DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Me, myself and I:
Mensen die me kennen weten dat ik altijd open en eerlijk ben, niks aanpraat en alles met een kritische blik bekijk! Ik loop zoveel mogelijk beurzen af, zelfs meer in het buitenland dan in Nederland om jullie leuke nieuwe dingen aan te kunnen bieden (en ja ook voor mezelf, vind het heerlijk nieuwe dingen te ontdekken!!!).
Ik begrijp als je me nog nooit ontmoet heb je wat wantrouwig bent, zou ik ook zijn. Zoals hoop ik velen kunnen bevestigen ik doe het anderS.
Sander, bekijk het ook eens langs de andere kant. De meeste mensen (hier of elders) kennen je niet persoonlijk. En ik denk dat iedereen hier best wil geloven dat Mafell een 'beter product' op de markt heeft. Maar gun ons ook een zeker sceptische blik als iemand komt aanzetten met een NOG duurdere machine dan festool en dan gaat beweren dat het dé perfecte machine is.

Het kan best zijn dat Mafell dé perfecte machine op de markt heeft gebracht, voor een heel aantal mensen, maar voor een heel aantal andere mensen zal dit eigenlijk niet van belang zijn (om heel uiteenlopende redenen).

Weerstand:
Ik lees met verbazing over de regelmatige aannames van de test en smoesjes van mensen om hum groene machine te verantwoorden. De test en de manier van testen is nog niet eens openbaar gemaakt, hoe kan je er over oordelen dan? Dat stelt me enorm teleur. Ik spendeer echt duizenden euro's aan deze test wat ik er nooit uit ga halen, maar daar hoor ik niemand over!
Ik zie liever positieve berichten en mensen die openstaan voor andere features dan ze gewent zijn en mensen die meedenken over wat we zouden kunnen testen. Ik wou dit op regelmatige basis gaan doen, maar dit 'gezeur' had ik niet verwacht en motiveert niet echt.
Eigenlijk lees ik hier vnl. enige bezorgdheid over hoe je precies je test hebt uitgevoerd. Je stelt zelf in je titel dat dit "DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!" is. Dan kan je natuurlijk wel enige kritische opmerkingen/ bezorgdheden verwachten, nietwaar? Zeker als de uitslag en de werkwijze nog niet aan bod zijn gekomen, maar we enkel moeten afgaan van je aankondiging.

Net zoals jij mensen 'verwijt' een blinde groene verdedigingsmodus te hebben, mogen we we ook niet kritisch kijken naar het rode, lijkt het. En iedereen heeft liever positieve reacties, dat is maar logisch eigenlijk. Wat een mens niet kent, benadert hij meestal met enige omzichtigheid.

Het kan overigens best zijn dat jij aan deze test veel geld uitgegeven hebt, maar als je dat niet zegt, kunnen wij het niet weten, toch?

Ik heb de test door 3 klanten laten verzinnen, laten uitvoeren en laten doen die ook allemaal nog eens een TS55 hebben!!!!
Enige wat ik gedaan heb ik is alles regelen, kopen en klaarzetten.

Dat wil ik best geloven, maar tot nu toe had ik daar geen weet van, net zoals denk ik de rest van het forum. Als je geen volledige informatie geeft, moet je ook geen volledige conclusies verwachten, maar enkel premature/ ongefundeerde.


Conclusie
Weet in elk geval, dat als deze test ZOVEEL ANIMO teweegbrengt, hij in elk geval BELANGRIJK is als basis om inderdaad eindelijk een min of meer onafhankelijke vergelijking te kunnen voeren.

En bedenk er ook bij, dat zelfs al scoort Mafell of een ander merk torenhoog, het nog steeds zo zal zijn dat een aantal mensen voor een 'mindere' machine zullen kiezen (zij het budgettair, zij het vanwege een kleiner/ander eisenpakket). Geen enkele machine is perfect voor elke mens (het is immers door een mens ontworpen en gemaakt vanuit een bepaalde vraag).

Belangrijk bij je test zal dus ook zijn dat de ALLE positieve en negatieve aspecten van ELKE machine aan bod komen. (Maar laat de moed niet zakken als mensen prematuur hun bedenkingen uiten. Als de test goed is, zal je die dingen niet meer horen)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@ Zweihaak,

Ik begrijp dat de ergonomie van een gebruiksvoorwerp heel belangrijk is en kan zijn.
Helaas wordt dat juist pas de laatste 10 jaar meer toegepast in de werkomgeving.
Zeker voor de professionele gebruiker van gereedschap is het belang daarvan nog vele malen groter.
Door de regels heen had ik het al begrepen dat het verschil hier in moest zitten maar voor de duidelijkheid heb ik mijn vraag toch gesteld.
Ik vind het interessant hoe deze discussie zich verder ontwikkeld en lees met plezier alle reacties en vooral die van de professionele gebruiker.

Mvg.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Wat mij verbaasd is dat de eigenaren van een Festool zaag, voordat de bevindingen van de test kenbaar gemaakt worden, er al vanuit gaan deze minder presteerd bij het zagen van dikker masief hout.
Hier maak ik uit op dat dit een minder punt is van de Festool zaag (ervaring van de eigenaren) of heb ik het mis???

Ik ben juist op zoek naar een invalzaag voor het zagen van 30 a 40 mm multiplex en MDF ik ben heel benieuwd welke machine ik daar het beste voor kan nemen.
Ik had hiervoor een festool willen nemen maar ben nu aan het twijfelen gebracht. Ik ben nu benieuwd naar de blauwe Bosch of Makita.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Van de vele opmerkingen die ik gelezen heb is mij deze opgevallen, dat is over het gewicht van de machines.
Er wordt steeds gesproken over de lichte Festool en de zware Mafell, tot mijn verbazing lees ik op het einde van bladzijde 3 dat het verschil slechts 0,2 kg is.
Nou kan ik mij voorstellen als je er de marathon mee zou moeten lopen dat 0,2 kg op den duur mee gaat tellen.
Dus vraag ik mij nu af of iedereen bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de zaagmachine de hele tijd met zich mee draagt? En als leek/amateur/knutselaar zou ik zeggen dat bij het zagen 0,2 kg zwaarder juist prettiger is?

Ik denk niet dat je het verschil in gewicht meteen merkt, het is namelijk slechts ongeveer 5%. Maar naar verluid van gebruikers op dit en nog een ander forum maakt de ergonomie van de Mafell het wat erger, zonder de extra hendel vooraan zoals op de TS moet je ze altijd met 1 hand dragen. Voor enkele snedes maakt dat niet uit, maar voor langdurig gebruik kan het tellen. De greep staat ook meer naar achter zeggen ze, waardoor ze nog zwaarder zou aanvoelen.

Ik ben het eens met wat hierboven gezegd word, het was waarschijnlijk beter geweest om het stil te houden zolang de review niet af was, het is allemaal Scheppie zijn schuld :p zonder zijn 48Tands detail hadden we niets om over te speculeren!
Zodra de test uit is kunnen we beoordelen, en zelfs dan moet je weten dat zulke reviews praktisch altijd leiden tot hevige discussies. Ik hoop vooral dat de test niet gericht is op de kwaliteiten van 1 merk en de nadelen van een ander, ik hoop eens en vooral te kunnen zien of de mafell rail echt onstabiel is en of de zaag er moeilijker op past, en hoe praktischer de voorrits functie is tegenover het nu verbeterd instellen van de diepte op de TS55R. Gaat het inschakelen van de voorrits zoveel sneller dan de 55R op 2mm te zetten bijvoorbeeld.
Zaken zoals het gemak bij het wisselen van zaagblad zijn secundair, al weet ik van de woodwhispers review dat dat op de DeWalt nogal vervelend is.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik denk dat een van mijn laatste feedback wordt anders wordt het zo'n wellus niettus.. en dat wou ik juist niet!
Mocht je ECHTE vragen hebben stel ze of mail ze.

Maar naar verluid van gebruikers op dit en nog een ander forum maakt de ergonomie van de Mafell het wat erger, zonder de extra hendel vooraan zoals op de TS moet je ze altijd met 1 hand dragen..
Zoals ook iemand eerder melde op dit forum waarom ze dat gedaan hadden. En ik kan je vertellen, zaterdag diverse keren gezien: als je de zaag met 2 handen vasthoud aan de handvatten dan komt hij schoppend naar je toe als je hem in stevig hout zet, met 1 hand aan de voorplaat schopt hij niet.
De andere vragen die je heb, perfect! Mochten die niet in dit testverslag beantwoord worden dan neem ik ze mee in het vervolg.

Naar mijn mening is dit forum bedoeld voor en door houtbewerkers, en niet voor handelaars, tenzij ze forum sponsor zijn. En ja we worden gesponsord door een handelaar, Baptist, en die helpt Jaap dan ook weer finacieel, daar daar heb ik vrede mee.
In mijn ogen ben je hier om je eigen handel te promoten, want ik lees nergens dat je ook aan het houtbewerken bent, en dan word ik idd wantrouwig, niet vreemd toch?
Vreemd daar voordat ik member werd al gevraagd heb om jullie te sponseren maar dat mocht niet want jullie wilden onafhankelijk blijven, terwijl jullie gesponseerd worden?
Het is dus beter is dus om mijn eigen forum op te zetten dan hier iets te posten? Want.... op een niet gesponseerd forum is niemand wantrouwig :p

Het enigste wat ik hier van jou lees is: festool is rommel en duur, en maffel is geweldig.
En ja festool is duur, maar maffel is ook niet goedkoop.
Volgens mij heb ik dat nergens hier op het forum gezegd. En duur is iets wat je niet kan kopen, zegt mijn moeder altijd.

Verder lees ik dat je je enorm druk maakt over 200 gram, maar je vind dat als je een professioneel bedrijf bent je dan beter de TS75 kan kopen…? Uuhh.. je weet dat die 1.7kg zwaarder is als een TS55!

Dan kan je natuurlijk wel enige kritische opmerkingen/ bezorgdheden verwachten, nietwaar? Zeker als de uitslag en de werkwijze nog niet aan bod zijn gekomen, maar we enkel moeten afgaan van je aankondiging.
Sorry je heb helemaal gelijk, ik had misschien iets meer tekst en uitleg moeten geven.
Dat mensen mij niet kennen, kan ik niks aan doen, ik doe goed mijn best met gekke acties dacht ik zo! ;) (21 klanten 2 dagen meegenomen naar de Nürnberg beurs, geheel verzorgt, Festool inruilen op Mafell, Sander zegt:, Klanten reviews op mijn site, zaagtest etc.)

Hier maak ik uit op dat dit een minder punt is van de Festool zaag (ervaring van de eigenaren) of heb ik het mis???
Gevaarlijk hoor dit hier te zeggen :eek:

Er is niemand, ik herhaal: Niemand die ooit zoiets gedaan heeft. Ik had er geen rekening mee gehouden dat het bij sommigen wat irritatie opwekt. Hoge bomen vangen veel wind ik had het moeten weten, ik woon tenslotte in Zandvoort :)

Heb even geduld, dan wordt alles hoop ik duidelijk en mocht je dan opmerkingen hebben dan testen we het apart!
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@BenchWorks, Sorry de voorrits functie, en 2 mm diep zetten van een zaag, zijn 2 verschillende dingen.
Niet te vergelijken, maar daarvoor moet je maar eens een demo van Mafell volgen.

En Nee ik heb geen Mafell en ook geen voorkeur naar gereedschapmerk, ik koop wat het beste past bij de werkzaamheden
die ik er mee wil doen, en het maakt mij niet uit of het van Makita, Festool, Blauwe Bosch, Mafell enz. is.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik spendeer echt duizenden euro's aan deze test wat ik er nooit uit ga halen, maar daar hoor ik niemand over!

Ik vind het best wel interessant dat de test zoveel modellen heeft verzameld. Bij schrobzagen ben ik ook altijd nieuwsgierig of er voor ons een beter model bestaat dan de Makita (3070). Dit op basis van onze ervaring met vier merken, maar we hebben bijvoorbeeld Bosch nooit uitgeprobeerd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is natuurlijk moeilijk om schijn tegen te gaan in een posting die gewoon "schreeuwt" om reacties. Maar ik vind het wel super dat het allemaal hier gebeurd en natuurlijk hebben we onze voorkeuren maar er zijn ook gewoon feiten. En niet iedereen koopt het duurste en allemaal willen we graag het beste voor het geld dat we uitgeven. En het beste is dan ook vaak wat het beste past bij de verwachtingen en zo'n test kan weer wat meer duidelijkheid scheppen. Het zijn wel allemaal zagen uit de bovenste prijsregionen, dus we mogen wat verwachten. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, al herinner ik mij wel dat mijn ts55 in bangkok af en toe erg heet wordt van niet eens zo veel zagen in rubberwood panelen, een taaie houtsoort die niet zo makkelijk snijdt.
Ik hoop dat we nog meer van dit soort mooie vergelijkingen krijgen en dat we niet vervallen tot een consumentenbond verhaal, waarbij men ook kijkt of de handleiding in voldoende talen is etc. We zijn houtbewerkers, we weten wat we willen (en anders komen we dat op het forum wel aan de weet) en we zijn ook allemaal wel een klein beetje gereedschapfreak. Houtbewerkers testen gereedschap, mooier kan toch niet!!

jaap
 

tuoh

Oud hout
Ik ben zelf veel nieuwsgieriger naar alle testuitslagen, niet alleen van de de groene en de rode dus, maar ook die met een geel of blauw kleurtje.
Een test is een mooie indicatie van wat je van die bepaalde machines mag of kan verwachten, maar ook niet meer dan dat. Het is geen koopverplichting hé.

Je hoeft niet altijd de duurste machines te hebben om perfect werk af te leveren. Het is mijn ervaring dat de iets goedkopere machines meestal veelzijdiger zijn.

Zo heb ik zelf enkele weken geleden een blauwe Bosch van 1800W aangeschaft (GKS 65ce) inclusief een stel FSN geleiderails van Bosch. Nu heb ik speciaal die machine gekocht welke NIET compatibel is met de geleiderail, daar heb je normaal gezien de GKS 65 GSE voor nodig:cool: Waarom dan deze keuze? De aangekochte machine is uitgerust met een lichtere en kleinere zool. Het is een veel handigere machine zo. Deze keuze hield dan wel in dat ik zelf de zool moest modificeren om te passen op de rail. Nu was dit laatste geen probleem als je een collega hebt die kan beschikken over een draadvonk machine:D Die modificatie was dus zo gepiept.

Het resultaat van dit alles is een multifunctionele machine, vandaag massief hout afkorten of schulpen, morgen pennen zagen, platen zagen, invalzagen, etc. allemaal met één machine en twee zaagbladen, een machine trouwens die niet stilvalt of verbrand als je wat meters eik of Afzelia in moten snijd.
Het platen zagen en invalzagen vraagt iets meer tijd dan met een echte invalzaag, maar dat weegt niet op tegen de voordelen vind ik.
Ik ben in elk geval zeer tevreden met mijn aankoop.
Voor iemand die uitsluitend plaatmateriaal zaagt zal een invalzaag een betere aankoop zijn, voor gemengd werk daarentegen is minder soms meer.

Wat ook een zeer belangrijk iets is om mee rekening te houden bij aankoop van een machine is de ergonomie. Past de machine bij je? Je mag de duurste machine kopen, maar als ze niet goed in je handen ligt lever je daarmee geen topwerk af, of word het plezier vergalt door pijnlijke ledematen. Een machine moet je passen juist zoals een paar nieuwe schoenen, dit is veel belangrijker dan de kleur van het ding.
Het is hier nog al eens aangekaart, staar je niet blind op een merk, maar kies voor de juiste pasvorm:D



Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat mij verbaasd is dat de eigenaren van een Festool zaag, voordat de bevindingen van de test kenbaar gemaakt worden, er al vanuit gaan deze minder presteerd bij het zagen van dikker masief hout.
Hier maak ik uit op dat dit een minder punt is van de Festool zaag (ervaring van de eigenaren) of heb ik het mis???

Ik ben juist op zoek naar een invalzaag voor het zagen van 30 a 40 mm multiplex en MDF ik ben heel benieuwd welke machine ik daar het beste voor kan nemen.
Ik had hiervoor een festool willen nemen maar ben nu aan het twijfelen gebracht. Ik ben nu benieuwd naar de blauwe Bosch of Makita.

Voor die diktes moet je een zaardere zaag nemen.
Wat ik zelf in zo'n soort geval doe is bij een Festool dealer met een testcenter, je kunt op de site van festool zoeken daarop,
en gaan overleggen dat je interesse hebt bij een dure zaag maar dat je hem eerst wilt testen, dus zelf wat plaat meenemen wat je veel zaagt, een bv :) een Festool TS75 nemen en bv een Makita en Blauwe Bosch als ze ze hebben ook zo'n maf rood ding,
en met twee of drie verschillende zaagbladen gaan zagen.

Waar ik mijn gereedschap koop in Groningen bij de firma Kroon, is dit zeker mogelijk.
Ook op andere plekken waar ik langer gekleden gereedschap kocht was dit mogelijk, bij de Koning Roden.
Ik heb bij Kroon vorig jaar bv een persoonlijke test en uitleg gehad van een Makita vandiktebank, wat Kroon geregeld had met een testbus/vertegenwoordiger van Makita.

Ook bij de aankoop van een Festool T18 was het Kroon die voorstelde als ik een test wilde met verschillende accuboormachines, dat dit mogelijk was.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik denk dat een van mijn laatste feedback wordt anders wordt het zo'n wellus niettus.. en dat wou ik juist niet!
Mocht je ECHTE vragen hebben stel ze of mail ze.

Volgens mij heb ik dat nergens hier op het forum gezegd. En duur is iets wat je niet kan kopen, zegt mijn moeder altijd.

Verder lees ik dat je je enorm druk maakt over 200 gram, maar je vind dat als je een professioneel bedrijf bent je dan beter de TS75 kan kopen…? Uuhh.. je weet dat die 1.7kg zwaarder is als een TS55!


Mocht je ECHTE vragen, lijkt op ddr methode alleen vragen wat mij uitkomt :)
Waar staat 200 gram? Denk dat je iemand anders bedoeld? Ik snap ik me zelf niet meer? :) Volgens mij had ik het over 200 watt vermogen als verschil?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Rectificatie:

Ik had gezegd: Baptist is forum sponsor.
Ik herhaal: Bapist is geen sponsor.
Blijkbaar verkeerd begrepen hier.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je hoeft niet altijd de duurste machines te hebben om perfect werk af te leveren. Het is mijn ervaring dat de iets goedkopere machines meestal veelzijdiger zijn.


Mvg,

André

Ja Tuoh, ik ken een meubelmaker die niet één pro machine heeft, groene Bosch e.d.
En hij maakt er heel mooie dingen mee, de dure machine doet het werk niet, de gene die hem in zijn handen heeft doet het.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Eigenlijk ben ik wel erg nieuwsgierig naar het voordeel van een voorritser,
zeker ook omdat ik begrepen heb dat de Mafell geen spouwmes heeft. Een spouwmes lijkt mij nu juist een enorme pre voor de veiligheid.
Dus het inwisselen van een spouwmes voor een voorritser vind ik jammer. Kan het niet allebei?
En ja: ik zaag -altijd- met gehoorbeschermers en -als het even kan, ook buiten- met stofafzuiging. Meestel niet met een veiligheidsbril, maar wel met een gewone bril.
Veiligheid vind ik heel belangrijk, het verliezen van lichaamsfuncties is immers nagenoeg altijd onherstelbaar en ik heb maar één lichaam die mijn hele leven mee moet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Eigenlijk ben ik wel erg nieuwsgierig naar het voordeel van een voorritser,
zeker ook omdat ik begrepen heb dat de Mafell geen spouwmes heeft. Een spouwmes lijkt mij nu juist een enorme pre voor de veiligheid.
Dus het inwisselen van een spouwmes voor een voorritser vind ik jammer. Kan het niet allebei?

Als ik het begrijp dan is de voorritsfunctie hierop een systeem dat het zaagblad een beetje dichter tegen de rail duwt en de zaag op 1 mm of zo zet. En je moet er blijkbaar vooruit mee zagen. Dan zaag je weer gewoon en is de snit proper omdat het geritste deel lichtje meer naar de zaag toe staat. Er zit geen extra voorritszaag op of zo. Dan is enkel het gedeelte naar de zaag toe proper? het is zeker een verbetering maar lijkt me niet perfect als je het afgezaagde deel nog wil verzagen dan moet je er eerst weer een propere rand op zetten? In hun demonstratie filmpje hebben ze dat handig vanuit een hoek gefilmd die niet toestaat dat te zien.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat mij toepasselijk lijkt voor de test, en ik hoop dat dit mee genomen is:
Welke machine heeft:
-De minste lichaamstrillingen als hand-armtrillingen
Hand-armtrillingen leiden tot gewrichtsschade en schade aan handen en vingers.
- Hoelang duurt het per machine dat het zaagblad geremd wordt.
- Zit er op de machine een veiligheidsstop op vastslaan/terugslag van het zaagblad.
- Wat is het geluidniveau van de verschillende machines.
- Asgatgrootte
- Beschikbare zaagbladen met andere vertandingen

Is het mogelijk bij de machines zonder spouwmes, deze alsnog te plaatsen, want:
een handcircelzaag hoeft van de arbo geen spouwmes te hebben, maar als deze onder een tafel wordt geplaatst dan word het een technisch gezien een bouwcircelzaag, en dan moet er wel een spouwmes worden gemonteerd.

bron:
http://www.databankarbo.nl
Montage onder een tafel van een handcircelzaagmachine:
3.6 Handcirkelzaagmachine
Een handcirkelzaagmachine is een elektrisch of pneumatisch handgereedschap bestemd voor het zagen van hout en plaatmateri-aal door middel van een
cirkelzaag. Indien een handcirkelzaag-machine onder een tafelblad wordt gemonteerd, vormt deze combinatie een universele cirkelzaagmachine, als
genoemd in 3.1 en zijn de daarvoor geldende aanwijzingen van kracht.

Verzekeringsmaatschappijen en ook de arbeidsinspectie kunnen hier naar kijken bij een ongeluk, en daar flink moeilijk over doen.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dit vind ik wel jammer, ik wilde juist een lichtere zaag erbij nemen voor dit werk, ik heb al een Makita met een zaagcap. van 85 mm maar die weegt wel 2 x zoveel als deze invalzagen.

Vandaar dat ik je probeer te adviseeren om het uit te testen met grovere zaagbladen bij een dealer, en dan natuurlijk kijken wat dit met de zaagsnede doet.
Je zou ook bv een testdag bij een dealer kunnen bezoeken en het daar door de vertegenwoordig laten doen :)

Zo heb ik eens een vertegenwoordiger (nee geen festool) behoorlijk laten zweten toen hij beweerde dat zijn afkortmachine superieur was aan ander merken omdat het veel dikkere balken kon zagen.
Maar met de vraag, doe het een in dubbelverstek, terwijl hij eerst beweerde: geen probleem, ik zei toen laat maar eens zien dan. haha, dat wilde dus niet.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Als ik het begrijp dan is de voorritsfunctie hierop een systeem dat het zaagblad een beetje dichter tegen de rail duwt en de zaag op 1 mm of zo zet. En je moet er blijkbaar vooruit mee zagen. Dan zaag je weer gewoon en is de snit proper omdat het geritste deel lichtje meer naar de zaag toe staat. Er zit geen extra voorritszaag op of zo. Dan is enkel het gedeelte naar de zaag toe proper? het is zeker een verbetering maar lijkt me niet perfect als je het afgezaagde deel nog wil verzagen dan moet je er eerst weer een propere rand op zetten? In hun demonstratie filmpje hebben ze dat handig vanuit een hoek gefilmd die niet toestaat dat te zien.
Dit nemen we mee in de test of later in een deeltest. Als je de 'voorritsfuctie' aanzet komt de zaag op de geleiderrail niet dieper dan 2 a 3mm (afhankelijk wat voor blad je erin stopt) en hij zet het blad 1 tiende mm naar binnen. Ik heb het getracht in mijn filmpje van de MT55 te laten zien het is HD dus je ziet er redelijk. Het scheelt echt ENORM. Ik had gehoopt dat we dit nog konden demonstreren op trespa maar daar was geen tijd meer voor, misschien later.
 
Laatst bewerkt:

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Eigenlijk ben ik wel erg nieuwsgierig naar het voordeel van een voorritser,
zeker ook omdat ik begrepen heb dat de Mafell geen spouwmes heeft. Een spouwmes lijkt mij nu juist een enorme pre voor de veiligheid.
Dus het inwisselen van een spouwmes voor een voorritser vind ik jammer. Kan het niet allebei?
Mafell heeft juist heel veel moeite moeten doen om dat irritante spouwmes eraf te krijgen, ik weet niet meer precies het verhaal maar als er behoefte is vraag ik het nogmaals aan ze.
Het voorritsen is echt top, maar goed, probeer het lekker zelf of bekijk mijn eerdere filmpje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.