DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom zou je geen deur mogen afkorten met een 48 tands blad?
99% van de mensen doet het, want wisselen is lastig of mensen nemen de moeite niet dus moet je het testen.
Deuren afkorten is nu niet echt een alledaagse taak, tenzij je erg slordig je metingen doet. Degenen die ik ken die zich vooral met plaatswerk bezighouden, zijn juist degenen die hun machines kopen op basis van prijs omdat ze die buiten gaan gebruiken in de regen en regelmatig gaan doen vallen, ik heb bv persoonlijk nog nooit een plaatser zien werken met een stofzuiger, en het zaagblad wisselen doen ze zodra je er teveel schroeven mee hebt doorgezaagd en meer dan de helft van de tanden weg zijn :p

Je kan deuren afkorten met een TS55, een 24T zaagblad gebruiken helpt in ieder geval. De Mafell kan het beter inderdaad, maar ten koste van het gewicht. Dat is een compromis dat voor sommigen voordelig is, en anderen nadelig. Persoonlijk mis ik wat kracht op mijn TS in (voor mij) zeldzame instanties, maar ze geraakt er altijd wel door, en de rest van de tijd ben ik toch wel blij dat ze niet nog zwaarder is.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die hooguit 20 x per jaar dat ik een deur zaag zaag ik gewoon in 2 x, eerst 20 mm, dan er door. Voor mij geen enkel probleem die 30 sec per deur extra. Ik geloof direct dat mafell de beste invalzaag maakt, maar als je zoals ik met 16 bent begonnen met timmeren (geen geld voor dure machines dus) en jaren hebt gewerkt met allerlei zelf gemaakte rails en zo en zware handcirkelzagen, dan boeit het je niet zo of je een goede machine hebt of een nog net iets betere.
De festool is gewoon een goede machine met het meest uitgebreide pakket aan assecoires. Als de mijne de geest geeft dan zal ik zeker overwegen om een ander merk te nemen. Goed gereedschap inruilen is een goed iets maar volgens mij vooral voor de verkoper. Daarmee wil ik niet degenen bespotten die dat gedaan hebben, maar het is in mijn ogen net zoiets als je auto inruilen omdat je eens wat anders wilt. Niks mis mee, maar het kost altijd geld.
Nu valt dat bij een invalzaag wel mee en voor degenen die er op kicken met het beste van het beste te werken zal het de investering ook wel waard zijn.

Ook wordt de invalzaag als gereedschap overschat, prima machine en ik wil hem ook niet meer missen, maar de helft van de tijd dat ik gewerkt heb hadden we niet zo'n ding en we hebben het werk er wel om klaar gekregen.
Komt je vaardigheid denk ik ook wel ten goede, dat je eerst je ook met minder leert redden.
De invalzaag is voor mij primair een platenzaag, af en toe een deur wil ook best maar massief hout zaag ik op m'n tafelzaag en balken ed met de zware handcirkel.

Mvg, Bjorn
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er is gefilmd en ik hoop ook dat wat wij gehoord hebben goed te horen was. Er waren twee zagen die bij afzagen van wen 2 meter lange en 40mm dikke deur een normaal geluid hadden, die het dus echt trokken. Bij de overige 4 was steeds al na zagen van enkele centimeters duidelijk dat dit een zeer zware aanslag op de machine was.

Verassend hoe groot dat verschil was want de motorvermogens waren nagenoeg identiek en alle machines een 48 tands blad.

Binnenkort volgt de uitslag na de montage van de film.

Een massive deur zagen met 48 tanden? tja..
Volgens mij waren de 48 tanden bladen bedoeld voor plaatmateriaal tot 22mm, minder tanden zaagt het veel beter.
Met een 28 tands blad heb ik onlangs 8 massive 40mm merbau binnendeuren op maat gezaagd zonder problemen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Waarom zou je geen deur mogen afkorten met een 48 tands blad?
99% van de mensen doet het, want wisselen is lastig of mensen nemen de moeite niet dus moet je het testen.


Als jij gereedschap verkoopt moet je het andwoord weten denk ik, waarom een 48 tands niet geschikt is voor een 40 mm massive deur.
Meer spaanafvoer, doorvoersnelheid, weerstand.
Kortom het juiste gereedschap en materiaal gebruiken voor elke klus.
Schulpen met de hand met een 16 tpi handzaag wil ook niet, maar daarom kun je niet zeggen dat een 16 tpi handzaag een slechte zaag is.
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik denk dat het wel degelijk relevant is hoe de motor zich gedraagt onder zware omstandigheden. Ik neem in ieder geval niet altijd de tijd om het perfecte zaagblad (wat ik ook lang niet altijd bij me heb) erop te zetten.
Alleen platen doorzagen met een zaag van 500 euri plus is ook wel een erg dure oplossing. Ik verwacht er in ieder geval meer van.
Zelf heb ik een negatieve ervaring op dat gebied. Een paar jaar geleden moest ik een beuken multiplex keukenblad van ongeveer 4 cm dik op maat zagen. De Festool invalzaag die ik toen bij me had is daarbij doorgebrand.
Terwijl ik heb toch echt rustig aan deed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik vind toch dat er verschil is tussen zware omstandigheden en misbruiken. Zware omstandigheden zijn voor mij continue gebruik, harde materialen, dikke plaat... Maar vol hout zagen met een zaagblad voor dunne plaat splintervrij te zagen, is voor mij misbruik. In die omstandigheden krijg je iedere machine kapot. En zo zijn er vaklui die alles kapot krijgen. Als je occasioneel andere materialen moet zagen wissel je de zaag, gebeurd het dat je regelmatig moet wisselen, dan is een tweede (aangepaste) machine aangewezen. Een machine moet je respecteren en gebruiken waar hij voor bedoeld is. Dan ga je ook lang plezier hebben van je investering. Dik hout schulpen op mijn combinatiezaag doe ik met een schulpzaagblad. Als ik de daktand er op laat staan lopen de 4 paarden ook vast. Ik vind het vreselijk als ik zie hoe sommigen met hun dure machines omgaan.
Zeggen dat de ene machine beter is dan de andere omdat hij het minder snel begeeft bij een verkeerd zaagblad is naar mijn mening niet correct.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Plaats vaak keukens, werkbladen 30 mm dik, geen enkel probleem mee.
Laatst na een serie van 72 keukens een nieuw blad op de zaag gezet, zagen ging gelijk soepeler, dus een hele tijd met een vrij stomp blad gezaagd.
Zeggen dat je maar een zaag met een kleinere zaagdiepte moet maken als hij moeite heeft met 40 mm merbau is flauwekul, als ik m'n makita handcirkel pak met 85 mm zaagdiepte zal die ook moeite hebben met 70 mm merbau. 95 % van de timmerlui gebruikt dat ding voor vuren balken voor in de kap. Inruilen die zagen voor een mafell handcirkel dan maar voor de keren dat je een hardhouten brug of sluis bouwt:)
Er zal af en toe vast een festool sneuvelen, langs de snelweg zie je ook vaker een opel of ford staan dan een mercedes simpelweg ook omdat er daar meer van rijden.
Mijn festool bevalt me tot nu toe goed, mocht best wat meer power inzitten , maar in de dagelijkse praktijk is het gewoon een machine die goed werkt.
Op de reclame en testen die gehouden worden doe ik ook niet alles uit, heb een panasonic decoupeerzaag en slagschroevendraaier, op zich fijne machines, maar de 1 e decoupeerzaag was na +- 2 jaar kapot, (geen garantie, nieuwe body gekocht) en de slagschroevendraaier is na iets meer dan een jaar ook al weer naar de dealer geweest omdat hij soms haperde.(roestvorming zeiden ze)
Op die machines staat Tough tool, zijn getest op water en stof en ook uit de testen bij klusvisie komen ze positief uit de verf. Van festool heb ik de ts55 3,5 jaar probleemloos gebruikt, alleen de kabel een keer beschadigd. Festool bovenfrees of 1010: probleemloos 6 jaar of zo, maar wordt ook wat minder gebruikt. Precisio 70 zaagtafel heb ik ook een jaar of 7, fijne machine, geen problemen ook veel gebruikt voor niet al te zwaar werk gemiddeld, maar je kunt wel zien dat het een gebruikte zaag is. Aan m'n festool electrische schaaf is na 3 jaar een keer een nieuwe kabel gekomen en de motorrem nagekeken.
Als deze machines kapot gaan zal ik zeker een ander merk overwegen, maar daarom zijn het nog niet direct slechte machines.
Daarbij, als je alleen maar topspul hebt wie moet je het dan op de kop geven als het eens niet wil lukken:)

Mvg, Bjorn
 
A

Athanor

Guest
Een machine moet je respecteren en gebruiken waar hij voor bedoeld is. Dan ga je ook lang plezier hebben van je investering. Dik hout schulpen op mijn combinatiezaag doe ik met een schulpzaagblad. Als ik de daktand er op laat staan lopen de 4 paarden ook vast. Ik vind het vreselijk als ik zie hoe sommigen met hun dure machines omgaan.
Volgens mij sla hiermee de spijker op zijn kop! Goed vakmanschap is weten hoe je machines optimaal te gebruiken en een goede balans tussen kwantiteit (snelheid) en kwaliteit te bereiken.

Fons
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik kan me geheel in Fons zijn woorden vinden, ook ik werk met beleid.
Alleen blijft het een feit dat het vermogen v/d zaag in mijn ogen zeker een belangrijke factor is. Als ik er alleen maar bijv. tot max. 22 mm multiplex mee kan zagen koop ik liever iets anders.
Ook vind ik dat de zaag er tegen moet kunnen als er een keertje een blad op zit dat niet optimaal is voor de omstandigheid. Het zaagblad dat ik destijds gebruikt heb was zeker niet bot, mogelijk dat er teveel tanden op zaten voor de klus. Desnoods treed er een beveiliging in werking als de machine te warm wordt...

Ben zeer benieuwd naar de uitslag v/d test. Ik gok op de Bosch :)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Volgens mij sla hiermee de spijker op zijn kop! Goed vakmanschap is weten hoe je machines optimaal te gebruiken en een goede balans tussen kwantiteit (snelheid) en kwaliteit te bereiken.

Fons

Ja helemaal mee eens.

Maar, even snel gekeken naar de machine specs.
En er valt mij een ding op:

Maffel MT55 cc
Opgenomen vermogen 1400W
Toerental onbelast 3600-6250 t/min
Gewicht 4.7Kg

Bosch GKT 55
Nominaal opgenomen vermogen 1.400 W
Onbelast toerental 3.600 – 6.250 min-1
Gewicht 4,7 kg

Festool TS 55
Opgenomen vermogen 1200 W
Onbelast toerental 2000-5200 min-1
Gewicht 4,5 kg

200 watt meer vermogen, en 1000 tp/m meer.
En dan in combinatie met een fout zaagblad voor 40mm volhout, tja zo kan ik het ook.
Zet er eens een 26 tands blad op, of het panterblad en doe de test nogmaals?

De Bosch en de Maffel hebben dus blijkbaar de zelfde motor, tpm en wattage gelijk, dus feitenlijk dezelfde machine met andere ombouw.
Dus ik zet een krat bier in dat deze 2 de test winnen, deal?
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja, de vakman weet dat je met het juiste blad moet zagen. Maar de doorsnee klusser die denkt dat je met een dure machine elke klus kan klaren denkt daar niet bij na.
Die gebruikt alleen het bijgeleverde universeelblad, van schulpen heeft ie waarschijnlijk nooit gehoord...daar was ik ook een van. Dus wat dat betreft ben ik van mening dat de test met het standaard blad uitgevoerd moet worden.

En wattage zegt ook niet alles. Dat dacht ik eerst ook tot een vriend van mij zijn scriptie liet zien over het zuigvermogen van populaire stofzuigers. De krachtigste stofzuiger nam slechts 1400 watt op en liet de 2000 watters ver achter zich...
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Het begint er op te lijken dat het meer een strijd is tussen mafell liefhebbers en festool liefhebbers. En dat bepaalde mensen toch wel heel graag willen dat mafell beter uit de bus komt. Beter marge op deze machine???
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De Bosch is door mafell gemaakt of ten minste ontworpen, die zou wel eens goed uit de bocht kunnen komen door wille van zijn prijs die toch wel meer dan €100 lager ligt dan de Festool. Het is enkel afwachten op het resultaat om te zien welke vervelende details Mafell er in heeft gezet om de prijs van de hunne te verantwoorden.
Ik ben van mening dat de zagen met het originele zaagblad moeten getest worden waar het gepast is, maar schulpen doe je met een schulp blad. En daar was het interessant geweest moesten alle zagen met hetzelfde 20T blad voorzien zijn, dan had je pas echt een idee over de prestaties.
Tijdens een test moet je toch de machines zo correct mogelijk gebruiken, dat de meesten dat in het veld niet doen is hun probleem. Ik heb persoonlijk nog nooit een andere houtbewerker een invalzaag zien gebruiken met een stofzuiger, veiligheidsbril of gehoorbeschermers. Zelfs in de school stonden we eik te schuren met een ETS150 zonder afzuiger of stofzak omdat daar geen geld voor was, je was van kop tot teen bedekt met giftig stof... De leraars waren nog van de oude generatie die het niet zo nauw namen met veiligheid en gezondheid. Hun terug aangenaaide vingers konden het bewijzen :p
Degenen "zoals wij" die proberen goed te zorgen voor hun machines, en die zich hier en daar informeren over machines en technieken zijn de uitzondering.
 
Laatst bewerkt:

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Tja..
Wat mij enorm tegen valt is het enthousiasme OVER deze test!
Er is niemand op de wereld die ooit zo'n onafhankelijke test heeft uitgevoerd!
Allemaal individuele tests, meestal ook nog geschreven door fabrikanten!
Ik heb de test door 3 klanten laten verzinnen, laten uitvoeren en laten doen die ook allemaal nog eens een TS55 hebben!!!!
Enige wat ik gedaan heb ik is alles regelen, kopen en klaarzetten.

Weerstand:

Ik lees met verbazing over de regelmatige aannames van de test en smoesjes van mensen om hum groene machine te verantwoorden. De test en de manier van testen is nog niet eens openbaar gemaakt, hoe kan je er over oordelen dan? Dat stelt me enorm teleur. Ik spendeer echt duizenden euro's aan deze test wat ik er nooit uit ga halen, maar daar hoor ik niemand over!
Ik zie liever positieve berichten en mensen die openstaan voor andere features dan ze gewent zijn en mensen die meedenken over wat we zouden kunnen testen. Ik wou dit op regelmatige basis gaan doen, maar dit 'gezeur' had ik niet verwacht en motiveert niet echt.

Me, myself and I:
Mensen die me kennen weten dat ik altijd open en eerlijk ben, niks aanpraat en alles met een kritische blik bekijk! Ik loop zoveel mogelijk beurzen af, zelfs meer in het buitenland dan in Nederland om jullie leuke nieuwe dingen aan te kunnen bieden (en ja ook voor mezelf, vind het heerlijk nieuwe dingen te ontdekken!!!).
Ik begrijp als je me nog nooit ontmoet heb je wat wantrouwig bent, zou ik ook zijn. Zoals hoop ik velen kunnen bevestigen ik doe het anderS.

Positief:

Gelukkig lees ik ook leuke dingen van mensen die open en eerlijk durven te zijn over ervaringen die ze hebben meegemaakt en mee willen denken, die mensen enorm bedankt! Misschien kunnen jullie (als er een volgende test komt) mee doen.

Ik mail dit stukje net naar een klant en die zegt: Sander je zet iets Unieks neer, vergeet dat niet en geniet ervan!
 
Laatst bewerkt:

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Maar als de Bosch en de maffel gelijk zijn, kun je beter de Bosch nemen, je hebt alleen geen voorritser. Toch???
 

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Hallo Sander, in ben best wel benieuwd wie dit gaat winnen, zit nog steeds te twijfelen tussen een Mafell of een ts 55r.
Misschien is de Bosch ook wel interessant.
 

WR1944

Oud hout
Ik waardeer het enorm dat je een test als deze wilt doen. Het is vreselijk lastig om een test goed uit te voeren met een wetenschappelijk verantwoorde opzet. Alles moet onbevooroordeeld worden gedaan en de omstandigheden moeten zo identiek mogelijk zijn. Je zou bijvoorbeeld een robot de zagen door het hout moeten laten duwen of een groep testers geblinddoekt laten zagen om geen ongewenste beïnvloeding te hebben. Maar dat is praktisch nagenoeg onmogelijk of zelfs gevaarlijk. Maar je bereikt al een hoop door de testomstandigheden zo correct en compleet mogelijk te omschrijven.
De Consumentenbond deed indertijd goed werk met testen en voorlichting naar de gebruikers toe. Maar hun testen van audio-apparatuur in de jaren 70 bijvoorbeeld waren lachertjes. Ik was mezelf aan het orienteren op audio-gebied en liep elke hifi-zaak in Den Haag af voor folders en informatie. En natuurlijk veel luisteren. In die tijd kwam er ook een test door de Consumentenbond van luidsprekers uit, samen gedaan met de Belgische zustervereniging. Een kennis van me die in een hifi-zaak werkte en in audio-tijdschriften artikelen schreef was uitgenodigd als luisteraar/tester. Hij heeft bij binnenkomst van de testruimte gelijk rechtsomkeert gemaakt. Het was in een oud huis op de derde etage in hartje Antwerpen, houten vloeren, hoge plafonds, ongelijk beklede wanden en door de openstaande ramen kon je het langsrazende verkeer duidelijk horen. En toch werd er een test gepubliceerd met een duidelijke winnaar.
Ikzelf ben een verloren zaak. Ik ben, nadat ik gereedschap van B&D, Bosch en zelfs de V&D had gebruikt, overgestapt op Festool omdat ik kennissen ermee in de weer zag. Vanwege m'n (toen) kleine behuizing had ik een compacte tafelzaag nodig en dat werd de TS55 met MFT. En dat was het begin. En het heeft me tot nog toe niet teleurgesteld. En ik weet dat er beter gereedschap op de wereld is want niets is perfect. Maar je leert er mee leven. :)
Maar toch ben ik nieuwsgierig naar je test.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik lees als amateur houtknutselaar al enige tijd met belangstelling dit topic, allereerst omdat ik een gereedschap verzameltic heb en daarbij ook nog denk dat ik er dan alles mee kan maken

Van de vele opmerkingen die ik gelezen heb is mij deze opgevallen, dat is over het gewicht van de machines.
Er wordt steeds gesproken over de lichte Festool en de zware Mafell, tot mijn verbazing lees ik op het einde van bladzijde 3 dat het verschil slechts 0,2 kg is.
Nou kan ik mij voorstellen als je er de marathon mee zou moeten lopen dat 0,2 kg op den duur mee gaat tellen.
Dus vraag ik mij nu af of iedereen bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de zaagmachine de hele tijd met zich mee draagt? En als leek/amateur/knutselaar zou ik zeggen dat bij het zagen 0,2 kg zwaarder juist prettiger is?

Even voor de duidelijkheid ik heb geen van deze zaagmachines in gebruik!
Wel een 32 jaar oude BD 7394-01 handcirkelzaag, toen nog zonder spouwmes maar ik las dat het nu weer modern is.
Dus zit ik met belangstelling en toch ongeduldig te wachten op de uitslag van deze test.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kijk Sander ik zie het zo:

In het begin van dit topic had je misschien gelijk de video kunnen neer zetten, je komt met een soort van teaser en dan moeten we twee weken wachten op de video.
Op het internet en speciaal in dit soort forums krijg je dan dit soort discussies.
Daar kies je dan toch echt zelf voor.

Naar mijn mening is dit forum bedoeld voor en door houtbewerkers, en niet voor handelaars, tenzij ze forum sponsor zijn.
En ja we worden gesponsord door een handelaar, Baptist, en die helpt Jaap dan ook weer finacieel, daar daar heb ik vrede mee.
Ik heb dit fout, sorry.
In mijn ogen ben je hier om je eigen handel te promoten, want ik lees nergens dat je ook aan het houtbewerken bent,
en dan word ik idd wantrouwig, niet vreemd toch?
Het enigste wat ik hier van jou lees is: festool is rommel en duur, en maffel is geweldig.
En ja festool is duur, maar maffel is ook niet goedkoop.
Zeker vanwege het zeer goede assortiment aan extra systeem spullen kies ik vaak voor festool.
Maar ik heb ook verschillende blauwe bosch of metabo.

Maar als ik met de maffel 50mm dik bankirai of azobé ga schulpen met een 48 tandsblad over lengtes van 3 meter en ik doe dat 100 keer, dan overleefd hij dat ook niet, vooral als je te hard duwd, dus te snel wilt zagen.
Vandaar dat veel hier zeggen, gebruik de machine waar hij voor bedoeld is.
Als er zoals jij zegt er veel mensen zijn die de machine gebruiken voor iets waar hij niet voor gemaakt is, dan ligt dit aan de fabrikant of machine? En als je weet hoe je een zaagblad wisselt dan lukt dit binnen een minuut.
Als mensen denken dat je met een zaagblad alles kunt zagen, tja misschien hebben ze dan beter advies nodig. Met een decopeerzaag heb je ook verschillende zaagjes. Als je met een standaard zaagje aluminium gaat zagen werkt dit ook niet perfect, maar als je het zaagje wisselt voor een geschikt zaagje lukt het ineens wel.

Als je dit vergelijkt om oude verlagen op grote oppervlaktes kaal afteschuren met een dts 400 met korrel 400, en dit lukt niet is dan de dts 400 slecht? Nee want je gebruikt hem dan voor iets waar hij niet voor ontworpen is en dan ook nog met verkeerd schuurpapier.
Je hebt niet voor niets korrel grotes van 40 tot 400. En zo werkt dat met zaagbladen voor een invalzaag net zo.

Ik werk met de atf en de ts 55 sinds ongeveer 1997, en zover ik weet zijn deze machines op de markt gebracht voor plaatmateriaal.
En ja als maffel de machine copieerd en iets verbeterd zodat je er wel massive deuren mee kunt zagen, is daarom de ts55 slecht?
Mijn ervaring is dat als je massieve deuren zaagt met een ander type zaagblad de ts55 dit prima aan kan. Het is niet ideaal, maar het kan.

En de keuze die jij maakt om een paar duizend euro te besteden aan een test is geheel jouw keuze.
Het idee er achter is goed, maar ik verwacht van een vakhandelaar ook advies over wat een machine kan en waar hij voor gebruikt kan worden.
Sterker nog als ik een bedrijf zou hebben die proffesioneel deuren afhangt dan zou ik ook niet gaan voor de ts55 maar voor de ts75.
Maar als ik dan massive deuren van hardhout ga zagen met een 60 tanden blad met de ts75 gaat dit ook niet lukken.

En jou vraag waarom dan ts55 dan dieper kan zagen dan eigelijk goed is voor de machine is vrij makkelijk.
Met een groter diameter zaagblad heb je per omwenteling meer tanden die in het hout slaan, dus zaagt hij makkelijker.

Dus 48 tanden voor plaatmateriaal in een test.
28 of minder tanden voor dikker materiaal in een test is objectiever.

Kom op met de video :)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik lees als amateur houtknutselaar al enige tijd met belangstelling dit topic, allereerst omdat ik een gereedschap verzameltic heb en daarbij ook nog denk dat ik er dan alles mee kan maken

Van de vele opmerkingen die ik gelezen heb is mij deze opgevallen, dat is over het gewicht van de machines.
Er wordt steeds gesproken over de lichte Festool en de zware Mafell, tot mijn verbazing lees ik op het einde van bladzijde 3 dat het verschil slechts 0,2 kg is.
Nou kan ik mij voorstellen als je er de marathon mee zou moeten lopen dat 0,2 kg op den duur mee gaat tellen.
Dus vraag ik mij nu af of iedereen bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de zaagmachine de hele tijd met zich mee draagt? En als leek/amateur/knutselaar zou ik zeggen dat bij het zagen 0,2 kg zwaarder juist prettiger is?

Even voor de duidelijkheid ik heb geen van deze zaagmachines in gebruik!
Wel een 32 jaar oude BD 7394-01 handcirkelzaag, toen nog zonder spouwmes maar ik las dat het nu weer modern is.
Dus zit ik met belangstelling en toch ongeduldig te wachten op de uitslag van deze test.

Misschien ligt het aan het evenwicht punt van de machine, en de plaatsing van de handgrepen op de machine, waardoor een machine anders aanvoelt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.