je een aardige bank nodig.:)
Dan heb je 8 planken van een cm of 15 en 5 cm dik.
Dan ga je ze verder vlakken en haaks maken en dan ga je ze om en om (jaarringen) verlijmen tot ze een mooi vlak zijn.
Met een beetje geluk heb je dan een tafel 1 meter breed en zo'n 4 cm dik.
Je kan eventueel een paar planken extra kopen en dan maak je het onderstel ook van beuken.
Vraag wel even of ze al droog zijn anders moet je wachten en kan je beter voor ander hout kijken zodat je vlot aan de gang kan.
Nog een tip; soms zie je op mp beuken of eiken eethoeken gratis ophalen of voor heel weinig dus ook dat kan een mogelijkheid zijn en dan krijgt een oude eethoek ook weer een goede bestemming.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Dit draadje ga ik ook even volgen.
Ben zelf ook bezig met het uitdenken van een werkbank ed.
De post bevat al een heel deel linken naar info waar ik weeral een paar uurtjes zoet mee zal zijn

Haha mooi al die volgers :p
Maar inderdaad: er is inmiddels heeeel veel te lezen/zien over dit alles.
Het maakt me dan ook alleen maar enthousiaster...



Atmoz; de planken zijn 35 cm breed dus 4 stuks maakt 140 cm.
Je hebt bij ruwe planken altijd dat je ze eerst recht en vlak moet maken dus ik zou dan eerst één kant wat recht zagen, dan doormidden want planken van 35 cm zijn heel breed en voor de werking lijkt het me dat je ze beter kan doorzagen.
Dan heb je 8 planken van een cm of 15 en 5 cm dik.
Dan ga je ze verder vlakken en haaks maken en dan ga je ze om en om (jaarringen) verlijmen tot ze een mooi vlak zijn.
Met een beetje geluk heb je dan een tafel 1 meter breed en zo'n 4 cm dik.
Je kan eventueel een paar planken extra kopen en dan maak je het onderstel ook van beuken.
Vraag wel even of ze al droog zijn anders moet je wachten en kan je beter voor ander hout kijken zodat je vlot aan de gang kan.

Ik ben inmiddels "geslaagd" wat de inkoop van het hout betreft :cool:
Vanmorgen ben ik naar een houtleverancier geweest hier enkele dorpen verderop.

Rij daar het terrein op, parkeer m'n wagen, loop naar binnen en jawel hoor: wie zie ik daar?
Super mooie, ontzettend rechte, strakke beuken platen. Wow, echt zo ontzettend mooi. Precies de kleur die ik wilde hebben (dat lichte).
Het waren gelamineerde balken die dus al een super platte plaat vormde.

Deze ga ik weer opnieuw laten zagen, en dan vervolgens zelf een dikker blad van lamineren.
Het voelt een beetje "raar" om de gelamineerde platen weer te verzagen, maarja alleen dán krijg ik precies wat ik zoek.
E.e.a. kost natuurlijk wel wat... Hobby's kosten geld zullen we maar zeggen he :rolleyes:
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Ik ga ook volgen, zit ook met het idee om een werkbank te maken, maar heb wat drempelvrees wegens geen ervaring met houtbewerking buiten wat houtdraaien en houtsnijden.
Ronny
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Da's mooi, ben benieuwd naar je bank die je gaat maken.
Succes

Ja, ik eerlijk gezegd zelf ook, haha :rolleyes:
Maargoed, met al die goeie hulp van hier komt dat helemaal goed toch?!


Ik ga ook volgen, zit ook met het idee om een werkbank te maken, maar heb wat drempelvrees wegens geen ervaring met houtbewerking buiten wat houtdraaien en houtsnijden.
Ronny

Top!
En die drempelvrees is niet nodig, ik heb nog NOOIT hout-gedraaid of gesneden...
Ik deed voorheen alleen hout zagen, frezen, schroeven en lijmen :p

Groet,

Atmoz
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Ronny63, als je het niet doet zal je ook nooit ervaring opdoen. Begin eventueel met een bank van vuren, als er dan iets niet goed lukt is het niet zo'n ramp. Ik heb ook 1001 fouten gemaakt, daar leer je van en gaandeweg gaat het steeds beter en makkelijker.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zoiets kan je alleen leren door het te doen (en fouten te maken).
Uit deze fouten kan je veel leren :)
Als je echt vastzit of met prangende vragen zit dan heb je nog altijd dit forum, je kan opzoeken in boeken, youtube, ...

Alleen ben ik zelf altijd té kritisch over mijn werkstukken, kan goed of slecht zijn :)
Altijd fijn om zelf iets te maken, maar ik zie eerder de fouten ipv het totale werkstuk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Niet bang zijn, gewoon beginnen.
Het belangrijkste voor een vlakke tafel is zo gauw mogelijk na het vlakken en haaks maken meteen het verlijmen van je planken.
Voor je verlijmt let op de jaarringen en puzzel met je planken zodat het een mooi geheel wordt voor het gezicht.
Hier een voorbeeld van hoe je verlijmt.
https://www.youtube.com/watch?v=Jk7EHOQOZIQ
Wat hij niet verteld maar wat wel handig is is dat je na het inklemmen de lijm verwijdert.
De beste tip daarvan heb ik geleerd van Fons (Athanor) je neemt schilderstape en plakt de planken op de rand af zodat als je inklemt en de lijm naar buiten gedrukt wordt dat die op het tape komt wat je dan heel makkelijk lostrekt en je niet later nog 'ns harde lijmresten moet wegschuren.
En niet knetterhard inklemmen want dan trekt je blad krom maar zodanig dat de planken goed aansluiten zodat er geen kieren te zien zijn.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Den Deze, dat kritisch zijn klinkt bekend, ben ook wel een redelijke perfectionist. Maar als je geen fouten maakt wat is dan de lol erin, dan valt er toch ook niks meer te leren en verbeteren... ;)

Ik zou dat advies van Willem1958 maar goed opvolgen! Ik heb een aantal zaken die Willem aanstipt fout gedaan, mijn blad is daar niet beter en mooier van geworden. Wellicht maak ik nog eens een nieuwe, maar dan van wat mooier hout dan vuren.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De beste tip daarvan heb ik geleerd van Fons (Athanor) je neemt schilderstape en plakt de planken op de rand af zodat als je inklemt en de lijm naar buiten gedrukt wordt dat die op het tape komt wat je dan heel makkelijk lostrekt en je niet later nog 'ns harde lijmresten moet wegschuren.

Handige tip :)
Hetgeen ik wel doe bij het haaks verlijmen van planken/plaatmateriaal is met een rietje de overtollige lijm weghalen (rietje wat plat duwen en dan kan je mooi in de hoeken) :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Hierbij een paar foto's van mijn oplossing. Het is wel vooraf wat werk, maar je hebt bijna geen werk van schoonmaken van lijmverbindingen.

Fons

image.jpg

image.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
voor vlakken gebruik ik een vochtig doekje.

Voor hoekjes gebruik ik een natte tandenborstel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.