Een luchtballon.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Didier, wellicht een beetje vreemd maar ik had net een vergadering met mijn team en uw werkstuk besproken. Men werd nieuwsgierig en toen hebben we met een groepje in dit topic nog eens alle foto's bekeken. De reacties:
- Wat prachtig
- Die man is vak Idioot.
- Hier moet hij zijn werk van maken :).
- en nog wat complimenten over en weer.

Sommigen begrijpen mijn enthousiasme over houtdraaien nu een stuk beter.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het is echt prachtig werk, succes met je verdere afwerking. buig buig buig het ziet echt ongelooflijk knap uit.

Het lijkt wel of er voor de rest niet veel meer gepost word, iedereen is alleen jouw topic aan het volgen en lezen.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, wellicht een beetje vreemd maar ik had net een vergadering met mijn team en uw werkstuk besproken. Men werd nieuwsgierig en toen hebben we met een groepje in dit topic nog eens alle foto's bekeken. De reacties:
- Wat prachtig
- Die man is vak Idioot.
- Hier moet hij zijn werk van maken :).
- en nog wat complimenten over en weer.

Sommigen begrijpen mijn enthousiasme over houtdraaien nu een stuk beter.

Wim, heel tof dat je mijn project bespreekt met uw team.
Ik heb er geen woorden voor over hun reacties. Ik sta enkel met mijn mond vol tanden en weet niet wat gezegd.
Zo'n lof, maar het heeft me steeds een boost om nog meer mijn lat te gaan verleggen.
Bedankt ze allemaal en hopelijk blijven ze me volgen.
Groetjes.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het is echt prachtig werk, succes met je verdere afwerking. buig buig buig het ziet echt ongelooflijk knap uit.

Het lijkt wel of er voor de rest niet veel meer gepost word, iedereen is alleen jouw topic aan het volgen en lezen.

Ik voel me een koning op handen gedragen met al deze ongelofelijke reacties.
Bedankt voor het compliment en het volgen van mijn project
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Respect voor het ambachtelijk werk. Het creeeren van een echte ballonvorm is zeer goed gelukt.

Ik ben benieuwd naar het mandje. Wordt dit gedraaid of komt er een gesneden stro-achtig mandje onder? Het zou zeker erg tof zijn als er ook houtsnijtechnieken aan te pas gaan komen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Respect voor het ambachtelijk werk. Het creeeren van een echte ballonvorm is zeer goed gelukt.

Ik ben benieuwd naar het mandje. Wordt dit gedraaid of komt er een gesneden stro-achtig mandje onder? Het zou zeker erg tof zijn als er ook houtsnijtechnieken aan te pas gaan komen.

Meron,
Ik heb zopas iets uitgetekend via autocad.
Dit zou langs de vier zijden komen van het vierkantig mandje.
Ik denk dat dit passend zal zijn bij de ballon.

mand luchtballon.jpg

Wat is uw mening van u en alle forumleden?
Alvast bedankt voor het volgen en de positieve reactie Meron.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Meron,
Ik heb zopas iets uitgetekend via autocad.
Dit zou langs de vier zijden komen van het vierkantig mandje.
Ik denk dat dit passend zal zijn bij de ballon.

Bekijk bijlage 34414

Wat is uw mening van u en alle forumleden?
Alvast bedankt voor het volgen en de positieve reactie Meron.

Didier, ik twijfel over de schuine lijnen die zie ik niet in de ballon en zou dan ook voor rechte lijnen kiezen...maar wie ben ik nou om een kunstenaar te vertellen wat hij zou kunnen doen, wat u ook kiest het zal het werkstuk alleen verder verfraaien!
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Didier, ik twijfel over de schuine lijnen die zie ik niet in de ballon en zou dan ook voor rechte lijnen kiezen...maar wie ben ik nou om een kunstenaar te vertellen wat hij zou kunnen doen, wat u ook kiest het zal het werkstuk alleen verder verfraaien!

Ik twijfel niet en vind dit heel mooi, het zou een heel mooi passend mandje zijn zeker door die lijnen die erin zitten past super bij de rest. Doe zeker verder zo.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Eerlijk gezegd durf ik niet echt met een advies te komen met een werkstuk als dit.

Enige wat ik zou willen aangeven, het draait om de luchtballon, niet om de mand, oftewel de kunst van het weglaten van al te veel drukke details kan belangrijk zijn zodat mensen naar de ballon ipv de mand kijken.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
tussen de ballon en het mandje zit alleen in het echt optisch vrij weinig. De brander en wat kabels.
Hoe ga je het mandje eronder bevestigen?
Wellicht het meest realistisch om een brander te draaien en dan deze met het mandje in touwen onder de ballon te hangen?
Je zult de ballon dan alleen hangend kunnen tonen en niet staand.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Als ik deze prachtige ballon zie krijg ik er een nostalgisch gevoel bij.
Ik denk dat een ronde mand, zoals bij de eerste ballons van 200 jaar geleden, helemaal geen slecht idee is.
Zie ook het plaatje van Heckeman op pagina 6.

Vast maken zou kunnen door een touwnetje aan de bovenkant te doen, met een paar draden om de ballon heen, naar beneden waar de mand aanhangt.
Dan blijft de mand zelfs los van de ballon, waardoor je altijd nog de mand makkelijk kan vervangen voor een vierkante.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik denk ook dat het hier gaat om een prachtig object en in mijn optiek hoeft dat niet altijd 100% waarheids-getrouw te zijn:

Hier een voorbeeld (bron: lumberjocks) van een ballon van met ronde mand (houtgedraaid) , staat er erg mooi bij vind ik persoonlijk.
https://www.pinterest.com/pin/424182858623629150/

Maar heb er vertrouwen in dat wat je keuze ook wordt het vast en zeker erg mooi wordt.

Richardoe,
Ik heb getwijfeld of ik een ronde mand ging nemen of niet.
Ik ging voor de volle 100% tot het realiseren van een ronde mand voor Tantic af kwam dat een ronde mand in werkelijkheid niet vlak komt te staan bij het landen.
Dit was de druppel die over liep om toch een vierkant te nemen.
Ik spiegel me dus naar de realiteit nu.
Ik zal hoogst waarschijnlijk nog een rond mandje maken om af en toe eens een wissel te doen.
Wat u hier toont via printerest, vind ik prachtig qua mandje. ik denk dat dit zal nageaapt worden door mij, maar eerst het vierkantige maken.
De luchtballon komt met een vierkantige mand aan in Zuthpen.
Ik wil u ook zeker bedanken voor het opvolgen van mijn project als advies geven van de mand.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als ik deze prachtige ballon zie krijg ik er een nostalgisch gevoel bij.
Ik denk dat een ronde mand, zoals bij de eerste ballons van 200 jaar geleden, helemaal geen slecht idee is.
Zie ook het plaatje van Heckeman op pagina 6.

Vast maken zou kunnen door een touwnetje aan de bovenkant te doen, met een paar draden om de ballon heen, naar beneden waar de mand aanhangt.
Dan blijft de mand zelfs los van de ballon, waardoor je altijd nog de mand makkelijk kan vervangen voor een vierkante.


Bedankt Raymond voor het nadenken hoe het mandje bevestigt kan worden aan de ballon.
Zoals je kunt lezen bij Richadoe, heb ik de keuze gemaakt om vierkantig te gaan, maar een rond maak ik nog achteraf.
Ik ben nu al bezig met de verlijmingen waarvan binnenkort de foto's volgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Al is het een tijdje geleden dat ik niets meer heb gepost rond mijn luchtballon, ik heb niet stil gezeten.
De zaag en lijm voorbereidingen werden uitgevoerd waarvan ik nu pas de laatste verlijming heb gedaan.
Met wat geluk kan ik deze namiddag na de uitharding van de lijm verder doen.

Het hout werd eerst gezaagd en geschaafd om vervolgens te zagen volgens mijn uitgetekende model.
Hiervoor heb ik de paneelzaag gebruikt op mijn school om de vijf verschillende soorten hout correct te kunnen verzagen.
Op de foto zien jullie er vier staan, maar ik had er één vergeten bij te leggen.
P8210446.jpgP8210451.jpgP8210453.jpgP8210454.jpgP8210457.jpg

Het verlijmproces is in verschillende fases gebeurd.
De 3 buitenste lagen werden eerst apart gelijmd doordat daar geen detail meer inzit. Dit was vrij simpel om op te spannen.
Ik heb het toch in een soort malletje gelijmd om de vlakken aan de kopkanten en zijkanten gelijk te houden.
Het malletje werd eerst rondom rond haaks gezaagd. Daarna strookjes multiplex van een 30-tal mm op geschroefd gelijk met de buitenrand mdf-plaatje.
P8210469.jpgP8210478.jpgP8210480.jpgP8210481.jpgP8210483.jpgP8210484.jpgP8210486.jpgP8210487.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De 2 middelste lagen verlijmen in verschillende fases via plakband en spanschroeven.
Ieder deeltje werd apart verlijmd om daarna alles samen te spannen.
P8210460.jpgP8210459.jpgP8210461.jpgP8210462.jpgP8210464.jpgP8210489.jpgP8210490.jpgP8210493.jpgP8210494.jpgP8210497.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na de droging van de 2 middelste lagen werd er aan de buitenkanten weer een laagje opgelijmd, maar eerst werd de uitgekropen lijm weggeschuurd.
P8230503.jpg

De plaatst eerst correct bepaald.
P8230505.jpgP8230508.jpg

De verlijming ervan.
P8230511.jpgP8230513.jpg

Eindresultaat.
P8230515.jpgP8230516.jpg

De zij stukjes van deze laag bij lijmen.
De mal die eerde al gebruikt werd is aangepast om de volgende stappen te kunnen uitvoeren.
P8230524.jpgP8230525.jpgP8230528.jpgP8230530.jpgP8230534.jpgP8230538.jpg

Resultaat na uitharding lijm.
P8230541.jpg

Na het vlak schuren met de machine werd de plaats weer bepaald voor de volgende lagen en precies op dezelfde wijze gaan lijmen.
P8230542.jpgP8230543.jpgP8230545.jpgP8230547.jpgP8230549.jpgP8240344.jpg

De eerder gelijmde 3 buitenste lagen nu verlijmd met het ganse verlijmde detail.
P8240346.jpgP8240347.jpgP8240350.jpgP8240349.jpg

Nu weer wachten tot alles aan elkaar vast gehecht is om verder te kunnen doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.