Groot bord met logo

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ai, lijkt of er na het rondfrezen een flinke hap weg genomen is rechts onder. Valt extra op omdat de rest juist zo super strak gelukt is.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ai, lijkt of er na het rondfrezen een flinke hap weg genomen is rechts onder. Valt extra op omdat de rest juist zo super strak gelukt is.

Coko,
Je bedoeld waarschijnlijk het omcirkelde deeltje wat ik hier onder op de foto staat.

Naamloos.jpg
Dit is helemaal geen hap hoor.
Het is een vlammende effect in het hout en vandaar dat je denkt dat er een hap in is.
Eerlijk gezegd, ik had dit niet opgemerkt op de foto.
Ik plaats nog eens een nieuwe.
PC190793.jpgPC190794.jpg
Hopelijk is uw bezorgdheid opgelost Coko.
Ik zou nooit werkstukken verwerken waarvan er een fout zou inzitten.
Daarvoor ben ik te kritisch ingesteld.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De werkstukken kader/bord werden gezaagd in het verstek en op lengte.
Een verstek van 22,5 graden is hier van toepassing.
Gisteren had ik een tel fout gemaakt en om 22u00 ongeveer brandde er een lapje.
Ik had maar 6 stukken voorzien per kader/bord in plaats van 8 stukken per kader/bord.
Dus, deze morgen heb ik er vlug voor 4 stukken bijgemaakt.
Geen ramp, kan ook gebeuren met mij.

Hier enkele sfeerbeelden van het verzagen.

Alle stukken werden eerst met een papier malletje afgetekend.
Er konden twee stukken uit één geschaafde plank, maar door beperkte lengte moesten ze overhands afgetekend worden.
PC190768.jpgPC190769.jpg

Daarna brut met de lintzaag door te zagen.
PC190771.jpg

Graden instellen op de paneelzaag om nu perfect onder de gradaties te zagen.
Aan alle stukken werd één kant gezaagd.
PC190782.jpgPC190783.jpgPC190779.jpgPC190780.jpg


Controle gradaties volgens het afgedrukte segment (autocad schaal 1/1)
PC190776.jpgPC190775.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Aanslag instellen voor de lengte, tweede kant zagen plus controle uitvoeren op de tekening.
PC190787.jpgPC190781.jpgPC190786.jpgPC190785.jpgPC190784.jpg


Na de controle werden alle stukken gezaagd op lengte.
PC190789.jpg


Dit is het resultaat val alle segmenten die nog moeten worden verlijmd aan elkaar.
De bedoeling is ze aan elkaar plaatsen met een lamello of een drevel op een plaats waar het niet zichtbaar kan komen tijdens het draaiwerk.
Dit is een werkje voor binnenkort.
PC190791.jpgPC190790.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Echt super om te zien hoe je dat zo stap voor stap maakt.

Bedankt rjmulder.
Dit is voor mij een kleine moeite om jullie als forumleden iets bij te dragen.
Als je er maar iets van opsteekt is voor mij belangrijk.
Tof dat je mijn project wil volgen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@sirjacobs, ik kan mij voorstellen dat wanneer je alle projecten bundelt in een mooi boek, je een prachtig "houtdraaiprojecten voor gevorderden" boek krijgt.

Of misschien een speciale sectie op het forum met projectbeschrijvingen...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@sirjacobs, ik kan mij voorstellen dat wanneer je alle projecten bundelt in een mooi boek, je een prachtig "houtdraaiprojecten voor gevorderden" boek krijgt.

Of misschien een speciale sectie op het forum met projectbeschrijvingen...


Meron,
Een boekschrijver ben ik niet hoor.
Dit zou wel leuk zijn mocht er dat iemand willen doen, maar ik heb er nog nooit bij stilgestaan.
Wie weet komt er nog iets uit de lucht gevallen in de toekomst.
Wat dat speciale forumsectie betreft zoals het u noemt "projectbeschrijving", vind ik trouwens een zeer mooie benaming.
Daar zou ik zeker mijn steentje aan willen bijdragen.
Misschien een oproep naar onze "baas" toe.
Geen slecht idee vind ik persoonlijk.
Bedankt voor de zoveelste reactie op dit project als al de ander andere projecten die ik al geplaatst heb.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@sirjacobs,

Al reageer ik niet altijd geniet ik altijd van de diverse topics op dit forum waaronder ook deze.
Met bewondering zit ik te kijken en volg met interesse de uitgebreide uitleg met foto’s.
Soms zit ik met mijn neus tegen het scherm om het allemaal van dichtbij te volgen maar daar hou ik tot nog toe alleen maar een vuil scherm :) aan over.
Ja en net als rendew (kissie I en II) ben ik ook gek op video’s want dan begrijp ik het (misschien) beter wat er allemaal gebeurt.

Mvg,:)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@sirjacobs,

Al reageer ik niet altijd geniet ik altijd van de diverse topics op dit forum waaronder ook deze.
Met bewondering zit ik te kijken en volg met interesse de uitgebreide uitleg met foto’s.
Soms zit ik met mijn neus tegen het scherm om het allemaal van dichtbij te volgen maar daar hou ik tot nog toe alleen maar een vuil scherm :) aan over.
Ja en net als rendew (kissie I en II) ben ik ook gek op video’s want dan begrijp ik het (misschien) beter wat er allemaal gebeurt.

Mvg,:)

Bedankt voor het compliment Spaander.
Ik ben heel blij dat je interesse gewekt is naar mijn projecten toe.
Indien de mogelijkheid zich voor doet, probeer ik inderdaad wat filmpjes te maken. Soms is het moeilijk doordat je hiervoor met 2 personen moet zijn.
Mijn filmer is meestal mijn jongste dochter (Bieke) van 15 jaar. Het moet dan juist passen dat ze thuis is want ze heeft een drukke bezetting door haar dagelijkse dansen dat ze doet in een vereniging.
Wat die neus betreft tegen uw pc-scherm, misschien eerst de neus eerst mooi kuisen alvorens tegen het scherm te zitten. Let ook op voor krassen.
Grapje hoor spaander.
Toch heb ik een grote voldoening dat u mijn werken aanspreekt.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
is ook belangrijk om met de voeten op de grond te blijven
maar het blijft leuk om mee te kunnen kijken waneer iemand als u met zoveel ervaring besluit dit te delen met
zijn medemensen
dus toch even u bedanken voor het delen :)

Tom,
Bedankt voor het compliment.
Ik ben van het standpunt dat iedereen elkaar moet helpen op het gebied van een bepaald vakgebied.
In dit geval is het hier nu houtdraaien. Ik zie/hoor veel mensen op deze forum als in onze houtdraaivereniging die bepaalde dingen niet inzien hoe je iets tot stand kunt brengen.
Waarom moeten we die mensen het hoofd laten breken om hetzelfde te realiseren.
Met wat uitleg, foto's en filmpjes kunnen we elkaar dol gelukkig maken.
Daarom dient deze boeiende forum toch !!!
Al heb ik heel wat watertjes door zwommen wat betreft ervaring, bijleren doe ik ook nog hoor.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na wat energie te steken in mijn kerstcadeautjes (balpennen en sleutelhangers) heb ik weer mijn groot bord met logo opgestart.

Een voorstudie maken via autocad om te weten welke de plaats zal zijn van de lamelo's.
004.jpgPC240797.jpg

Op al de segmenten per kader werden er paringstekens opgeplaast.
PC240798.jpgPC240800.jpg

De lamello-machine erbij nemen.
Dit machientje was mijn aller eerste bezit toen ik nog maar een jongen van 12 à 13 jaar was.
Ik heb het gekregen van mijn meter voor een verjaardag toen ze wist dat mijn droom houtbewerker zou worden.
Spijtig genoeg is ze al 23 jaar gestorven. Het blijft een leuke herinnering/aandenken voor mij.
PC240809.jpgPC240811.jpg

Kleefband op de zool kleven om de midden van het freesje/zaagje over te halen. er staat wel een merklijn op, maar ze loopt niet ver genoeg volgens de hoogte van mijn werkstuk.
PC240812.jpg

Het freesje/zaagje werd op de juiste hoogte en diepte gesteld. Het voordeel van deze lamello-machine is dat het freesje/zaagje verstelbaar is in hoogte.
Vele dergelijke lamello-machines kunnen dit niet. Dit type van mij heeft een invalsysteem waarvan dit toch niet zoveel meer voor komt. De meeste zijn nu vooruit duwend op een slede.

Lamello's zelf infrezen.
Hiervoor heb ik een malletje/kalibertje gemaakt met de juiste afstand op getekend tegenover de binnenkant of buitenkant van de te frezen segmentdelen.
Paringsteken werden er ook opgeplaatst. Niet dat dit zo nodig is.
Het malletje/kalibertje werd samen opgespannen met een segmentdeel.
!!! Altijd uw werkstukken opspannen bij het infrezen van lamello's.
Door de tamelijk harde houtsoort is het freeswerk gevoelig voor verbranding en is het aangeraden om een in en uit beweging te doen met het freesje/zaagje.
Toch heb ik gemerkt dat mijn freesje/zaagje eens geslepen zal moeten worden.
PC240801.jpgPC240802.jpgPC240803.jpgPC240808.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na alle controle op correctheid werden alle stukken gefreesd voor de 2 kaders.
Hier een foto van één stapeltje van een kader.
PC240833.jpg

Vergaren zonder lijm.
PC240831.jpg

Hier nog een filmpje van het ganse traject hoe een lamello is gefreesd om 2 segmenten samen te stellen.
Wat gefilmd werd is door mezelf gebeurd terwijl ik handelingen aan het uitvoeren was.
Soms kan het wat wiebelend zijn.
Sorry voor het wat amateur-achtig gefilm.
Als je maar wat van opsteekt is het bijzondere.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Proefspannen met spanband voor een allerlei op te spannen op een aanhangwagen bijvoorbeeld.
PC240720.jpgPC240721.jpg

Papier leggen tegen de uitkruipende (schuimende) structanlijm.
PC240722.jpg

Lijm aan de werkstukken doen en lamello's insteken.
De lijm wordt nog met een fijn rest latje open gesmeerd op ieder kopvlak.
PC240723.jpgPC240724.jpgPC240725.jpgPC240726.jpgPC240727.jpgPC240728.jpgPC240729.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.