Houten badkuip

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Tsk tsk tsk, een beetje kuiper gebruikt helemaal geen lijm ;)

Isolatiewaarde van 8cm hout is ~gelijk aan 1 m beton. "Een paard in een houten stal zweet altijd"
Dit wordt een toekomstige draadje. Lijkt me een leuke uitdaging om een eigen eiken vat te maken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
En we zijn begonnen. 🥳🥳


7,5kg epoxy gekocht. Snel drogend staat er op de verpakking maar het mag van mij sneller.
Verwerkingstijd van circa 25 minuten bij 20°C en is na circa 12-18 uur op eindsterkte. Ik kan dus maar 1 laagje per dag doen. 😴

De plafondbalken voor de bodem op maat zagen. Gewicht interesseert me niet dus de bodem wordt 3cm dik. Lijkt me een goede basis. Meteen ook veel zaagsel kunnen verzamelen om als filler te gebruiken in de epoxy.
BF92EA0E-C10D-45B6-8DAE-78D43750BBA2.jpeg

A9EEF147-181D-4A4E-B833-AEF0662A9D5A.jpeg

En nu een beetje lijntjes aan het trekken om te kijken welke vorm ik wil gaan aanhouden.

2117F029-0581-4D37-9133-EA217445BE3C.jpeg

Het schuren gaat trouwens lekker. Ik heb korrel 24 schuurpads gevonden voor op m’n rotex. Ik heb zo’n vermoeden dat ik die nog best veel ga gebruiken bij dit project.

Ik vraag me nu al wel af wanneer ik het beste het doucheputje kan frezen. Nu is alles nog lekker plat en makkelijk bereikbaar. Ik zal sowieso eerst op zoek moeten gaan waar ik deze los kan kopen.
Mevr. Mosseltje wil er eentje die push to open/close is. Iemand een leuk adresje voor zoiets?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.702
Terkaple
www.woodworking.nl
Met epoxy over epoxy moet je niet wachten tot het helemaal uitgehard is. Epoxy stoot een wat wasachtige stof uit bij het uitharden, die moet je dan eerst verwijderen door schuren en afnemen met b.v. azijn. Handiger is om dan een soort vitrage in de laatste laag mee te soppen, dat heet peelply. Na uitharden trek je dat er met de toplaag af en kun je direct verder werken.
De volgende laag kun je al aanbrengen als de vorige wat plakkerig wordt. Er zit geen oplosmiddel in, dus die hoeft niet uit de dampen. Het vernettings proces, de polymerisatie gaat wel gewoon door. Bij nat in plakkerig krijg je uitstekende hechting van de volgende laag of coating.

Voor de hand lay-up methode, de weefsel met hars met de hand laag voor laag aanbrengen, is een goede verhouding van weefsel en hars 50-50 % gewicht. Dus weeg het weefsel en maak dezelfde hoeveelheid hars aan. Best nog een klusje om het dan allemaal goed nat te krijgen. Teveel hars op 1 plek kun je met een plastic spatel goed verspreiden. Een zuigende ondergrond, zoals hout zou ik eerst voor strijken, hoeft niet met impregneerhars, maar gewone epoxy met een roller verdelen. Als dat aantrekt, dus plakkerig wordt, nog een keer rollen met expoxy en de mat er in leggen en dan gaan verdelen. Overtollige hars er niet extra op smeren, maar weggooien of wat anders mee doen. En eerste even een klein proefje doen met wat epoxy op een plankje, om te kijken hoe snel het reageert ivm de temperatuur in de ruimte.

Het is echt leuk werk, als je je goed voorbereid en een beetje geoefend hebt.

Mocht je overwacht wat hars op je huid krijgen, dan was je dat ook prima weg met azijn. Ik raad het je echt aan om handschoenen te gebruiken, en dan niet die dunne nitril, maar dikke huishoudhandschoenen die ook de pols etc goed afdekt.


jaap
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Wauw, bedankt voor de goede informatie. Ik kijk er al naar uit om met het weefsel en epoxy aan de slag te gaan om het bad te gaan coaten. Ik heb nog wel een tussenprojectje waar ik op kan oefenen.

Maar eerst moet ik het bad nog maken. Ik zit nu te kijken naar de afvoerput mogelijkheden. Ik ben bang dat ik een wastafel afvoer moet gaan gebruiken gezien de dikte van de bodem. Een badafvoer is vaak in combinatie met een spuuglelijke overloop en alleen te monteren in badbodems van minder dan 1 cm dik lijkt wel.

Badafvoer:
B1892796-DEB9-4CD5-9EDD-2FDADE164225.jpeg

Een wastafelafvoer:

0EA3429D-7407-4378-8049-C0720565C49A.jpeg

De diameter is alleen wat smaller. Het zal dan wat langer duren voordat het bad is leegelopen maar een ander nadeel zie ik niet. (Toch…?) Een overloop maak ik dan zelf en mooier. Met een push 2 open afvoer heb ik ook geen lelijke knop nodig om de afvoer te openen/sluiten. Win/win 😄
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Als je zoekt op - click waste bad - vind je vast een hoop voorbeelden. Ik heb zo eentje eens aangeschaft bij tegeldepot.nl voor mn wastafel. Ze hebben er een hoop tekeningen met afmetingen bij vermeld, vond ik wel erg handig. Misschien kun je wat nuttige info vinden. Succes, ben heeeel benieuwd naar je eindresultaat!
 

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
80
17
Vlaanderen
Voor wat het waard is .... Ik heb mijn badkamer laten verbouwen om met een rolstoel onder de wastafel te kunnen rijden. dit betekent een ultrakorte afvoer onder de wastafel. Misschien heb je hier wat aan ?IMG_2287[1].JPG
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Hoe belangrijk is het om epoxy te gebruiken bij het verlijmen van het bad?
Ik heb nu de bodem gedaan en het zit goed vast maar ik vind het resultaat niet zo mooi. Wanneer ik houtzaagsel meng door de epoxy om de naadjes mooi af te werken krijg ik een donkere streep.
De naden tussen de balken zijn hierdoor erg zichtbaar. Bij normale houtlijm heb ik dat niet of veel minder.

Ik overweeg nu om toch Titebond III te gaan gebruiken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
539
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb nu de bodem gedaan en het zit goed vast maar ik vind het resultaat niet zo mooi. Wanneer ik houtzaagsel meng door de epoxy om de naadjes mooi af te werken krijg ik een donkere streep.
Als je straks alles in de epoxy zet wordt het hout ook donkerder, valt die streep dan weer weg? Proefstukje?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.702
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe belangrijk is het om epoxy te gebruiken bij het verlijmen van het bad?
Ik heb nu de bodem gedaan en het zit goed vast maar ik vind het resultaat niet zo mooi. Wanneer ik houtzaagsel meng door de epoxy om de naadjes mooi af te werken krijg ik een donkere streep.
De naden tussen de balken zijn hierdoor erg zichtbaar. Bij normale houtlijm heb ik dat niet of veel minder.

Ik overweeg nu om toch Titebond III te gaan gebruiken.
Heb je de hele bodem al in de epoxy gezet, of alleen de naden?

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.628
Waarom ben je houtmot in die naden aan het proppen? Als je de latten zaagt, daarna door de vandikte gooit en even na loopt met de handschaaf, dan passen die latten toch naadloos tegen elkaar?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Heb je de hele bodem al in de epoxy gezet, of alleen de naden?

jaap
Ben nu alleen aan het lijmen met epoxy. Het coaten doe ik pas helemaal op het laatst.
Nu nog druk met bepalen van de afmetingen.

87933DD7-A6DE-4FB4-AABD-31002495BF0F.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Waarom ben je houtmot in die naden aan het proppen? Als je de latten zaagt, daarna door de vandikte gooit en even na loopt met de handschaaf, dan passen die latten toch naadloos tegen elkaar?
Dat is de theorie ja.
In theorie zijn theorie en praktijk gelijk aan elkaar maar bij mij in de praktijk nooit. 😅

Wanneer ik straks de rondingen moet gaan maken ben ik bang dat de naden nog meer zichtbaar worden. 😬
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Een mogelijke oplossing is om de strips waaruit je de boel maakt te voorzien van in elkaar stekende profilering, dus een kant afronden, de andere inhollen (ronding negatief dus). Na verlijming schuur je terug tot de open naden wegvallen.
en gewoon Europese houtlijm gebruiken. Titebond 3 geeft een getinte lijmnaad. Hoeft niet watervast te zijn omdat je alles in de epoxy zet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Een mogelijke oplossing is om de strips waaruit je de boel maakt te voorzien van in elkaar stekende profilering, dus een kant afronden, de andere inhollen (ronding negatief dus). Na verlijming schuur je terug tot de open naden wegvallen.
en gewoon Europese houtlijm gebruiken. Titebond 3 geeft een getinte lijmnaad. Hoeft niet watervast te zijn omdat je alles in de epoxy zet.
Dat van die profilering zou weleens een fantastisch idee kunnen zijn. Scheelt enorm veel nauwkeurig verstek zagen. Dit ga ik eens proberen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Twee maandjes verder en het project al veelvuldig vervloekt. 😅

Ik dacht elke laag met meteen de rondingen erin het makkelijkst zou zijn maar daar ben ik van terug gekomen.
Bij de eerste laag merkte ik dat de blokjes wel erg klein werden. De balken meranti die ik heb zijn niet breed genoeg. Ook komt de Hollandsche zuinigheid om de hoek kijken. Ik vind het zonde om enorm veel hout weg te gooien omdat ik een kromme balk wil maken uit een rechte balk. Teveel afval.

Dus zo

ben ik begonnen en besloot dat dit niet mooi is.
IMG_3204.jpeg

Het tweede idee is om het bad eerst hoekig te maken om daarna de rondingen erin te plakken/zagen/schuren.
Dus zogezegd….

IMG_3317.jpeg
IMG_3319.jpeg

creatief klemmen. 🤪
IMG_3329.jpeg

Erg hoekig nog.
IMG_3328.jpeg

En zo ziet het er vandaag uit. Begonnen om rondingen aan de binnenkant te maken.
IMG_3361.jpeg

IMG_3360.jpeg

Waarschijnlijk niet de meest handige manier. Ook vraag ik me af of het eind resultaat mooi gaat worden.
In het ergste geval wordt het een oversized vogelbadje voor in de voortuin. 🤔😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Lars.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Gedurfde aanpak, zo! Minder arbeidsintensief dan jouw voorbeelden die volledig gesegmenteerd verlijmd zijn, maar ik vraag me wel af of het zo ook de tand des tijds gaat doorstaan. Alleszins een bewonderenswaardig project, een grotere blikvanger voor de badkamer bestaat er niet (y)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Hmmm, een oversized badje voor de vogels in de tuin. Ik hoop dat dat het niet wordt. Een prachtige blikvanger in de badkamer zou toch wel mooi zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.