Houten schroefspindels in gebruik.

tuoh

Oud hout
De zaagbladen staan inderdaad verticaal, klein zijn ze zeker niet, diameter ongeveer 350 mm. Hoe groter de diameter van de zaagbladen hoe langer de standtijd. Voor het draaiwerk maakt de diameter ook niks uit, de zaagbladen raken het werkstuk juist op het center, of dat nu met een zaagblad van 50 mm is of met eentje van 600 mm, het eindresultaat blijft gelijk.

Het ding verspaande zeer goed, jammer dat de machine blijkbaar geen succes geworden is. De prijssetting zal daar wel voor iets tussen zitten vermoedelijk, het moet nog terug te verdienen zijn ook.

Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
230
14
uden
dan hebben die zaagbladen waarschijnlijk geen rechte tand gehad
want daarmee kun je niet onderin de "kuil" van de schroefdraad komen
 

tuoh

Oud hout
Omdat een bewegend beeld soms meer zegt dan een foto gaan we in de toekomst regelmatig eens een filmpje posten. De eerste poging kan je hier alvast bewonderen of vergruizen:p
Het "lijdend" onderwerp van dienst is het bankschroefje geworden. Het was wat zoeken en testen om camera, beeldbewerking en Youtube op één lijn te krijgen, maar er gloort licht aan de horizon, er zijn bewegende beelden te zien:D

Bij deze dus de primeur hier:

Schroom u niet om op- of aanmerkingen te posten, de kwaliteit kan er enkel door verbeteren.


Ps: de inhoud is deze maal ondergeschikt aan de verpakking;);)


Mvg,

André
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Mooie beeld kwaliteit! Leuk om filmpjes te zien uit je werkplaats. Ik zou in elk geval niet proberen om in de stijl van Rendew de filmpjes in het plaatselijk dialect te maken, anders vrees ik dat buiten Steven Gauwberg, ikzelf en misschien Sam Ponette er niet veel mensen iets van zullen snappen ;)

De bankschroef ziet er in elk geval bijzonder handig uit om zwaluwstaarten mee te maken. Zeker voor mensen die (zoals ik) graag met hun neus op het werkstuk zitten... Heb je al plannen voor een kleine productie? Ik denk dat er zeker geïnteresseerden zullen zijn.

Hopelijk krijgen we nog meer filmpjes te zien, ik kijk er alvast naar uit!

Groeten, Reinoud
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Super, André!

Je eerste filmpje ziet er al meteen veel professioneler uit dan de mijne :)
Leuk ding hé, zo'n camera!
De bankschroef werkt naar behoren hé, perfect voor z'n doel.

Ik zou in elk geval niet proberen om in de stijl van Rendew de filmpjes in het plaatselijk dialect te maken, anders vrees ik dat buiten Steven Gauwberg, ikzelf en misschien Sam Ponette er niet veel mensen iets van zullen snappen

Haha, bij André zou het nog meevallen denk ik, moet je mijn dialect eens horen ;)
De filmpjes van Rendew vind ik ook bijzonder grappig, heel sappig accent vind ik dat!

De bankschroefjes komen in productie, maar zullen waarschijnlijk ten vroegste begin volgend jaar te koop zijn.

Bedankt voor het posten, André!

Groeten,
Steven
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Hiephoi! Als er, naast de geweldige uitleg en achtergrondkennis, nu ook nog filmpjes van Tuoh komen, kunnen de houtopleidingen wel sluiten :)
Hier wordt het forum vast nóg leerzamer van.
 

tuoh

Oud hout
Nieuwe klus gestart vandaag, een staartbankschroef met houten spindel. Dit word een upgrade van mijn werktafel, nu heb ik hier enkel op de kop een (Engelse) bankschroef. Maar voor grotere werkstukken (raamvleugels en deuren) heb ik meer plaats nodig. Komt nog bij dat mijn huidige werkopstelling stilaan niet meer werkbaar is door de (verkeerde) lichtinval. Tegenwoordig heb ik nood aan een goed verlichte werkplek, door het aanpassen van de bestaande werktafel sla ik twee vliegen in één klap, meer daglicht op het werk en meer ruimte voor lange werkstukken.

Er moet dus wat gemodificeerd worden aan de tafel, zo moest het stalen onderstel verlengd worden om onderaan een steunpunt te krijgen voor de bankschroef. Het blad moet dan weer verbreed worden met een lat, waar onderaan een slag uitgefreesd is. Eens geplaatst vormt dit een groef waar een glijdende werkstuksteun in komt te lopen. Onderaan komt er ook een loper te zitten trouwens, dat glijden gaat anders niet lukken:D

Het bevestigingspunt onderaan is inmiddels klaar, even een stuk Es aan een stalen meubelprofiel gelast:D
CIMG3454.jpg

Wat op zijn beurt dient als ankerpunt voor de staart van de bankschroef.
CIMG3468.jpg

Zo iets dus.
CIMG3470.jpg

De bladverbreding met groef onderaan is ook geplaatst, met houten nagels trouwens.
CIMG3473.jpg

Morgen verder met de verbouwing.
 

tuoh

Oud hout
Weer een stap verder met de modificatie van de tafel. Onderaan een (prisma)geleiding gebouwd waar de steun op kan heen en weer glijden. De gaten in de plaat onderaan zijn niet voor spots bedoelt:D maar om de ruimte tussen kast en geleider makkelijk te kunnen reinigen.
CIMG3474.jpg

De prismageleiding ziet er dus zo uit.
CIMG3477.jpg

Voor de steun zelf heb ik een slecht stuk Noten gebruikt (insektenvraat) maar voor deze toepassing is dat geen geen bezwaar:p
CIMG3478.jpg

De steun voorzien van diverse gaten voor het verstellen van de klos. De langwerpige opening in het midden is niet functioneel maar diende enkel om serieus wat boorgangen van de memel te verwijderen.
De steun verschuiven gaat makkelijkst met de voet, het geheel schuift vlot van links naar rechts en vice versa.
Het hele boeltje staat nu in de lijnolie, heb ineens het blad ook maar meegesopt, een laagje meer kan nooit kwaad.
CIMG3495.jpg

En een totaaloverzicht van de klus tot hier toe.
CIMG3482.jpg

Het volgende onderdeel staat ook al klaar, eveneens in Noten, en nee, ik heb geen bos Noten omgezaagd:D Een tijd geleden wat gezaagd hout gratis mogen ophalen (Noten en Kers) maar jammer genoeg allemaal aangetast door houtvreters:mad: Heb er het beste uitgezaagd en de rest opgestookt. Gefrituurde boktor is ook niet slecht.
CIMG3492.jpg

Volgende week gaan we terug schroefdraad frezen:p Kan ik nadien de bankschroef completeren.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Omdat de mobiele werktafel word omgevormd naar een statische werkbank zijn wielen overbodig geworden, weg ermee dus. Dit wil ook zeggen dat ik iets als vervanging nodig heb, anders word mijn tafel ineens 150mm lager. Een paar stukken Douglas, restjes van een daktimmer, brengen uitkomst. Na wat geschipper met de vorm krijg ik twee poten uit één stuk hout, moet ook, ik heb maar twee geschikte donoren;) Voor het mooie ook maar ineens een plint voorzien onder het geheel, zo oogt het allemaal wat massiever.
Indien nodig kan ik de "werkbank" nog altijd verplaatsen, nu met een transpallet, is wat omslachtiger maar het is werkbaar.

De volgende klus word oa. de houten werkbankspindel, deze krijgt een spoed van 10mm, meteen het maximaal haalbare op mijn machine. Omdat de machine toch gesteld moet worden ga ik ineens een paar spindels meefrezen die ik binnenkort nodig heb bij een volgend project. Ondertussen heb ik ook nog een hulpstuk vervaardigd om vierkante of rechthoekige stukken hout van binnenschroefdraad te kunnen voorzien. Kan ik nu ineens testen of ermee te werken valt.

Het nieuwe onderstel.
CIMG3503.jpg

CIMG3507.jpg

Toekomstige spindels.
CIMG3509.jpg
 

tuoh

Oud hout
De buitenschroefdraad met een spoed van 10mm is gefreesd, morgen komen de (rechthoekige) moeren aan de beurt. Die 10mm spoed levert een flinke schroefdraad op, daar kan je niet naast kijken:p Het freesresultaat in Haagbeuk is heel zuiver, dat word een mooie spindel.
CIMG3525.jpg

De werkbankspindel ga ik in twee delen maken, de kop krijgt een grotere diameter en word daarom apart gedraaid. De spindel heb ik dus voorzien van een ronde pen.
CIMG3528.jpg

Het vierkante stuk met schroefdraad gaat dienen voor een modificatie aan de trapdraaibank, maar dit komt later nog wel aan bod.
CIMG3513.jpg

Drie verschillende waarden voor de spoed onder elkaar, 10mm, 7,5mm, en 5mm.
CIMG3516.jpg

Inlands Noten levert niet alleen mooi hout, de vruchten zijn ook niet te versmaden:D
CIMG3521.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
hoi Tuoh,

met die close-up foto's blijkt maar weer eens hoe volmaakt netjes die spindels gefreesd zijn!!!! Je machine doet super goed.

Euh, eet je tegenwoordig noten terwijl je machine de spindels freest?

Groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Hij maakt een meubel, spindel, draaibank of een boot
Het maakt hem niet uit of het klein is of heel groot

Alles wat er in zijn hoofd opborrelt maakt hij van hout
Zijn handen doen de rest ze lijken wel van goud

En in de pauze een sigaartje en een noot:D
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Volgende project: een pers om zelf walnoot-olie te persen ;) De schalen van de noten kan je nadien trouwens nog gebruiken als schuurkorrel in handzeep ook...
 
A

Athanor

Guest
Mooi, de poëzie begint toe te slaan op het forum! Goed hoor Spaander:D

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.