Houten schroefspindels in gebruik.

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Met die spindels haaks op elkaar ga je denken richting kruistafel of freesinrichting.
Ik ben er nog niet uit.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Niet te ver zoeken, lokaal dus, als de hier in Santa Claus een aanwijzing is dan hebben we het over de Noordpool :) De sleutel waarmee elk jaar de aarde opgewonden wordt om nog een jaartje te draaien?
 

tuoh

Oud hout
We komen nog niet echt in de buurt, nog een tip misschien?

Het grote missende onderdeel ga ik samenvoegen met een bewerking die men "stokelen" noemt:p Maar ik ga gebruik maken van de topie om deze bewerking uit te voeren.

En nog een weggevertje, het "ding" gaat één geheel vormen met de trapdraaibank, maar voegt er qua gebruiksmogelijkheden niks aan toe.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Hallo allen,

Ik denk dat Douwe er het dichtste bij geraakt is.
Ik tip op een bank dat in hoogte verstelbaar is, of denk nog iets meer, dat het een bank is waarvan de afstand tussen de bank ( zitgedeelte of hoe dat ook noemt) en het bed van de draaibank ingesteld kan worden.

groeten,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Een spinnewiel...

Een geleider om de kromming van de plank over te brengen ten overstaan van het snijdend gereedschap?

Je gaat een topiebeitel op je draaibank bevestigen en dit wordt de geleider?

Een aandrukding voor een plank met een kromming?
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
een apparaat zoals je al hebt gemaakt, om een perfecte ronde bol te draaien? (maar dan volledig van hout ipv metaal, voegt niks toe omdat je er al een hebt)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De zoekopdracht was moeilijker dan gedacht blijkbaar, daarom een paar foto's van het missende grootste onderdeel.
Het zal nu wel duidelijk zijn dat de uitbreiding aan de trapdraaibank in feite een (rare) tafel word. Eén steunpoot gaat door het tafelblad met onder en boven het blad een zeskantmoer, het andere eind komt op een console te liggen die tegen de poot van de draaibank geschroefd zit.

Het materiaal voor het blad is uit een kromme stam Noten gehaald, jammer genoeg ook weer hout met flink wat memel erin. Toen ik een tijd geleden dat stammetje voor het eerst zag liggen had ik al direct het idee om daar een tafelblad van te maken, maar dan wel met vloeiende naden, evenwijdig aan het draadverloop:D

Daar hebben we vandaag dus werk van gemaakt, de delen met tand en groef verbonden en langs onder twee klampen ertegen geschroefd om alles bijeen te houden zonder lijm. De naden heb ik bewust geaccentueerd met een vellingkantje, vind ik mooier dan een egaal blad (in dit geval toch)

Een eerste presentatie, te breed zo blijkt.
CIMG3618.jpg

Een gestokelde mal.
CIMG3621.jpg

Naden gefreesd.
CIMG3624.jpg

Met tand en groef.
CIMG3627.jpg

Het spul in de lijnolie.
CIMG3634.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.