De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja dat scheelt zeker
bij mij is er aan elke kant 11.3 cm verloren gegaan, maar acht, dat levert wel een fijn plekkie op
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu de kapex weer rechtuit zaagt is het werken daarmee een stuk prettiger.
De staanders waren van de week al gezaagd en vandaag alle liggers

P1080687.jpg

Dat klusje eenmaal afgerond werdt het tijd om de verf tevoorschijn te halen
Via marktplaats kocht ik voor 20 euro een emmer sigma verf (2.5 liter) Semi Gloss S2U

Nu was het kleurtje niet helemaal toeval, echter de prijs was dan wel weer een meevaller

Eenmaal het blik open getrokken was het niet helemaal wat ik er van verwacht had.
P1080691.jpg

Roerstokkie er in en roeren maar, dat lijkt er al meer op
P1080692.jpg

Nog even flink doorroeren...
P1080693.jpg

En dan maar eens flink met de roller in de weer...
Binnen de kortste keren staat er een heel leger staander en liggers
De kleur....ach, ik had verwacht dat er wel eerder ergens een lampie ging branden bij het zien van die grijze muren ;)
P1080695.jpg
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Festool plankkies , persoonlijk vind ik de kleur helemaal niets maar eeuuuuh als het jou happy maakt .....go for it .... het is tenslotte jouw cave !!
filmpie mag ook !
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ach weet je, een beetje gek hou ik wel van :)
Vorige was Mafell rood ;-)
Tegen de tijd dat de poen op is kan ik altijd nog bosch blauw doen :p

Filmpie wilde ik doen maar werd hem niet omdat niet alle spullen voorhanden was (zit nog ingepakt) dus het blijft bij foto's
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Laat groen nou mijn favoriete kleur zijn.. :) Niet persé Festool, dat kan ik niet betalen.. Ik vind het wel wat, maar meer om het feit dat het een vrolijke tint geeft aan de werkplaats, waar ik in een grijze betonnen bak aan het werk ben, met hier en daar wat houttinten.. Daar kan ik wat aan doen, maar ik ga nu niet meer investeren in een ruimte waar ik nog geen jaar meer inzit..

Top! Ben benieuwd naar het vervolg!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is ook mijn reden, het maakt de boel wat vrolijker, nu was de verf lekker goedkoop, het had net zo goed iets van caribean blue ofzo kunnen zijn
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Allereerst complimenten voor de bouw en bedankt voor het uitvoerige verslag ervan. Heb genoten tijdens het lezen en bekijken van de foto's. Als ik je een tip mag geven: kort de electradraden niet in! Ik heb de laatste tijd veel met electriciens gesproken en gewerkt en allemaal laten ze de draden een flink stuk eruit steken en korten ze nooit in. Heb toen hiervan de reden gevraagd en het antwoord is eigenlijk vrij logisch: de inbouwdozen zijn altijd minimaal 4 cm diep, dus dat is meer dan genoeg ruimte voor de paar draden en als je in de toekomst iets wilt veranderen heb je mooi nog een stukje draad 'over' om mee te werken. Inkorten geeft in de toekomst alleen maar geze*k ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedankt voor de complimenten en tip

Voor het eerste heb ik heugelijk nieuws, het verslag is nog lang niet ten einde
Er moet nog aardig wat gedaan worden (werkbank, inrichten, french cleats, inbouw van de CMS modules, gaten boren voor de bench dogs etc.

Vwb de tip, dat is me bekend, ooit op school wel het eea over geleerd en een papiertje voor gekregen ;-)
Alle dozen hebben een lekker eind draad uitsteken.
bij één doos geeft dat een probleem, dat is de doos waar alles begint, daar steekt een flinke berg draden bij elkaar
voor nu laat ik het even zo, straks als de boel wat verder gevorderd is gaan we daar nog wel naar kijken (komt vast goed)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Afgelopen weekend even lekker niks gedaan en lekker een paar dagen in een bosrijke omgeving vertoefd
Frisse lucht gesnoven om vervolgens kwijlend het draadje over de ruitjeskast van Rjfschmitz te vaak te bekijken
Vandaag heeft dochterlief een studiedag en dan moet je de tijd verdelen, toch de tijd gevonden om weer wat te kunnen doen

Het groene legers moest worden voorzien van een groef waar het draadeind uiteindelijk in komt te liggen
Wie het filmpje van de vorige werkbank heeft gezien weet misschien nog dat dit uiteindelijk met een geleider op de grond is gedaan (niet optimaal)

Dit keer een kliko maar even tot tijdelijke werkbank omgetoverd :rolleyes:

P1080703.jpg

P1080704.jpg
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Net even dit draadje bijgelezen. Hier staan ook wel wat ideeën tussen voor toekomstige projecten! En het Festool groen vind ik erg origineel!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wagisff....
Ik zit jouw draadje van voor naar achter en van boven tot onder door te spitten (ruitjes kasten) en haal jij inspiratie uit mijn bouwsel haha, die is goed
Maar vertel, want je maakt me wel nieuwsgierig ;-)

Builder, het begon uit gekkigheid, een beetje kleur maakt de boel wel vrolijk
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
We hebben een oud boerenwoonhuis met een grote hooizolder op de eerste verdieping. Droom is om daar een master bedroom van te maken. Op wat constructiewerk na wil ik daar veel zelf aan gaan doen. Dus voorzetmuurtjes, kastenwanden etc. Maar voordat we daar aan beginnen, moet eigenlijk de huidige garage plat, zodat we daar een extra verdieping op kunnen zetten (voor opslag). Mijn werkplaats is nu in huis, die moet dan weer verhuizen naar de garage. En de werkplaats wordt dan speelkamer. Ons eerste kind wordt waarschijnlijk in juli geleverd. Dus als ik jouw project zie, dan ben ik in gedachten al bij tig toekomstige projecten :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In voorbereiding op de werkbank heb ik alvast een fraai boortje besteld

Voor de eerste werkbank had ik zoiets (maar dan van CMT)
een rechte frees met ondersnijdraad, echter dat werkte niet lekker en de frees was veel te duur

3e11078b5ff6996a160cb45d28a0926a.jpg


Ik had op de eerste werkbank een heel raster uitgezet.
op de freesmachine (in de groef) een naald geplakt zodat ik icm een liniaal zeer nauwkeurig kon boren op de juiste plek
Het nadeel was dat de machine altijd de neiging had om wat te gaan zweven en sommige gaten dus wel eens wat afwerken

Dit keer wil ik secuurder werken
Als het gaten patroon goed is kan je daar zeer fijn mee werken (haaks enzo)
Dus ik ga het anders doen, een fraai boortje dus

large_14188159733783.jpg


https://www.baptist.nl/houtbewerkers/boren/forstnerboren/famag-cilinderkopboor-bormax-19-mm

Dit freesje zal geen (of minder) last hebben van zweven
Om te zorgen dat het gaten patroon exact wordt zoals ik wil ga ik een sjabloon laten laseren
Een plexiglasplaat van 80x100 cm (5mm) dik wordt laser gesneden op een patroon van 10x10cm
De gaten worden zo groot als een kopieerring (ik heb er meerdere dus ik moet even de juiste uitzoeken)

Deze plaat klem ik op de werkbank en ik kan alles zo perfect boren
Ook komen er een paar gaten in die precies 19mm zijn (en ook 20mm, dan kan ik de plaat ook gebruiken om festool rasters te boren)
Zo kan ik als ik het eerste stuk geboord heb de plaat verschuiven, met benchdogs in de reeds geboorde gaten uitlijnen en zo verder, op deze manier kan het niet anders dan dat alles precies klopt


Kost wel een hoop centen zo een plaat, maar dan is het wel goed en met een beetje mzzl zijn er nog liefhebbers voor kleine bijdrage de plaat eens willen gebruiken
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Om te zorgen dat het gaten patroon exact wordt zoals ik wil ga ik een sjabloon laten laseren
Een plexiglasplaat van 80x100 cm (5mm) dik wordt laser gesneden op een patroon van 10x10cm
De gaten worden zo groot als een kopieerring (ik heb er meerdere dus ik moet even de juiste uitzoeken)

Deze plaat klem ik op de werkbank en ik kan alles zo perfect boren
Ook komen er een paar gaten in die precies 19mm zijn (en ook 20mm, dan kan ik de plaat ook gebruiken om festool rasters te boren)
Zo kan ik als ik het eerste stuk geboord heb de plaat verschuiven, met benchdogs in de reeds geboorde gaten uitlijnen en zo verder, op deze manier kan het niet anders dan dat alles precies klopt


Kost wel een hoop centen zo een plaat, maar dan is het wel goed en met een beetje mzzl zijn er nog liefhebbers voor kleine bijdrage de plaat eens willen gebruiken

En zeggen dat zo'n platen standaard in de doe-het-zelf-handel te verkrijgen is, voor iets van een 3 euro/stuk (60x120cm) :p

Bij ons heet dit: geperforeerd hardboard.

Mits een klein malletje voor uw frees met enkele pinnetjes in, heb je voor geen geld een perfect afgelijnd patroon.

IMG_3102.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.