Driftende Hammer lintzaag

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Hoi,

Ik ben nieuw hier en ook behoorlijk nieuw in houtbewerken. Ik heb twee stationaire Hammer machines gekocht. Een Hammer K3 winner cirkelzaag en een N3800 lintzaag. Over de cirkelzaag ben ik helemaal tevreden, maar zagen met de lintzaag gaat nog niet echt lekker. Regelmatig zoekt de zaag z'n eigen weg. Zelfs langs de parallelgeleider zie ik het lint afwijken en wordt het lastig om het materiaal tegen de geleider te houden.

Ik heb bij de machine drie zaagbladen gekocht bij Felder (6mm, 10mm en 20mm). Ik zet 'm op de juiste spanning, aangegeven met de pijl voor de breedte van het zaaglint. De bovengeleiding stel ik dicht op het materiaal en de zijdelingse geleiding stel ik tegen het zaaglint aan. De achterste steunrol zet ik ook tegen het lint aan.

Ik heb ook geprobeerd om een hogere spanning in te stellen en de geleiding (nog) strakker op het lint te zetten. Maar ook dat lijkt het niet te verhelpen.

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Dit is voor mij de eerste keer dat ik met een lintzaag werk en ik had verwacht hier makkelijker en preciezer mee te zagen. Ik heb het idee dat ik nu met m'n decoupeerzaag preciezer kan zagen en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Of kan ik beter andere linten kopen (op dit forum zag ik https://www.tuffsaws.co.uk/)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bij mijn Hammer N3800 had ik na een tijdje hetzelfde. De oorzaak was dat de tafel iets verschoven was, waardoor de langsgeleider niet meer evenwijdig stond aan het zaaglint. De tafel heb ik weer goed gezet met de 4 bouten aan de onderzijde en het probleem was opgelost. Ik heb een UJK bandsaw buddy en die maakt het parallel zetten van de langsgeleider gemakkelijker.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Bedankt voor je antwoord. :)
Handig dat je dezelfde lintzaag hebt!

Ik heb even de geleiding helemaal los gedraaid en het lint staat dan bijna in het midden van de uitsparing in de tafel. Heeft het dan zin om de tafel los te maken en te stellen?

Ik hoop dat op de foto's als bijlage dat een beetje te zien is.
 

Bijlagen

  • IMG_3110.jpg
    IMG_3110.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 241
  • IMG_3109.jpg
    IMG_3109.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 235
  • IMG_3108.jpg
    IMG_3108.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 237
  • IMG_3107.jpg
    IMG_3107.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 234

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het gaat er niet om dat het zaaglint exact in het midden zit, maar dat het zaaglint evenwijdig is aan de groef voor de de verstekgeleider in het gietijzerenblad. De langsgeleider moet vervolgens exact evenwijdig aan de groef staan. Het resultaat is dat je dan dit krijgt:

101807-bandsaw-buddy-sfeer4.jpg


Op de onderstaande foto zie je net nog 2 bouten in de rode cirkels. Als je die los draait en de andere 2 aan de andere kant ook, dan kun je de tafel iets draaien zodat je de groef in de tafel evenwijdig kan zetten met het zaaglint.

IMG_3110.jpg
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
118
De achterste steunrol moet niet tegen het zaaglint aan, maar er net iets vanaf staan.
Bekijk dit filmpje eens.
https://youtu.be/CFZOlNsAgBU
Achtersteun rol wordt besproken op 9.25m (zeg na 9 en een halve minuut). Daar legt de man ook uit wat er gebeurd als de achterste steunrol wel het lint vanaf het begin raakt.

Ik kan het niet helemaal goed op de foto's zien, maar volgens mij staan je zij geleiders iets te ver naar voren. De tandjes kunnen nu de rollen/zijgeleiders raken.
De voorkant van de zijgeleiders zouden net tot aan het de "achterkant" van de tanden moeten komen.
Hetzelfde filmpje als hierboven rond 7.35m
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb bij de machine drie zaagbladen gekocht bij Felder (6mm, 10mm en 20mm). Ik zet 'm op de juiste spanning, aangegeven met de pijl voor de breedte van het zaaglint. De bovengeleiding stel ik dicht op het materiaal en de zijdelingse geleiding stel ik tegen het zaaglint aan. De achterste steunrol zet ik ook tegen het lint aan.

Ik heb ook geprobeerd om een hogere spanning in te stellen en de geleiding (nog) strakker op het lint te zetten. Maar ook dat lijkt het niet te verhelpen.

Die indicaties stellen niks voor. Hammer/Felder gebruikt hetzelfde printje voor meerdere modellen. Wat dus niet kan. De spanning bepaal je mbv een vaste methode. Eentje is de 'fluttertest' (google maar). Een andere de 'C-test' - ofwel lint aan alle kanten vrijmaken, spannen en 'aanslaan' tot je een zuivere C-toon krijgt (of een e ?). Moet je wel een tikkie muzikaal voor zijn. Wetenschappelijk is om een spanningsmeter te gebruiken. Die kun je after-market installeren. Ik heb wel eens een post van een Noor gezien die dat gedaan had. Lijkt me iets te hoog gegrepen.

Werken met machines is een kwestie ervaring opdoen. En af en toe is het spannend (goed voor je in deze tijden) - zoals afgelopen weekend toen bij mijn N4400 het zaaglint én de rubberrol van het bovenste wiel eraf knalden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Even off-topic:

Bert:
Misschien een korte toelichting ter lering?

Ik had even snel een cirkel-maak-hulpstuk gemaakt en was die aan het testen met een 25 mm lint. Dat ging niet zo jofel, ook omdat ik pas begon te draaien toe de zaagkant al een flink stuk voorbij de omtrek van de cirkel was (als je begrijpt wat ik bedoel — je wilt dat de tanden net aan de cirkelrand knabbelen); toen kwam er én druk op het hele gebeuren én tordeerde het lint, dus knal-bam...

Met een 6 mm lint en wat meer aandacht ging het wel goed. Achttien rondjes triplex van 35 cm doorsnede gemaakt in een half uurtje.

Het terugplaatsen van de rubberband ging trouwens redelijk makkelijk. Het hielp dat ik in mijn jeugd heel vaak een fietsband verwisseld heb.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Het gaat er niet om dat het zaaglint exact in het midden zit, maar dat het zaaglint evenwijdig is aan de groef voor de de verstekgeleider in het gietijzerenblad. De langsgeleider moet vervolgens exact evenwijdig aan de groef staan. Het resultaat is dat je dan dit krijgt:

101807-bandsaw-buddy-sfeer4.jpg


Op de onderstaande foto zie je net nog 2 bouten in de rode cirkels. Als je die los draait en de andere 2 aan de andere kant ook, dan kun je de tafel iets draaien zodat je de groef in de tafel evenwijdig kan zetten met het zaaglint.

Bekijk bijlage 96908

Ik heb even een liniaaltje met een magneetje tegen het lint gehouden. Dat lijkt inderdaad niet evenwijdig te staan aan de sleuf in de tafel. Ik weet nog niet zo goed of ik dat een beetje zuiver kan stellen zonder bijvoorbeeld de Bandsaw buddy. Ik kwam er ook gelijk achter dat de parallelgeleider niet evenwijdig aan de tafel loopt. De voorkant van de tafel is niet glad genoeg denk ik om dat met een schrijfhaak te stellen. Ik denk dat ik dan de ronde staf aan de voorkant van de tafel moet stellen. Het zijn behoorlijke afwijkingen, had gehoopt dat dit bij de levering toch wel haaks/recht zou zijn.

Ik hoop dat het een beetje te zien is op de bijgevoegde foto.

IMG_3124.jpg

De achterste steunrol moet niet tegen het zaaglint aan, maar er net iets vanaf staan.
Bekijk dit filmpje eens.
https://youtu.be/CFZOlNsAgBU
Achtersteun rol wordt besproken op 9.25m (zeg na 9 en een halve minuut). Daar legt de man ook uit wat er gebeurd als de achterste steunrol wel het lint vanaf het begin raakt.

Ik kan het niet helemaal goed op de foto's zien, maar volgens mij staan je zij geleiders iets te ver naar voren. De tandjes kunnen nu de rollen/zijgeleiders raken.
De voorkant van de zijgeleiders zouden net tot aan het de "achterkant" van de tanden moeten komen.
Hetzelfde filmpje als hierboven rond 7.35m

Dat is een leerzaam filmpje! Ik dacht dat het lint in het midden van het bovenste wiel moest. Maar nu heb ik dat aangepast dat de inkeping van de zaagtand in het midden van het wiel ligt. Ook gelijk de steunrollen aangepast zoals hij uitlegt. Dat lost m'n probleem helaas nog niet op. (hieronder meer hierover).

Die indicaties stellen niks voor. Hammer/Felder gebruikt hetzelfde printje voor meerdere modellen. Wat dus niet kan. De spanning bepaal je mbv een vaste methode. Eentje is de 'fluttertest' (google maar). Een andere de 'C-test' - ofwel lint aan alle kanten vrijmaken, spannen en 'aanslaan' tot je een zuivere C-toon krijgt (of een e ?). Moet je wel een tikkie muzikaal voor zijn. Wetenschappelijk is om een spanningsmeter te gebruiken. Die kun je after-market installeren. Ik heb wel eens een post van een Noor gezien die dat gedaan had. Lijkt me iets te hoog gegrepen.

Werken met machines is een kwestie ervaring opdoen. En af en toe is het spannend (goed voor je in deze tijden) - zoals afgelopen weekend toen bij mijn N4400 het zaaglint én de rubberrol van het bovenste wiel eraf knalden.

Balen dat die indicaties niks voorstellen. Dat nam ik als uitgangspunt. Ik heb een filmpje gevonden die de fluttertest uitlegt (https://www.youtube.com/watch?v=-ffUOIOXMQY). Als ik op die manier stel en de geleiderollers een flink stuk van het lint haal en de bovengeleiding helemaal naar boven zet, heb ik geen "flutter" als ik 'm laat draaien op de ingestelde spanning. Dat lijkt me daarmee al goed te staan.

Het is inderdaad een kwestie van ervaring opdoen, dat heb ik in ieder geval met andere machines, maar hier krijg ik maar geen goed resultaat en dat frustreert. Dat lijkt niet aan mijn (on)kunde te liggen, maar lijkt te komen doordat het ding niet zo lekker zaagt.

Ik heb een foto bijgevoegd van een stukje vuren van ongeveer 8mm dik. Die heb ik langs de liniaal gezaagd. Hopelijk is op de foto (met inzoomen) goed zichtbaar hoe ontzettend wiebelig de zaagsnede is.

Ik denk dat de eerste stap is om de tafel los te maken en te stellen naar het zaaglint. Vervolgens ook maar het stuk rondstaal aan de voorkant stellen zodat de liniaal parallel is.
 

Bijlagen

  • IMG_3125.jpg
    IMG_3125.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 224
  • IMG_3118.jpg
    IMG_3118.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 220

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De geleider hoeft lang niet altijd evenwijdig aan het blad te staan!
Je hebt waarschijnlijk last van “drift”.
Pak maar een een rechthoekig stuk hout en zet hierop een potloodlijn evenwijdig met de lange zijkant.
Zaag nu zonder geleider precies over de lijn Ca 20-30cm en zorg dat je plankje niet verschuift.
Nu kun je zien hoe je de geleider in moet stellen om recht te zagen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
118
een kopie van het bericht wat ik op het topic van een paar dagen geleden schreef.

Er is wel een belangrijk verschil tussen de Amerikaanse en Europese lintzagen. Wat ik begrijp is dat er bij de meeste Amerikaanse lintzagen een bekleding op de wielen zit, die een beetje bol loopt. De Europese zijn meer uitgevoerd met een vlakke bekleding. Bij de bekleding met een bolling, moet het zaaglint (ongeveer) in het midden van het wiel lopen. In het filmpje wordt uitgelegd waar precies (filmpje gaat over een Amerikaanse lintzaag). Bij een vlakke bekleding moet bij het bovenste wiel de tandjes van het zaaglint juist aan de voorkant wat uitsteken. Hoe het lint dan over het onderste wiel loopt is niet zo van belang (maar het zal wat meer naar het midden liggen)

De Felder/Hammer lintzagen hebben een vlakke bekleding, dus moeten de tanden van het zaaglint bij het bovenste wiel een beetje uitsteken.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Ik heb gelijk even geprobeerd wat er gebeurt als ik de tanden uit laat steken. Voor mijn gevoel hoort dit niet zo. In de handleiding staat in het midden en ik moet de bovenste steunrol zo goed als tegen de rode kap zetten.

IMG_3128.jpg

Ik heb net weer even een stukje hout gezaagd langs de liniaal. Het wordt een enorme slinger zaagsnede. Er zitten echt meerdere millimeters tussen. Als ik een lijn op het hout wil volgen, moet ik continu corrigeren om die lijn te blijven volgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Lees ook eens dit topic door van een paar dagen geleden. Hier is ook al veel uitgelegd:

https://www.woodworking.nl/showthread.php?29785-Scheef-zaaglint-inca-lintzaag&highlight=lintzaag

Toch heb ik het idee dat in die topic en ook in deze de kwestie "waar moet het lint op het wiel" niet kloppend behandeld is. Bij wielen die een bolling hebben (laten we zeggen, de Amerikaanse stijl) word je geacht de tanden 'los' van die bolling te hebben, dwz het lint 'voorop' het wiel. Dat type heeft als ik het goed gezien heb meestal vrij dun 'rubber' op de wielen. Lijkt me dan ook beter om de tanden los van het rubber te hebben.

De 'Europese' lintzaagmachines hebben dus vlakke wielen. Op mijn N4400 zitten op die wielen vrij dikke neopreen-achtig banden (kan ook polyurethaan zijn, wie weet het?). De handleiding en instructiefilmpjes geven aan dat je het zaaglint zoveel mogelijk midden op het wiel moet hebben lopen, of een tikje naar voren (waarbij het uitgangspunt is dat je het midden van het lint buiten het bereik van de tanden aanhoudt). Dat betekent dus dat de tanden in dat dikke rubber drukken — wat volgens mij ook de reden is waarom dat DIK is.

Ik heb er wel eens in Barneveld naar gevraagd, maar kreeg geen duidelijk antwoord. Maar voor mezelf hou ik dus maar aan dat 'vlakke deel van het lint gecentreerd op het wiel' optimaal is. En nu wachten we met spanning op de heftige reacties hierop…
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
118
Toch heb ik het idee dat in die topic en ook in deze de kwestie "waar moet het lint op het wiel" niet kloppend behandeld is. Bij wielen die een bolling hebben (laten we zeggen, de Amerikaanse stijl) word je geacht de tanden 'los' van die bolling te hebben, dwz het lint 'voorop' het wiel. Dat type heeft als ik het goed gezien heb meestal vrij dun 'rubber' op de wielen. Lijkt me dan ook beter om de tanden los van het rubber te hebben.

En nu wachten we met spanning op de heftige reacties hierop…


Heel voorzichtige reactie ;-)

Ik denk dat je het niet helemaal juist interpreteert. Bij de wielen met een bolling moet het lint NIET voorop het wiel.
Met "de tanden 'los' van die bolling te hebben" wordt bedoeld dat de tanden niet op het hoogste punt van de bolling liggen, maar juist iets ervoor. (en omdat het een bolling is, raken de tanden het rubber net niet meer).

Ik heb ook een Felder lintzaag en ik positioneer het zaaglint zo dat de tandjes op het bovenste wiel een klein beetje uitsteken.

Waarom het voor Orf zo slecht uitwerkt weet ik eerlijk gezegd ook niet. Misschien de tanden iets TE ver uitsteken.

Of gewoon aanhouden wat Felder zegt. Ik geloof namelijk niet dat het de reden waarom het zaaglint niet recht wil zagen.
Bert hierboven legt het lint ook (ongeveer) midden op het bovenste wiel en heeft geen problemen met recht zagen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
In de handleiding van de N3800 staat dat bij linten tot 16mm het midden van het zaaglint in het midden van het rubber moet zitten en dat bij zaaglinten breder dan 16 mm de tanden uit het rubber moeten steken.

n3700_eclassic.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Driften van een zaaglint heeft meestal te maken met het lint en niet met de instellingen op de machine.

Te weinig zaagspanning, of de instelling van de zaaggeleiding, kan mogelijks een oorzaak zijn, maar in 90% van de gevallen is het zaaglint de schuldige.
Te bot, slechte zetting van de tanden of een geforceerd (lam) lint zijn veelal de oorzaak.

Lees in dit verband onderstaand topic eens door, spaart je wellicht een boel geklooi aan de machine.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?16940-Zaaglinten-Pepe-shop&highlight=zaaglint+scherpen
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Driften van een zaaglint heeft meestal te maken met het lint en niet met de instellingen op de machine.

Te weinig zaagspanning, of de instelling van de zaaggeleiding, kan mogelijks een oorzaak zijn, maar in 90% van de gevallen is het zaaglint de schuldige.
Te bot, slechte zetting van de tanden of een geforceerd (lam) lint zijn veelal de oorzaak.

Lees in dit verband onderstaand topic eens door, spaart je wellicht een boel geklooi aan de machine.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?16940-Zaaglinten-Pepe-shop&highlight=zaaglint+scherpen

Ik heb drie zaaglinten gelijk bij de machine gekocht bij Felder. Van één is volgens mij de las niet goed omdat die elke keer een sprongetje maakt. De andere twee zien er met mijn amateuroog best goed uit. Maar alletwee driften dus. Ik heb met beide zaaglinten bijzonder weinig meters gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat ze bot zijn. Misschien doordat ik ze verkeerd op de machine gehad heb (te ver op het wiel, de zaaggeleiding te strak) dat de zetting niet goed is. Misschien bestel ik gewoon maar een paar linten bij Tuff saws (al zie ik dat ze op dit moment niet buiten de UK leveren).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Orf, waar woon je? Misschien kun je een zaaglint van een forumlid lenen, zodat je zeker weet dat het niet aan het lint ligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.