cursus sketchup voor beginners

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik bedoel dat je niet een horizontaal vlak hebt liggen op een bepaalde hoogte (zoals je gewend bent van CAD-programma's). Dus als je nu ergens klikt, weet je niet op welke hoogte dit uitkomt. Het programma is niet bedoeld om in 2d te werken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, ik was toen ik met sketch up begon zeer onder de indruk ( had geen ervaring met tekenprogramma's; deed alles nog met de hand :)). Alles wat met de hand zo moeilijk/bewerkelijk is, bleek met sketch up een fluitje van een cent. Leuk, leuk. En ik dacht: potverdorie hier had ik veel eerder mee moeten beginnen. Maar allengs begon tot me door te dringen dat "eenvoudige dingen" in sketch up moeilijk of onmogleijk zijn. Zoals in 2D tekenen. Een "echte" technische tekening maken is mij tot nu niet gelukt. OK, is het ook niet voor bedoeld misschien. Ik had me vooraf beter moeten informeren.

Welk TECHNISCH tekenprogramma, waarmee dus naast 3D views, ook platte projectie/2D getekend kan worden, gebruiken jullie? Autocad? Zou moeilijk zijn en is niet vrij. Is er een goede (en makkelijk :)) vrij tekenprogramma?

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dank Roald, Freecad lijkt inderdaad heel interessant.

Ik heb nog wel wat vragen. Om niet het topic over de SU cursus te "vervuilen" zal ik hierover een apart draadje openen.

mvg
Klaas
 

WR1944

Oud hout
Ergens in dit onderwerp werd voorgesteld om een aparte rubriek op te zetten voor SketchUp waar de specifieke problemen en vragen behandeld konden worden. Gaat dit er nog komen? En gaat dit forum dan uit van de Nederlandstalige versie? En ook van de gratis versie. Als men zich vastlegt op één versie weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Wordt er iets buiten deze standaard gedaan dan zal dat duidelijk moet worden aangegeven.
Ikzelf heb de Engelse versie 8 draaien maar als men de standaard overeen kan komen pas ik m'n versie aan.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ikzelf werk altijd met de engelse versie van een programma omdat dat de meest gangbare taal is en je daarvoor dus ook veel makkelijker tutorials e.d. kan vinden. Tot nu toe heb ik altijd met versie 8 gewerkt, maar ik ga toch eens kijken wat versie 13 te bieden heeft.

Het verschil tussen de gratis en de pro versie is niet zo heel groot, dus daar zie ik geen problemen. De pro heeft als voordeel dat je kan exporteren naar dwg-formaat.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het verschil is wel groot weet ik ondertussen, maar misschien is de behoefte bij houtbewerkers aan wat de pro versie bied niet zo groot.

Het komt mij voor dat we meer hebben aan een rubriek voor SU (waaraan WR 1944 hierboven herinnert) dan aan een cursus. Er is overweldigend veel cursusmateriaal van SU. Maar beide kan natuurlijk ook :)


mvg
klaas0639

PS.
Oeps, dit is een beetje te snel en eigenlijk (maar onbedoeld) off topic.

Zeker, het verschil tussen de gratis versie en de pro-versie is wel groot als je kijkt naar wat het programma kan, maar het verschil is gering gezien vanuit het gebruik. De opmerking van Samponette dat de verschillen gering zijn is binnen deze context, waar het over een cursus gaat, geheel juist. Sorry Samponette :)
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
een cursus is soms handiger als je iets specifieks wil laten zien. Maar het begin kan je inderdaad gewoon zelf leren via internet. Daarna is het mijn inziens wel eens handig als je het geleerde eens kan aftoetsen en finetunen, evt via een workshop :)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Beste mensen,

hoe staat het met jullie cursus? Komt het al een beetje van de grond.
Ik ben in augustus met een digitale cursus Sketchup begonnen (afstandsonderwijs + behulpzame docent) en ben nu bij les 8.
Nog 2 te gaan. Ben nu bezig met lagen (die kun je uit en aan klikken). Hartstikke fijn als je een compleet meubel wil laten zien en met een muisklik de buitenkant eraf klikt. In de laatste maak ik een animatie om een project te presenteren.
Om een indruk te geven, bij les 6 maakte ik de volgende tafel en stoelen.

tafelstoelen.jpg
En dan nog even de (zelf gemaakt in beukenhout) stoel .
stoelmilanokl.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
kan ik nog iemand over halen naar solidworks? waarschijnlijk niet vanwege het prijskaartje, maar als je toe bent aan wat geavanceerdere software zou ik het zeker eens proberen! (proberen is gratis)

overzicht1.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Douwe, kan je wat concreter worden wat volgens jou de voordelen van SW zijn tov SU en heb je zelf ervaring met SU?

ik zelf vind SU wel makkelijk, (oeps laat dit niet een welles nietes discussie worden :) )
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Douwe, kan je wat concreter worden wat volgens jou de voordelen van SW zijn tov SU en heb je zelf ervaring met SU?

ik zelf vind SU wel makkelijk, (oeps laat dit niet een welles nietes discussie worden :) )

Analysesoftware zit ook bij het pakket, waardoor je in staat bent om de krachten, de doorbuiging en zelfs de effecten van temperatuurverandering erop kan simuleren. je kan je model omzetten naar foto kwaliteit en in een (reeds gemaakte) foto plakken, waardoor het lijkt alsof er een werkend prototype op je tafel staat bijvoorbeeld. solidworks geeft ook de mogelijkheid je model van 3D te converteren naar 2D bouwtekeningen, dit inclusief de functie om van een samenstelling een explosietekening te maken. Je kunt je creatie animeren. ik heb in het verleden wel met SU gewerkt, maar niet vreselijk uitgebreid. nog veel meer voordelen, maar bedoelde dit niet als logische overstap hoor, dit programma heb ik via studie kunnen verkrijgen en is voor particulieren praktisch onbetaalbaar (bedrag begint met een 3 en er volgen nog 3 nullen)
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik haak wat laat aan in dit draadje maar ik ben ook wel geïnteresseerd in een beginners cursus voor SU. Regio Utrecht vind ik prima, lekker bij mij in de buurt :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Het is al even geleden sinds ik Hans gehoord heb... die zou een locatie zoeken

De kosten zullen vergelijkbaar zijn aan de workshops van Kodama, die kosten 30 euro voor een halve dag. Dus als het dan een hele dag wordt (8u) zal het iets van een 60 euro worden denk ik?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.