Is dit Sibersich Lariks? (werkbank bouwen)

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het raakt wat off-topic, maar ik werkte met PU lijm, lukt niet met water... Bovendien als je werkt met PVA lijmen smeer je met water mogelijk een dunne lijmlaag uit en krijg je later met de lak problemen.

Fons
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Thanks voor de reacties en input allemaal :cool:

Het zal nog even duren voordat mijn Roubo bench helemaal af is, maar om de "drive" er toch een beetje in te houden hierbij alvast wat foto's van het ontzettend mooie Benchcrafted spul wat ik vandaag uit Berlijn heb mogen ontvangen:

Benchcrafted_1.jpg


Benchcrafted_2.jpg


Wat een ontzettend mooie en zware kwaliteit. Echt fantastisch spul :D

Greetz,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie dropjes hoor.:p
Zo Atmoz, als de bank net zo mooi wordt als je bankschroef dan gaat dit iets heel moois worden......
Zo'n bankschroef verdient echt mooi hout.
 

Atmoz

Actieve deelnemer

:D


Oeh, da's mooi spul!

Thanks! :eek:


Mooie dropjes hoor.:p

Die zaten bij de levering erbij.
Ik heb enkele maanden geleden nog eens precies hetzelfde gehad, ook 2 zakjes Haribo, en dat was bij een andere (Duitse) leverancier.
Kan bijna een toeval zijn toch?!
Wel grappig (en lekker) natuurlijk :p

Zo Atmoz, als de bank net zo mooi wordt als je bankschroef dan gaat dit iets heel moois worden......
Zo'n bankschroef verdient echt mooi hout.

Ik hoop inderdaad dat het (bijna) zo mooi wordt als de Roubo werkbank die ik overal tegen kom.
Wat een genot om dáár dan aan te (mogen) werken!

Wat een mooie werkbank ook verdient is wat mooi Veritas spul. Gisteren binnen gekomen:

Veritas_1.jpg





Veritas_2.jpg





Veritas_3.jpg





Veritas_4.jpg



Grtz,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goede koop Atmoz.
Ik heb zelf ook de bench- en wonder dogs van Veritas en het werkt prima kan ik zeggen.
En het oog wil ook wat natuurlijk.
Nou kan je natuurlijk geen waaiebomenhout gaan gebruiken met al die mooie spullen.
Ben je net als Guido van plan een combinatie van licht en wat donker hout te maken of hou je het in één kleur?
Succes verder.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Thanks allemaal weer!


Goede koop Atmoz.
Ik heb zelf ook de bench- en wonder dogs van Veritas en het werkt prima kan ik zeggen.
En het oog wil ook wat natuurlijk.

Das goed om te horen. En idd: het oog wilt ook zeker wat ;)

Nou kan je natuurlijk geen waaiebomenhout gaan gebruiken met al die mooie spullen.
Ben je net als Guido van plan een combinatie van licht en wat donker hout te maken of hou je het in één kleur?
Succes verder.

Heb ik aan gedacht, maar ga hem toch volledig uit beukenhout maken.

Ik moest overigens even opzoeken wat "waaibomenhout" betekende :p

Komt goed!

Gr,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Waaiebomenhout is een ouderwetse uitdrukking, misschien wel Amsterdams? (ben zelf oud Amsterdammer)
Wat ze vroeger waaiebomenhout noemden zou je in de tegenwoordige tijd misschien wel kunnen vertalen in steigerhout.:p
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Gisteren het hout voor de werkbank gaan halen.
Tevens daar op locatie geholpen met op maat zagen en schaven.
Mooi zo'n grote werkplaats :eek:


Hierbij enkele foto's van mijn "avontuur" :cool:


Roubo_workbench_hout1.jpg



Roubo_workbench_hout2.jpg



Roubo_workbench_hout3.jpg



Roubo_workbench_hout4.jpg



Roubo_workbench_hout5.jpg

Helaas wel op 2 plekjes (boven elkaar) de "bekleding" onder bij het raam aan de meerijders-kant beschadigd :mad: (echt kl*te, maarja niets aan te doen... had ik maar wat voorzichtiger moeten zijn :rolleyes:)


Roubo_workbench_hout6.jpg



Roubo_workbench_hout7.jpg



Roubo_workbench_hout8.jpg



Roubo_workbench_hout9.jpg



Roubo_workbench_hout10.jpg



Wilde eigenlijk vanavond al wat gaan verlijmen, maar het is helaas te slecht weer.
Dan maar van de week een keer. Denk dat ik Lamello's ga gebruiken om e.e.a. nog steviger te krijgen. En als "hulpje" om alles netjes vlak te krijgen.


Gisteren nog 4 Bessey Corpustangen besteld, dus die komen nu goed van pas...


Binnenkort dus meer hierover ;)

Grtz,

Atmoz
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Wat prachtig zeg!!

Thanks!

Ik hoop dat het eindresultaat ook (ongeveer) zo prachtig wordt :D
Want even serieus: het hout voelt écht fantastisch aan. Super recht, haaks en vlak. Wat een genot om mee te mogen werken zeg!

In het verleden heb ik bijna alleen maar met MDF en wat vuren latjes/kepers gewerkt. Man, wat een verschil. Ik begin verliefd te raken op dit alles :cool:

Grtz,

Atmoz
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Zeer herkenbaar gevoel. Dit wordt extra versterkt door zoveel mogelijk met de hand te doen ipv electrisch. Dan voel je pas echt wat jij en het hout doen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kijk niet gek op als het over een aantal dagen niet meer volledig vlak en haaks is want het hout ligt nu in een ruimte met een andere temperatuur en vochtigheidsgraad.
Op zich niet erg maar wellicht moet je nog iets op de hand nabewerken voor je gaat verlijmen.
Gelukkig is beuken vrij rustig hout.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Kijk niet gek op als het over een aantal dagen niet meer volledig vlak en haaks is want het hout ligt nu in een ruimte met een andere temperatuur en vochtigheidsgraad.
Op zich niet erg maar wellicht moet je nog iets op de hand nabewerken voor je gaat verlijmen.
Gelukkig is beuken vrij rustig hout.

Over dit laatste kunnen we van mening verschillen!:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.