Harvey circkelzaagtafel

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Ook viel mij op dat de aandrijving ipv. met de geadverteerde 3 V-snaren er nu 1 snaar zit. Ervaar je dat als een kwaliteitsverschil?

Kan zijn dat dit het nieuwere model is?
Volgende foto's zijn beide van Harveymachines

Het oude model is een beetje gespiekt van de unisaw 3 riemen.
harvey2.jpg

Het nieuwe (in mijn ogen) is met 1 riem, is deze overigens getand?
harvey 1.jpg

Zie ik het ook juist dat de riem zoals op de foto uiterst rechts is gemonteerd?
Normaal loopt een aandrijfriem van een zaagtafel in dit formaat tussen 2 lagers, hier zou het dus zijn dat de riem naast de 2 (hopelijk :D) lagers ligt?
Zou dit niet veel stress leveren op de as en de lagers sneller doen verslijten?

Het oude model kruisen de assen en laten de zaag omhoog komen door tandwielen die de "arbor" rond een as naar boven doen kantelen (worm/wormwiel).
Nieuwe model is een snijdende koppeling met kegeltandwielen (rechte tanden denk ik) die op zijn beurt in een schroefdraad in de arbor deze omhoog schuift tussen 2 geleiders in.

Denk ik :)...
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Harvey zaagtafel: 1 snaar ipv 3 V-snaren.

Ik zal inderdaad het nieuwste model hebben. Bij VDHBV wisten ze er nog niet van. Overigens, als er wat mee zou zijn dan krijg ik binnen 5 jaar een nieuwe snaar. Netjes toch? De snaar is getand en ongeveer 2,5 cm breed. Op je overige opmerkingen waag ik me niet te reageren; heb er geen verstand van. Inmiddels laat ik, gezien de startstroom die de machine (4 KW) vraagt, de hoofdzekering verzwaren naar 3x 35A. Dat betekent dat ik in mijn werkplaats een trage zekering kan nemen van 20 of 25A. Dat moet toch voldoende zijn, lijkt me. Wie kan dat bevestigen?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zou niet nodig moeten zijn.
Op krachtstroom zou je aan 3x16 ampere meer dan voldoende moeten hebben, ten minste als je niet een aantal andere apparaten gebruikt,
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
De Harvey heeft een smallere as dan 30mm (5/8 inch) maar werkt met een ring om zaagbladen van 30mm te accepteren. Dat betekent dus dat je zowel zaagbladen met 30mm asgat als met 5/8 inches kunt plaatsen.

5/8 gaat hier dus wel om asgat en niet om de lengte van de as. Anders zou die zo'n 16mm moeten zijn aangezien 5/8 inch net geen 16mm is.
Maar de conclusie is hetzelfde, je kunt het blad op deze machine plaatsen.

Hoi Avos,
ik heb de as van mijn harvey nagemeten en meet 30 mm. Klopt het dan dat ik een andere as als jou en BramDeBelg heb en dat hier geen dadoset op past? (Ik heb het driefazemodel). Alvast bedankt! Johan

IMG_0341.jpg
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Na veel tubben men freestafel bedankt voor bewezen diensten en vervangen door een extension wing. Gebruik ’m nu al 2 weken. Was een goede beslissing.
%2FPhotos%2Fprojecten%2Fgarage%2FIMAG0423.jpg.jpg%2FPhotos%2Fprojecten%2Fgarage%2FIMAG0428.jpg.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hoi Avos,
ik heb de as van mijn harvey nagemeten en meet 30 mm. Klopt het dan dat ik een andere as als jou en BramDeBelg heb en dat hier geen dadoset op past? (Ik heb het driefazemodel). Alvast bedankt! Johan

Bekijk bijlage 25219

Dat is interessant, ik zal die van mij ook even nameten. Maar ik vermoed dat dit een verschil in uitvoering tussen de eerdere versie is. Net als de aandrijfriem. Die zal ik dan ook meteen eens bekijken
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
De as van mij is dus echt 5/8 inch. Dat is dus blijkbaar in de latere versies gewijzigd, ik heb ook drie aandrijfriemen ipv 1 grote.
Zal allemaal niet veel verschil maken in gebruik.

Jij moet dus een zaagblad en ook bij een dado set letten op een asgat van 30mm. Dat is verder geen punt, want dat is de gangbare maat voor zaagbladen in europa. Ik heb er een verloopring bij, dus kan beide zaagbladen plaatsen.
groet
Arnout

IMG_2038.jpg

IMG_2039.jpg
 
Laatst bewerkt:

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
De as van mij is dus echt 5/8 inch. Dat is dus blijkbaar in de latere versies gewijzigd, ik heb ook drie aandrijfriemen ipv 1 grote.
Zal allemaal niet veel verschil maken in gebruik.

Jij moet dus een zaagblad en ook bij een dado set letten op een asgat van 30mm. Dat is verder geen punt, want dat is de gangbare maat voor zaagbladen in europa. Ik heb er een verloopring bij, dus kan beide zaagbladen plaatsen.
groet
Arnout

Dankjewel om het na te meten, Arnout!
De fabricagedatum van de zaag hier is 08/2013. Ik heb ze december 2014 gekocht. Ik heb ook 3 riemen maar dus een as van 30 mm (en het 3-fazenmodel).
Gelukkig heb ik de dadoset van BramDeBelg nog niet besteld!

Groeten! Johan
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Hallo Avos,
Sinds enige weken heb ik nu ook een Harvey. Ben het eens met je lovende opmerkingen over deze machine. Echter, in tegenstelling tot jouw ervaring trilt mijn machine behoorlijk. Mijn vraag aan jou (harvey-bezitters) is wat ik zou kunnen doen om deze trillingen aan te pakken. In inderdaad, verder is de machine perfect! Graag je/ jullie reactie.
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Trillingen Harvey zaagtafel

Daar kan geen sprake van zijn. De Harvey heeft een aandrijving met, in mijn geval, 1 getande snaar ipv de 3 V-snaren zoals in een voorgaand model aan de orde was. Zie voorgaande postings. Misschien dat deze nieuwerwetse aandrijving de reden is van de trillingen. Het is een 4 Kw, beest van een motor die zijn kracht daarmee overbrengt. Kan dat een reden zijn?
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Ik moet passen voor dit probleem. Ik wou gewoon aangeven waar je zou kunnen naar kijken.

How's the arbor runout? Have you tried switching blades? Does the saw vibrate with no blade installed? Does it still vibrate with the belt removed?
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Niettemin, mijn dank voor je overige opmerkingen. Ik ga dat stap voor stap uitproberen. Bij een praktisch nieuwe zaagtafel verwacht ik dat hij een finale check voor aflevering kreeg.
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Finale check? Mijn gloednieuwe Tritonfrees moet terug naar de fabrikant en mijn gloednieuw koffiemolentje (van 500 Euro) was verkeerd afgesteld... (ben ook een espresso-fan). Om maar aan te geven dat finale checks zouden moeten maar daarom niet altijd kunnen of gebeuren.
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Ik heb je advies meteen opgevolgd. Zonder zaagblad net zoveel vibratie. Wel valt me op dat de getande snaar behoorlijk flubbert/ fladdert. Lijkt me op zich niet vreemd als er zoveel kracht (4 kw) verstouwd moet worden door 1 snaar waar het voorheen 3 ! V-snaren waren. Ik ga eerst kijken of er meer spanning op de belt gezet kan worden, hoewel ik dat niet echt fijn vind voor de lagers. Misschien zijn er meer Harvey- gebruikers die recent een zaagtafel kochten voorzien van een getande snaar? Ik weet namelijk niet wat ik hier nu van moet vinden....
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik heb recent eentje gekocht op 400 V maar deze heeft 3 snaren en is 2.2 kW. Jij spreekt van 4 kW? Klopt dit? (Domme vraag: je hebt de oranje motorsteun/blokkering toch verwijderd? :confused:)
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Als je de machine eens laat draaien zonder snaar weet je meteen in welke richting je moet zoeken. Zijn de trillingen weg, dan ben je toch al een stap wijzer geworden en kun je verder zoeken. Google eens op ’table saw vibrations’. Je zult vinden dat het mogelijk te maken heeft met slechte pulleys (lagers ?) of een probleem met de riem/snaar. Wat zegt de leverancier hiervan?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
ik kan een euro op zijn kant op de zaag zetten, opstarten en zagen. Eurootje blijft netjes staan.

Mocht dat bij jou niet zo zijn, dan zou ik toch even informeren bij de leverancier. Idd wel goed om na te gaan of je de motorsteun hebt verwijderd.
Verder voldoende spanning op de v-snaar? En staat de machine stabiel en stevig? Daar houdt het qua kennis bij mij ook op..
Succes.
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
@Bruine_Beer: Ik verzin het niet; het staat op het typeplaatje, type HW110SE-30. En mét blokkering is toch niet te verwachten dat ie het doet?:confused:
@Simmeke: De snaar eraf zou inderdaad de volgende stap zijn. Echter, ik zie het gefladder van de snaar, waarbij het logisch lijkt dat dit de oorzaak is. Slopen aan een nieuwe machine kan ik beter nog even niet doen, dus eerst maar eens praten met de leverancier.
Dank voor het meedenken.
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
@Avos: ja, is een goed criterium met de euro. Ga ik doen. Als hij blijft staan moet ik misschien niet zeuren. De machine staat hartstikke stabiel. Hij werd mij overigens geleverd zonder blokkering. Het is me uit de handleiding niet echt duidelijk hoe ik de spanning van de snaar kan verhogen; heb jij een idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.