Houten schroefspindels in gebruik.

tuoh

Oud hout
verdekke, de productie over't water steekt weer van wal :) tijd om eens een overzetboot te charteren!

Sam,

begin october van dit jaar word de Schelde terug afgesloten met een vlotbrug:cool: Dit is een uitgelezen kans om het Graafschap Vlaanderen eens met een bezoek te vereren, die van het Hertogdom Brabant sluiten zich teveel op in eigen gouw:D:D:D

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Zaterdag heeft mijn collega de nieuw vervaardigde cutters opgeleverd:D:D:D Alles geslepen uit massief HM, dat ga ik nooit meer verslijten. Omdat de machine toch gesteld stond heeft ie er ineens een paar verschillende vervaardigd, 6mm, 8mm, en 10mm, met allemaal een zo klein mogelijke buitendiameter. Het is echt een groot verschil met de grote cutter die ik al had. Ik ga nu kleinere diameters toch van schroefdraad met een grove spoed kunnen voorzien.
Deze week moet ik toch wat tijd vinden om eens te testen wat nu de kleinste diameter gaat worden bij een spoed van 10mm, dat is nu 50à 55mm, en dat gaat vermoedelijk naar 35 à 40mm gaan denk ik;)

Een aardige verzameling cutters, de uiterst linkse en uiterst rechtse had ik al.
CIMG3922.jpg

De twee rechtse kunnen beide 10mm spoed frezen, ondanks de grote maatverschillen.
CIMG3924.jpg

Dat ze wel wat verschillen in afmeting is hier duidelijk te zien:D
CIMG3925.jpg
 

tuoh

Oud hout
Bij het maken van het tafelblad voor de trapdraaibank had ik ook een steunpoot gefabriceerd met een schroefdraad erop. Al tijdens de bouw van de poot voelde ik mij niet happy met het ontwerp, er schortte iets aan. Daarom vandaag de zaag maar in dat ding gezet en een tweede poging ondernomen om er iets van te maken.

Deze maal is het beter gelukt vind ik, soberder en lichter van uitzicht. De beide krommers zijn gezaagd uit een paar zware takken van een recent gevelde Plataan, het hout is nog nat, maar dat droogt wel in het werk. De verbinding word bijeen gehouden door een zware bout, die kan ik bij krimp ten allen tijde naspannen.
Even wat kleur erop gesmeerd, kan ie morgen in de lijnolie. De lijnolie reguleert dan verder de droging, maw. de lijnolie vertraagt het droogproces en dat is wat we willen. Langzaam maar zeker, en liefst zonder al teveel scheuren:p

Versie I
CIMG3654.jpg

Is Versie II geworden.
CIMG4027.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag wat aan het spelen geweest met verschillende schroefdraadafmetingen. Eén van de testspindels vond ik zo geslaagd van vorm en uitzicht dat ik er iets mee moest doen.
Dat "iets" word een hybride bankhaak met houten schroefspindel. Hybride omdat de bovenbouw in hout word uitgevoerd, de staart daarentegen word een stuk rondstaal van 18,5mm. Rare maat, maar deze past dan wel in de bestaande gaten van de werktafel. Alles in hout is geen optie wegens niet sterk genoeg bij de gegeven (gat) diameter, die ik niet wil vergroten.

Koppeling tussen hout en staal gaat met Epoxy gebeuren, word dus een mix van retro en een beetje science fiction:D

En een eerste plaatje van de nieuwe aanwinsten in opbouw.

De brug al ruwweg gevormd, volgende week meer verfijnen en stroomlijnen.
CIMG4069.jpg
 

tuoh

Oud hout
@Ornament, bij deze dus:D

Alvorens de metaaldraaibank aan te zwengelen toch eerst maar eens een houten staart vervaardigd voor de bankhaken annex klemmen. Een beetje tot mijn eigen verbazing hoef ik helemaal geen hybride bankhaken te fabriceren, een volledig houten exemplaar klemt ruim voldoende zo bleek al snel:D Ik denk dat een stalen exemplaar niet gaat klemmen bij deze bouwwijze, te rigide. Het is dank zij de speling op de schroefdraad en de flexibiliteit van de staart dat het houten exemplaar wel klemt hier. Het klemmen is te vergelijken met de klassieke bankhaak.

Voor de klus wel een taaie houtsoort geselecteerd, had nog een geschikt stukje Kersen liggen waar twee exemplaren uit konden gedraaid worden.
Bovenaan de staarten heb ik een verdikking met schoudering gedraaid, hier komt de brug op te liggen en zo word deze kritieke verbinding een stuk versterkt. Bij het assembleren heb ik de ronde pen tevens voorzien van een wig, die verbinding komt nooit meer los.

Als ik met de twee nieuwe aanwinsten een werkstuk klem op de werktafel ligt dat muurvast:D Idem voor gebruik op de boortafel trouwens, bij de iets grotere werkstukken zonder problemen te gebruiken.
Om de houdkracht nog te verbeteren heb ik op de steunvoetjes een stukje anti-slip gekleefd, een kleine ingreep met een hoog rendement:p

Conclusie na wat testwerk, ik heb er twee prima spanklemmen of bankhaken bij, en mijn stapel brandhout is weer wat verkleint:p


Alle scherpe randen opgerond, plus een steunvoetje en draaiknop gefabriceerd.
CIMG4076.jpg

De houten staarten in de steigers.
CIMG4077.jpg

En een kompleet stel.
CIMG4090.jpg

Klemt meer dan voldoende;)
CIMG4083.jpg

Multifunctioneel.
CIMG4080.jpg

Een kijkje dichterbij.
CIMG4087.jpg

In de lijnolie.
CIMG4094.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Wel, wel,
dit was het lange wachten echt meer dan waard!!!

Tuoh is weer bezig met de grenzen van de toepassing van hout in gereedschap te verleggen. Met dat houten kruis in de bankschroef en nu 100 % houten bankhaken. Van beide (en van waarschijnlijk vanveel meer van de productie van Tuoh , maar ik kan er niet onmiddellijk opkomen) heb ik nooit eerder een afbeelding , of een beschrijving gezien.
Ik heb zelf wel enkele oude volledig houten lijmklemmen. maar houten bankhaken zag ik nog nooit.

En ik weet bijna wel zeker dat Tuoh al heel lang over een ( of meer) metalen bankhaak beschikte.....

geweldig om weer eens verbaasd te zijn.
dank voor het posten,

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Wie niet waagt niet wint hé, dat ging hier ook op. Ik gebruik inderdaad al jàààren stalen bankhaken, werken perfect maar zijn soms overkill. Deze houten houten exemplaren zijn prima geschikt voor de minder zware klussen, ze wegen ook niks.

Vandaag de klemmen al een eerste maal gebruikt trouwens, fluitje van een cent zo, iets snel opspannen.

CIMG4096.jpg

CIMG4097.jpg
 

tuoh

Oud hout
Pfiew, even terug het stof van dit topic blazen:p

Na een paar maanden van intensief bouwen en verbouwen valt alles stilaan terug in de plooi, we kunnen opnieuw gaan experimenteren met hout. Maar als eerste klus moet ik mijn trapdraaibank eens terug monteren, hier ga ik volgende week een "echte" lederen O-snaar op pas maken. Een touw als snaar werkte perfect qua grip maar sleet toch wel heel snel:( Hopelijk gaat de lederen snaar langer mee gaan. Binnenkort moet ik terug met de draaibank op verplaatsing (Boatshow Gent) dan moet die wel pico bello zijn natuurlijk:D

Verder ga ik op de (spindel-frees)draaibank eens experimenteren met het frezen van open spiralen:p Eens zien wat er kan en hoe het eindresultaat er dan gaat uitzien.

Mvg,

André
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb het blijkbaar erg druk gehad in april want deze bankhaken heb ik mooi gemist.
Wat een mooie dingen!
Ga je die alleen voor jezelf gebruiken of komt er ook een 'woodworking' uitgave????

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En, leven de houten bankhaken nog? Of zijn ze al uit elkaar gespat?

Zelf vond ik die Veritas holdfast ook veel te duur en heb toen een hybride gemaakt van aluminium een messing staaf en een eiken arm. Niks uit elkaar spatten. Hout is oersterk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.