Een luchtballon.

Chris D

Actieve deelnemer
27 nov 2014
63
18
Didier, heb nu pas het volledige verslag kunnen lezen. Terug een prachtig werkstuk met
ongelofelijke beschrijving, mijn hoed af!!! CHAPEAU!!!
Proficiat met het resultaat en graag tot op de eerst volgende vergadering. GRTS
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Prachtig werk Didier...

Nu nog mijn gedachten plaatsen op een staander om het geheel eraan te hangen.
Er zit al een idee in mijn hoofd waarvan het resultaat weer zal volgen.

Ik had meteen een beeld bij je staander.... een vorm ruwweg gelijk aan de vorm van je ballon maar dan groter en dan aan de buitenkant met een wolkvorm erin verwerkt zodat het lijkt of je balon door de wolken vliegt..... Weet niet of het iets is maar dacht laat het je weten...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, heb nu pas het volledige verslag kunnen lezen. Terug een prachtig werkstuk met
ongelofelijke beschrijving, mijn hoed af!!! CHAPEAU!!!
Proficiat met het resultaat en graag tot op de eerst volgende vergadering. GRTS

De eerste bestemming waar hij naar toekomt is uiteraard bij ons op de vergadering op 23 september '15 om daarna door te reizen naar Zuthpen op 27 september '15.
Bedankt voor de positieve reactie Chris.
Groetjes aan vader.
Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een kunstwerk, subliem uitgevoerd met veel oog voor detail.
Bedankt voor het plaatsen van de hele fotoreeks.
Ronny

Bedankt Ronny voor de opvolging. Nu nog mijn staander maken en het plaatje is compleet. De verwerking hiervan zal ik ook nog bij plaatsen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig werk Didier...



Ik had meteen een beeld bij je staander.... een vorm ruwweg gelijk aan de vorm van je ballon maar dan groter en dan aan de buitenkant met een wolkvorm erin verwerkt zodat het lijkt of je balon door de wolken vliegt..... Weet niet of het iets is maar dacht laat het je weten...

Bedankt Scheppie voor de opvolging van het project.
Ik vind uw idee zeker de moeite waard om te overwegen als staander. Eigenlijk had ik iets anders in mijn gedachten, maar nu twijfel ik.
Wie zal uw idee een bijdrage worden in mijn project. Ik sta altijd open wat anderen denken.
Groetjes sirjacobs Didier.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik vind ook de mand veel te groot t.o.v. de ballon. De kettinkjes en schroefoogjes passen er ook niet goed bij. Het geheel gaat een beetje lomp aan doen.
Qua draaiwerk vind ik het wel heel knap gedaan. Hoewel segmenteerwerk niet echt mijn ding is heb ik wel bewondering en respect voor de makers van dit soort werkstukken.
Chapeau voor de verslaglegging van het geheel
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig vakwerk, zoals gewoonlijk!

Een bemerking wel: lijkt de mand nu niet wat groot voor de ballon?


Sam,
Ik begrijp dat je de mand wat groot toont. Ik denk dat dit te maken heeft met de stand hoe ik de foto's heb genomen.
Als je er eigenlijk letterlijk voor staat past de ballon en mand qua grootte perfect bij elkaar.
In werkelijkheid is een mand ook groter dan de onderste hals van de luchtballon.
Mocht er nog een gedraaid ventje in staan, dan zou dit misschien nog meer de kers op de taart zijn.
Dit zal er waarschijnlijk ook nog in komen, maar eerst de staander maken.
Alvast bedankt voor uw reactie.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik vind ook de mand veel te groot t.o.v. de ballon. De kettinkjes en schroefoogjes passen er ook niet goed bij. Het geheel gaat een beetje lomp aan doen.
Qua draaiwerk vind ik het wel heel knap gedaan. Hoewel segmenteerwerk niet echt mijn ding is heb ik wel bewondering en respect voor de makers van dit soort werkstukken.
Chapeau voor de verslaglegging van het geheel

O Peatey,
Ik respecteer uw mening. We hebben allemaal een eigen idee waarvan we iets gaan realiseren. Voor de ene is het te lomp en de andere is het goed bij het houtdraaien. Dit is een gegeven waar we niet over kunnen discuteren vind ik. Ieder zijn eigen smaak, maar ik respecteer zeker dat je mijn draaiwerk knap vind en dat je mijn verslag positief hebt doorgenomen.
Segmentwerk is ook niet voor iedereen weggelegd want er kruipt daar enorm veel werk/tijd in en je moet toch in het bezit zijn van degelijk materiaal om dit te kunnen maken. Je moet ook graag verlijmingen doen. Anderen nemen graag een stuk boomstronk laat ons zeggen om daar iets creatiefs uit te draaien. Vind ik ook heel boeiend om te zien en te doen hoor.
Al bij al,we zijn er om iets te tonen op deze forum en te beoordelen.
Bedankt voor uw mening O Peatey.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
IK heb mijn idee qua staander eens via sketchup getekend.
Dit zou mijn resultaat moeten worden.
staander ballon.jpg

De ballon zal je even zelf moeten erbij bedenken.

Het idee met een wol van Scheppie vind ik fantastisch, maar ik ben geen geen kunstenaar op het gebied van schilderen.
Het zou een echt wolk moeten vertonen en ik denk dit niet te kunnen bereiken en een gewone plank omfrezen in een bepaalde houtsoort zou niet mooi zijn.
De vorm van een wolk zou geen probleem zijn. Vandaar de keuze van een cirkel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Didier.

Wanneer je de ballon aan een voet wilt plaatsen, is het dan geen idee om ook de voet zelf te draaien? Bijvoorbeeld zoals bij deze huisjes? Ik wil dat zelf ook gaan proberen, alleen nog even de juiste ijzerdraad vinden.

BH3.jpg

Het voordeel hiervan lijkt me dat je hout in de gelijke soort kan gebruiken voor een meer uniforme look? Het belangrijkste lijkt me om de staander niet te ingewikkeld te maken, de ballon dient de blikvanger te zijn.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoi Didier.

Wanneer je de ballon aan een voet wilt plaatsen, is het dan geen idee om ook de voet zelf te draaien? Bijvoorbeeld zoals bij deze huisjes? Ik wil dat zelf ook gaan proberen, alleen nog even de juiste ijzerdraad vinden.

Bekijk bijlage 34775

Het voordeel hiervan lijkt me dat je hout in de gelijke soort kan gebruiken voor een meer uniforme look? Het belangrijkste lijkt me om de staander niet te ingewikkeld te maken, de ballon dient de blikvanger te zijn.

Wim prachtige voorbeelden, maar ik zit nog met iets in mijn achterhoofd dat nog een extra aandacht kan trekken, maar daar kan ik nu nog weinig over zeggen. Ik hou het liever nog wat geheim.
Als de tijd rijp is komt de verrassing naar boven.
Een tipje van de sluier is, het is typisch Nederlands gericht.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag na de schooluren heb ik via de cnc mijn mdf gefreesd om een kaliber te vormen.
Hier zijn de uitgefreesde modellen. 2 x 18 mm en een 22 op elkaar om ongeveer 58 mm te hebben.

P9020459.jpgP9020460.jpgP9020461.jpg

De opening tussen de 2 delen is 18 mm om fijne lamelletjes van een 2-tal mm te verlijmen tot 18 mm.
P9020454.jpg

Het samen lijmen met schuimlijm en gewoon aan elkaar geschroefd.
Deze moesten perfect haaks op elkaar gelijmd worden.
P9020464.jpgP9020466.jpgP9020468.jpgP9020469.jpgP9020471.jpgP9020472.jpgP9020475.jpgP9020479.jpgP9020480.jpg

Het andere deel op dezelfde wijze gelijmd.
P9020481.jpg

Dit zijn mijn mallen om de lamelletjes erin te verlijmen.
P9020484.jpgP9020483.jpg

Dit is nu mijn voorlopige voorbereiding voor vandaag en morgen kan ik hopelijk alle lamelletjes van een 2-tal mm klaar maken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De lamelletjes werden vandaag gezaagd met de paneelzaag en nog eens op dikte geschuurd op 1,8 mm met de vandikte/btreedte schuurmachine.
De samenstelling van hout is beuk met afrormosia. De afrormosia zit tussenin de 2 lagen beuk. Zo vorm ik weer een lijnenspel die terug te vinden is over mijn ganse luchtballon.
De bedoeling is het lijnenspel in de voet te steken.
De lamellen zijn voorlopig tussen de mallen gespannen zonder lijm gedurende een 24-tal uren. Zo zijn de vezel wat uitgerokken of samen geduwd in de boogvormen.
Bij het lossen morgen, zullen deze al wat vervormd zijn en gemakkelijker terug toe spannen met lijm aan.
Hier mijn voorbereidingen.
P9030485.jpgP9030488.jpgP9030490.jpgP9030491.jpgP9030494.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik snapte er gisteren werkelijk niets van, nu begint het me te dagen :). Bedankt voor het prikkelen van de ietwat trage hersenen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Terwijl de lamelleljes in de mal opgespannen zitten zonder lijm om het uitrekken/samenduwewen van de vezels te bekomen, heb ik nog een 2-tal segmenten van ongeveer een 300 mm diameter gemaakt.
De werkvolgorde zal ik niet meer plaatsen aangezien dit al getoond werd door mij bij het realiseren van de ballon.
Hier de resultaten.
P9040497.jpgP9040498.jpgP9040496.jpg
De keuze van het hout is uiteraard dezelfde als het gebogen stuk waar de ballon aan komt te hangen.
Deze in beuk heb ik gisterenavond nog gelijmd en de afrormosia werd pas deze morgen gelijmd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.