Driftende Hammer lintzaag

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Wat vindt Felder hier trouwens van?

Als je de parallelgeleider goed hebt afgesteld kan het eigenlijk alleen maar het blad zijn (zoals allemaal eerder opgemerkt).
 

tuoh

Oud hout
Het is een misverstand dat bij lintzagen die langsgeleider altijd mooi haaks ten opzichte van de tafel moet staan, en evenwijdig met het lint.
Doorgaans moet het ding ofwel wat wijken van het lint af, of er juist wat naar toe gericht zijn.

Hoe doe je dat? Trek een rechte lijn op een stuk hout, en zaag op dit lijntje, je zal dan merken dat, bij sommige linten, om op dat lijntje te blijven, je het stuk hout wat schuin moet doorvoeren.
Eens je deze mate van afwijking ziet stop je de machine, met het lint in het hout, en pas dan regel je de langsgeleider mooi evenwijdig met het stuk hout en NIET met het lint.

De meeste lintzagen hebben hiervoor een makkelijk in te stellen langsgeleider. Bij sommige machines kan je de langsgeleider zelf bijregelen, bij andere kan de rail waar de langsgeleider op past schuin gesteld worden.

Op deze manier word de drift geneutraliseerd. Dat werkt probleemloos omdat je enkel ter hoogte van het lint de juiste breedte moet hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik had bij mijn Hammer lintzaag ook de bijhorende linten gekocht. Maar ze waren geen succes. Ik heb later dezelfde Flexback bij de Bandsägeshop gekocht, en die zagen wel goed. Voor mij geen Felder linten meer.
 

Ronny B

Nieuw lid
10 sep 2017
1
0
Ik heb de hammer N3800 en had exact hetzelfde probleem. Slingeren van de zaagsnede met de 3 standaard bijgeleverde zaagbladen van Felder. Na alles afgesteld te hebben op de machine nieuwe zaagbladen van Tuffsaws gekocht en probleem was opgelost. De kwaliteit van de standaard meegeleverde zaagbladen is mijns inziens erg slecht.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb maar 1 lint van FELDER en daar geen problemen mee. Maar misschien heb ik geluk gehad. Met de 3 andere zaaglinten Tuff Saws heb ik ook geen problemen. Helaas woon ik niet in de buurt van Dordrecht en is het niet handig om een zaaglint van mij te lenen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Hier ook hetzelfde probleem met de standaard lint bij mij record power.
De linten van tufsaw doen het stukken beter.

Daarnaast ben ik het eens met @tuoh hierboven. Drift in een lintzaag is volgens mij bijna onvermijdelijk en het stellen van je geleider is daarom erg belangrijk. Je kunt daarmee compenseren voor je drift, waardoor je een stuk rechter kan zagen.
Het vergt wat trial and error, maar het heeft bij mij wel gewerkt om een stuk rechter te kunnen zagen.

De truct om te zien hoe schuin je hout moet doorvoeren, zonder geleider, laat zien hoeveel drift je hebt.

Succes
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
ik heb ergens een filmpje gezien, welke weet ik niet meer, maar die man zette een potloodlijntje haakt op een plankje.probeerde zonder geleider recht te zagen tot zegmaar het helft, lintzaag uit, en de langsgeleider instellen dat hij overeenkomt met het plankje.
Of het bij jou werkt weer ik niet, maar je kan het proberen.

succes.

Gr Danny
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Waarom stellen jullie allemaal voor om de langsgeleider bij te stellen en niet de tafel? Door de tafel iets te draaien (niet kantelen!) maak je dat ook de gleuf (miterslot) evenwijdig aan de zaagsnede is, waardoor je ook veel gemakkelijk met een verstekgeleider of jigs kunt werken. De tafel bijstellen is bij de Hammer gemakkelijker dan de langsgeleider bijstellen. Je kunt dan nog steeds de tip van Danny met het plankje gebruiken. Je zaagt het plankje, zet de langsgeleider evenwijdig aan de gleuf en draai je de tafel zodat de langsgeleider overeenkomt met het plankje.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Waarom stellen jullie allemaal voor om de langsgeleider bij te stellen en niet de tafel? Door de tafel iets te draaien (niet kantelen!) maak je dat ook de gleuf (miterslot) evenwijdig aan de zaagsnede is, waardoor je ook veel gemakkelijk met een verstekgeleider of jigs kunt werken. De tafel bijstellen is bij de Hammer gemakkelijker dan de langsgeleider bijstellen. Je kunt dan nog steeds de tip van Danny met het plankje gebruiken. Je zaagt het plankje, zet de langsgeleider evenwijdig aan de gleuf en draai je de tafel zodat de langsgeleider overeenkomt met het plankje.

Omdat ik daar nog niet aan had gedacht...hehe.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die linten van Felder zagen ook scheef in de hoogte. Als je dat ook nog moet bijstellen wordt het helemaal moeilijk.
Turf Saws is wel geen optie meer, of levert hij terug?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Die linten van Felder zagen ook scheef in de hoogte. Als je dat ook nog moet bijstellen wordt het helemaal moeilijk.
Turf Saws is wel geen optie meer, of levert hij terug?

In een ander topic stond dat hij wel weer leverde aan bestaande klanten. Maar hij is zijn korting op internationale verzending verloren, waardoor de verzendkosten significant hoger zijn.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Nee helaas, heb er deze week nog mee gemaild. Vanwege verzendrestricties levert hij momenteel niet buiten de UK. Ik had er tot nu toe 3 bestellingen geplaatst.
 

tuoh

Oud hout
Waarom stellen jullie allemaal voor om de langsgeleider bij te stellen en niet de tafel? Door de tafel iets te draaien (niet kantelen!) maak je dat ook de gleuf (miterslot) evenwijdig aan de zaagsnede is, waardoor je ook veel gemakkelijk met een verstekgeleider of jigs kunt werken. De tafel bijstellen is bij de Hammer gemakkelijker dan de langsgeleider bijstellen. Je kunt dan nog steeds de tip van Danny met het plankje gebruiken. Je zaagt het plankje, zet de langsgeleider evenwijdig aan de gleuf en draai je de tafel zodat de langsgeleider overeenkomt met het plankje.

Misschien omdat een goede fabrikant van lintzagen daar rekening mee houd en de nodige stelmogelijkheden standaard inbouwt:p

Foto van de langsgeleider op mijn lintzaag, met een voorziening om het ding (makkelijk) bij te regelen.
Bijstellen is hier een werk van enkele seconden.
IMG_2047.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Tuoh, jouw lintzaag is wel anders dan de Hammer. Die van jou heeft geen gleuf voor een verstekgeleider, waardoor het het evenwijdig afstellen van de tafel minder van belang is. Daarnaast is het afstelsysteem van de langsgeleider van de Hammer anders, waardoor (in tegenstelling tot bij jou) het afstellen van de langsgeleider meer werk is dan het afstellen van de tafel. De Hammer is een goede machine, maar conservatief in de doorontwikkeling. Een goedkopere lintzaag, zoals de Record Power Sabre 350, heeft wel de mogelijkheid om de langsgeleider snel en precies evenwijdig aan het zaaglint te zetten.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik heb voor 2 weken terug een "Carbon flex / 4tpi " lint bij houtdeler.nl besteld en dat lint zaagt prima.
Ik heb niet echt op de kosten gelet, dus geen idee of het duur of goedkoop was.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Tuoh, jouw lintzaag is wel anders dan de Hammer. Die van jou heeft geen gleuf voor een verstekgeleider, waardoor het het evenwijdig afstellen van de tafel minder van belang is. Daarnaast is het afstelsysteem van de langsgeleider van de Hammer anders, waardoor (in tegenstelling tot bij jou) het afstellen van de langsgeleider meer werk is dan het afstellen van de tafel. De Hammer is een goede machine, maar conservatief in de doorontwikkeling. Een goedkopere lintzaag, zoals de Record Power Sabre 350, heeft wel de mogelijkheid om de langsgeleider snel en precies evenwijdig aan het zaaglint te zetten.

Ook al staat de langsgeleider evenwijdig met het zaagblad dan nog gaat de zaag driften als b.v. de zetting van het zaaglint niet goed is.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Veel reacties, fijn :)

Bij mij in de buurt zit Vos machines. Daar ben ik even langsgegaan. Ze konden mijn lint slijpen en zetten, maar ik heb voor nu maar even een nieuw lint bij ze besteld (https://www.vos.nu/nl/gereedschappen/lintzagen/). Die kan ik morgenmiddag afhalen. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of het aan het lint of de (afstelling van) de machine ligt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Veel reacties, fijn :)

Bij mij in de buurt zit Vos machines. Daar ben ik even langsgegaan. Ze konden mijn lint slijpen en zetten, maar ik heb voor nu maar even een nieuw lint bij ze besteld (https://www.vos.nu/nl/gereedschappen/lintzagen/). Die kan ik morgenmiddag afhalen. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of het aan het lint of de (afstelling van) de machine ligt.

Of je het dan kunt uitsluiten is de vraag.
Is afhankelijk van het lint. Ook een nieuw lint kan drift veroorzaken.
Het is gewoon de geleider aanpassen als je een ander lint monteert.
 

tuoh

Oud hout
Wat je na het monteren van een ander zaaglint op de machine altijd eerst moet doen is het volgende.
Neem een stukje afvalhout (met minstens één rechte zijde) van een 500mm lang, teken er een rechte lijn op evenwijdig met die rechte zijde, en zaag uit de hand op dat lijntje een 200mm ver.
Tijdens dat zagen ga je zien of je moet gaan bijsturen, en zo ja, hoeveel je het stuk moet schuin houden om dat lijntje te kunnen volgen.

Een perfect geslepen en getrokken lint gaat kaarsrecht door het hout en volgt moeiteloos het lijntje, zonder enige correctie van de zageman van dienst:p
Iets minder goed getrokken linten gaan driften, de zaagproef verteld je hoeveel dat ding wegzwaait, en hoeveel je de langsgeleider moet verstellen om evenwijdig te komen met de zijkant van het proefstuk.

Tegenwoordig zijn "perfect" geslepen en getrokken linten, zeker bij de kleinere machines, blijkbaar een probleem aan het worden.
Als zelfs een bedrijf als Felder hier al met de pet naar gooit dan weet je het wel. Dan word het aankopen van nieuwe linten in het beste geval een gok.
Dat kan niet de bedoeling zijn.
Geen ramp als je een zaagtrektang hebt, en weet wat je ermee moet doen. Anders is elke euro die dat lint kost zuur geld.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Misschien beetje zuur, maar orf, kan het zijn dat de zetting van jouw lint is vernacheld doordat je het met de tandjes over het wiel hebt laten lopen? Bij de lintzaag op mijn werkplaats mag dat in elk geval absoluut niet, om precies die reden. Die heeft geen rubber op het wiel. Heeft jouw Hammer dat wel? En hoe dik?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.