Houtdraailessen bij Ronald Kanne (De Houtdraaierij)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq, ik ben wel nieuwsgierig naar de snelheidsregelaar voor je slijpmachine. Kun je daar iets meer over vertellen? Merk, waar aangeschaft etc.

Alvast bedankt.

Paul


Paul, gewoon in China, daar komt dit soort spul meestal toch vandaan
het is geen freq. regelaar maar meer een voltage regelaar, de bank verliest dus zeker aan kracht MAAR daar je op een CBN wiel toch geen kracht mag uitoefenen denk ik wel een balans te kunnen vinden tussen voldoende kracht en snelheid
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren was een lange rit, voordat ik naar ronald ging ben ik even aangewipt bij Katma
Mijn dochter verlaat eerdaags de basischool en wat is er een mooier kado dan een mooie pen
File, file en nog eens file....bah
Nou ja, wat leuks in het vooruitzicht én ik was op tijd, dus mopper ik maar niet te veel

Deze week pepermolens maken, thuis was ik mijn schets met maten vergeten dus moest het uit het hoofd
Ronald legde in het kort de bedoeling uit en dan van start, bij elke stap even vragen hoe verder en het vooral dan gewoon doen

P1020878.jpg

Ondanks dat er (waarschijnlijk) helaas één uitvaller is wegens ernstige rugproblemen (sterkte toegewenst !) is de rest van het cluppie toch lekker bezig

P1020879.jpg

P1020880.jpg

Na diverste stappen te hebben doorlopen is het tijd om de boor te hanteren, hmmmmm....dat hebben we nog niet eerder gedaan, dus even een uitleg

P1020882.jpg

P1020885.jpg

En voor je het weer blijkt dan ineens dat de avond alweer ten einde is
Ik brom zachtjes 'nu al, het is de langste dag, we kunnen best nog even door gaan' maar ik word niet gehoord en ruim dan ook maar braaf de door mij gemaakte troep op

één van de mede cursisten moet hurry-up weg en Ronald is dan ook niet te beroerd om zijn corvee over te nemen en pakt ook een bezem
En zo sluiten we de avond af
Volgende week gaan we de pepermolen afmaken (ik heb er zin in want ik heb namelijk een mooi stukkie meidoorn te pakken, erg fijn hout)
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Lol, ik zie dat er een reactie is in dit topic en denk, verhip, het is toch nog geen woensdag? Vervolgens dacht ik, het zal Toxiq wel zijn die zegt dat hij er zin in heeft, en ja hoor :).

Mooi man, heel veel plezier vanavond voor jou en heel veel succes gewenst aan Ronald. ^^
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja wat denk je...

Auto getankt, schoenen gepoetst, haren gekamt, beitels geslepen.... ik ben er klaar voor ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Viel een beetje tegen gisterenavond.... de avond was veeeeeel te snel voorbij :( maar dat we bij Ronald werden uitgenodigd voor een drankje op zijn terras aan prive vijver....dat maakte wel weer het eea goed :)

------

Gisteren verder gegaan waar ik vorige week gebleven was (althans dat dacht ik)

Ik moest eerste de kop van de pepermolen iets bijwerken, die paste nog niet helemaal goed

P1020947.jpg

Daarna is de onderkant vd pepermolen aan de beurt, ik steek eerst de maten op juiste diepte om vervolgens de vorm er in te kunnen draaien

P1020945.jpg

Na de nodige gangen begint het lekker vorm te krijgen

P1020946.jpg

Dat is aardig gelukt, nu moet die rand aan de linkerkant er nog af, dit lukt niet in 1x netjes dus maak ik een prop om de onderkant tegenaan op te spannen zodat ik het netjes kan afwerken met de skew

P1020949.jpg

Dat lukte aardig
Ondertussen gaan mijn mede cursisten ook lekker door

P1020951.jpg

P1020952.jpg

P1020944.jpg

Voor mij is het nu tijd om de dop en onderkant samen te voegen en deze tot 1 mooi geheel te draaien (puntjes op de i zeg maar)

P1020950.jpg

Ik ben tevreden....
Nu de dop nogmaals inspannen, want daar had ik nog een extra ideetje voor (ik hou wel van een uitdaging op zijn tijd)

P1020954.jpg

GELUKT (dat wil zeggen, ronald zou het voor doen, maar was zó verleid door mijn uitdagende design dat hij hem meteen afmaakte :p)

Gaatjes ook nog geboord gisterenavond en toen bleek dat ik toch nog ergens een stapje vergeten was, dus thuis nog even wat dremelwerk (inspannen gaat niet meer)

Inmiddels is dat opgelost en zouden jullie natuurlijk de foto's van mijn pepermolen willen zien maar ergens is er toch een foutje ingeslopen en kom ik 27mm in de hoogte te kort :(
Er zit weinig ander op dan er een bus tussen te maken (iets van een andere houtsoort) misschien geeft dat het nog net een beetje meer smoel....

voor nu kan ik niks anders zeggen dan: wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.578
Gaanderen
Toxiq dat is leuk bedacht. Het gaat tenslotte om het idee. De uitvoering nou ja is dat zo belangrijk.:eek:. Dat besteed je gewoon uit.
Ik hoop alleen dat ie niet top zwaar word. Je kan natuurlijk lood onderin doen maar hoe dan de peper smaakt???? :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wim, hij staat als een huis, en mocht het nodig zijn, dan giet ik er loodkorrels in ipv peperkorrels ;)
Dank je Jan....
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een mooi verslag weer, dat zo'n avond snel voorbij gaat geloof ik graag zal met 2 dagen ook zijn denk ik maar dat is met alles wat leuk is.
Zit de cursus er nu al weer op dan of heb je nog wat lessen te gaan?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ja....dat is wat de cursus informatie zegt, maar is het niet heel normaal dat groot artiesten (en dat is Ronald toch) een toegift geven ?!
Dus tja, we vragen er niet om, we dwingen het niet af, we proberen hem ook niet via een website in verlegenheid te brengen of te overrompelen, maar als toegift verwachten we eigenlijk nog wel een nr. 9 ;););););)
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Toxiq, leuk verslag weer en zeer zeker leuk om de vooruitgang te zien. Ik zou zeggen ga zo door :)
En ook leuk je ontmoet te hebben vorige week. Een gezicht bij een naam is altijd wel zo leuk.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat een gaaf verslag van de cursussen. Ik heb echt het idee dat ik elke cursusavond mee ga met Toxiq en dan rustig ergens in een hoek van de werkplaats mee mag kijken.

Toffe pepermolen ook trouwens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.