Houten schroefspindels in gebruik.

tuoh

Oud hout
Petje af voor de dichter, verborgen talenten op het forum;)

Sigaartjes roken is er niet meer bij, ben al vier maand gestopt met roken:p hou het nu enkel bij noten, die zijn blijkbaar goed voor het brein:D

De machine doet het zeer goed, het hele proces is nu gewoon een klus geworden, geen avontuur meer. Mede dank zij de digitale maatlat toch wel, die werkt perfect.
Vandaag dus de nodige schroefdraad gefreesd, inclusief vierkante moeren. Die vierkante of rechthoekige moeren van schroefdraad voorzien werkt nog makkelijker dan bij ronde moeren, dit is dus voor herhaling vatbaar. Sommige moeren heb ik uit Noten gefreesd, dit is ook een houtsoort die zich heel goed laat frezen.
De spindel is een combinatie van houtsoorten geworden, schroefdraad is Haagbeuk, de kop is uit Taxus en de moer is uit Noten, maar het werkt en dat is wat telt.

Een hulpstuk om vierkante moeren te kunnen frezen.
CIMG3535.jpg

Op de draaibank, klaar voor het schroefdraadfrezen.
CIMG3542.jpg

Zoiets dus.
CIMG3539.jpg

Of zo, geschikt voor een platte sleutel, een 120:D
CIMG3579.jpg

DE spindel, klaar voor inbouw.
CIMG3567.jpg

Volgende week gaan we verder met de inbouw en verdere afwerk van de spindel, wat zou moeten resulteren in een werkende bankschroef.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
309
Heelsum
Andre, prachtig zeg die houten moeren op je spindels. Zijn ze helemaal spelingsvrij of zit er wat speling is. Heb je het risico als je deze flink gaat aantrekken straks dat er hout uit de schroefdraad breekt of ben je daar niet bang voor.

Trouwens chapeau voor het stoppen met roken ;-) zo kunnen we langer van je kunst(en) genieten
 

tuoh

Oud hout
Houten schroefdraad moet in tegenstelling tot zijn stalen neefjes wel degelijk flink wat speling hebben om te blijven werken. Hoe groter de spoed hoe meer speling er moet voorzien worden. De twee moeren op de schroefdraad hebben een dikke mm speling, en dat is ook nodig wil de moer in de toekomst blijven draaien. Ik heb in het begin geëxperimenteerd met verschillende passingen, maar te nauwe passingen lopen al snel vast door het werken van het hout, soms al na één dag.

Anders dan stalen schroefdraad heeft een houten exemplaar niet veel kracht nodig om vast gedraaid te worden. Heb al een paar maal serieus moeten klooien om een met de hand aangedraaide moer terug los te krijgen. Eens die dingen in de lijnolie staan gaat het lossen makkelijker.

Ik zou feitelijk eens een testopstelling moeten maken om te kijken hoeveel kracht zo een houten spindel de baas kan, maar ik weet nu al dat het een hoge waarde gaat geven. Afhankelijk van de houtsoort natuurlijk, maar Haagbeuk, Beuk, Esdoorn, en ook Inlands Noten zijn harde en taaie houtsoorten, die kunnen heel wat aan.

In het museum hebben we een paar grote houten vijzels, daar werden vroeger schepen mee getild op de helling, gewichten tot 120 à 180ton werden probleemloos getild met een stuk of 10 - 15 spindels. De doormeter van die dingen is ongeveer een 150mm, schroefdraaddiepte 18 à 25mm, materiaal Beuk. Om maar te zeggen dat hout heel wat meer kan dan we denken.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
We hebben een werkende bankschroef, hiermee is de upgrade van werktafel naar werkbank een feit. De houten schroefspindel doet zijn job meer dan goed, vlot draaiend en plenty klemkracht. Deze bankschroef heeft geen St -Peterskruis ingebouwd gekregen maar een klassieke houten lat met gaten, doet het werk even goed.
De rechthoekige moer heb ik achteraan de poot 1/3 ingewerkt, die kan zo nooit meedraaien;) Is op deze manier ook te wisselen in geval van calamiteiten.

CIMG3592.jpg

CIMG3595.jpg

CIMG3601.jpg

Ps: Deze week ook ergens gelezen, de producten van Benchcrafted zijn nu ook in Europa vlot te krijgen. http://www.fine-tools.com/benchcrafted.html Wie geen zin heeft om zelf een kruis te fabriceren vind hier zijn gading.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
*Neemt petje af*

De degelijkheid en praktische bruikbaarheid straalt er weer van af. Buiten dat, je weet het ook altijd zo te maken dat het oog er ook plezier aan heeft, zeker niet onbelangrijk.

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Ja, vind ik ook wel eigenlijk. Je hoeft toch niet altijd werkstukken te maken die nuttig zijn? En als je het handvat van Abachi maakt is hij nog wel te hanteren, je kunt het ook zien als een mooi object voor je toekomstige winkeltje in houten spindels, om reclame te maken!


Groet van Fons
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
geen St -Peterskruis ingebouwd
Zucht, Amerikanen zijn echt niet te stoppen, naar mijn weten een verwarring die zijn oorsprong vindt in een vertaal foutje in een catalogus honderd jaar terug. (by the way ik las vandaag dat St. Niklaas best gewoon Santa Claus wordt genoemd :)

Nu nog een Schot vinden die zijn vlag (St Andrews cross) herbenoemd
St Andrews cross.jpeg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Hallo Tuoh,


Je bankschroef doet natuurlijk zijn werk, al eeuwen getest maar....
zou je er toch niet over denken om er een kruis.... metaal is niet erg zondig hoor .... en het gebruik wordt leuker.... minder bukken... denk aan de fun met het kleine bankschroefje ....

groeten,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
@Ornament, Ik zie misschien wel een mogelijkheid om deze winter een stuk T-ijzer te transformeren in een werkend kruis, of het ook daadwerkelijk gaat ingebouwd worden weet ik nog niet:p

Verder zijn we in Santa Claus:D van start gegaan met een ander deelproject. Is er iemand die aan de hand van het zooitje ongeregeld op de foto kan bepalen wat dat in hemelsnaam moet worden?

Wat onderdelen op een hoopje.
CIMG3609.jpg
 

tuoh

Oud hout
Niet te ver gaan zoeken. Er hoort nog één groot onderdeel bij om het kompleet te maken, maar als ik dat er bij zet weet gelijk iedereen het antwoord. Het is in ieder geval geen pers of tele-tijdsmachine, ook geen pijnbank trouwens:D

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.