Een luchtballon.

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@sirjacobsd, had u graag als docent moge ervaren, ten tijde van mijn jonge jaren met korte broek. Inspirerend wat u uit kleine stukjes hout weet te creëren.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@sirjacobsd, had u graag als docent moge ervaren, ten tijde van mijn jonge jaren met korte broek. Inspirerend wat u uit kleine stukjes hout weet te creëren.

Huib, ik had u graag als kleine knaap met korte broek heel wat fijne kneepjes van het vak aangeleerd.
Velen van mijn leerlingen, collega's, enz. trekken zich op aan mij met wat ik allemaal doe tijdens en na de schooluren.
Voor mij is dit het normaalste wat er maar kan zijn, namelijk ervaring en vakkundige info doorgeven. Dit is mij n leven en heb dit te danken aan mijn ouders die dit meegegeven hebben.
Ik ten zeerste vereerd met de woorden die u mij aanschrijft.
Wie weet ontmoeten we elkaar nog eens op gelijk welk evenement.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De 2 dikke gelijmde segmenten die de voet moeten vormen werden in fijne lagen gezaagd en op dikte geschaafd.
Er werden 3 segmenten weer geschrankt op elkaar gelijmd en dit weer in 2 fases met nageltjes zoals ik al eerder bij de ballon heb toegepast.
Eén laagje afrormosia is nu over en gelukkig want er is een stuk uitgevlogen tijdens het schaven door de warrige vezelstructuur.
Hier de verlijmde eindfase.
IMG_5639.jpgIMG_5636.jpgIMG_5638.jpgIMG_5634.jpg

Tijdens het droogproces van deze segmentdelen heb ik dan verder gedaan aan de gebogen staander die ondertussen al 2 dagen onder spanning staan zonder lijm.
De volledige vorm moet je zeker niet verwachten want de lamellen komen toch ver naar hun oorspronkelijke vorm, maar de vezels zijn toch flink uitgetrokken en samen geduwd geweest wat het lijmen nu toch zal vergemakkelijken.
Hier de voorbereidende werken naar het effectieve lijmproces.
De uitstekende lamellen afzagen tegenover de mallen en een stootblokje opschroeven met wat kleefband aan voor de uitkruipende lijm.
IMG_5623.jpgIMG_5631.jpg

Het geheel lossen.
IMG_5641.jpgIMG_5642.jpg

Stootblokjes aanschroeven aan één van de vlakke kanten van de onderste mal met kleefband om het verschuiven zijdelinks op te vangen met lijm aan de lamellen.
IMG_5643.jpg

Kleefband doen aan de beide mallen om de uitkruipende lijm op te vangen zodanig dat het verlijmde stuk niet kleeft aan de mallen.
IMG_5645.jpgIMG_5657.jpg

Lamellen insmeren aan één zijde met structanlijm.
IMG_5658.jpgIMG_5660.jpgIMG_5661.jpg

Lamellen samen leggen en opspannen tussen de mallen.
IMG_5662.jpgIMG_5663.jpgIMG_5666.jpg

En nu alles laten drogen tot morgen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zie dit vandaag voor het eerst maar ik vindt je wel een kunstenaar hoor!
Ik vind het geweldig als ik zie hoeveel werk erin zit en hoe het eindresultaat is, m'n complimenten.
Leuk ook zo'n verslag met heeeeel veeeeel foto's.
Aangezien ik nog niet zo lang op dit forum kom vroeg ik me af wat dat plus 1 betekent, is dat een soort van stemming voor de eregalerij?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zie dit vandaag voor het eerst maar ik vindt je wel een kunstenaar hoor!
Ik vind het geweldig als ik zie hoeveel werk erin zit en hoe het eindresultaat is, m'n complimenten.
Leuk ook zo'n verslag met heeeeel veeeeel foto's.
Aangezien ik nog niet zo lang op dit forum kom vroeg ik me af wat dat plus 1 betekent, is dat een soort van stemming voor de eregalerij?

Bedankt Willem dat je mijn project hebt doorgenomen.
Een kunstenaar noem ik mezelf niet hoor.
Ik ben van kleins af een gewoon opgevoede kerel die houtbewerker geworden is waarvan ik uitgegroeid ben tot leraar houtbewerking.
Voor mij is het puur een hobby.
Wat de +1 stemming betekent, dit zijn mensen die het project graag in de eregalerij graag zouden zien staan op deze forum.
Dit is iets dat de leden denken over mijn project hier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier de lijmresultaten van de laatste 2 stukken die deel uitmaken van het volledige project.

Dit moet de voet worden van het ganse ophangsysteem voor de luchtballon.
IMG_5672.jpg

Hier de gebogen staander om de luchtballon aan te bevestigen.
IMG_5671.jpg

Deze avond komen er misschien nog wat foto's bij afhankelijk van de tijd die ik er kan insteken.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Vandaag na de schooluren heb ik via de cnc mijn mdf gefreesd om een kaliber te vormen.
Hier zijn de uitgefreesde modellen. 2 x 18 mm en een 22 op elkaar om ongeveer 58 mm te hebben...

Als je de beschikking hebt over een CNC machine kun je het jezelf in het vervolg heel veel makkelijk maken door 2 of meer gaatjes nabij de rand van het werkstuk te frezen met de maat van een standaard deuvel. (bijv. 8mm).
Je kunt die dan gebruiken om bij het verlijmen verschuiving te voorkomen. Dan is het haast onmogelijk om bij het opdikken een nauwkeurigheidsfout te gebruiken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als je de beschikking hebt over een CNC machine kun je het jezelf in het vervolg heel veel makkelijk maken door 2 of meer gaatjes nabij de rand van het werkstuk te frezen met de maat van een standaard deuvel. (bijv. 8mm).
Je kunt die dan gebruiken om bij het verlijmen verschuiving te voorkomen. Dan is het haast onmogelijk om bij het opdikken een nauwkeurigheidsfout te gebruiken.

Hans,
Daar heb je zeker een punt op. Niet aan gedacht, maar de modellen frezen moest wat rap gaan, maar het is zeker geen excuus.
Bedankt voor de tip.
 
Laatst bewerkt:

Keizer Jacques

Nieuw lid
3 mrt 2014
22
0
Belgie
Zeer mooi gedaan weeral om te pronken met zo een mooi stuk dikke proficiat colega
we gaan onze ogen weer de kost geven op de beheenkomst van de gilde van de houtdraaiers in België.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooi gedaan weeral om te pronken met zo een mooi stuk dikke proficiat colega
we gaan onze ogen weer de kost geven op de beheenkomst van de gilde van de houtdraaiers in België.

Bedankt Jacques, de primeur van het geheel zal voor het eerst te zien zijn bij onze bijeenkomst (West-Vlaanderen) om daarna een dag of 4 later te reizen naar Zuthpen samen met u Jacques.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Volgende update.

De gelijmde gebogen staander vlak schaven en op breedte schaven.
P9070502.jpgP9070505.jpg

Ronding aan de top gebogen staander aftekenen en schuren met de verticale schuurmachine.
P9070507.jpgP9070508.jpg

Een rest betonplex aan een vaste flens schroeven en op een diameter draaien gelijk aan de buitendiameter segmentdelen die de voet vormt.
Deze is 310 mm.
P9070510.jpg

Segment deel vast schroeven aan de betonplex op de juiste plaats.
Er werden 3 schroeven ingedraaid. deze zijn de plaats waar pootjes onder komen te staan.
P9070511.jpg

Het geheel op de draaibank plaatsen en de buitendiameter draaien.
P9070513.jpgP9070516.jpg

Binnendiameter aftekenen (190 mm) en draaien.
P9070518.jpgP9070520.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Gaatje frezen met de cnc om de gebogen staander met een pennetje te kunnen vergaren.
Onder het kleefband werd nog een cnc bewerking gedaan, maar deze geef ik maar prijs in Zuthpen.
Wie komt op 27 september 2015 zal het daar zien.
Forumleden die niet kunnen komen, ik maak het bekend na Zuthpen.
P9070526.jpg

Pennetje zagen met de paneelzaag.
P9070521.jpgP9070522.jpg

Pennetje aanpassen tegenover het gat in het segmentdeel en vergaren.
P9070524.jpgP9070529.jpgP9070534.jpg

Afrondingen frezen aan de voet en gebogen staander met een radius van 5 mm.
De frezingen heb ik uiteraard niet gedaan in mijn keuken maar wel in mijn werkplek.
P9070535.jpgP9070540.jpgP9070542.jpg
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
ik gok op "woodworking.nl", mooie afwerking van een waanzinnig project, ik kan helaas niet naar Zutphen komen maar de foto's maken veel goed!!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Didier, als volgende project hopelijk een stapel tollen, pennen, sleutelhangers. Even genieten van het draaien zonder rekenwerk :).
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
ik gok op "woodworking.nl", mooie afwerking van een waanzinnig project, ik kan helaas niet naar Zutphen komen maar de foto's maken veel goed!!

MarcelG,
Spijtig dat je er niet kan zijn in Zutphen, ik had je graag ontmoet, maar je zal het wel te weten komen als uw gok juist is of niet.
Het kan nog wat anders zijn?:mad::confused:
Het blijft geheim tot ik in Nederland ben op 27 september.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, als volgende project hopelijk een stapel tollen, pennen, sleutelhangers. Even genieten van het draaien zonder rekenwerk :).

Komt het wat te ingewikkeld Wim?
Er zat wat draaiwerk in de voet (segmentendeel) en de rest is puur houtbewerking met al dan niet moderne technieken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.