Hoe los ik dit op?

wesvds

Nieuw lid
4 dec 2021
6
0
belgië
Poging gedaan tot het maken van meubeltje met eik..

vrij goed gelukt op dit na.. hoe krijg ik het terug mooi?

EB87AEC6-A466-4E6F-A30D-3BC4D466E1D0.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

welke ervaring, materiaal + gereedschap je hebt, weten we (nog) niet
waarmee heb je dit gezaagd ? gereedschap + zaagblad
ik zou ofwel de kleine randbreuken opschuren, ofwel opnieuw - maar dan kleiner - zagen en de plaat omdraaien
meestal krijg je langs de uitgaande kant uitrafeling
is dit plaat of massief ?
 

wesvds

Nieuw lid
4 dec 2021
6
0
belgië
eerste meubeltje🤦‍♂️.. massief eik.. inderdaad had het vooraf moeten oplossen.. alles gelijmd nu.. de foto toont het niet goed maar wat we het meest stoort is dat de naad niet echt goed dicht is.. kan ik het dichten met lijm en opnieuw klemmen en dan schuren?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Je koopt houtkit, dat meng je met schuurstof van hetzelfde hout. Er in werken, laten drogen (Is binnen 10 minuten droog) glad maken en klaar.
Indien je geen houtkit wilt kopen kun je ook werken met dat schuurstof i.c.m. houtlijm. Duurt wat langer voor het droog is. De lijmmix kun je met een penseeltje in werken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je koopt houtkit, dat meng je met schuurstof van hetzelfde hout. Er in werken, laten drogen (Is binnen 10 minuten droog) glad maken en klaar.
Indien je geen houtkit wilt kopen kun je ook werken met dat schuurstof i.c.m. houtlijm. Duurt wat langer voor het droog is. De lijmmix kun je met een penseeltje in werken.
Dat dus. Ik vul kiertjes/naadjes ook op met witte houtlijm gemengd met schuurstof van hetzelfde hout.
Zie je zo goed als niks meer van.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
136
Heel kleine V-groef maken op de naad. Geeft mooie strakke lijn langs de aansluiting kops en langshout
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zie ik het goed dat het opstaande paneeltje met de kopse kant op het liggende paneeltje is gelijmd? Een veranderende luchtvochtigheid kan dan een probleem geven. Hout zet in de lengrichting genadeloos VEEL meer uit dan in de breedte bij een toename in luchtvochtigheid.
Misschien is het droog, heel goed geacclimatiseerd hout in een stabiele omgeving en gaat het wel goed.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
860
446
Noord-Veluwe
@klaas0639 : ik neem aan dat je het andersom bedoelde?

Hout zet verwaarloosbaar uit in de richting van de vezels, maar juist heel veel in de richting er dwars op. Als de holte in de kern van de vezel vocht opneemt neemt de diameter ervan toe. Daardoor zet hout uit. Dit effect heb je niet in de lengterichting.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

wesvds

Nieuw lid
4 dec 2021
6
0
belgië
heb het met houtkit gedaan.. ziet wel goed uit maar wel een beetje andere kleur.. ga er rubio olie over zetten en hopelijk is het dan min of meer weg..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas0639 : ik neem aan dat je het andersom bedoelde?

Hout zet verwaarloosbaar uit in de richting van de vezels, maar juist heel veel in de richting er dwars op. Als de holte in de kern van de vezel vocht opneemt neemt de diameter ervan toe. Daardoor zet hout uit. Dit effect heb je niet in de lengterichting.
Ja andersom bedoeld. Terechte correctie, effect aan het eind is hetzelfde helaas :).
Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
Als je met olie afwerkt is het niet verstandig om met lijm en zaagsel te gaan knoeien, zie je altijd sporen van terug. Stopwas zal de oplossing zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dat kan met een bovenfrees met 45 graden bit.
Of met de handschaaf, gewoon door deze op 45 graden over de hoek heen te halen.
Wat ook kan, is een speciale tool hiervoor, zie onderstaande link. Die heb ik een maand of wat geleden besteld omdat ik niet voor iedere afronding de freesbit in de bovenfrees wilde wisselen, en toch nette afgeronde/vlakte hoeken wilde. Mede door het positieve filmpje van forumlid/youtuber Hooked on Wood. En deze bevalt verrassend goed.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.