Houtdraailessen bij Ronald Kanne (De Houtdraaierij)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha.... eh de camera was ergens achter gebleven dus die moest ik even ophalen (en inmiddels gedaan)

Anders dan de voorgaande weken was ik nu wel heel vroeg, ik moet namelijk wat ophalen en dat lag een km of 50 voorbij Ronald (vanaf mijn woonplaat gezien)
Zou ik vanaf daar terug rijden zou ik 4 u thuis zijn en 5u weer richting Ronald gaan, maar ik was gelukkig van harte welkom

Beetje kletsen, ondertussen zaagde Ronald wat blokken, even vegen, bakkie soep en we konden van start

P1030001.jpg

Nadat de blokken waren werden de bijtels geslepen, mooi....kan ik dát kunstje ook even goed bekijken (altijd leerzaam toch)

P1030004.jpg

Schalen draaien, Ronald leg het stap voor stap uit waarbij hij soms wat streng over komt (zou bijna antwoorden met 'jawohl' ;))

P1030005.jpg

And of we go...

P1030008.jpg

Let je op...zó moet het dus....

P1030009.jpg

Goed draaien zit hem in de details, kan net het verschil zijn tussen een happer of een gladde/strakke afwerking, en daar worden we ook regelmatig op gewezen (stiekum is die Ronald best goed)
P1030010.jpg

Weet je die Ezel nog die een aantal posts geleden langs kwam, heb ik ook nog een leuke...

Zoek de verschillen !

P1030011.jpg

jub6.gif


Gelukkig kon Ronald er zelf ook hartelijk om lachen

P1030015.jpg

Hehe, poe poe, tsjonge jonge....eindelijk kan ik zelf ook van start :D

P1030012.jpg

Mijn blokkie begint al vlot op een schaaltje te lijken
Lekker soepel gaat het niet altijd, soms draai ik de beitel verkeerd en dan wil het even niet maar na verloop van een uurtje gaat het al beter

P1030018.jpg

Voetje er aan gedraaid

P1030019.jpg

En dan is het tijd om de volgende uitleg te krijgen

P1030023.jpg

P1030026.jpg

Als iedereen weer achter zijn draaibank staat schuift Ronald weer door het leslokaal van de ene cursist naar de andere om daar nog meer gerichte tips te geven

P1030021.jpg

Bij gebrek aan een prive fotograaf of iemand die de camera even oppakt maak ik met de timer maar even een selfie :-D

P1030027.jpg

En dan trots....
De geboorte van mijn eerste schaaltje

P1030028.jpg

Sorry dat ik wat later was met het verslag, de volgende maak ik het goed, we hebben namelijk (op mijn verzoek) op Maandag les
Dat is dan tevens de laatste...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker doen, erg leuk/leerzaam
De 8 daagse was ondanks de afstand een betere keuze voor mij, je krijgt best veel info en verdeeld over 8 dgn geeft meer ruimte om tussentijds te oefenen

------------------------

Aan alle goede dingen komt een einde, zo ook aan deze cursus, vanavond hebben we de laatste cursus avond
Wederom een schaal draaien, tof....
Afgelopen dagen heb ik wat schalen voor gedraaid, een goede oefening waar ik toch nog wat puntjes tegen kwam die ik vanavond wil oplossen (leren beter te doen)

Stiekum loop ik al met plannen om de Man's cave uit te bouwen met een extra ruimte van ca 3x2 voor de (een) draaibank en lintzaag
Dat geeft me een beetje meer ruimte in de Man's cave en de rommel (krullen zijn makkelijker op te ruimen)
Zal wel een project worden voor volgend jaar
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sorry, was ff druk met andere verplichtingen, maar bij deze....het eind verslag:

De laatste avond dat we bij Ronald plaats mochten nemen achter de draaibank
Ik dacht dat we een schaaltje gingen maken maar nog leuker, een bordje (die hadden we nog niet gedaan)

De avond beging met een uitleg over welk stuk het meest geschikt is voor bordjes

P1030144.jpg

In voorbereiding op deze avond heeft Ronald al een stapel 'borden-blanks' voorgezaagd

P1030146.jpg

Ieder kiest een stukkie hout van de stapel en spant deze in

P1030147.jpg

De toeren die Ronald af en toe uithaalt op de draaibank wekken bewondering maar ieder houdt toch gepaste afstand

P1030148.jpg

En dan doet de maestro het nog éénmaal op de laatste avond voor

P1030150.jpg

P1030151.jpg

P1030152.jpg

P1030154.jpg

P1030155.jpg

P1030159.jpg

En dan is het tijd om zelf de draaibank maar eens aan te slingeren
Ik begin lekker (al zeg ik het zelf)

P1030160.jpg

Ook bij mijn buurman schieten de krullen vrolijk in het rond

P1030163.jpg

Soms is én foto's maken én iets leren+in praktijk brengen geen goede combinatie
Één belangrijke regel vergeet ik, meten is weten....

P1030166.jpg

Er klinkt een HOOOOOOOOO door de ruimte waarna Ronald een grote glimlach op zijn gezicht heeft, hmmmm draaiers humor ?!

Ik laat me niet kennen, nog 25 minuten op klok....het is alles of niets
Ik grijp een nieuw stuk hout en ga aan de slag, ok, haast en spoed.... maar het zal me niet gebeuren dat ik deze laatste avond met lege handen thuis kom

Én stop de klok !!

P1030167.jpg

P1030168.jpg

Het modelletjes is net niet zo fraai als de eerste maar hey...ut is me toch gelukt

We sluiten de avond af bij Ronald thuis
Als ik deze foto zo terug zie, het sfeertje, de meubelen, entourage dan bekruipt mij zo het gevoel van een oud schilderij, het zou zomaar een moment opname kunnen zijn waar Rembrandt of van Gogh een mooi meesterwerkje neerzet (en dat past dan wel weer bij Ronald die naar mijn mening toch meester is op zijn eigen vakgebied)

P1030171.jpg

--------------------------------------------

Einde van het verslag
Ik hoop dat jullie een beetje hebben kunnen meegenieten
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Heel mooi en leerzaam verslag, ook door de prachtige fotoreportage kreeg je een goed beeld van de cursus draaien bij Ronald.

Groet Pel
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@Toxiq,
Bedankt, voor alle reportages van de houtdraailessen bij Ronald.
Jammer dat het al weer voorbij is, ik vond het erg leuk om het te volgen.
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.