Harvey circkelzaagtafel

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik vraag me dan toch af hoe dat zit bij de cms module met de ts55. Hierbij is het breedste gedeelte werkblad op de linkerkant van de tafel gesitueerd, wanneer je de langsgeleider aan die kant hebt, kun je dus bredere stukken zagen. Het bijkomende voordeel is dat de instellingsschroef van de geleider naar je toe wijst en makkelijker is in te stellen. Omdat ik in een erg kleine kamer werk (ong. 3x2m, ja echt) gebruik ik zowel het linkervlak als het rechtervlak. Mijn vraag is dan ook of dit bij deze zaagtafel verschil maakt ? Ik merk er zelf niet veel van.
 

tuoh

Oud hout
Of je nu links of rechts van het zaagblad gaat evenwijdig zagen maakt voor het zaagbeeld niks uit, dat ziet er aan beide zijden hetzelfde uit. Maar als je veertig jaar met de langsgeleider rechts gewerkt hebt is het lastig om dan ineens langs links te gaan werken:)
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Deze tafel komt waarschijnlijk ook bij mij te staan. Vroeg me af wat je indrukken zijn tot nu toe ? Al enige "nadelen" gevonden ?

Dank je !
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Hoi, de indruk tot op heden is zeer positief. Ben eigenlijk nog niet echt nadelen tegen gekomen, maar heb de machine ook nog niet heel intensief gebruikt.
Ben wel een tijd bezig geweest om alles goed af te stellen, maar dat ging verder perfect. Het enig kleine puntje wat ik heb is dat de aansluiting van de stofzuiger wat hoger zit dan de daadwerkelijk bodem in de machine. Daardoor blijft er eerst een laag stof liggen voordat de machine dit opzuigt. (de bodem loopt wel schuin naar het aansluitpunt) Maar ik heb een lichte afzuiger, dus kan me ook voorstellen dat dit met een zwaardere afzuiger niet gebeurt. Daarnaast ondervind ik er geen hinder van. De langsgeleider is goed af te stellen en loopt erg fijn, En vast is ook vast. De afkortgeleider is ook opvallend goed. Je kunt de geleider die door de miter track gaat goed afstellen zodat er geen speling op zit. Werkt prettig.
Verder trekt de machine flink stroom bij het starten, nog meer dan mijn oude robland van dikte bank. Maar ik heb een zware hoofdzekering in mijn groepenkast zitten en dat werk prima. (behalve dat het licht even dimt..:D)

Verder moet je even overwegen welke versie je neemt, de basis is perfect, mocht ik de middelen gehad hebben dan had ik waarschijnlijk de roltafel er direct bij genomen. Maar het blad is perfect om met cross cut sled te werken. Die ga ik binnenkort maken (eerst nog wat andere klussen) net als een inklapbaar afvoerblad aan de achterzijde en de bovenfrees waarschijnlijk inbouwen aan de rechter zijde. Dat laatste is nog niet geheel zeker, wellicht dat ik toch een aparte tafel maak.

Voor het geld vind ik het echt een prima machine zeker als je het afzet tegen andere modellen, dan ligt prijs kwaliteit hier hoog.

succes en als je meer vragen hebt of wilt testen etc dan laat je het maar weten.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Van de week ook even bij deze machine staan kijken. Zag er gelikt uit! Kwam erg degelijk over en als ik de ruimte mocht krijgen om hem te kunnen plaatsen is het zeker een kandidaat!

Veel plezier ermee!
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Vraagje, denk je dat je op deze zaag ook een dado zaagblad set kan plaatsen zoals deze van CMT?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Sebm , ja daar kan een dado stack op gezet worden. VDHBV zal die echter niet voorzien gezien CE procedures dado stacks niet toestaan.
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Super, als die as maar lang genoeg is. Die stack kan ik hier bij de lokale CMT dealer bestellen. Het ziet ernaar uit dat ik deze zaag ook ga bestellen. Het enige wat ik nog wil uitzoeken is hoe goed die router tafel uitbreiding is. Weet jij toevallig waar de handleiding van deze zaagtafel is te downloaden? De link op de website lijkt niet te werken.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Die router tafel uitbreiding is prettig. D.w.z. hij klopt en werkt. Maar of het je het bedrag waar is, dat moet je zelf bepalen. Het is redelijk eenvoudig zelf te doen. Ik twijfel nog even of ik hem in de tafel maak, of toch een losse freestafel. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar ja, ruimte...

Handleiding zou je ook even kunnen kijken bij Grizlly of Laguna. Feitelijk zijn het dezelfde zagen, wellicht dat het daar beter te downloaden is. Ik heb hem alleen op papier
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik snap persoonlijk niet goed waarom die DADO sets zoveel kosten hier. Als je ziet dat je een Freud 8" super Dado hebt voor nog geen 150 euro .... :confused:
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik snap persoonlijk niet goed waarom die DADO sets zoveel kosten hier. Als je ziet dat je een Freud 8" super Dado hebt voor nog geen 150 euro .... :confused:

Omdat die hier nergens kunnen geproduceerd worden. Die moeten ALTIJD geimporteerd worden, wat de kosten de lucht in duwt.

DADO is niet toegestaan in onze landen.

Een groef frezen gaat nochtans veel eenvoudiger, en je hoeft niet te wisselen van zaagblad wat tijdsrovend is.
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
De CMT groefzagen hoeven niet geïmporteerd te worden, die koop ik gewoon bij mijn CMT dealer of online, maar wel duur :(. Dado is trouwens niet verboden in de EU, sowieso niet voor prive gebruik, maar de veiligheidseisen met een dado zijn lastiger aan te voldoen.

Wat betreft het nut, een dado zaag is voor veel zaken veel sneller. Ik heb zelf een aantal bovenfrezen en jigs, maar zie zeker het nut van een groefzaag in. Ik gebruik zelf deze setup voor box joints:


photo-7.jpg

Maar dat gaat alleen per plank en dan ook nog lang niet zo snel als b.v. de jig die John Heisz hier heeft gebouwd:http://www.youtube.com/watch?v=KGaVpql38AU
 
Laatst bewerkt:

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Avos,

Ik ben benieuwd hoe de zaagtafel je bevalt, nu je em al een poos in huis hebt.
Ik ben al weken m'n hoofd aan t breken, aan welke zaagtafel ik mijn zuur verdiende centjes ga besteden.
Bij alles wat ik vind, zet ik wel wat vraagtekens. Of te duur, of slechte reviews en zo.
En ik wil em ook graag in Nederland kopen, ivm problemen en garantie.
Een van de weinige waar ik een goed gevoel bij heb, en die in Nederland te koop is, is jou Harvey. (Ondanks deze eigenlijk boven mijn beoogde budget is)
Afgelopen week bijvoorbeeld ook gekeken bij HBM, maar de afwerking van die zaagtafel, en dan staat ie nog wel in de winkel als showmodel, is niet om over naar huis te schrijven.

Ik ga binnenkort de Harvey maar eens in Utrecht bekijken.

Alvast bedankt.
Bart
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
De europese varianten zijn bv startrite en wadkin.Ik heb zelf een wadkin en die komt gewoon gebruikt van marktplaats. Startrites en wadkins zijn regelmatig te koop voor enkele honderden euros. Zijn wel altijd op krachtstroom. Het enige waar je op moet letten is of de tandheugel waarmee de zaag op en neer gaat niet versleten is. Verder kan er aan zo n bonk gietijzer weinig stuk.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Daar heb ik ook vaak naar gekeken, en gewatertand, maar daar is het probleem voor mij dus krachtstroom.

Was ik vergeten te vermelden :-/

- - - Updated - - -

Ik zit ook veel op ebay.de te kijken, en daar komen ook veel mooie machines voorbij, een Ulmia bijvoorbeeld, maar dan zit ik iedere keer met het probleem 400V.

Afgelopen week geïnformeerd wat het aanleggen daarvan kost, en daar word ik niet vrolijk van.
 
A

Athanor

Guest
En hoe zou je uitkomen als je die zelf vervangt door een 230 volt 3 pk motor?


Fons
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Tja, daar zou ik eerlijk gezegd geen antwoord op kunnen geven.

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit mogelijk zou zijn.
Dus wat dat eventueel zou kosten en waar ik dan een motor vandaan zou moeten halen, weet ik echt niet.

Heb jij hier ervaring mee?

Gr. Bart
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik weet in huizen NH de firma vlaanderen en van de willik deze wikkelen zelfs motoren. Wat het kost gewoon even bellen. Er zullen er wel meer zijn. Waar ik wel op zou letten is hoelang de motor mag lopen. Lang niet alle moteren zijn geschikt voor continue gebruik.
 
A

Athanor

Guest
Het is een spontane ingeving van mij, ik heb er geen ervaring mee, maar probeer wat met je mee te denken. De genoemde gietijzeren machines kunnen een goede koop zijn. Ik heb even gegoogeld en vind hier een webshop met mogelijk een geschikte motor. Er zullen vast nog allerlei zaken moeten worden afgewogen, misschien dat anderen op het forum daar goede ideeën over hebben.

Fons
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Leuk dat er zo meegedacht wordt. Bedankt. Zelf was ik er niet op gekomen.

Maar ik denk dat zo'n projectje geen haalbare kaart wordt voor mij. Dan wordt het denk ik een "net niet" machine waar ik achteraf veel spijt van ga hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.