Hallo Iedereen
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb al heel veel gelezen, maar voor dit nieuw project wil ik toch graag jullie raad over enkele dingen.
Ik mag voor mijn schoonouders een overkapping bouwen. Ik heb al erg veel opgezocht, getekend, nogmaals opgezocht en het plan wel 1000x veranderd, maar nu zitten we op het punt dat het ontwerp zo goed als af is. (Zie de sketchup plannen in bijlage).
Om een kostenraming te maken heb ik ook een meetstaat gemaakt (ik ben dit wat gewoon, ik studeer momenteel Bachelor Bouwkunde). Hierin heb ik ongeveer alles verwerkt. (Ook die vind je in bijlage). We twijfelen momenteel nog uit Lariks of Eik. Ook een mengeling is mogelijk (structuur uit eik en dan het dakbeschot uit Lariks. De pannen zijn oude stormpannen die we zelf nog liggen hebben.
De opbouw bestaat uit een betonplaat met daarop een muurtje waar de achterste 3 balken op zullen rusten. De voorste 3 balken moeten rusten op een arduin sokkeltje.
Ik had nog enkele vragen voor jullie die ik hoopte beantwoord te zien. Hou je vast, ik heb alles opgelijst zodat ik alles in 1 keer kon vragen [FONT="]
[/FONT].
Zal het metaal plekken maken op het Eik of Lariks?
Zo, voorlopig zijn dit alle vragen, het zijn er een hele hoop, maar ik vraag het toch liever dan dat ik gewoon doe wat ik denk en dan achteraf pas ontdek dat dit fout was.
Het sketchup-bestand krijg je hier: https://drive.google.com/file/d/1tJ2micB2ivaD4dtZlwf1GieuWP8eppNz/view?usp=sharing
Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik hou jullie up-to-date!
Thibaud Desutter
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb al heel veel gelezen, maar voor dit nieuw project wil ik toch graag jullie raad over enkele dingen.
Ik mag voor mijn schoonouders een overkapping bouwen. Ik heb al erg veel opgezocht, getekend, nogmaals opgezocht en het plan wel 1000x veranderd, maar nu zitten we op het punt dat het ontwerp zo goed als af is. (Zie de sketchup plannen in bijlage).
Om een kostenraming te maken heb ik ook een meetstaat gemaakt (ik ben dit wat gewoon, ik studeer momenteel Bachelor Bouwkunde). Hierin heb ik ongeveer alles verwerkt. (Ook die vind je in bijlage). We twijfelen momenteel nog uit Lariks of Eik. Ook een mengeling is mogelijk (structuur uit eik en dan het dakbeschot uit Lariks. De pannen zijn oude stormpannen die we zelf nog liggen hebben.
De opbouw bestaat uit een betonplaat met daarop een muurtje waar de achterste 3 balken op zullen rusten. De voorste 3 balken moeten rusten op een arduin sokkeltje.
Ik had nog enkele vragen voor jullie die ik hoopte beantwoord te zien. Hou je vast, ik heb alles opgelijst zodat ik alles in 1 keer kon vragen [FONT="]

- - De constructie is 5,5m op 4,5m en 3,5m hoog. Een familielid vertelde ons dat we misschien moeten opteren voor een 20x20cm balk ipv een 15x15cm balk omdat de druk van het dak (door de kleine helling) wel eens groot kan worden. Ik heb het bijgebouw momenteel getekend in 15x15 omdat mijn groothandel zelf zei dat een 20x20 weinig gebruikt wordt. Wat denken jullie? Neem ik toch een 20x20? Ik hield die boot ook een beetje af omwille van de meerprijs, zeker bij Eik zal dit doorwegen.
- - Een kraallat tussen het muurtje en het hout, is dit nodig? Indien ja: dit is meestal van zink, maakt dit plekken op Lariks of Eik?
- - Indien we de structuur uit Eik maken, denken jullie dat ik dan het zweeds rabat aan de buitenzijde in Lariks kan gebruiken? Of zal dit helemaal afsteken?
- - Het muurtje maken we uit bestaande stenen, het zal dus 25cm dik worden. Hier steek ik best DPC tussen voor het vocht waarschijnlijk?
- [FONT="][/FONT]Ik was ook van plan om tussen de 2 reeksen stenen (natuurlijk maak ik een muur van 2 stenen breed) iets op te gieten om later mijn draadstangen in te kunnen boren om het hout aan te verankeren. Welke beton giet ik hiertussen opdat de draadstang voldoende kan verankeren? Welke diameter draadstang en hoeveel moet ik er plaatsen in de muur (Hart op hart afstand)? Best RVS nemen ook zeker? Moet ik de stenen muur versterken met Murfor?
- Moet ik iets tussen de balk en het muurtje leggen van folie? Of is dit niet nodig? Op sommige foto’s van professionelen zie ik dit wel, maar ik kan het niet thuisbrengen. DPC zou maar verbrokkelen na verloop van tijd…
- - Het zink van de dakgoten en dakgoothaken, zet dit af op Eik of Lariks? Hebben jullie alternatieven? (Plastic vinden we niet zo mooi).
- - Zoals eerder vermeld worden de 3 voorste balken gemonteerd op een arduin sokkel. Ik zag ook dat men kan werken met zo’n stelplaatje op een draadeind. Bij zo’n arduin sokkel werkt men meestal met een gegalvaniseerde buis in het midden. Deze dien ik dan op voorhand (voor men de beton komt gieten) te positioneren, dit is dus een extra moeilijkheid, dan boor ik waarschijnlijk een gat van dezelfde diameter van de buis in de balk en plaats deze er gewoon op. Is dit een goede werkwijze? Zelf dacht ik eraan of het mogelijk was om een draadstang in de beton te gieten en dan mijn stelplaatje iets in de balk in te frezen zodat deze verdoken zit en deze dan bovenop de arduinsokkel te plaatsen. Uiteraard giet in dan het gat in de sokkel eerst op met een soort beton of specie. Is dit een beter en steviger idee? Welke diameter draadstang gebruik ik dan best? Er komt best een groot gewicht op.
- - Voor de onderdakfolie: ik zou opteren voor een wienerberger korafleece of korafleece plus (het verschil moet ik nog uitzoeken). Ik zou deze dan bovenop het dakbeschot leggen natuurlijk. Moet ik achter mijn zweeds rabat ook onderdakfolie voorzien aan de gevels? Of is dit niet nodig? Ik zou een CLS of oregon raamwerk maken om dan aan beide zeiden te bekleden. Zouden jullie CLS of oregon nemen? Momenteel voorzie ik voor de verticale CLS’en een hart-op-hartafstand van 30cm (dit zijn de balken waar ik het zweeds rabat aan zou bevestigen). Aan de binnenkant frees ik dan gedeeltelijk horizontale CLS’en in om de verticale beplanking aan te monteren. Ook hier zou ik een hart-op-hart nemen van 30cm. Lijken deze hart-op-hart afstanden genoeg? Ik zou ze gewoon vernagelen.
- - Aan de kant die tegen de woning staat zou ik de topgevel bekleden aan de buitenkant met OSB, is dit een goed idee? Aangezien dit toch niet zichtbaar is wil ik hier de kosten besparen en geen zweeds rabat monteren.
- - Het bijgebouw wordt op een betonplaat gezet. Ik zou de betonplaat niet groter maken dan de afmetingen van het gebouw. Dwz dat de muur net op de rand komt te staan. Ik zou gaan voor een standaard wapeningsnet van 8/150/8/150. Zou ik ter plaatse van de balken een extra laag wapening leggen of is dit niet nodig? Hoe diep zou ik de betonplaat gieten? Met vorstrand of is dit niet nodig?
- - Ik zou alles willen verbinden met een pen en gat verbinding. Weet iemand waar ik toognagels of deuvels kan kopen? Kan ik deze zelf maken?
- - Het dak dat tegen het huis aansluit werk ik af met Koraflex Plux van Wienerberger in plaats van lood. Zou ik de staande balken die tegen het huis staan monteren aan het huis? Het is een oude woning van 1812 met 40cm massieve muren. Ik zou dit kunnen chemisch verankeren. Kit ik de naad aan de buitenkant dan op? Met welk middel?
- - Wegens de afwezigheid van nokpannen en kantpannen zou ik een houten constructie maken die aansluit op de pannen. Deze zou ik maken met planken van 100mm breed. Is dit genoeg denken jullie? Of zou het er nog onder kunnen regenen? Moet ik dit ook met een soort folie afsluiten? Is het een goed idee om deze planken ook gewoon in Lariks of Eik te nemen of moet ik hiervoor een andere houtsoort nemen?
- - Is het een probleem als de goot niet afloopt? Vermits ik de goothaken gewoon zou bevestigen aan mijn spieplank en niet aan mijn gootplank, deze zou ik puur decoratief bevestigen.
- - Mijn schoonmoeder wil het hout niet echt zien vergrijzen. Met welk middel behandel ik het hout dan best?
- - De spanten zijn momenteel 70x100mm is dit genoeg voor de overspanning? Is de constructie stevig genoeg? (voel jullie vrij om de afmetingen van alle balken eens te bekijken en te zeggen of ze sterk genoeg zijn)
- - Aan de zijkant van het bijgebouw zou ik een metalen naambord bevestigen:

Zo, voorlopig zijn dit alle vragen, het zijn er een hele hoop, maar ik vraag het toch liever dan dat ik gewoon doe wat ik denk en dan achteraf pas ontdek dat dit fout was.
Het sketchup-bestand krijg je hier: https://drive.google.com/file/d/1tJ2micB2ivaD4dtZlwf1GieuWP8eppNz/view?usp=sharing
Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik hou jullie up-to-date!
Thibaud Desutter