Door de slijtage van zowel mijn glijblok als de contactplekken daarvan op het frame, stond het glijblok wat scheef en haperde bij het op en neer bewegen. Ik wilde dit graag verbeteren en heb dat op de volgende manier opgelost:

rechthoekig stuk ijzer die vorige eigenaar gemaakt had, gebruikt om een vlak te maken waarop ik kan lijmen. De achterkant opgevuld zodat de voorkant precies gelijk ligt met opstaande randjes in het frame.

2 rvs strippen van 1mm op maat gemaakt waarover het blok weer moet gaan glijden. De nokjes en halfronde verhogingen van het glijblok zijn zeker 1 mm afgesleten dus de dikte van deze strips compenseert dat mooi.

hulpstuk gemaakt om de strips met lijmklemmen vast te kunnen zetten

lijm aangebracht

rvs strips erop (papiertje eronder zodat ze iets vrij liggen aan de onderzijde)

lijmklemmen erop. En nu mooi uit laten harden.
- Nu nog de 2 halfronde verhogingen en de 2 nokjes van het glijblok exact op dezelfde hoogte brengen (moet heel licht iets afgevijld worden)
- Voor de zekerheid 2 nieuwe Blue Max Urethane bandsaw tires besteld. De oude rubberen banden zijn helemaal verdroogd, overal van die kleine scheurtjes.
- Volgend probleem: het loopvlak van het bovenwiel is niet vlak. Over ca. 17 cm zit er een "deuk" in het wiel. Ik heb het met een meetklokje gemeten. In die "deuk" de meetklok op 0 gezet. Dan zie je dat het grootste gedeelte van het loopvlak op 1,0 mm zit en nog een ander gedeelte ook over ca. 17 cm, daar is het 1,40 mm.
Dus een gedeelte met een bobbel en een gedeelte met een deuk. (zitten niet tegenover elkaar trouwens maar naast elkaar)
Hierdoor kan het zaagblad nooit mooi rustig lopen.
Is het een idee om er op een draaibank iets vanaf te laten halen? 1,40 mm is denk ik teveel, dan wordt het loopvlak te dun en daarmee de starheid van het wiel? Maar misschien is die 1,40 mm wel terug te brengen naar 1,10 (dan is de bobbel weg). En dan vervolgens overal bijv. nog 0,5 mm eraf halen. Dan heb je alleen nog een "deuk" van 0,6 mm over. Daar zou je een strookje aluminium tape kunnen plakken.
Iemand ervaring met dit idee? Geen idee hoe dit bovenwiel zo niet-rond kan worden. Vreemd.