Houten schroefspindels in gebruik.

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De tafel is een visitekaartje, het kon moeilijk moeilijker gemaakt worden :)

@ Damien, die zagen met houten frame staan bekend als "spanzagen" Een Sint-Jozefzaag word hier in de regio altijd een "Jefzaag" genoemd, dat heb ik nooit anders geweten, dat zijn ook al wat jaartjes ondertussen:p
Waarschijnlijk verwarde ik bepaalde Franse tradities met Vlaams-Nederlands
 

WR1944

Oud hout
Dat is het nadeel als je hele werkzame leven besteed hebt aan functioneel ontwerpen en optimale doeltreffendheid, je hebt moeite met het volgen van artistieke invallen en geesteskinderen. Als ik iets maak probeer ik met m'n aanwezige gereedschap en ervaring met de minste moeite en materiaal een functioneel ding te maken dat er niet al te primitief uitziet. Dat is heel wat anders dan iets te maken dat de geest en de ruimschoots aanwezige kunde van de dader uitstraalt. Het is een passend visitekaartje geworden waar je trots op kunt zijn.
 
A

Athanor

Guest
Mooi blad André!

Ik zit nog wel met een vraag.... Hoe los je toekomstige problemen om met de dwarshout klampen die je onder het tafelblad hebt geschroefd? Zo te zien hebben de schroeven geen slobgaten... Een van de belangrijkste lessen die we van je geleerd hebben:confused:


Fons;)
 
A

Athanor

Guest
Tsja, ik had het kunnen verwachten, we zullen jou toch niet op de demonstratiedag treffen met een krom tafelblad.....

Groet van Fons
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Héél mooi en heel handig!
Dat blad is echt prachtig!
Ook leuk om je draadtrekkerij onder de aandacht te brengen, misschien is zo'n grote 'bahco' ook wel een mooi visitekaartje ;-) . Kun je gelijk demonstreren hoe vast je zo'n moer kan draaien...

Groeten!
Steven
 

tuoh

Oud hout
Het "visitekaartje" vandaag eens aangebouwd aan de trapdraaibank. Dat word ineens een heel gevaarte zo, maar nu heb ik in de toekomst plenty ruimte om het gereedschap of documentatiemateriaal neer te vlijen ;) De hele tafel is een 100mm in hoogte verstelbaar, daarom de poot van de draaibank voorzien van een passende sleuf.

Als ik alles zo zie samen staan zit de volgende klus er ook al aan te komen, een (verstelbaar) krukje zou ook niet misstaan bij het geheel;) Maar eerst gaat de trapdraaibank zelf een fikse upgrade krijgen.

Een paar mogelijke opstellingen in beeld.
CIMG3695.jpg
CIMG3686.jpg
CIMG3689.jpg

En nog een plaatje van het Inlands Noten.
CIMG3682.jpg

Mvg,

André
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Prachtig werk, daar zal je wel mooie reacties meekrijgen.

mooie aandachttrekker die houten moeren en draad.

Mijn compliment
 

tuoh

Oud hout
Jammer maar helaas, ik kan er mijzelf niet toe brengen om een mooi stuk hout op te offeren voor de bouw van een GROTE sleutel of iets dergelijks:p

Na het doorspitten van een soortement bijbel voor de houtbewerker/houtdraaier komen er andere doelen tevoorschijn voor dat mooie hout:D
Een eerste project is al opgestart, een modificatie aan de trapdraaibank, en meer specifiek aan het aandrijfgedeelte. De platte riem gaat verdwijnen en een snaar (touw) komt in de plaats inclusief een opgebouwde "spanner" in de vorm van een contragewicht zoals bij een uurwerk. Kortom een stukje spitstechnologie anno 1800:D

De "bijbel" in kwestie bestaat uit 5 delen waarbij deel IV het interessantste is, tenminste voor mij toch. Het schrijven van deze "bijbel" is opgestart door Charles Holtzapffel, bij diens overlijden nam zijn eega (Amelia Holtzapffel) deze taak op zich en bracht deel III naar de drukker (1850) . De zoon John Jacob Holtzapffel tenslotte schreef deel IV en V. Waarbij deel V uitsluitend het ornamenteel draaien behelst. De familie, of beter gezegd de firma hield zich staande van 1794 tot 1928. Gedurende die periode is er een pak ervaring en kennis verzameld die dankzij deze boekdelen niet verloren gegaan is.

Holzapffel.jpg

Dankzij (geldelijke) steun van de Microsoft Corporation zijn in 2007 de verschillende delen gedigitaliseerd en vrij beschikbaar op het net terug te vinden:D

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hee André, dat is een nette tafel geworden. Als je een volgende mal gaat maken met een handzaag, zou je daar misschien dan een filmpje van kunnen maken. Op de een of andere manier kan ik niet helemaal voorstellen dat je met deze zaag een kromming kunt krijgen:rolleyes:

René
 
A

Athanor

Guest
Ja, dat herinner ik me nog van een cursus op de bootbouwschool van Bert van Baar. Daar leerden we de gangen van een overnaads sloepje ook met een cirkelzaag uit te zagen, ondanks de krommingen......

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.