Enorm verschil bij gebruik van Tormek T8 en Veritas Honing guide op 25 graden

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Op de foto rust de beitel met hoek boven (dus niet de snede) op het oppervlak. De hoek is dus groter geworden. De braam die je voelt is materiaal van snede. Dus als je de braam voelt is de beitel al gezakt.
@fons,
Je stelt wel de diameter in, maar daar compenseer je het zakken van de beitel toch niet mee?
hoi mathieu,
Ik begrijp dat wat ik voel de braam is, daar gaat het niet over. Ik gaf zojuist ook aan dat in dit geval inderdaad gebeurt kan zijn wat je zei, dat de hoek groter is geworden door het wetten van de beitel. Maar dat onderbouwt alleen maar de enorme afwijking tussen de veritas honing guide en de tormek. Als ik de beitel, die dus altijd op 25 graden werd gewet met de honing guide, nu op 25 graden zet op de tormek en ik slijp totdat ik een braam voel en dit is het resultaat, dan is dat toch vreemd. Dat toont dus aan dat er zoveel verschil zit tussen de guide en de tormek dat ik tot ruim voorbij de 25 graden op de veritas HG moet slijpen om tot 25 graden op de tormek te komen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Controleer eens wat de hoek is na het wetten op de Tormek met het Tormek hulpstuk. Of die dan ook nog 25° is.
Eerlijk gezegd zou ik dat slijphulpstuk van Veritas laten voor wat het is. De tweede hoek is nergens voor nodig, behalve om een slijphulpstuk te verkopen. Die schaafbeitel is behoorlijk dik, hol geslepen en dus gemakkelijk stabiel te houden. Eventjes oefenen en je hebt een vlijmscherpe beitel uit de hand gewet. Zonder het hele gedoe met dat hulpstuk. En als het wetten snel gaat, ga je het ook een keer vaker doen wat het resultaat ten goede komt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bekijk bijlage 103098
Op de tekening is het wel extreem voorgesteld om het duidelijk te maken. Als je materiaal aan de vouw weghaalt, zakt de beitel en verandert de hoek. De holte wat ontstaat doet er niet toe. Je beitel wordt korter maar het scharnierpunt blijft hetzelfde. Dus krijg je een andere hoek.


Stel dat de beitel over een afstand van 80 mm zit ingeklemd (dat schat ik uit de allereerste foto van topicstarter @nelus) dan zou er ongeveer 7 mm moeten zijn weggeslepen voor een fouthoek van 5 graden. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Klaas
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Indien je twijfelt aan de exacte hoek, koop dan een ouderwetse geodriehoek zoals je vroeger op de LTS gebruikte, deze kost 3,50 ofzo. Ik heb 3 maten in mijn werkplaats liggen voor het geval ik twijfel aan al dat high end gereedschap.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Indien je twijfelt aan de exacte hoek, koop dan een ouderwetse geodriehoek zoals je vroeger op de LTS gebruikte, deze kost 3,50 ofzo. Ik heb 3 maten in mijn werkplaats liggen voor het geval ik twijfel aan al dat high end gereedschap.
Ik maak gebruik van een protractor die exact voor dit doel ontworpen is, het meten van hoeken tov een ondergrond. Ook heb ik zo'n magnetische digitale hoekmeter die je op een zaagblad kan "plakken". Na meten gaat nu niet meer want ik heb de vouw herslepen naar zoals hij was mbv de veritas honing guide. Je kan op de tormek (zoals waarschijnlijk wel bekend) uiteraard een bestaande hoek overnemen door de vouw zwart te stiften en dan te bekijken waar de steen de vouw raakt en deze hoek indien nodig bij te stellen. dat werkt goed. Alleen had ik dat de eerste keer niet gedaan maar de wm200 gebruikt. Het zit hem dus ook niet in het meten van de hoek maar het verschil in hoeken dat ontstaat bij gebruik van de systemen naast elkaar. Beiden geven aan de je 25 graden wet als je hun respectievelijke mallen gebruikt maar die lopen dus enorm uit een.
Ik heb altijd de veritas gebruikt en gecontroleerd met de veritas angle finder waar je de vouw insteekt. Hier heb ik nooit een afwijking gevonden. De eerste keer dat ik de tormek gebruikte (met de wm200) ontstond dus dat grote verschil (dat inmiddels hersteld is). Ik wil graag de micro bevel honen met de hand omdat dat meer controle geeft. Maar zoals al werd voorgesteld is op de hand honen ook een goede optie om te overwegen...
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Controleer eens wat de hoek is na het wetten op de Tormek met het Tormek hulpstuk. Of die dan ook nog 25° is.
Eerlijk gezegd zou ik dat slijphulpstuk van Veritas laten voor wat het is. De tweede hoek is nergens voor nodig, behalve om een slijphulpstuk te verkopen. Die schaafbeitel is behoorlijk dik, hol geslepen en dus gemakkelijk stabiel te houden. Eventjes oefenen en je hebt een vlijmscherpe beitel uit de hand gewet. Zonder het hele gedoe met dat hulpstuk. En als het wetten snel gaat, ga je het ook een keer vaker doen wat het resultaat ten goede komt.
dat overweeg is zeker mathieu, maar dan moet ik nog even een andere beitel op de kop tikken. Het ziet er altijd allemaal makkelijk uit op die mooie filmpjes op youtube van cosman en de anderen. Maar ik verwacht dat er wel iets meer bij komt kijken. Dan ga ik nog even niet mijn LN beitels martelen voordat ik dat wat meer onder de knie heb. Wat ik begrijp is dat veel houtbewerkers kiezen voor machinaal herstellen van de vouw indien de micro te ver omhoog is gekropen door honen? en tussentijds alleen handmatig afwetten en honen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Volgens mij is “honen” het engelse woord voor “wetten” dus je kunt volstaan met het wetten van de tweede vouw aan je beitel. Het dubbel gebruik van al de begrippen kan voor verwarring zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Ik slijp mijn schaafbeitels handmatig van de exacte hoek heb ik geen idee maar ze zijn scherp.
en blijven dat ook als je het gewoon bijhoud.

een enkele keer moet er echt wat materiaal af dan slijp ik ze machinaal droog.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een micro vouw kan je niet uit de hand wetten.Je kan nooit op zo een kleine oppervlakte de beitel voldoende stabiel houden.Daarom dat je naar mijn mening bij gebruik van Tormek (of droogslijper) beter uit de hand kan wetten. Dit vraagt enige oefening, maar is echt geen magie. Twee systemen door elkaar gebruiken is altijd moeilijk door afwijkingen, dat heb je zelf gemerkt.
Die Youtube helden laten uitschijnen dat het met de hulpmiddelen allemaal vanzelf gaat, maar niets is minder waar. Ze zijn vaak duur en laten je allerlei gadgets kopen. Gewoon hol slijpen op nat of droogslijper en dan handmatig afwetten zonder tweede vouw. Afwetten kan op watersteen, slijppasta op strop of leren wiel op Tormek.
Het grote nadeel aan de (dure) Lie Nielsen, Veritas en andere beitels uit moderne (A1) staalsoorten is dat ze moeilijk scherp te krijgen zijn. En met moeilijk bedoel ik dat het veel inspanning vraagt om materiaal te verwijderen. Koolstofstaal is minder slijtvast en daardoor sneller bij te werken.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
dat overweeg is zeker mathieu, maar dan moet ik nog even een andere beitel op de kop tikken. Het ziet er altijd allemaal makkelijk uit op die mooie filmpjes op youtube van cosman en de anderen. Maar ik verwacht dat er wel iets meer bij komt kijken. Dan ga ik nog even niet mijn LN beitels martelen voordat ik dat wat meer onder de knie heb. Wat ik begrijp is dat veel houtbewerkers kiezen voor machinaal herstellen van de vouw indien de micro te ver omhoog is gekropen door honen? en tussentijds alleen handmatig afwetten en honen?
ik slijp mijn LN beitels allemaal handmatig,je kan er een stop block voor maken.
Dit is een houten plank met diverse blokjes erop geschroefd elke afstand staat voor bepaalde graden.
Lie Nielsen heeft op zijn site deze stop block staan.
Staat geloof ik onder downloads.Ik heb wel de honing guide van LN. je kan er eens naar kijken.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Een micro vouw kan je niet uit de hand wetten.Je kan nooit op zo een kleine oppervlakte de beitel voldoende stabiel houden.Daarom dat je naar mijn mening bij gebruik van Tormek (of droogslijper) beter uit de hand kan wetten. Dit vraagt enige oefening, maar is echt geen magie. Twee systemen door elkaar gebruiken is altijd moeilijk door afwijkingen, dat heb je zelf gemerkt.
Die Youtube helden laten uitschijnen dat het met de hulpmiddelen allemaal vanzelf gaat, maar niets is minder waar. Ze zijn vaak duur en laten je allerlei gadgets kopen. Gewoon hol slijpen op nat of droogslijper en dan handmatig afwetten zonder tweede vouw. Afwetten kan op watersteen, slijppasta op strop of leren wiel op Tormek.
Het grote nadeel aan de (dure) Lie Nielsen, Veritas en andere beitels uit moderne (A1) staalsoorten is dat ze moeilijk scherp te krijgen zijn. En met moeilijk bedoel ik dat het veel inspanning vraagt om materiaal te verwijderen. Koolstofstaal is minder slijtvast en daardoor sneller bij te werken.
Ik denk dat dit een kwestie van keuze is. Ik heb mijn veritas PM-v11 beitels altijd prima kunnen slijpen met de hand met een honing guide. Ik ben erg tevreden met mijn keuzes. Ik begrijp een ding alleen niet helemaal. Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat er nu een discussie ontstaat over wat wel en niet goed is om te gebruiken en daarin maakt iedereen zijn eigen keus. Zoals ik het nu gebruik gaat het uitstekend. Ik gebruik de tormek wanneer de secundaire vouw te hoog komt maar voor dagelijks honen gebruik ik de Veritas honing guide. Daarop zit een excentrische roller die in de tweede stand ("micro vouw stand") de hoek net wat verhoogt. Dit werkt perfect en mijn beitels zijn vlijmscherp. Ik gebruik daarvoor een shapton Glass HR 8000.
Al mijn lie nielsen en veritas beitels zijn prima scherp te krijgen, alleen ben ik een pietje precies en dus moet alles recht, haaks, scherp en vlak en gepolijst zijn. Ik vindt dat tof, het is bijna meditatie en ik vindt slijpen, wetten honen of wat dan ook gewoon leuk om te doen.

Mijn vraag was slechts of iemand kon verklaren waarom er zo'n groot verschil zit tussen beide systemen. Ik respecteer ieders mening maar wat voor de een niet werkt werkt voor de ander mogelijk prima. Op de hand slijpen voelt voor mij iets als waar je geoefend in moet blijven en als je dat sporadisch doet lijkt het me lastig om consistent te zijn. Maar dat is slechts mijn idee zonder ervaring.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
en de 2e vouw krijg je door de ruler trick.
je legt een klein dun liniaaltje op je slijpsteen en zo krijg je je 2e vouw
Wat jij beschrijft ken ik als een back bevel. normaal spreek ik over een primaire vouw en evt een secundaire vouw of micro vouw, maar daarin verschillend de omschrijvingen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
ik slijp mijn LN beitels allemaal handmatig,je kan er een stop block voor maken.
Dit is een houten plank met diverse blokjes erop geschroefd elke afstand staat voor bepaalde graden.
Lie Nielsen heeft op zijn site deze stop block staan.
Staat geloof ik onder downloads.Ik heb wel de honing guide van LN. je kan er eens naar kijken.
Handmatig met de honing guide dus? eigenlijk precies wat ik doe, alleen heb ik de veritas honing guide. werkt prima
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je bent tot de vaststelling gekomen dat er een probleem is als je de twee systemen combineert. De 25° bij Tormek zijn niet de 25° van Veritas. Daar wil je een oplossing voor. Maar eigen aan het systeem van Tormek is dat het geen exacte hoek kan waarborgen, in tegenstelling tot de Veritas.
Met het Veritas hulpstuk kan je inderdaad vlijmscherpe beitels verkrijgen, dat staat buiten kijf.Maar als je de Tormek gebruikt kan je veel sneller een scherpe beitel verkrijgen zonder het Veritas hulpstuk. Dat kan door je vaardigheden te ontwikkelen. Dat is mijn boodschap. Met zo een hulpstukje krijgt iedereen zonder al te veel moeite een beitel scherp. Kwestie van de handleiding te gebruiken. Ik heb ook dat Veritas hulpstuk gebruikt, maar op een zeker ogenblik kwam ik tot de vaststelling (en dat was ook onder impuls van andere forumgebruikers) dat het ook er zonder kan. En dat het resultaat uit de hand sneller gaat, meer voldoening en meer mogelijkheden geeft . Zowel Tormek als Veritas hebben een minimum beitel lengte nodig. Ik werk graag met korte beitels die op deze manier niet op te spannen zijn. Ik slijp en wet nu alles uit de hand (draaibeitels niet maar dat is een andere verhaal). De dag ik los uit de pols een beitel vlijmscherp kreeg was ik een tevreden en gelukkig man. Het gaf extra voldoening.
Dat is de boodschap die ik wil meegeven. Welke richting wil je uit met je vaardigheden. Is het enkel het resultaat of ook de weg er naar toe.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Je bent tot de vaststelling gekomen dat er een probleem is als je de twee systemen combineert. De 25° bij Tormek zijn niet de 25° van Veritas. Daar wil je een oplossing voor. Maar eigen aan het systeem van Tormek is dat het geen exacte hoek kan waarborgen, in tegenstelling tot de Veritas.
Met het Veritas hulpstuk kan je inderdaad vlijmscherpe beitels verkrijgen, dat staat buiten kijf.Maar als je de Tormek gebruikt kan je veel sneller een scherpe beitel verkrijgen zonder het Veritas hulpstuk. Dat kan door je vaardigheden te ontwikkelen. Dat is mijn boodschap. Met zo een hulpstukje krijgt iedereen zonder al te veel moeite een beitel scherp. Kwestie van de handleiding te gebruiken. Ik heb ook dat Veritas hulpstuk gebruikt, maar op een zeker ogenblik kwam ik tot de vaststelling (en dat was ook onder impuls van andere forumgebruikers) dat het ook er zonder kan. En dat het resultaat uit de hand sneller gaat, meer voldoening en meer mogelijkheden geeft . Zowel Tormek als Veritas hebben een minimum beitel lengte nodig. Ik werk graag met korte beitels die op deze manier niet op te spannen zijn. Ik slijp en wet nu alles uit de hand (draaibeitels niet maar dat is een andere verhaal). De dag ik los uit de pols een beitel vlijmscherp kreeg was ik een tevreden en gelukkig man. Het gaf extra voldoening.
Dat is de boodschap die ik wil meegeven. Welke richting wil je uit met je vaardigheden. Is het enkel het resultaat of ook de weg er naar toe.
Ik gebruik het liefst de butt chisels van veritas, dus ook de korte! En begrijp je boodschap. Ik sta ook zeker open om te leren en probeer eigenlijk alles. Op de hand slijpen lijkt me ook tof, alleen ben ik elke leer wat huiverig omdat het me heel lastig lijkt de beitel haaks te houden met handmatig slijpen. mocht je les geven dan meldt ik me bij deze aan. Mijn vraag kwam met name voort uit het feit dat ik wil begrijpen waarom die afwijking ontstond. een oplossing is niet nodig want ik heb al mijn eigen oplossing gevonden. handmatig slijpen ga ik zeker proberen, ik ga maar eens een matig setje zoeken om mee te oefenen. Ik werk toch al nvl met handgereedschappen en daar past dat natuurlijk goed bij. Ik laat me denk ik gewoon een beetje teveel afschrikken. En misschien ook wel een tikje neurotisch vwb alles haaks en netjes houden......Maar ja, ik wil er toch aan beginnen.
Maar zeker bedankt voor je bijdrages, ze worden gewaardeerd. mvg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Les geven is niet dadelijk mijn bedoeling. Ik denk dat ik daar ook niet voldoende kennis voor heb. Ik ben tenslotte ook maar liefhebber.
Schrik voor het onbekende hoeft niet. Uit de hand wetten moet je leren. De vaardigheden (stabiele hand) zijn ook van toepassing bij het eigenlijke houtbewerken.
Dat je de dure LN beitels liever niet gebruikt voor te experimenteren is uiteraard begrijpelijk. Maar voor weinig geld heb je een setje uit de Lidl (die naar verluid best goed zijn) of ga je even schooien bij kennissen. Er is vast iemand die nog gereedschap kwijt wil wat stof ligt te vergaren.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Goedemorgen, waar jij tegen aan loopt is het verschil tussen op een rond wiel slijpen en op een vlakke steen. Voorbeeldje: als jij precies op 20° gaat slijpen, is de hoek hoger naar aanleiding van de dikte van je beitel. Dit is te corrigeren naar 23.7° te gaan.

Ga je daarna controleren met je Veritas (die gemaakt is voor vlakslijpen) zal je zien waar jij nu tegen aan loopt.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Les geven is niet dadelijk mijn bedoeling. Ik denk dat ik daar ook niet voldoende kennis voor heb. Ik ben tenslotte ook maar liefhebber.
Schrik voor het onbekende hoeft niet. Uit de hand wetten moet je leren. De vaardigheden (stabiele hand) zijn ook van toepassing bij het eigenlijke houtbewerken.
Dat je de dure LN beitels liever niet gebruikt voor te experimenteren is uiteraard begrijpelijk. Maar voor weinig geld heb je een setje uit de Lidl (die naar verluid best goed zijn) of ga je even schooien bij kennissen. Er is vast iemand die nog gereedschap kwijt wil wat stof ligt te vergaren.
dat komt goed, maar ben momenteel meer bezig met leren slijpen en wetten en honen dan dat ik aan houtbewerken toekom. maar dat is okay, als ik dit allemaal makkelijk kan dan gaat het daarna weer rapper. Ik geloof dat met stelt dat je ergens 10.000 uur in moet steken om een meester te worden. dus dan stellen we nu maar dat ik net de tweede dag heb gehad ;)
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Goedemorgen, waar jij tegen aan loopt is het verschil tussen op een rond wiel slijpen en op een vlakke steen. Voorbeeldje: als jij precies op 20° gaat slijpen, is de hoek hoger naar aanleiding van de dikte van je beitel. Dit is te corrigeren naar 23.7° te gaan.

Ga je daarna controleren met je Veritas (die gemaakt is voor vlakslijpen) zal je zien waar jij nu tegen aan loopt.
ik denk dat ik dat nu vanzelf al doe door de bestaande hoek van de beitel over te nemen zonder de wm 200 mal van de tormek te gebruiken. Daardoor kan ik alsnog de veritas gebruiken in de micro vouw stand. ik heb dat vandaag gedaan en dat werkte prima. En al helemaal omdat je nu met de tormek natuurlijk een holle vouw hebt verkregen. ik zal zo even foto posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.