Een droom komt uit.....

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Rick,

Hoe wordt de balkaag verankerd aan de stalen liggers, vooral bij de randliggers? Worden hier nog plaatjes ingelast of met een houtdraadbout door het lijf in de kop van de balklaag?
Bij de tussenliggers wordt alles op z'n plek gehouden doordat de beplating doorloopt over de stalen ligger.


mvg

Ronald
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ronald, bij mijn weten blijft de balklaag gewoon los liggen tussen het h-profiel. De platen spaanplaat worden geschroefd aan de balken. Daarop komt zometeen een heleboel hout en wat machines......maar vooral een heleboel hout...en fineer natuurlijk....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wel leuk om te zien hoe vaak deze post al gelezen is. ruim 12000 keer....Vanmiddag ga ik even foto's maken....Yep, ik heb weer een camera!!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Rick,

Ik vroeg dat omdat ikzelf wat problemen gehad met een randligger in een vergelijkbare situatie. De randligger kan door de excentrische belasting wegdraaien. Eea is afhankelijk van de overspanningen van de balklaag en de stalen ligger en de werkelijke belasting die erop komt.

Succes, ziet er goed uit

mvg

Ronald
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goed...kom net uit de werkplaats...Gaaf gezicht nu er weer een heel deel overgeschoten is. Heb ook al even gewandeld op de zolder!!

IMG_0341.jpg
Tijdelijke trap...

IMG_0340.jpg
Opgang naar zolder....

IMG_0336.jpg
De eerste platen liggen al..

IMG_0338.jpg
goed gereedschap is het halve werk...

IMG_0335.jpg
Nou...begint er dus al mooi om te lijken..

Morgen gaat er een deel van de houtvoorraad naar zolder aangezien de benedenverdieping leeg moet zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Spaander : Klopt helemaal....dat kwam wel erg mooi uit maar natuurlijk blijft de echte woodworkersattic gewoon diegene in ons huis !!

Dit weekend komt er een soort megaschuur-machine die de betonvloer een wat netter uiterlijk zal gaan geven. Dat zal een mooi spectakel gaan worden, ik hoop dat ik voor die tijd mijn nieuwe camera binnen gekregen heb. Het is dus zaak om zoveel mogelijk van de benedenverdieping weg te ruimen. Na het schuren gaan we dus oxanolie aanbrengen om de vloer af te werken. Hierna dus verder met zaken zoals electra,kantine enz.....
 

PBT

Actieve deelnemer
Wat vind de constructeur daarvan, wat staat er op de tekening?

Ik denk niet dat iemand er moeilijk over zal doen als de balken los liggen in de stalen balk. Alleen al met de platen erop geschroefd kunnen ze nergens naar toe, tel daarbij ook nog een keer de totale belasting bij op... ik denk niet dat dat ooit nog van de plaats komt! Je het zowiezo niks van doen met windkrachten e.d. die erop komen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Het gaat voornamelijk om de randligger, die kan kippen/torderen onder de eenzijdige belasting en daarmee kan de hele vloer naar beneden komen. Is iets waar terdege rekening mee moet worden gehouden, dus goede vraag van Bijtel.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.064
110
Het gaat voornamelijk om de randligger, die kan kippen/torderen onder de eenzijdige belasting en daarmee kan de hele vloer naar beneden komen. Is iets waar terdege rekening mee moet worden gehouden, dus goede vraag van Bijtel.
dan komen nog heel wat vloeren naar beneden.:D
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Niet als er goed gerekend is en de detaillering klopt. Volgens mij komt er best wat hout op dat zoldertje te liggen.......
 
A

Athanor

Guest
Eerlijk gezegd kan ik de redeneringen niet goed volgen en wil ik wel begrijpen wat er dan aan de hand kan zijn en hoe dat dan mis kan gaan. Is dat zonder schets uit te leggen?

Fons
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Ik kan een poging wagen.
Als je een staalprofiel aan 1 kant belast, zoals bij een randligger het geval is omdat daar maar aan 1 zijde balken in liggen, dan kan het staalprofiel gaan vervormen. Dit komt door de vertikale kracht die exentrisch aangrijpt op het profiel. Het profiel zal hierdoor niet alleen doorbuigen, maar kan ook zijwaarts vervormen en/of over de lengte roteren. De ligger verplaats zicht hierbij ook zijwaarts. Als de balken los in de ligger liggen is er niets wat de zijwaartse verplaatsing en/of rotatie verhindert. Door de zijwaartse verplaatsing kunnen de balken van de flens van de stalen ligger afglijden en dan duvelt de boel in elkaar. Die kans is groter naarmate de vloerbelasting hoger is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Uhmm....om eerder te zijn ? Ik begrijp er helemaal niets maar zal dit zeker aangeven vandaag. Wat ik wel weet is dat er gisteren wat ijzeren kruizen zijn geplaatst en dat er een soort van trekstang door alle balken is gekomen om alles bij elkaar te kunnen trekken...... Om 8 uur gaat de vloerschuurmachine in. We gaan niet voor een volledig horizontaal geheel maar vooral voor een minder hobbelige vloer.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo.....net even ontbeten....Nu even douchen en dan naar de werkplaats. Niets is zo fijn voor het klusteam als er gelijk al koffie klaar staat. Vraag me geen kantine te bouwen maar een kop koffie zetten kan ik als de beste!!!
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de indruk dat de constructie redeljk overgedimensioneerd is. Dat kan risico's toch ook elimineren?

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
De constructie is inderdaad goed doorgerekend...het hoe en waarom is mij niet duidelijk....gelukkig heb ik meer verstand van mooi hout...hahaha

IMG_5420.jpg

IMG_5421.jpg
Mooi leeg he ..... Vanmorgen is de vloer opgeschuurd en straks gaat de oxan-olie erop. Het zal een vloer blijven met enige hobbels en bobbels maar daar gaan we het mee doen.

IMG_5422.jpg
Firma Fikse heeft zijn container gebracht.....nu aan ons de schone taak om deze vol te krijgen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.