Een droom komt uit.....

WR1944

Oud hout
Gave klus dat staalwerk. In een vorig leven heb ik dit soort van projecten gedaan. Het ontwerpen van die constructies en het begeleiden bij de montage vond ik één van de leukste dingen om te doen. Voor buitenklussen in de winter had ik me zelfs poolkleding van het Amerikaanse leger aangeschaft.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick.
Ben een tijdje niet op het forum en in de tussentijd komt jouw droom uit. Ik kijk met veel plezier en jaloezie naar de enorme snelheid waar ook dit project vorm krijgt. Ik zie dat er voor zowel jij als Tamar een heel mooi paleis ontstaat. Mocht je handjes nodig hebben dan hoor ik dat graag van je. Voor de opening maak ik zeker een plaatsje vrij in de agenda.

HG Hugo:p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteravond ben ik nog even in de loods geweest. De middag is zeer productief geweest, bijna alle voetplaten zijn gelast. Volgens mij moeten er nog 6 platen gelast worden. Dan kan het schilderen beginnen.......grrrr....waarom is het zo koud ???
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Net even winterbanden onder de auto laten zetten. Er zit een bandenboer op 100 meter van de loods....ben dus weer even naar de loods gegaan. Soms is het gewoon prettig om gewoon even rond te lopen en te denken over hoe het er over 2 maanden uit kan zien......

Gistermiddag is er toch weer wat gewerkt zag ik....Alle voetplaten zijn gelast dus die kunnen vandaag een likje verf krijgen aan de onderkant....Wanneer dit geschilderd is dan kan er ook snel gebouwd worden......Dat lijkt me een bijzonder moment.....

Het hout voor de vloer komt ook deze week ergens....Kleine 80 balken 230x45x4700mm.....Slik......Uit alle balken moet een stukje uit gezaagd worden.....Daar krijg je het wel warm van!!

Daarna moeten de vloerplaten geschilderd worden....Leek ons wel handig om die eerst te schilderen en dan pas vast te schroeven....

Wordt dus weer vervolgd
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Wat is de bedoeling van de bovenruimte/bovenverdieping? Word dit kantoorruimte of iets dergelijks?

Groeten Rudolf.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Kantoorruimte is een optie....echter verwacht ik niet dat iemand daar lekker rustig kan werken met al die machines beneden...Hahaha

Op de verdieping komt de houtvoorraad voor het houtwinkeltje te liggen en we gaan daar wat ruimte creeeren die gehuurd kan worden per dagdeel,week ,maand enz enz. Verder komt op deze verdieping een plek voor machines die we niet dagelijks nodig zijn en natuurlijk heeft iedereen een rommelhoek nodig....Dat kan fijn op zo'n verdieping...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
We zijn weer een stukje verder!!! De metalen staanders "staan" en vandaag is er een en ander in de grijze grondverf gezet !!!

IMG_5276.jpg

IMG_5277.jpg

IMG_5278.jpg
Broer van Tamar is druk aan het schilderen!!!

IMG_5275.jpg
De achterste stapel zijn de vloerplaten (4 x 1 meter) en de stapel ervoor zijn de vloerbalken.....allemaal klaar om erin gemaakt te worden.........
 

WR1944

Oud hout
Uit pure nieuwsgierigheid: Hoe hebben jullie de staanders verticaal uitgelijnd?
Nogmaals, het is een mooi project, alleen jammer dat het zo koud is. Met een hogere temperatuur werkt het veel lekkerder. Dat weet ik uit een eerder leven toen ik met -25 graden een klus begeleidde in Noord-Duitsland. Maar daar heb ik warm bier leren waarderen. ;-)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Koud ? Dat zeg je netjes...hahaha....Vandaag was het 6 graden......zonders kachel was het 1 graad....brrrr.....

Uitgelijnd ? Werkelijk geen idee ....met dergelijke klussen laat ik het werk aan de vakmensen over........
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.064
110
Uit pure nieuwsgierigheid: Hoe hebben jullie de staanders verticaal uitgelijnd?
zo te zien door moeren op de ankers te draaien, en daar de kolom met de voetplaat op zetten, dan is het een kwestie van stellen doormiddel van die moeren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dit weekend hebben we relatief weinig te doen.....even bijkomen dus !! Het plan is dus om komende week eaa omhoog te gaan takelen...Daar kijk ik wel naar uit. Toch een soort van mijlpaal !!
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Vordert goed Rick.
Misschien een leuke bestemming als ik in de zomer met de motor ga rondtoeren.
Komt er ook een koffiehoekje ? :)
 

WR1944

Oud hout
zo te zien door moeren op de ankers te draaien, en daar de kolom met de voetplaat op zetten, dan is het een kwestie van stellen doormiddel van die moeren.

Als je het op die manier doet mis je de mogelijkheid om de verticale belasting op te vangen via vlaktedruk op het beton. De staanders "hangen" als het ware aan de ankers. Voor zaken als licht- of vlaggenmasten is dit een gebruikelijke oplossing. Een betere manier is na het verticaal stellen de voeten te ondergieten met beton zodat de kracht over een groter vlak verdeeld wordt. Je kan de voeten dan strak trekken tegen de vloer.
 
Het op bouten stellen van de staanders is een gebruikelijke methode in de bouw. Wel moeten daarna voor er belasting komt op de staander de voetplaten worden onderkauwt met een aardvochtige specie. Hierdoor wordt de druk op de staander niet op de ankers overgebracht maar over het volle oppervlak van de voetplaat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Je kunt de voetplaten ook gewoon ondersabelen met krimparme mortel, zou ik sowieso doen om troep onder de poten te voorkomen. Of komt er nog een afwerkvloer in?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vanmiddag belde Tamar of ik zin had om nog even wat te schilderen....Ach een uurtje kwasten kan nooit kwaad toch ? Al het staal staat in de grondverf en we hebben de 1e muur helemaal wit geschilderd.....Daar knapt de loods wel een enorm stuk van op. Rest van de week worden de overige muren geschilderd....er blijft 1 muur ongeschilderd...hier zit nog een lekkage, deze moet eerst verholpen worden!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.