Houtdraailessen bij Ronald Kanne (De Houtdraaierij)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoals elke dinsdag weer op tijd in de auto gestapt om richting Wehl te gaan, want tja....liever een uur te vroeg dan 2 minuten te laat (wetende dat ronald dat toch al in de oefenruimte is dus ik hem mooi met een berg vragen kan bestoken :-D )

45 minuten te vroeg aanwezig Ronald eerst bestookt met wat vragen omtrent mijn chuck (talon) en de uitkomst is, setje met grotere bekken er bij
Vervolgens kwamen andere cursisten binnen druppelen en konden we aan de slag

Bolletje en holletje steken...
Het wilde niet erg lukken, waarschijnlijk ook door het feit dat ik volgens mij een griep aan het ontwikkelen ben die precies tijdens de les begon te protesteren en ik me met het verstrijken van elke 5 minuten minder goed voelde (koud, rillerig, spierpijn, lamlendig en weet ik veel wat nog meer) vandaag lijkt het alsof het niet doorzet, beter dus...

Omdat ook het slijpen aan bod zou komen had ik mijn eigen beitels meegenomen, wel zo fijn

Hier wat plaatjes van gisterenavond

Mijn eigen beiteltjes
P1020804.jpg

Het begin (wat is douglas naar hout om te draaien)
P1020803.jpg

En....hij is rrrrrrrrrrrrrrond
P1020805.jpg

Beginnend aan bolletje en holletje, op de achtergrond medecursisten ook druk bezig
P1020806.jpg

De meastro doet het voor
P1020807.jpg

Check check....dubbelcheck
P1020810.jpg

Ondanks alles begint het er toch op te lijken :-D
P1020812.jpg

En ook mijn buurmannen gaan lekker door
P1020813.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het wilde niet erg lukken, waarschijnlijk ook door het feit dat ik volgens mij een griep aan het ontwikkelen ben die precies tijdens de les begon te protesteren en ik me met het verstrijken van elke 5 minuten minder goed voelde (koud, rillerig, spierpijn, lamlendig en weet ik veel wat nog meer) vandaag lijkt het alsof het niet doorzet, beter dus...

Dat klinkt eerder als hooikoorts. Ik voelde me gistermiddag en avond ook niet 100% jofel...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee hooikoorts doe ik niet aan.... dan zou ik daar eerder/vaker last van hebben, het voelde echt als een griep
btw, heb je mijn reactie op de taxus nog gelezen op dat andere forum ??
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, overmorgen dan vwb het verslag, maar goed, dat heeft een reden...

Iets anders dan andere dinsdagen vertrok ik nu zelfs nóg wat eerder, reden was om de slijpbank om te bouwen naar één met een CBN wiel
Onderweg vroeg ik mij af of Ronald mij wel zou herkennen, met 2 ontstoken kiezen en een wang waarop een halve tennisbal was ontstaan zag ik er toch wel wat anders uit :-D
Gelukkig was daar Beau (Bo?) die mij luidkeels kwam begroeten en dan zit het goed he

Van Creusen krijg ik ringetjes opgestuurd om de as van 13 naar 15mm op te dikken, maar omdat die nog niet binnen zijn heb ik de ringetjes uit één van de huidige wielen gepeuterd
Tevens heb ik hier nog wat verschillende diameters Delrin staafmateriaal liggen en dat is hét materiaal om kunststof lagers uit te draaien, dus heb ik dat ook maar meegenomen (het bewerkt als hout en met een begenadigd houtdraaier bij de hand zou dat ook wel goed komen, indien nodig)

Na even gepuzzeld te hebben hoe de ringen er op moesten komen paste het wiel er feilloos op
er zit een hele lichte wiebel in dus ik ga het wel nog proberen met nieuwe ringen maar vooralsnog ben ik tevreden

Ik heb gekozen voor een 20cm wiel, eigenlijk loopt de draaibank iets te snel voor dit grote wie maar er is een snelheidsregelaar onderweg en dan kan ik hem langzamer laten draaien.
Voor nu zet ik hem aan en dan voor hij max. snelheid bereikt schakel ik hem uit en dan zit er genoeg massa in de wielen om op mijn gemakje de beitels even aan te scherpen (prima totdat de regelaar er is)

P1020865.jpg

P1020864.jpg

Voor de lesavond stond er in legno di funghi op het menu (uit eigen tuin nog wel)

P1020850.jpg
Tjaaaaaa, hoe zat dat ook es weer ?!

P1020852.jpg
Nou, zo dus !

We gaan allemaal lekker aan de slag, bij de één gaat het wat beter dan bij de ander maar uiteindelijk rollen er bij iedereen paddenstoelen van de draaibank
P1020853.jpg

P1020855.jpg

P1020856.jpg

ook bij mij groeit de berg met krullen en serpetine

P1020857.jpg

Ondanks dat ik mooie krullen weet te creëren lijkt het eerste resultaat meer op een negerzoen op een stokkie maar de tweede is toch aardig gelukt
P1020859.jpg

En dus spannen we nog een stukkie in en begin ik weer opnieuw
P1020860.jpg

Ik maak wat foutjes, wil die corrigeren en uiteindelijk blijft er te weinig materiaal over om nog iet fatsoenlijks van te maken
dan maar wat losse pols bewegingen oefenen
P1020861.jpg

Hmmm het lijkt op zijn minst nog op een radio-actieve paddenstoel als je het mij vraagt :D
P1020862.jpg

En dan tot slot nog even napraten en vegen
P1020863.jpg

Wederom een toffe avond die te laat begint en te vroeg eindigt voor mijn gevoel
Ik moet mij inhouden niet al om het middaguur in de auto te stappen en naar Wehl af te reizen, al was het maar om de 'meastro' himself in actie te zien (voor mij erg leerzaam om naar anderen te kijken)

Op naar volgende week, pepermolen maken (tof !)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Weer een mooi verslag Toxiq, ik vraag me af waarom je een slijpwiel van 20 cm hebt genomen voor een werkbankslijper, ook i.v.m een aanslag op de machine maken? Ik zat ook te dubben tussen een 20 cm voor op mijn Nooitgedagt natslijper maar ben toch gegaan voor de 15 cm op mijn bankslijper, omdat die bijna perfect in balans was, en de natslijper niet.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wel.... als eerste als deze slijper het begeeft zou ik een tormtek achtig ding kopen en daar past een 20cm beter dan een 15cm
door het toerental te regelen kan een 20cm prima op deze slijper
en voor een paar tientjes meer veel meer slijp oppervlak (lees: langere levensduur)

Als aanslag heb ik deze set en dat werkt zeer goed (moest de bank wel op een verhoging zetten, maar dat had met een 15cm schijf óók gemoeten)

http://dehoutdraaierij.nl/product/wolverine-slijphulpstuk/
icm met deze
http://dehoutdraaierij.nl/product/vari-grind/

Ik heb alle hulpstukjes en steuntjes van de creusen zelf dus verwijderd
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
wel.... als eerste als deze slijper het begeeft

Een Creusen die het begeeft - dat moet ik nog meemaken...

Overigens ben ik het niet eens met jouw opmerking dat Delrin bewerkt als hout. Net als alle andere kunststoffen zonder nerf- of laagstructuur krijg je ook met delrin altijd van die hopeloze oneindig lange slierten rond alle draaiende delen van je bank. Afgezien daarvan is delrin wel een materiaal dat goed (voornamelijk semi-schrapend) in precieze dimensies te draaien is en dat niet snel onder je wegbreekt (zoals sommige soorten gegoten acryl nog wel eens willen doen). Ik maak er ook van alles van, van lagerbusjes tot winding checks voor bamboehengels...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is waar, misshien had ik beter kunnen zeggen dat het te bewerken met houtgereedschap (in grote lijnen)

Creusen zal het ind. niet zo gauw begeven, is al uit 1996 :) dus hij inmiddels wél ingelopen

Heb jij dan ook een metaaldraaibank henk ?
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Toxiq, ik ben wel nieuwsgierig naar de snelheidsregelaar voor je slijpmachine. Kun je daar iets meer over vertellen? Merk, waar aangeschaft etc.

Alvast bedankt.

Paul
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb jij dan ook een metaaldraaibank henk ?

Nee - helaas niet. Dan zou ik meer onderdelen voor hengels (bussen - ringen) zelf kunnen maken. Maar daar hebben we geen ruimte meer voor, en ik kan een fatsoenlijke metaaldraaibank ook niet rechtvaardigen voor die paar dingetjes. Bussen koop ik voorlopig wel, en klein aluminium en messing draaiwerk (heel simpele bewerkingen) krijg ik op mijn houtdraaibank ook wel gedaan. En ringen snij ik voorlopig gewoon uit waterleidingpijp. Ziet er niet uit maar is puur functioneel...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Henk creusen kan best wel kapot hoor. De kleintjes heb ik nog nooit t terug gehad maar een enkel zwaarder exemplaar wel. Oorzaak zware mishandeling.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja Wim. Alles kan kapot, daar weet ik alles van ;) Vooral als gevolg van frustratie (zo heb ik ook wel eens een hengel in het water gedonderd...)

Maar begeven door slijtage of spontaan de geest geven zal zo'n Creusen bankslijper toch echt niet snel doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.