Inca lintzaag afstellen

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
inca_behuizing.jpg
inca_achterzijde.jpg
inca_links.jpg
inca_rechts.jpg
inca_onder.jpg
Die zijdelings speling zit er bij mij ook op, maar als je het lint spant, dan drukt het blok met de geleidenokken tegen de behuizing aan, en is de speling weg.
De onderste nokjes zijn hier ook ongelijk afgesleten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Volgens mag het blok alleen kantelen over de halfronde draaipunten.
Ik denk dat bij het naar voren kantelen de twee nokjes een begrenzing vormen. Is het zo dat bij jou het glijblok over de nokjes kantelt omdat daar die extra plaat gemonteerd is, als dat zo is zou ik die weghalen en kijken hoe het er dan uitziet.
Ik denk ook dat de zijdelingse speling van 1,5 mm totaal niet extreem is, verkleinen kan geen kwaad.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Heren, ik heb me onvoldoende ingelezen in de materie maar ben wel al door Dklusser benaderd. Ik zit momenteel met een sterfgeval en heb dus weinig tijd beschikbaar om er diep in te duiken.
Ik raad jullie aan contact op te nemen met dhr. Roland Gloor van Inca. Inca is destijds overgenomen door Doebeli en dhr. Gloor is meegekomen. Hij beheert nog steeds de hele voorraad reserveonderdelen en reviseert aan de lopende band gebruikte machines. Op vragen antwoord hij vrij snel en is bereidwillig mee te denken. Ik heb daar meerdere malen gebruik van gemaakt. Bellen gaat sneller!
Zie de contactgegevens op: https://www.doebeli.ch/index.asp?page=produkte-inca-maschinen
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hierbij een linkje naar mijn inca. De 'tilt' knop aan de achterkant is nog zo ingesteld als ik hem gebruik als ik met de lintzaag zaag. Voor het filmpje heb ik alleen de lintzaag zelf losgenomen. Er zit ongeveer 2mm speling tussen het blok en de kanten waartussen die schuift.

 
Laatst bewerkt:

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Door de slijtage van zowel mijn glijblok als de contactplekken daarvan op het frame, stond het glijblok wat scheef en haperde bij het op en neer bewegen. Ik wilde dit graag verbeteren en heb dat op de volgende manier opgelost:

IMG_3457.JPG
rechthoekig stuk ijzer die vorige eigenaar gemaakt had, gebruikt om een vlak te maken waarop ik kan lijmen. De achterkant opgevuld zodat de voorkant precies gelijk ligt met opstaande randjes in het frame.

IMG_3458.JPG
2 rvs strippen van 1mm op maat gemaakt waarover het blok weer moet gaan glijden. De nokjes en halfronde verhogingen van het glijblok zijn zeker 1 mm afgesleten dus de dikte van deze strips compenseert dat mooi.

IMG_3459.JPG
hulpstuk gemaakt om de strips met lijmklemmen vast te kunnen zetten

IMG_3460.JPG
lijm aangebracht

IMG_3462.JPG
rvs strips erop (papiertje eronder zodat ze iets vrij liggen aan de onderzijde)

IMG_3463.JPG
lijmklemmen erop. En nu mooi uit laten harden.

- Nu nog de 2 halfronde verhogingen en de 2 nokjes van het glijblok exact op dezelfde hoogte brengen (moet heel licht iets afgevijld worden)
- Voor de zekerheid 2 nieuwe Blue Max Urethane bandsaw tires besteld. De oude rubberen banden zijn helemaal verdroogd, overal van die kleine scheurtjes.
- Volgend probleem: het loopvlak van het bovenwiel is niet vlak. Over ca. 17 cm zit er een "deuk" in het wiel. Ik heb het met een meetklokje gemeten. In die "deuk" de meetklok op 0 gezet. Dan zie je dat het grootste gedeelte van het loopvlak op 1,0 mm zit en nog een ander gedeelte ook over ca. 17 cm, daar is het 1,40 mm.
Dus een gedeelte met een bobbel en een gedeelte met een deuk. (zitten niet tegenover elkaar trouwens maar naast elkaar)
Hierdoor kan het zaagblad nooit mooi rustig lopen.
Is het een idee om er op een draaibank iets vanaf te laten halen? 1,40 mm is denk ik teveel, dan wordt het loopvlak te dun en daarmee de starheid van het wiel? Maar misschien is die 1,40 mm wel terug te brengen naar 1,10 (dan is de bobbel weg). En dan vervolgens overal bijv. nog 0,5 mm eraf halen. Dan heb je alleen nog een "deuk" van 0,6 mm over. Daar zou je een strookje aluminium tape kunnen plakken.

IMG_3469.jpg

Iemand ervaring met dit idee? Geen idee hoe dit bovenwiel zo niet-rond kan worden. Vreemd.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Goed bezig!

Kun je de deuk niet beter opvullen met bv epoxy en dan op een draaibank het wiel weer rond draaien? Vervolgens doe je de urethaan banden er over.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Chapeau voor de oplossing zo ver.
Wielen kunnen (ernstig) vervormen door er een constante druk op te zetten. Bekendste voorbeeld hiervan is het op spanning laten staan van het zaaglint.
Dus ontspan na gebruik ALTIJD het zaaglint. Dat geldt voor ELKE lintzaag. Mogelijk is Inca hier extra gevoelig voor door de aluminium wielen ipv gietijzeren.
Check ook even het onderwiel op afwijkingen.
 

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Goed bezig!

Kun je de deuk niet beter opvullen met bv epoxy en dan op een draaibank het wiel weer rond draaien? Vervolgens doe je de urethaan banden er over.

Dankje! Ben je bekend met een bepaald merk/type epoxy? Het moet wel voldoende hechten aan het aluminium en niet té vloeibaar zijn want dan kun je er geen mooi laagje opzetten.
 

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Chapeau voor de oplossing zo ver.
Wielen kunnen (ernstig) vervormen door er een constante druk op te zetten. Bekendste voorbeeld hiervan is het op spanning laten staan van het zaaglint.
Dus ontspan na gebruik ALTIJD het zaaglint. Dat geldt voor ELKE lintzaag. Mogelijk is Inca hier extra gevoelig voor door de aluminium wielen ipv gietijzeren.
Check ook even het onderwiel op afwijkingen.

Bedankt Pieter. Dat probleem is bij mij bekend, helaas bij de vorige eigenaar(en?) niet. Nu zit ik met een hobbelig wiel.
Heb jij het al eens op moeten lossen bij je restauraties van Inca 260 zagen?

Het onderwiel valt gelukkig mee. De afwijking daar is niet meer dan 0,14 mm.
IMG_3473.JPG

- Tips voor het merk/type epoxy en hoe aan te brengen zijn welkom!
- Hoe breng je handig een gelijkmatig laagje aan van ca. 1,5 mm?
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik ben deze week ook begonnen met het schoonmaken en afstellen van mijn Inca. Mooi apparaat om mee bezig te zijn.

Ik ga in ieder geval de 2 lagers vervangen, de ene draait nog een beetje maar gaat vrij stroef en de ander draait bijna niet meer.
Ik las hier dat dit type SKF 608-2z moet zijn. Zit daar nog verschil in of maakt het niet uit waar je ze besteld?

Ik heb inmiddels al wat onderdelen eraf gehaald maar hoe krijg ik het onderste wiel eraf? En waarvoor dient de inbus met vierkant plaatje wat bij het onderste wiel zit? Zie plaatje in het midden (beetje onduidelijk door het zaagsel).

onderste wiel inbus.jpg

Verder heb ik het model met de motor onder een tafeltje. De V-snaar trek je strak met een simpele vlindermoer die aan de plank bevestigd is. Maar hoe strak mag/moet de V-snaar staan? Stationair trilde mijn zaag met tafel best wel een beetje maar ik weet niet of het daaraan ligt...
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Lagers bestellen bij lagerboer.nl

Die imbus is 1 van de 4 hele lange dunne bouten die de kopse flenzen, en daarmee de rotor, bij elkaar trekken tegen het motorhuis/anker.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
@DitchDeurne

M.b.t. spannen v-snaar. Als het goed is staat de motor op een plank die scharniert. Wanneer je de motor laat hangen in de v-snaar heb je genoeg spanning. Ik ga er dan wel vanuit dat je een originele motor hebt of een die niet enorm veel zwaarder is. Je moet er geen extra spanning op gaan zetten; dat kost onnodig motorvermogen maar vooral ga je dan je lagers extra belasten.

Ook vraag je hoe het onderste wiel er af moet, draai dat eens rond zonder blad en v-snaar. Wanneer het draait zonder geluid en speling zou ik dat gewoon laten zitten. Moet het er toch af zou ik al die bouten die jij noemt een stukje los draaien en kijken waar je beweging krijgt. Je kunt ook kijken hoe je v-snaarpully op de as zit. Jij hebt een onderwiel wat dicht is aan de voorkant, ooit zie je op foto’s van zagen die ook een losse motor hebben dat het onderwiel voor open is en zie je een spiebaan zitten (net zoals de zagen met een vaste motor) Hoe dat bij deze gemaakt is, daarvan heb ik nergens een tekening of video gezien.

Je noemt ook een trilling, laat de motor eens draaien zonder de zaag, dan weet je of de trilling uit de motor of uit de zaag komt. En laat eens lopen met v-snaar en zonder zaaglint, dus alleen onderwiel.
 
Laatst bewerkt:

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
M.b.t. spannen v-snaar. Als het goed is staat de motor op een plank die scharniert. Wanneer je de motor laat hangen in de v-snaar heb je genoeg spanning. Ik ga er dan wel vanuit dat je een originele motor hebt of een die niet enorm veel zwaarder is. Je moet er geen extra spanning op gaan zetten; dat kost onnodig motorvermogen maar vooral ga je dan je lagers extra belasten.

Ok, duidelijk. De plank zit met een vleugelmoertje vast en als ik die gewoon handvast aandraai is dat dus genoeg.

Ook vraag je hoe het onderste wiel er af moet, draai dat eens rond zonder blad en v-snaar. Wanneer het draait zonder geluid en speling zou ik dat gewoon laten zitten. Moet het er toch af zou ik al die bouten die jij noemt een stukje los draaien en kijken waar je beweging krijgt. Je kunt ook kijken hoe je v-snaarpully op de as zit. Jij hebt een onderwiel wat dicht is aan de voorkant, ooit zie je op foto’s van zagen die ook een losse motor hebben dat het onderwiel voor open is en zie je een spiebaan zitten (net zoals de zagen met een vaste motor) Hoe dat bij deze gemaakt is, daarvan heb ik nergens een tekening of video gezien.

Ik wilde het onderwiel eraf halen om het een keer goed schoon te maken. Ik heb geen perslucht of zo om het eruit te blazen. Maar ik denk dat ik het maar laat zitten. Hoewel ik nog steeds wel benieuwd ben naar het doel van die ene imbus met vierkant plaatje. Ik durf het er niet helemaal af te draaien.

Je noemt ook een trilling, laat de motor eens draaien zonder de zaag, dan weet je of de trilling uit de motor of uit de zaag komt. En laat eens lopen met v-snaar en zonder zaaglint, dus alleen onderwiel.

Bedankt voor de tips. Ga ik vandaag of morgen doen
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Je noemt ook een trilling, laat de motor eens draaien zonder de zaag, dan weet je of de trilling uit de motor of uit de zaag komt. En laat eens lopen met v-snaar en zonder zaaglint, dus alleen onderwiel.

Nou, bleek uiteindelijk dat de tafel niet lekker vlak op de grond stond en dat dat met name zorgde voor extra trillingen...

Nieuwe lagers erop gezet, opnieuw afgesteld (gaat trouwens echt heel gemakkelijk en prettig met de inbussen), en hij loopt nu echt als een zonnetje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.