Houten schroefspindels in gebruik.

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
En, leven de houten bankhaken nog? Of zijn ze al uit elkaar gespat?

Zelf vond ik die Veritas holdfast ook veel te duur en heb toen een hybride gemaakt van aluminium een messing staaf en een eiken arm. Niks uit elkaar spatten. Hout is oersterk.


Hallo Seek, heb je daar ook een foto van?
 

tuoh

Oud hout
Ik heb het blijkbaar erg druk gehad in april want deze bankhaken heb ik mooi gemist.
Wat een mooie dingen!
Ga je die alleen voor jezelf gebruiken of komt er ook een 'woodworking' uitgave????

Groeten, Raymond


Hallo Raymond,

zoals je ziet heb ik die dingen gemaakt uit restjes geschikt hout, Kersen, Noten, Haagbeuk, dit is geen mix om een productie mee op te starten. Maar ik kan wel op bestelling iets gelijkaardigs maken bestaande uit Beuk of Esdoorn bijvoorbeeld, waarbij de draaiknop dan wel een ander kleurtje (houtsoort) kan krijgen indien gewenst.

Geïnteresseerden mogen mij altijd een PB sturen met hun wensen, dan zien we wel wat kan:D Van alle bouwsels, of afgeleiden daarvan, die in dit topic te zien zijn kan ik eventueel wel een kopie leveren:D

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hallo Seek, heb je daar ook een foto van?

Ja. Ik moest even thuis zien te komen, valt niet mee met al die kerstborrels, maar hier is die dan. Ik heb hem nog eens bekeken en ik heb er toendertijd wel een hoop werk in gestopt!

Bankhaak.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zo, gisteren heeft de trapdraaibank een nieuwe (lederen) O-snaar van 6mm diameter gekregen. Staat wel sjiek zo een leder snaartje erop, het ding is helemaal opgefleurd:p Hoe dit gaat uitpakken qua duurzaamheid zal ik moeten afwachten, de grip is in elk geval zeer goed:D

Zo was het,
CIMG4569.jpg

De las van de nieuwe snaar,
CIMG4570.jpg

Het heden,
CIMG4571.jpg


En hier de "afgejakkerde" bankhaken, een paar maanden verder.
CIMG4574.jpg
 

tuoh

Oud hout
De eerste schroefspindels van 2015 zijn een feit, ondanks een in eerste instantie tegenstribbelende machine. Na wat bijregelen werkt alles opnieuw als vanouds, of zelfs nog wat beter zo blijkt:D De dwarsslede wilde niet meer heen en weer:confused: Maar na wat sleutelwerk was dat euvel snel verholpen. Hout blijft toch altijd wat werken, met als gevolg te weinig speling tussen slede en bed. Gelukkig heb ik hier bij het ontwerp rekening mee gehouden, nastellen blijft dus altijd mogelijk:p

Deze maal de spindels eens gefreesd uit Afzelia, de moeren uit Iepen, beide houtsoorten geven een strak gefreesd eindresultaat en samen resulteren ze in een vlot lopende schroefdraad.
In vergelijking met de vorige "bankhaken" hebben deze spindels een iets kleinere spoed meegekregen, nu 7mm spoed tegen 7,5mm de vorige maal. Geen bepaalde reden hiervoor, enkel eens een andere tandwielconfiguratie testen.


Spindels uit Afzelia, de bruggen uit Iepen.
CIMG4582.jpg

Alles in de (lijn)olie.
CIMG4584.jpg

Afzelia schroefdraad in detail.
CIMG4588.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk André! Hoe heb je dat met de drukvoetjes opgelost? Die kun je er niet aan stuiken zoals bij een metalen klem. Blijven ze beweegbaar?


Fons
 

tuoh

Oud hout
@ Fons, die voetjes zitten met een ruime passing op de spindel bevestigd met een dunne schroef die langs onder in het voetje zo in de kop van de spindel draait. De schroefgaten in de voetjes zijn zeer ruim geboord (5,5mm) en verzonken voor een schroef van 3,5 x 35mm, de schroef is ook niet vast aangedraaid zodat het voetje een uitslag van ongeveer 15 à 20° kan maken. De onderzijde van de spindel is voorzien van een facetkant om dit kantelen mogelijk te maken. De constructie vraagt enkel om de zoveel tijd eens een drupje olie of vet om rare piepgeluiden te vermijden;)

@Spaander: waar het hart van vol is loopt de mond van over hé, hier te vertalen naar "waar het vat van vol is loopt ......" Ik pap dus maar op, wat er af druipt is goed om de tafel ook een laagje te geven;);)


We komen stilaan terug op kruissnelheid, de volgende klus zit er ook al aan te komen, die zit in mijn hoofd en een deel staat ook al op papier. Het word een bovenfreestafel met schuinstelbare freesmotor tot 45° en alle schroefspindels worden, inderdaad, van hout.
Het blad van de tafel krijgt een verstelbare en regelbare freesopening, idem als bij sommige grote cnc gestuurde freesmachines;) Het blad beweegt dus deels onafhankelijk van de frees voor- of achteruit:p

De freesmotor is de Bosch die ik nu al gebruik voor de schroefspindels, opname zowel 8mm als 12mm en plenty power. Door de vorm van het motorhuis een heel makkelijke machine om ergens (zeer) compact in te bouwen.


Mvg,

André
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mooie bankhaken André!

Wij hebben al contact gehad en als het qua pakketdiensten goed gaat, kan ik deze spindels straks in het echt uit proberen.
Ik kan niet wachten!!

Groeten, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Als tussendoortje vandaag een machineklem ineen geknutseld met een (overtollige) houten spindel erin. Moet namelijk een 60 tal "kloten" draaien. Er moet wel eerst een gat dooreen geboord worden op de kolomboormachine, dat werkt sneller dan op de draaibank. Door de klem kan ik ineens met een boor van 18mm aan de gang, die stukken zitten namelijk muurvast nu, dus geen gevaar voor meedraaiende blokken hier. De V-vormige bek kan ik indien gewenst vervangen door een ander model.

De opstelling.
CIMG4621.jpg

Nog enkele te boren.
CIMG4625.jpg

Stuurtop voor de helmstok, enkele modellen.
CIMG4627.jpg

En een stukje maatwerk.
CIMG4628.jpg
 

tuoh

Oud hout

Bijna juist:p

Wat word het wel?

Kloten: Bij oude zeilschepen is het grootzeil d.m.v. touwlussen (rakbanden), die voorzien zijn van houten kralen om de mast bevestigd. De als ketting geregen kralen heten rakkloten. Het zeil wordt gehesen m.b.v. een takel, dat is een lijn, ook wel loper of zeilval, die door een éénschijfsblok (katrol) loopt. Zo'n takel heet een enkeljol. Wanneer tijdens het hijsen de zeilval te dicht tegen de mast gehouden wordt, kan een rakband met zijn kloten tegen het blok lopen, waardoor verder hijsen onmogelijk is.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
@Spaander,

je aanname klopt, de gaten van 18mm boor ik met een scherpe metaalboor:p Het is de snelste manier om gaten in kopshout te boren met een mooi eindresultaat. MAAR, gebruik deze boren enkel als je het werkstuk kan klemmen op de boortafel. Even dat blokje met de hand vasthouden om een gat door te boren loopt al eens slecht af, een grote metaalboor geeft namelijk nogal wat torsie tijdens het boren. De houten klem weet evenwel uitstekend raad met alle optredende krachten, het is een plezier om (veel) gaten de boren nu:D

Grote diameters boren op de kolomboor zonder klemmen lukt het best met fostnerboren of afgeleiden hiervan, maar dat is dan weer een trager proces. Niet erg voor een paar blokjes, maar voor grote aantallen heb je dan al serieus wat verloren tijd.
Speedboren zijn al wat meer tricky in gebruik hier, zeker bij het omhoog halen van de boor loopt het als eens fout. Daarom vind ik de grote metaalboor nog altijd een perfecte tool voor deze klussen, ook al omdat ze een grote zijdelingse stijfte hebben, ze lopen niet, of nauwelijks weg.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
224
't hoofd van Overijssel
@touh,

Is dat een metaalboor voor die gaten in het hout?
Zo ja, waarom?
Mvg:)

Weer wijzer geworden bedankt.........

Rakbanden.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag kloten beginnen draaien, omdat dit ook weer seriewerk word maar even een systeem ineen geknutseld om de kloten snel te kunnen inspannen en te draaien. Het systeem bestaat uit een licht conisch gedraaide deuvel met aan de kant van de losse kop (het dunne eind van de deuvel) een zaagsnede die door de centerpunt van de losse kop word open gedwongen bij het aanspannen, het eindresultaat is een muurvast te klemmen blanco welke heel snel te plaatsen en te verwijderen is. Aan de kant van de klauwplaat zit er een messing huls op de deuvel om het hout te beschermen tijdens het klemmen.

Even de scherpe kanten weghalen met de bijl:p
CIMG4641.jpg

Het resultaat van vier klappen met de bijl.
CIMG4642.jpg

De opspan deuvel met zaagsnede.
CIMG4646.jpg

Dat werkt dus.
CIMG4650.jpg

Oké, de beuk erin.
CIMG4639.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.