Demontabele kasten maken

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Ik maak de laatste tijd regelmatig wat kasten van fins vuren underlayment (fotos voor het idee, maar dit zijn nog de kleine versie). Dit doe ik met een lamellenfrees en lijm ze in elkaar. Nu krijg ik soms een aanvraag voor redelijke afmetingen (180x120x60), waar de opdracht dan vaak stuk loopt op het feit dat ze hem niet in zijn geheel naar de verdieping krijgen. Binnenkort ga ik waarschijnlijk ook starten aan een kastenwand voor de slaapkamer van de buren, waar ik ook een beetje met deze uitdaging worstel (maak ik nog een apart topic voor aan)

20201202_163834.jpg20201114_113239.jpg
Wat is een handige methode om ze demontabel of in ieder geval handelbaar aan te leveren? Lamello Zeta kwam ik al tegen en dat ziet er super handig uit, maar ook super prijzig. Ga ik aardig wat kasten voor moeten maken om het eruit te halen en de verbinders zijn ook nog een euro per stuk.

Is dat de enige manier of zijn er ook andere fijne methodes? Liever niet schroeven.

Ik ben benieuwd!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hettich TZ4 is een verbindingsbeslag om panelen makkelijk en demontabel te verbinden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Kijk eens bij het verbindingsysteem wat IKEA gebruikt.
Ik zie op hun site niet zo 123 iets, maar als je google't op Hettich Rastex, dat is het systeem wat ik bedoel.
O.a. hier, maar de Hornbach heeft het geloof ik ook.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Hettich Minifix in combinatie met deuvels. Die combinatie is ook niet supergoedkoop, maar de deuvels geven je veel meer draagkracht als lamello's en desnoods monteer je alles zonder lijm om het demontabel te houden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Alles hangt af van hoe je een kast opbouwt. Lamello invis is een mogelijkheid.
Je kan ook een kast klassiek opbouwen. Bodem vast met pootjes twee zijwanden onderkant met deuvels en een losse bovenkant die je er op legt de achterwand uit een of meerdere delen die je er los tussen zet. (in de sleuven van de wanden) Je gebruikt dan Hamburgs kastbeslag op de boel vast te zetten. De deuren kan je met deze scharnieren vastzetten meubelscharnier 35 B - Meubelscharnieren - Janko's Meubel en…
Hamburger kastbeslag bout+hoek+hoek, 2 stuks « Diverse ijzerwaren « IJzerwaren « Houtbewerkers « Baptist.nl deze zijn er in meerdere varianten.
Dit alles kost naar verhouding een appel en een ei en is met gewoon simpel gereedschap te maken.
Je kunt de kasten makkelijk in en uit elkaar halen zonder dat je de stevigheid aantast.
Nadeel is dat de constructie wel meer werk is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat is een handige methode om ze demontabel of in ieder geval handelbaar aan te leveren?
Is dat de enige manier of zijn er ook andere fijne methodes? Liever niet schroeven.
schroeven wil je niet

hierbij een poging in stijgende orde van eenvoud, maar helaas ook prijs (maar de kwaliteit is er naar)

1) een losse veer waarvoor je de gleuf in staander + ligger freest/zaagt
2) deuvels
3) lamello's
4) minifix in al zijn varianten
5) domino df 500
6) lamelleo zeta p2 met clamex (voor mij dé top !) - er is zelfs een versie voor op de cnc !

het is aan ieder om hierin zijn evenwicht te vinden
eenvoud + kwaliteit gaan meestal hand in hand met prijs

voor het gebruik van de domino df 500 voor plaatverbindingen is er een ander draadje

over de lamello invis ken ik geen praktijkervaringen
ik kan mij enkel de minder enthousiaste vermelding van een collega-lesgever-houtbewerking herinneren
 
Laatst bewerkt:

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik herken jouw probleem en heb daarom de Lamello Zeta aangeschaft. Het is inderdaad een flink bedrag, maar je kunt (moet) het in je uurtarief doorberekenen, zodat je na het maken van een x aantal kasten de aanschaf hebt terugverdiend. Zeker als je veel kasten maakt is het zo terugverdiend.
De verbindingen zelf kun je toch aan je klanten doorberekenen? Op de totaalprijs van een kast maakt het niet eens zoveel uit. Het is ook goed aan de klanten uit te leggen.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
heb je ooit de domino 500 met de D8/50 en verwante hulpstukken gebruikt ?
of ben je gelijk voor de zeta gegaan ?
Ben gelijk voor de Zeta gegaan na een demonstratie op een beurs. Ik had al een Lamello classic die ik heb verkocht. Je kunt met de Zeta NL ook de "klassieke" verbindingen met koekjes maken. Je hoeft alleen de frees te verwisselen en enkele instellingen te veranderen. Moet wel zeggen dat ik de klassieke versie nog amper gebruik.
Ik heb een domino 700 voor het grotere werk. Heb geen ervaring met de 500 en de bijbehorende verbindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kunt met de Zeta NL ook de "klassieke" verbindingen met koekjes maken. Je hoeft alleen de frees te verwisselen en enkele instellingen te veranderen. Moet wel zeggen dat ik de klassieke versie nog amper gebruik.
die omschakeling van de zeta naar de klassieke koekjes heb ik bekeken
ik zou er mijn hand niet voor omdraaien mocht je enkel de instellingen moeten veranderen
maar dan nog de frees gaan wisselen, enz, enz
lamello legt het mooi uit, en het zal wel allemaal mogelijk zijn, maar bij voortdurend wisselen telkens die moeite doen?
heb een makita lamellenfrees van rond de 300 euro, en die doet het ook
zelfs als hobbyist is tijd op een zeker ogenblik geld
koekjes gebruik ik enkel nog om schuiven in mekaar te steken + voor gelijmde hoekverbindingen die ik lijm
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
die omschakeling van de zeta naar de klassieke koekjes heb ik bekeken
ik zou er mijn hand niet voor omdraaien mocht je enkel de instellingen moeten veranderen
maar dan nog de frees gaan wisselen, enz, enz
lamello legt het mooi uit, en het zal wel allemaal mogelijk zijn, maar bij voortdurend wisselen telkens die moeite doen?



In plaats van de frees te wissellen kan je ook wisselen naar de dikkere (kunstof) koekjes, namelijk de bisco's. Deze hebben een dikte van 7mm ipv 4mm.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Zo dat zijn een hoop opties :)

De voorkeur gaat uit naar een systeem waarbij niet gelijmd hoeft te worden zodat ik het voor losse kasten ook als bouwpakket kan geven (en simpel door een koper in elkaar gezet kan worden), of ik eventueel kan gebruiken bij een inbouwkast.

Daarmee lijken deuvels of een losse veer mij niet zo handig en ook te arbeidsintensief..? Of ik ben gewoon te langzaam :D

De Festool domino lijkt me harstikke mooi, maar als ik wat filmpjes zie en het gelinkte draadje door kijk, dan lijkt de Lamello Zeta P2 toch wel handiger werken voor kasten. Voor massief zal de domino fantastisch zijn.

Dat minifix systeem vind ik er ook erg handig uit zien en is een stuk goedkoper om eens te kijken hoe vaak ik nou echt demontabele kasten ga maken. Hierbij is helemaal geen lijm nodig toch?

Is er iemand kan aangeven of er veel verschil zit in het maken van een losse kast tussen traditionele lamellos (incl verlijming) en het maken van een "bouwpakket" met de minifix of Lamello Zeta? Als ik het zo zie zijn het iets meer stappen met de minifix methode of de Zeta, maar je hoeft weer niet te lijmen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Bij Minifix gebruik je deuvels om de positie te fixeren, en de trekkracht van de minifix schroeven om alles bij elkaar te houden. Het werkt behoorlijk snel als je een uitstekende mal hebt voor het boren van de gaten. Zelf gebruik ik de Dowelmax, maar dat is geen goedkope aanschaf. Aan de andere kant is de precisie nu zo groot dat ik de delen met de hand in elkaar kan persen, maar fors wrikken of een hamer moet gebruiken om ze uit elkaar te halen. Bij kleine kasten gebruik ik alleen de deuvels en verlijm ik alles, bij grote kasten verlijm ik nog steeds maar zet ik ze ter plekke in elkaar en gebruik minifix om alles op zijn plaats te houden terwijl de lijm droogt.

Zelf vond ik het grote voordeel dat na de aanschaf van de mal letterlijk alles behoorlijk voordelig werkt: deuvels zijn goedkoop, de boren zijn goedkoop en mocht je (accu)boormachine het begeven dan is vervanging daarvan universeel en ook weer relatief goedkoop. Je hebt geen speciale machine, speciale frezen of dure verbruiksmaterialen nodig.

Dowelmax Jig Demonstration - YouTube
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
De Festool domino lijkt me harstikke mooi, maar als ik wat filmpjes zie en het gelinkte draadje door kijk, dan lijkt de Lamello Zeta P2 toch wel handiger werken voor kasten. Voor massief zal de domino fantastisch zijn.
martie & ik delen dezelfde mening als wat jij op de filmpjes ziet
Dat minifix systeem vind ik er ook erg handig uit zien en is een stuk goedkoper
sommige collega's hebben hiermee een andere ervaring & hebben er een andere kijk op
met de minifix ga je traag + moet je veel handelingen doen
de grootte van de gaten is niet min
maken van een "bouwpakket" met de minifix of Lamello Zeta?
met de minifix zit je in de richting van ikea
voor minifix is de prijs van de apparaten + verbindingen een fraktie van die voor de lamello zeta
je kan beginnen met minifix & als dat jou niet bevalt, naar de zeta overstappen
een vergelijking kunnen we wel voor jou maken, maar een afweging niet
over het verschil in kwaliteit + eenvoud hoeven we niet te discussiëren
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Is er iemand kan aangeven of er veel verschil zit in het maken van een losse kast tussen traditionele lamellos (incl verlijming) en het maken van een "bouwpakket" met de minifix of Lamello Zeta? Als ik het zo zie zijn het iets meer stappen met de minifix methode of de Zeta, maar je hoeft weer niet te lijmen.
Geen ervaring met de minifix wel met de Zeta.
Frezen kost dezelfde tijd. Lijmen hoeft niet (mag wel). Grootste besparing qua tijd zit in het monteren. Je kunt het in elkaar klikken zonder lijmklemmen te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zelf gebruik ik de Dowelmax, maar dat is geen goedkope aanschaf.
ziet er een hulpstuk uit waarmee je precies kan werken
bestaat in metrische maten ? (dus mm ipv duim)
kleinste deuvel is 6 mm ? die kan nog net in het midden van een plaat van 15 mm ?
je hebt ook een festool domino, of is die nu overbodig ? ik stel de vraag omdat ik op Dowelmax Precision Engineered Dowel Jig Systems and Router Lifts een vergelijking vond
heb je die in de eu gekocht ? zo ja, waar ?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
6, 8 en 10mm: Dowelmax Classic 10mm and Accessories Order Page Archives | Dowelmax
De truc is dat je niet precies in het midden hoeft te zitten. Je gebruikt een referentievlak, en zolang je de twee delen goed uitlijnt kom je goed uit.
Domino, DD40 en lamellen heb ik overwogen. Dit was veruit de goedkoopste optie, maar ik heb er lang over gedaan voor ik bereid was zoveel uit te geven voor een blok aluminium.
Destijds heb ik deze gekocht in de UK maar zo te zien is die dealer ermee gestopt. Volgens mij versturen ze nu vanuit Dowelmax zelf, want de prijzen staan in Euro's en ook de metrische versie staat nu gewoon op de site.

Wel zou ik aanraden extra boren en stops aan te schaffen. 6.1, 8.1 en 10.1mm boren zijn goed verkrijgbaar dus hoef je niet speciaal te laten meekomen. De een paar sets extra dieptestops heb ik gewoon bij Hornbach gekocht: WOLFCRAFT Dieptestop 3-delig met sleutel (Ø 6, 8, 10 mm) kopen bij HORNBACH
Met de extra boren en stops kun je diverse verschillende maten boren en dieptes klaarleggen voor je project. Op die manier hoef je alleen maar de boor te pakken met de juiste instelling en je kunt direct weer verder. Zo heb ik nu dus een 8.1mm boor klaarliggen specifiek ingesteld voor de staanders, een voor de liggers en een aparte met extra grote diepte voor de Minifix plaatsen. Verder heb ik een 6.1mm zo ingesteld dat ik puur de plaats markeer waar de schroef van een Minifix verbinder moet komen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.