Houten badkuip

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Een prachtige blikvanger zal het vast wel worden. Of het dan nog bruikbaar is als bad, is nog wel weer een andere vraag.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Twee maandjes verder en het project al veelvuldig vervloekt. 😅

Ik dacht elke laag met meteen de rondingen erin het makkelijkst zou zijn maar daar ben ik van terug gekomen.
Bij de eerste laag merkte ik dat de blokjes wel erg klein werden. De balken meranti die ik heb zijn niet breed genoeg. Ook komt de Hollandsche zuinigheid om de hoek kijken. Ik vind het zonde om enorm veel hout weg te gooien omdat ik een kromme balk wil maken uit een rechte balk. Teveel afval.

Dus zo

ben ik begonnen en besloot dat dit niet mooi is

Waarschijnlijk niet de meest handige manier. Ook vraag ik me af of het eind resultaat mooi gaat worden.
In het ergste geval wordt het een oversized vogelbadje voor in de voortuin. 🤔😄

Respect voor je aanpak, durf en voortgang, ben heel benieuwd hoe het wordt.
 

stevil85

Nieuw lid
22 feb 2020
2
4
Randstad
Beetje mosterd na de maaltijd, maar kijk op instagram eens bij wood_and_water. Deze man maakt mooie houten badkuipen, misschien dat je hier wijzer van wordt.

Leuk en uitdagend project!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Scheppie

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
IMG_4112.jpeg

Paar maandjes verder. Ik merkte dat ik niet graag verder werkte aan het project. Ik werk graag zonder plan en improviseer vaak tijdens een project. Maar in dit geval werkt dat niet. Ik vind het niet mooi en heb ook het vertrouwen er niet in dat het mooi gaat worden. Dus bij deze de meranti kuip aan de kant geworpe. 👋

Maar veel geleerd en besloten om nog een poging te wagen.
Les 1: maak een beter plan.
Shapr3D gedownload en er mee leren werken.

Dit wordt poging 2:
9A94CFDD-0333-420C-86AB-36723EFCB673.jpeg

F1DE364F-7FE7-44A2-8CCD-1C40DB43C9E2.jpeg

4A80B2A9-F387-42BB-B7C2-BA4125439634.jpeg

Jup, nog lastigere vormen. 😄
Maar ik heb een plan.

Les 2: Me niet laten beperken door het materiaal wat voorhanden is. De meranti balken waren te dun/te klein. Hierdoor werd alles moeilijk.

In Shapr3D heb ik het ontwerp in horizontale plakken van 3cm dik verdeeld.
IMG_5671.png

En hier ook de juiste planken voor aangeschaft. Eikenhout dit keer aangezien het interieur van mij huis ook veel eiken gebruikt gaat worden. Schrok wel van de prijs van goed eiken. 😳 Poging twee moet slagen.
Van elke laag een schematische tekening gemaakt zodat ik alles op de mm precies kan gaan uittekenen op het hout.
Vandaag begonnen en heb er weer vertrouwen en lol in. 🥳

IMG_4111.jpeg

IMG_4142.jpeg
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik zie een Shaper in jouw toekomst. Perfect om slices mee te frezen.
Ik zit heel erg op de wipstoel voor een shaper. Wat me tegenhoudt is het feit dat ik niet graag meer uren achter een beeldscherm zit. Als ik me ga inlezen in de mogelijkheden van een shaper dan ben ik bang dat ik er inderdaad eentje zou aanschaffen. Ik stop mijn kop nog even in de grond. 😂
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.162
2.628
Als de bovenkant niet vlak is, is het mooier als de naden de bovenkant volgen. Dat voegt wel wat extra uitdagingen toe.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.162
2.628
De naden lopen nu allemaal horizontaal. Maar de bovenkant van je badkuip loopt op. Het is in mijn optiek mooier als het hout de contour van de bovenkant volgt. Zeg maar als de huidgangen van een schip.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Vooral als de doorsnede recht is, hier is alles schuin dan moet je heel veel passes maken en gaan carven, lijkt me niet te doen met een shaper.
IMG_4192.jpeg

Eerlijk gezegd voelt dit al aan als vals spelen.
Uit laten plotten op 2x A1 formaat schaal 1:1.
Houtjes erop leggen.
Even langs de lintzaag en opplakken maar.
Later met de haakse slijper alles glad schuren en dan alleen nog maar afwerken.

Maak me wel een beetje zorgen over de luchtvochtigheid van +70% in de werkplaats.
Hoop dat ie straks in de zomer niet teveel gaat krimpen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
De naden lopen nu allemaal horizontaal. Maar de bovenkant van je badkuip loopt op. Het is in mijn optiek mooier als het hout de contour van de bovenkant volgt. Zeg maar als de huidgangen van een schip.
Pfff, dat is wel meer dan een uitdaging… 😅
Dan moet ik planken gaan buigen met stoom. Daar heb ik nul ervaring mee.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Wat kost dat aan hout als ik vragen mag…?
heb je veel verlies / resthout?
IMG_4113.jpeg

Ik durf niet eens te zeggen wat dit gekost heeft. 🫣

Niet schrikken:
IMG_5692.jpeg
Ik hoop hier zeker wel genoeg aan te hebben. De platte plinten heb ik gebruikt om mijn vuile werkbank weer een mooi, schoon en plat werkblad te geven.

Het verlies valt nog reuze mee, maar ik ben pas met de derde laag bezig.Ik mag niet te zuinig zijn van mezelf. Dit project is duur en moet er straks super uitzien. Dus niet teveel naden en de naden niet telkens op dezelfde plek.
Gelukkig hou ik van BBQen en bijvoorbeeld vandaag heerlijke op eiken chunks gerookte kipfilets gemaakt.
Zelfs het zaagsel spaar ik zoveel mogelijk op om te gebruiken bij het koud roken. 😄

Ik schat zo’n 10% ”afval” tot nu toe.

Ervaring krijg je van zelf als je dingen gaat doen.
Ben ik helemaal met je eens en ik ga het zeker nog eens proberen.
Voor dit project ga ik al een paar nieuwe grenzen opzoeken en ik heb het vertrouwen nog niet dat ik jouw idee tot het juiste resultaat kan brengen. Wellicht over een paar jaartjes…? 🤓
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.