Houten schroefspindels in gebruik.

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Gebruik je nog een mal of template om ze allemaal hetzelfde te krijgen?
Ze zien er in ieder geval hetzelfde uit.
Afwerken door een tijdje in de lijnolie te laten staan?
 

tuoh

Oud hout
Gebruik je nog een mal of template om ze allemaal hetzelfde te krijgen?
Ze zien er in ieder geval hetzelfde uit.
Afwerken door een tijdje in de lijnolie te laten staan?

Geen mal, wel even met de steekpasser het midden inkrassen en verder op het oog de vorm draaien, na een paar stuks doe je dat met de ogen toe;)
Eens gedraaid gaat de hele zooi inderdaad in een emmer lijnolie voor een paar dagen.
 

tuoh

Oud hout
Deze morgen opgestaan met een melodietje in het achterhoofd wat ik wel kon neuriën maar ik begot de tekst niet (meer van) wist. Geen nood echter, tijdens het draaien van een hoop rakkloten vandaag genoeg tijd gehad om over na te denken. Na een hele poos ging er toch ergens een lichtje branden, de naam "Marianne" en het woordje "so" kwam wel in de tekst voor meende ik mij te herinneren, maar verder kwam het onderbewuste niet meer.
Dat was ondertussen zo een "belangrijke" kwestie geworden dat ik de draaibank gestopt heb en de pc aangezwengeld heb om te gaan zoeken naar de tekst.
De beide woorden waren voor Google gelukkig voldoende om met het juiste antwoord te komen, de oplossing "So long Marianne" van Leonard Cohen! Waar houtdraaien al niet goed voor is.


En om te bewijzen dat er niet alleen gezongen, maar ook gepresteerd is, onderstaand sfeerbeeld;);) 80stuks (3 verschillende types) gedraaid met muziek.
CIMG4651.jpg
 

tuoh

Oud hout
De "quick-and-dirty" machineklem met houten spindel klaart de klus perfect:p Daarom vandaag een meer universeler model samengebouwd uit restjes hout. Bij deze nieuwe versie is de vaste bek uitwisselbaar gemaakt door middel van twee houtbouten. In de toekomst ga ik nu ook anders gevormde bekken kunnen plaatsen, of een bestaande bek meer naar achter verplaatsen door een paar gaten bij te boren.
Omdat het aantal te draaien kloten als maar de hoogte ingaat (eerst 60 stuks, nu al 180 stuks) moeten er weer aardig wat gaten gaan geboord worden, de nieuwe versie is dus juist bijtijds gereed:D

CIMG4656.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de eerste onderdelen vervaardigd voor wat uiteindelijk een "rare" bovenfreestafel moet gaan worden. Ook het bouwmateriaal gaat lichtjes afwijken van wat gangbaar is, het grootste gedeelte, blad inclusief, gaat namelijk gebouwd worden met massief Populier:p

Dat "rare" slaat dan op de specificaties en de configuratie die het ding gaat meekrijgen. De bovenfreesmotor gaat 90° kunnen kantelen van verticaal naar horizontaal. Dit vraagt om een verstelbaar blad, of toch deels verstelbaar, een beetje analoog met wat je op de grote gestuurde freesmachines vind. Geïntegreerd in het populieren blad komt dus een verschuifbaar gedeelte te zitten om de freesopening in het blad te kunnen regelen. Zoals hierboven al eens gemeld, de spindel van de hoogteverstelling word een houten exemplaar, net als de rest van de constructie dus. De freesmotor gaat 160mm kunnen versteld worden in de hoogte, is nodig omdat het verschil in positie tussen verticaal en horizontaal juist 95mm gaat bedragen, wat rest is dan ruim voldoende voor de verschillende frezen bij een verticale positie. Horizontaal freeswerk gaat altijd gebeuren langs onder, hier is dus niet veel hoogteverstelling nodig.

Eén en ander vraagt ook een tweedelige haakse geleider, omdat de freesmotor in horizontale positie deels boven het blad komt te zitten. Geen probleem echter, we maken van de nood een deugd, de gedeelde geleiders gaan idem als bij een schaafmachine apart regelbaar worden, zo ga ik bij freeswerk ineens op de hele dikte van een plaat enkel mm kunnen wegfrezen zonder happen omdat beide geleiders verspringend gaan kunnen geplaatst worden.

Het word geen snel bouwproces, omdat ik tezelfdertijd ook nog met andere zaken bezig ben, maar hier zijn toch al de eerste foto's:D

Spindel uit Haagbeuk, moer uit Europees Noten, spoed is 6mm.
CIMG4678.jpg

Handwiel eveneens uit Europees Noten, word later met een wig vastgezet op de spindel.
CIMG4680.jpg
 

tuoh

Oud hout
De voornaamste reden is de beschikbaarheid, heb een 60tal droge balken liggen:D Het is ook mooi meegenomen dat het hout niet te zwaar is, bij een verplaatsbaar freestafeltje telt elke kilo minder. De houtsoort vraagt enkel wat aandacht bij het uitsmetten, sommige onderdelen MOETEN uit kwartiers hout gemaakt worden om het werken te minimaliseren. Maar voor de rest is het een prettige houtsoort om mee aan de slag te gaan.
 

tuoh

Oud hout
Oeps, laatste post dateert al van April, de tijd vliegt ongelofelijk snel tegenwoordig:p Eén van de komende weken krijg ik eindelijk terug tijd om verder te gaan met het bouwproces van de bovenfreestafel. Heb ondertussen de plannen lichtelijk aangepast, de tafel gaat nu uit één stuk bestaan en de motorunit word verstelbaar in twee richtingen, omhoog en omlaag en voorwaarts en achterwaarts. De freesmotor op zijn beurt gaat kunnen roteren van verticaal naar horizontaal, wat een verstelbereik geeft van 90°:D
 

tuoh

Oud hout
De nieuw gebouwde freestafel heeft de eerste klus al achter de rug;) Bij onze vereniging hebben we een chronisch tekort aan bankschroeven tegenwoordig, daarom vandaag maar een prefab houten bankschroef ineen geflanst. Zo kan ik morgen het spul plaatsen, deze komt tegen een werktafel met metalen onderstel te zitten. Dat word eerste een geklooi met de slijpschijf om ruimte te maken voor deze "kers op de taart":D

De diverse materialen op een hoopje.
CIMG5341.jpg

Voorzien van de nodige gaten.
CIMG5343.jpg

Al één deel heeft een passage op de freestafel achter de rug.
CIMG5344.jpg

Idem voor deel twee.
CIMG5346.jpg

Geen kruis bij deze bankschroef.
CIMG5351.jpg

Klaar voor de plaatsing.
CIMG5357.jpg
 

tuoh

Oud hout
Nu als volgend project een tekeningpakket + essentials (schroefspindels, handwielen) voor zo'n freestafel? Ik teken graag in.

Dat ga ik eens moeten bekijken, het spul volledig uittekenen vraagt nogal wat tijd, voor één bestelling is dat er een beetje over vrees ik. Dit project is er nu juist eentje waar ik voor mezelf ook niks uitgetekend heb, enkel een paar schetjes gemaakt, daar kan ik dus niet op terug vallen:( De hardware per stuk aanmaken daarentegen is geen probleem:D
 

tuoh

Oud hout
Onze vereniging is een bankschroef rijker geworden, vandaag het bouwpakket geplaatst. Het onderstel van de werktafel komt van onder een industriële strijkmachine vandaan en is volledig vervaardigd uit geplooide staalplaat van 3mm, dat geeft dus geen krimp. Om de schroefspindel en de lat onderaan te kunnen plaatsen moest ik dus een paar gaten slijpen in de staander, slijpen omdat dit een heel stuk sneller is dan boren:p Daarna het achterstuk en de houten moer vast gezet tegen de staander en klaar.

Schroefspindel inclusief voorste deel van de bankschroef erin draaien en het resultaat is een werkend geheel. Als afwerking is er een laag ingekleurde lijnolie opgesmeerd, geeft ineens een mooi kleurtje aan het geheel:D

Achterdeel monteren.
CIMG5360.jpg

En met de spindel op zijn plaats.
CIMG5363.jpg
CIMG5364.jpg

Die staat er "gekleurd" op:p
CIMG5370.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kwam hier via een ander topic over de kloten, maar ik wilde toch even zeggen dat je het stuk met de bankschroef er wel heel eenvoudig uit laat zien! ;) :) Het is echt mooi geworden!

Waren ze op de vereniging er ook content mee? :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dat ga ik eens moeten bekijken, het spul volledig uittekenen vraagt nogal wat tijd, voor één bestelling is dat er een beetje over vrees ik. Dit project is er nu juist eentje waar ik voor mezelf ook niks uitgetekend heb, enkel een paar schetjes gemaakt, daar kan ik dus niet op terug vallen:( De hardware per stuk aanmaken daarentegen is geen probleem:D
uittekenen kan ik ook gerust doen als je dat fijner vindt? ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.