Houten schroefspindels in gebruik.

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Damn, ik krijg ineens het gevoel dat ik alleen maar hpl ver en afwerken en lamello verbindingen op school heb gehad...
 

tuoh

Oud hout
Tja, op school krijg je in het beste geval een stevige fundering mee, de rest komt in de loop der jaren wel aangewaaid in de praktijk van alle dag. Wees niet bang om regelmatig eens over het muurtje te kijken bij andere houtberoepen, daar komt dan meestal een soort kruisbestuiving uit voort:D


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Het eerste onderdeel voor de aanpassing van de trapdraaibank is praktisch gereed en het volgende is gelijmd. Kunnen we volgende week dus mee aan de slag.
De metamorfose van de trapdraaibank is een experiment om te zien of een snaar beter, of vlotter gaat werken dan een platte riem. Wat ik nu aan het bouwen ben word een onderdeel om deze snaar constant op spanning te houden. Het word een soort schommel met aan één kant een hulppoulie en aan de andere kant een gewicht.

In de "bijbel" van Holtzapffel worden verschillende manieren aangehaald om deze snaar te leiden. Hier ga ik opteren voor de interressantste maar tevens ook de gecompliceerdste, wat inhoud dat de snaar dusdanig ingeschoren word dat ze op elke poulie dubbel komt te lopen. Voordeel meer grip, nadeel is er ook, inderdaad een gecompliceerder bouwwijze, maar dat mag de pret niet drukken:p
Zo moet bijvoorbeeld elke poulie voorzien worden van twee groeven die exact even groot en diep moeten zijn anders slipt de snaar door. Bij de kleine poulies is dit geen enkel probleem, het grote vlieg - aandrijfwiel is andere koek, dat moet ik nog eens goed bekijken.

Het eerste nieuwe onderdeel is geënt op de bestaande machine via twee conisch gelaste beugels. Eén tikje en het spul zit muurvast.

De spanner voor de snaar in aanbouw.
CIMG3697.jpg

En op zijn plaats.
CIMG3702.jpg
CIMG3705.jpg

Het volgende stuk ligt te drogen.
CIMG3703.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de "schommel" verder afgewerkt en van een kleurtje voorzien. Er zijn ook al twee poulies voorzien van telkens twee licht afgeronde V-groeven waar de snaar in komt te lopen. Die V-groeven waren snel gefixt met de schroefdraadmodule op de draaibank:p
Het grote wiel voorzien van groeven is voor volgende week, deze klus vraagt wat meer ombouwwerk aan mijn kopdraaibank, maar ik verwacht de klus hier ook te kunnen klaren met de dwarsslede inclusief bovenfrees, op een tijdelijk bed weliswaar.

Met een te dik touw de toekomstige loop van de snaar al eens gepresenteerd, het ziet er complex uit maar het werkt wel:D Het was wel een half uurtje werk eer ik de juiste manier van inscheren gevonden had, maar nu is het duidelijk:p

Het is de bedoeling dat via een contragewicht aan de schommel de snaar op een constante spanning gaat worden gehouden, het gewicht van dit onderdeel ga ik proefondervindelijk moeten vaststellen. Omdat de snaar gaat bestaan uit een 6mm 4strengs vlastouw kan ik door splitsen beide einden met elkaar verbinden tot een eindloze snaar, geen klemmen of iets dergelijks nodig dus. Bij het splitsen verdun ik de kardelen per doorsteek met een kwart, zo krijg ik een gestroomlijnde las die vlot overal over en door loopt.


Een evenwichtsoefening.
CIMG3721.jpg


Na een paar vergeefse pogingen de juiste manier van inscheren gevonden.
CIMG3730.jpg
 

tuoh

Oud hout
De modificatie van de trapdraaibank zit er bijna op en alles werkt naar behoren. De dubbel ingeschoren snaar is toch een verbetering ten opzichte van de platte riem, deze modificatie is dus een blijvertje. Het juiste contragewicht heb ik ook al, moet alleen nog eens wegen hoe zwaar het nu eigenlijk is. Morgen het stuk eens op de metaaldraaibank monteren om het even netjes te draaien en een binnenschroefdraad aan te brengen, dan kan ik er een schroefoog indraaien om het spul op te hangen.

Het vlastouw van 6mm heb ik met een lange splits aan elkaar gezet. Voordeel van die lange splits is dat het touw overal even dik blijft, de korte splits is sterker maar ook dikker, de keuze was dus snel gemaakt:D Voor het gebruik als snaar is de sterkte van de lange splits meer dan voldoende.

Er resten nu enkel nog wat kleinigheden links en rechts om de "machine" weer in topconditie te hebben tegen volgend seizoen.

De vernieuwde snaaraandrijving.
CIMG3736.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik ben steeds meer onder de indruk. Een vraag komt bij mij op: slijtage je krijgt veel meer contactoppervlak. Nu is dit bij beperkt gebruik geen punt maar zoiets moois zal wel meer ggebruikt worden
 

tuoh

Oud hout
Er zal inderdaad meer kans zijn op slijtage, elk voordeel heeft ook altijd wel een nadeel, maar dit neem ik er graag bij. Het touw kost geen drol, en er is snel een ander snaartje gesplitst als het moet.
Als ik al één jaar kan draaien met een snaar ben ik heel tevreden. Vroeger gebruikte men "catgut" snaar, maar dat vind je bijna niet meer. Catgut is gemaakt van schapendarm trouwens. Het werd vroeger ook veel gebruikt door chirurgen om hun "slachtoffers" terug dicht te naaien:D

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Zo, alle veranderingen die ik in mijn hoofd had zijn doorgevoerd. De laatste aanpassing was het maken van een contragewicht, na wat testwerk het gewicht ervan bepaald op 3kg, een mooie middenweg, genoeg spanning op de snaar en niet teveel weerstand bij het trappen, meer moet dat niet zijn:p Het stalen stuk is een restje van een oude draaias:cool: heb er juist de schroefdraad afgezaagd.

Ps, de aandachtige kijker gaat nog een paar "last minute" veranderingen ontdekken, had één en ander te laat gezien:eek:

De volledige modificatie in beeld.
CIMG3741.jpg

Even terug in de tijd:D
CIMG3739.jpg
 

tuoh

Oud hout
Bij de bouw van de schroefdraaddraaifreesunit;) had ik verschillende testspindels gefreesd uit allerlei restjes hout, waaronder ook Haagbeuk. Dat was in eerste instantie om de schroefdraad te testen, en niet zozeer voor een bepaalde toepassing. Dit wil wel zeggen dat de testspindels voor de ene toepassing te kort zijn, voor een andere toepassing dan weer te dun, etc..

Maar vandaag is één van die testexemplaren toch van straat geraakt:p Het ding maar geïntegreerd in een verstelbaar krukje waar maar een beperkte hoogteverstelling gevraagd is, belangrijker is dat de zitting wat kan draaien. Nu mijn trapdraaibank kan voorzien worden van een tafel mocht een krukje ook niet ontbreken, kunnen we regelmatig eens een uitrusten tijdens het draaien:D

Omdat het krukje dus deel gaat uitmaken van de trapdraaibank is bouw en afwerking van het ding ook wat ruraler gehouden. Niks geschuurd, alles handgeschaafd, inclusief het vormgeven van de poten, wat met de spookschaaf gebeurt is. Samenbouwen is gebeurt met houten deuvels van 10mm en wat lijm.
Het geheel word nog bruin gebeitst, de houtsoort was dus niet belangrijk. De ronde schijven zijn uit restjes Yellow Pine, de rest is Grenen. Hoogte onderstel 460mm, zithoogte verstelbaar tussen 520mm en 660mm. De voetprint van het driebenig onderstel is 400mm geworden.
Na een paar uur aanklooien kunnen we al zitten:) de afwerking is voor volgende week.

Bijgaand de plaatjes.

Schets en mal.
CIMG3820.jpg

De poten in wording.
CIMG3817.jpg

Schroefdraad integreren.
CIMG3825.jpg

Alles samenbouwen.
CIMG3832.jpg

Tot zoiets dus.
CIMG3835.jpg

Met de voetjes op de grond:D
CIMG3837.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ja, dit stammetje Noten is een rariteit geweest, zowel qua vorm als qua uitzicht. Er zijn niet veel zagerijen die deze stamvorm zouden gezaagd hebben. Toen ik de stam in handen kreeg had ie jammer genoeg al heel wat schade opgelopen door houtboorders.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Een bezoek brengen aan een gereedschapswinkel is altijd tricky, meestal kom je met meer naar buiten dan eerst gepland. Toen ik verleden week in de winkel was zag ik daar een oud model Bosch bovenfrees staan, de GMP 1400 CE, nu vervangen door de GMP 1600CE. Het spul mocht de deur uit aan een heel vriendelijke prijs, daar kon ik niet aan voorbij gaan. Het oud model heeft nog een gewone schakelaar makkelijk bereikbaar op de body, dat is hier perfect.

Toen ik begon met het ombouwen van mijn draaibank had ik dit type al in gedachte als de ideale bovenfreesmotor, compact en makkelijk in te bouwen, relatief sterk, variabel toerental, en een max. opname van 12mm, allemaal pluspunten dus.

Vandaag dus een support ineen geknutseld om de motor op de dwarsslede te kunnen monteren, materiaal Berk multiplex 18mm.

De eerste schets.
CIMG3846.jpg

Twee uitgezaagde exemplaren.
CIMG3847.jpg

De freesmotor.
CIMG3849.jpg

Op de machine.
CIMG3854.jpg

De onderdelen in de olie.
CIMG3856.jpg

Binnenkort kunnen we dan terug schroefdraad frezen, er zijn namelijk nog verschillende cutters voor binnenschroefdraad in de maak:D 6, 8, en 10mm dikte, maar met een zo klein mogelijke buitendiameter van de cutter om bij het frezen van de moeren nauwere diameters aan te kunnen. Bij het frezen van een 10mm spoed zou dit moeten resulteren in een moer met een minimale binnendiameter van 40 à 45mm, nu is de kleinste maat 55mm.

Het was nu of nooit trouwens, volgende maand gaat mijn collega met pensioen en dan is het gedaan met (gratis) speciaal metaalwerk (laseren, vonken, cnc draaien)
Maar mag niet klagen hierover, ben zelf juist met pensioen gegaan:D:D

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
@ArtHarg.
Inderdaad, nu ga ik meer tijd hebben om ondermeer schroefspindels te fabriceren. Als er interesse voor mocht zijn zou ik een serie spindels kunnen vervaardigen en te koop aanbieden, alle afmetingen binnen bepaalde grenzen vrij te kiezen.

De werkplaats waar al dit materiaal staat is mijn "hobbyruimte" thuis:p Maar ik kan ook altijd nog op andere locaties verder klooien op weer andere machines, keuze zat.


@Steven, er zit weer van alles in de pijplijn;) de resultaten verschijnen hier wel.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.